Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Algemeen hybride en elektrisch rijden topic

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door janspeed Bekijk bericht

Buffer accu. Powerwall o.i.d.
    Overdag opladen, 'snachts je BEV mee chargen.
    Dat gaat in nederland niet werken, in de wintermaanden heb ik soms maar 3 of 4kw opbrengst met 61 panelen, daar kan je dan een whopping 20km mee rijden :-)
    en dan heb je ook je normale verbruik nog.
    Zoals al eerder gezegd, een powerwall is leuk als je elke dag 12 uur zon hebt en een opbrengst hebt (elke dag) van 50 tot 100kw.
    En dan heb je aan een powerwall van 10kw ook niet veel, beetje auto heeft al een 70 kw accu, stel dat je elke dag 50kw bij moet laden, dan heb je nogal een powerwall nodig.
    Last edited by Luco; 12-09-22, 23:08.
    Een onderschrift is zoooooooooooooooooo 2010

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Luco Bekijk bericht

Dat gaat in nederland niet werken, in de wintermaanden heb ik soms maar 3 of 4kw opbrengst met 61 panelen, daar kan je dan een whopping 20km mee rijden :-)
      en dan heb je ook je normale verbruik nog.
      Zoals al eerder gezegd, een powerwall is leuk als je elke dag 12 uur zon hebt en een opbrengst hebt (elke dag) van 50 tot 100kw.
      En dan heb je aan een powerwall van 10kw ook niet veel, beetje auto heeft al een 70 kw accu, stel dat je elke dag 50kw bij moet laden, dan heb je nogal een powerwall nodig.
      Hee joh laat je nu de groene droom van zero emissions uit elkaar spatten ? :-)

Ik heb nog wel een site voor je om de werkelijke Co2 uitstoot per kWh in NL te bekijken
      Hint: Nederland zit heel dik boven de 400gr Co2/kWh, momenteel zonder zon en wind draait er gewoon 10GW aan gasturbines......

https://app.electricitymaps.com/zone/NL

يوم واحد لا ضحك هو ليس يوم واحد عاش. :-)

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door V4 Bekijk bericht
        Met een gem verbruik van 20 a 15kWh /100km van een EV, plus nog je normale avond/nachtverbruik erbij, en eigenlijk moeten we ook het verbruik van de warmtepomp die we straks allemaal hebben erbij tellen. Die batterij mag niet helemaal leeggetrokken worden, moet je ook rekening mee houden bij de aanschaf.
        Kosten batterij: 600-1000 eur per kWh.

En die batterijen wil je dan met je eigen solar gevuld krijgen, ook op een winterdag? Reken eens even uit hoeveel panelen dat zijn, als je in een maand als december of januari slechts 2-3% van je jaaropbrengst kan realiseren.

Het wordt ons allemaal veel te gunstig voorgesteld.
        In de winter is dat gewoonweg onmogelijk en dat weet iedereen ook. Er zit een gigantisch verschil tussen zomer en winter qua opbrengst en verbruik. Geen discussie daar dus.
        Aardig voorbeeld is de verlichting die we nu op onze VvE parkeerplaatsen hebben. Dit zijn 100% solar bollards. In de zomer kunnen deze makkelijk de avond en vroege ochtend door op continu 100%, in de winter moet we ze instellen op 5x2min 100% sterkte maximaal gedurende de lange avond en lange ochtend. En dan "leven" ze nog doordat de accu 5 dagen reserve heeft.

Echter, het is wel degelijk mogelijk een groot deel van het jaar "full electric te leven" door slim om te gaan met de mogelijkheden. En realistisch te calculeren.
        Warmtepomp is de grootste verbruiker in huis. 17kW per dag in januari hier. Daarna de kookplaat, trekt max 7kW. De rest is klein bier.
        Buiten huis is het het laden van de auto: gemiddeld 45kWh per laadbeurt, zeg van 20% naar 80%.

Hier kun je dus allerlei what-if scenario's op loslaten. Met name als salderingsregeling afgebouwd wordt of helemaal verdwijnt, maar mogelijkheden voor verbruiksregulatie op basis van energietarieven gaan toenemen. Eenvoudig gezegd: laden als het goedkoop is (thuisaccu, auto), reguleren als het duur is (gelaadde energie verbruiken).

Sommigen hebben dit al zo ingeregeld. Gaat een flinke vlucht nemen wanneer de salderingsregeling eraf is gok ik zo.
        Last edited by Streamz; 13-09-22, 16:57.

Comment

• Waar kijken we precies naar bij die grafiek, de eenheden ontbreken ?

Comment

• Prijs per uur in Euro gok ik?
            "There is an art to flying, or rather a knack. The knack lies in learning how to throw yourself at the ground and miss."

Comment

• Inderdaad. Dit is een typische prijsopbouw van electriciteitstarieven gedurende de dag. Werkelijke tarieven varieren dus elke dag en elk uur. Dit is puur een voorbeeld.

Maar dit schema laat zien dat je dus kan profiteren van lagere tarieven als je op de juiste moment verbruikt. Of beter, laadt.

Hier een informatief draadje. Nu nog in hobbybob stadium, maar wordt dus al serieus gebruik van gemaakt. https://gathering.tweakers.net/forum...ssages/2049754

En sommige deel oplossingen zijn al klaar voor gebruik, bijv de laad apps.
              Last edited by Streamz; 13-09-22, 10:55.

Comment

• Negatieve prijzen zijn alweer een tijdje geleden, maar ik heb ook variabele prijzen. Zet de vaatwasser aan het werk om middernacht in plaats van na het eten, scheelt 2/3 van de stroomprijs. Nieuwe warmtepomp ook zo ingeregeld dat het buffervat verwarmd wordt tussen middernacht en 04:00 en overdag tussen 11:00 en 15:00. In de toekomst wil ik kijken of we dat kunnen automatiseren - via API een variabel setpoint instellen voor het opwarmen van het buffervat, en misschien wel net zo belangrijk de legionellacyclus. gestuurd door de day ahead prijs. Zo is de stroom het duurzaamst en goedkoopst.
                "There is an art to flying, or rather a knack. The knack lies in learning how to throw yourself at the ground and miss."

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Streamz Bekijk bericht
                  Inderdaad. Dit is een typische prijsopbouw van electriciteitstarieven gedurende de dag. Werkelijke tarieven varieren dus elke dag en elk uur. Dit is puur een voorbeeld.

Maar dit schema laat zien dat je dus kan profiteren van lagere tarieven als je op de juiste moment verbruikt. Of beter, laadt.

Hier een informatief draadje. Nu nog in hobbybob stadium, maar wordt dus al serieus gebruik van gemaakt. https://gathering.tweakers.net/forum...ssages/2049754

En sommige deel oplossingen zijn al klaar voor gebruik, bijv de laad apps.
                  Welk energiecontract laat smart inkopen momenteel dan toe ?

Comment

• Ben geen expert, in dat topic zie je al wel een aantal aanbieders. Onder meer Frank Energy

Comment

• Tibber zie ik ook, ook grappig is dat je bij een netto verbruik van rond de 800kWh per jaar door de subsidies op energie belasting ed, op jaarbasis 35 euro terug lijkt te krijgen.

Comment

• Streamz, hardstikke leuk, maar een powerwall van 10kw is dus binnen een uur leeg als je een warmtepomp hebt en nog wat andere verbruikers, dat zet echt geen zoden aan de dijk, gezien het bedrag wat die dingen kosten, dan kan je beter extra terugleveren voor een vaste prijs.
                        Voor de prijs van een powerwall inclusief installatie kan je ook 50 zonnepanelen leggen

Comment

• Eh, ik beweer ook niet het tegendeel?

Kleine correctie op wat ik aangaf, warmtepomp gebruikt natuurlijk geen 17kWh, maar 17kW op een dag.

Last edited by Streamz; 13-09-22, 16:59.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Streamz Bekijk bericht
                            Eh, ik beweer ook niet het tegendeel?

Kleine correctie op wat ik aangaf, warmtepomp gebruikt natuurlijk geen 17kWh, maar 17kW op een dag.
                            Huh ? er mist een h neem ik aan ?

Comment

• 17kWh op een dag, geen 17kW elektrisch vermogen. Denk ik dan :)

Comment

• Hier wordt ik vrolijk van:
                                https://tweakers.net/nieuws/201052/p...4kwh-accu.html
                                Een van de mooiste auto’s op het moment die elektrisch gaat en zijn looks (hopelijk) behoud.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Niels Bekijk bericht
                                  17kWh op een dag, geen 17kW elektrisch vermogen. Denk ik dan :)
                                  Dat dus.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Niels Bekijk bericht
                                    17kWh op een dag, geen 17kW elektrisch vermogen. Denk ik dan :)
                                    Ik lees dan 408kWh, maar goed, ik lees vaak te letterlijk omdat dat iets is waar we (Contractueel) ons geld mee verdienen.
                                    Ben blij dat de bedoelingen positiever zijn dan wat er geschreven was want ik maakte me al zorgen om onze PV plant :)

Comment

• En 17kW aan opgenomen verwamingsvermogen door een warmtepomp is absurd veel! Boerenschuur uit <1950 aan het verwarmen?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Luco Bekijk bericht
                                        Streamz, hardstikke leuk, maar een powerwall van 10kw is dus binnen een uur leeg als je een warmtepomp hebt en nog wat andere verbruikers, dat zet echt geen zoden aan de dijk, gezien het bedrag wat die dingen kosten, dan kan je beter extra terugleveren voor een vaste prijs.
                                        Voor de prijs van een powerwall inclusief installatie kan je ook 50 zonnepanelen leggen
                                        Binnen een uur? Hoe krijg je dat voor elkaar?
                                        ------------------------------------------------
                                        We have normality. I repeat, we have normality. Anything you still can't cope with is therefore your own problem.

Comment

• Because Luco.. ;)
                                          Veritatis simplex oratio est

Comment

• Hehe, ja. Die 'casa' is niet bepaald standaard. Maar om op basis van die buitencategorie een oplossing als een powerwall af te serveren is ook weer zowat.

Uiteindelijk zullen we naar een oplossing moeten die het toestaan opgewekte energie op te slaan om op een latger moment terug te levberen. Mijn collega's in Polen hebben hiervoor contracten met een maatschappij die het toelaat om in de zomer je overproductie "op te slaan" om die in de wintermaanden aan jezelf terug te leveren minus 20% (de winst voor de energieboer). Het principe van salderen is daar al afgeschaft.

Dan is de markt dus je "accu".
                                            ------------------------------------------------
                                            We have normality. I repeat, we have normality. Anything you still can't cope with is therefore your own problem.

Comment

• Saldering wordt in fases afgebouwd. 9% per jaar. Dus zeker in de eerste jaren nog steeds aantrekkelijk. En geeft wat tijd om te wennen en naar passende oplossingen te kijken.

Als tegen die tijd nog steeds de prijs van electriciteit in de vroege middag op nul of zelfs negatief is, biedt dat wellicht mogelijkheden.

Maar dan moet het dus wel mogelijk zijn de thuisaccu op commando het net leeg te trekken.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door MartijnL Bekijk bericht
                                                Binnen een uur? Hoe krijg je dat voor elkaar?
                                                swinters is het al donker als ik thuiskom, douchen, koken en koffie zetten, vaatwasser aan en de warmtepomp, nou dan is 10kw zo weg.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door MartijnL Bekijk bericht
                                                  Hehe, ja. Die 'casa' is niet bepaald standaard. Maar om op basis van die buitencategorie een oplossing als een powerwall af te serveren is ook weer zowat.

Uiteindelijk zullen we naar een oplossing moeten die het toestaan opgewekte energie op te slaan om op een latger moment terug te levberen. Mijn collega's in Polen hebben hiervoor contracten met een maatschappij die het toelaat om in de zomer je overproductie "op te slaan" om die in de wintermaanden aan jezelf terug te leveren minus 20% (de winst voor de energieboer). Het principe van salderen is daar al afgeschaft.

Dan is de markt dus je "accu".
                                                  er zijn al dorpen en steden die dit gezamelijk met alle inwoners willen gaan doen, als de saldering erafgaat zullen er vat meer initiatieven komen, een hele grote opslag is veel goedkoper dan al die 10kw dingen.

Comment

• Ik had gisteren een stagiair (17) mee op pad. "Die Abarth van jou klinkt wel gaaf, is hij elektrisch?"
                                                    Ik zeg "nee, joh. Hoor je dat dan niet?"
                                                    Zegt hij" "oh, wellicht hybride dan?"​
                                                    Giulia 1600 Super '65
                                                    Abarth 595 Competizione '15

Comment

• Ik zou die stagair even naast de uitlaat stationeren en dan high-revven. De jeugd meteen bijbrengen wat een atmosferische auto is, he. :-)
                                                      Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. - Albert Einstein

Comment

• Haha, douze points voor de stagiair voor het trollen van Veloce. :-)

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door V70 Bekijk bericht
                                                          Haha, douze points voor de stagiair voor het trollen van Veloce. :-)
                                                          Inderdaad :D

Overigens over trollen, ik las vanmorgen in Autovisie een test van de BMW iX en daarbij stond een prijs genoemd van 44,5K. In het artikel stond ook al iets over of BMW die prijs kon vasthouden. Even gecheckt op de website van BMW en daar staat dan ineens 55K. Toch wel even een hele andere prijs - in het kader van trollen van consumenten dan of zoiets. Niet dat er nu perse in geïnteresseerd ben verder, maar toch.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Stéphane Bekijk bericht
                                                            Inderdaad :D

Overigens over trollen, ik las vanmorgen in Autovisie een test van de BMW iX en daarbij stond een prijs genoemd van 44,5K. In het artikel stond ook al iets over of BMW die prijs kon vasthouden. Even gecheckt op de website van BMW en daar staat dan ineens 55K. Toch wel even een hele andere prijs - in het kader van trollen van consumenten dan of zoiets. Niet dat er nu perse in geïnteresseerd ben verder, maar toch.

Je hebt het over de iX1 dan denk ik?
                                                            De iX is bijna 90K vanaf.

Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                                            Alfa Giulia 1300 (1966)
                                                            Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                                            BMW 320Ci (van GF)

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht

Je hebt het over de iX1 dan denk ik?
                                                              De iX is bijna 90K vanaf.
                                                              Klopt, ik bedoelde de iX1 inderdaad.

IMG_1890 Large.jpg
                                                              Attached Files

Comment

• Het leek ook al te goedkoop idd.
                                                                De Kona van MdV is ook al 45K, dus 55K voor die iX1 lijkt me idd logischer.

Ik vind het wel een leuk ding trouwens.

Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                                                Alfa Giulia 1300 (1966)
                                                                Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                                                BMW 320Ci (van GF)

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Stéphane Bekijk bericht

Klopt, ik bedoelde de iX1 inderdaad.

44.500 is de netto catalogusprijs zonder BTW en kosten rijklaar maken :)

Comment

Working...
                                                                  X