Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

GP België

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• GP België

Met zulk herfstweer *moet* 't komend weekend gewoon regenen op Spa, voor minder doe ik 't niet. Gelukkig is 't ook voorspeld:

Koud weer brengt Ferrari en McLaren sowieso dichter bij elkaar, want Ferrari is beter als het heet is en de baan past ook nog meer bij de Ferrari vanwege het pk-surplus van de Italianen en de lange doordraaiers waar de auto erg goed in is. Dus als het net zo warm was geweest als vorig jaar, was 't een slaapverwekkende walk-over geworden voor Ferrari.

Hamilton schat zijn kansen trouwens sowieso optimistisch in. Ik zeg 't hem niet na:

Championship leader Lewis Hamilton believes his McLaren team will have a better package than Ferrari in the remaining six races of the season.

Zijn maatje Kubica ziet 't dan ook anders, en ik ben ertoe geneigd de Pool gelijk te geven:

Robert Kubica insists Felipe Massa is the favourite to win this year's championship following his strong performances in the last races.

Hoewel er altijd nog weer een Ferrari-motor kan ploffen, ook al zegt Raikkonen dat het lek boven is:

Kimi Raikkonen is confident Ferrari have solved their engine problems following two costly failures in the last two races.
    Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
    "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

De reguliere persco op donderdag, met Nakajima, Vettel, Raikkonen en Heidfeld:

Q. To all of you: what is on your i-Pod?

Kazuki Nakajima: Any kind of music but most of it is Japanese pop. Since I came to Europe, I especially tend to listen more to Japanese songs, maybe to remind me of home.

Sebatian Vettel: Any kind really, German folk songs are my favourite. Anything really, a bit of everything.

Kimi Raikkonen: Mostly Finnish music, all sorts. You wouldn't know, so it doesn't matter what I say.

Nick Heidfeld: Yeah, similar to the others, a lot of different stuff, not a lot of classic stuff. No German folk music, more in the direction of R&B, hip-hop, not so much techno, more chill-out but various stuff.

SV: Why don't you like folk songs?

NH: Why do you like it, that's more difficult to answer, I think?

SV: I like the lyrics.

NH: I like the smile on the singers' faces, just like yours.

:-))

Comment

German folk songs? OMG! SV is een volksjongen! Dieter-Thomas Heck, eat your heart out!

En wat zijn in godsnaam 'Finnish songs'? Ik geloof dat ik 't niet eens wil weten...
      "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

'Finnish songs' = eufemisme voor (Finnish) folk songs. :-)
        Every second of your life is a part of your song

Comment

Mari Boine Persen?

Gula Gula is een uitstekende CD, die het overigens ook goed doet in de alternative hoek :)) But don't tell Kimi!
          * Voor emotionele problemen is er geen rationele oplossing.
          * Standaarden zijn net tandenborstels: iedereen heeft er eentje en niemand wil die van een ander gebruiken.

Comment

Eerste indruk na eerste vrijdagtraining: Ferrari gebruikt z'n 30 pk extra toch nog goed, ondanks dat 't relatief koud is. Halve seconde op McLaren (veel), STR staat weer in de toptien met twee auto's, Force India gaat harder dan Honda. En niet slecht van Alonso met z'n underpowered Renault: vijfde. BMW buiten de toptien.

Comment

Alonso snelste in de tweede training. Wordt het echt kurkdroog, is ie met 30pk minder natuurlijk sowieso kansloos.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door V4 Bekijk bericht

SV: Why don't you like folk songs?

NH: Why do you like it, that's more difficult to answer, I think?

SV: I like the lyrics.

NH: I like the smile on the singers' faces, just like yours.

:-))

Die Nick, LOL, een Duitser met humor!!! :-)

Comment

Inderdaad humor...

En genieten maar!

Volksmusik umfasst Volkslieder und Instrumentalmusikstile, die nach dem Wortsinn zum kulturellen Grundbestand eines Volkes gehören. %

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dutch Bekijk bericht
                    En wat zijn in godsnaam 'Finnish songs'? Ik geloof dat ik 't niet eens wil weten...
                    Kimi: "... so it doesn't matter what I say."

Comment

Het blijft wisselvallig.
                      Heidfeld(!)-Kova-Alonso-Hamilton-Massa-Vettel was vanochtend de top 6.

Ben heel benieuwd naar de qualifying direct.

Comment

Cool! Bourdais snelste in Q1!

Het hele veld tussen 1.46,777 (Bourdais) en 1.48,447 (Fisichella), dat is een verschil van 1,670s, ofwel net 1,5%...

Comment

Nou, leuk onderling duel toch, bij STR, waar Vettel ook in Q2 het onderspit moet delven tegen Bourdais. Ook Heidfeld iets rapper dan Kubica. Er wordt blijkhaar hard gevochten voor baanbehoud vandaag...

Comment

Hamilton-Massa-Kova-Raikkonen-Heidfeld-Alonso

Kubica op 8, en Bourdais voor Vettel.

Wie missen we nog?
                            * Voor emotionele problemen is er geen rationele oplossing.
                            * Standaarden zijn net tandenborstels: iedereen heeft er eentje en niemand wil die van een ander gebruiken.

Comment

Webber op P7...

Comment

De conservatieve bandenkeuze van Bridgestone plus het toch wel frisse bijna-regen-weer waren samen blijkbaar dus toch voldoende voor een ommezwaai in de richting van McLaren. Wel leuk dat Heidfeld en Bourdais komen bovendrijven op zo'n ouderwetse baan.

Comment

Een halve sec achterstand van Kova op Hamilton, nadat er in Q1 en Q2 nog geen tiende tussen de twee zat, duidt waarschijnlijk toch wel op minder brandstof in Hamiltons McLaren. Bij Ferrari zie je met 0,3s achterstand van Kimi op Felipe hetzelfde patroon (Raikkonen was nog een fractie sneller dan Massa in Q2).

Bij STR mocht Vettel maar 1 poging doen in Q3. Voor de camera zei hij dat ie niet mocht zeggen waarom... Hij zei ook op Bourdais te verliezen daar waar de rijder niks te doen heeft. Nee, echt tevreden leek ie niet.

Comment

Dat van Raikkonen en Kovalainen zie ik ook zo V4. Ik begrijp alleen niet dat Raikkonen keer op keer voor meer brandstof lijkt te kiezen.
                                    Natuurlijk was en is hij een ware meester in het zetten van snelle tijden met relatief zware auto's, maar als je nu keer op keer op je flikker krijgt van je teamgenoot en dat verschil dus kennelijk niet met een onveranderde strategie weg rijdt, dan moet je ook eens wat anders durven te proberen.

Dat van Vettel is idd raar. Zouden ze die ultrazwaar (dus weinig rondjes Q3) wegsturen in de hoop op regen. Als je zijn tijd ook zag (ergens in de 1.50) vermoed ik dat ze hem heel lang buiten gaan houden in de hoop op regen.

Groet
                                    GJ

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GJ Bekijk bericht
                                      Als je zijn tijd ook zag (ergens in de 1.50) vermoed ik dat ze hem heel lang buiten gaan houden in de hoop op regen.
                                      En dat is ook de voorspelling voor morgenmiddag, althans volgens de Belgen zelf.

Een trieste constatering is trouwens dat Williams nu echt een B-team aan het worden is en nu zelfs in de greep van Force India is. Waren ze voorheen alleen een 'independent' in naam, nu zie je ze hard afglijden naar een niveau waarop ze die naam ook echt verdienen. Benieuwd of dat ook hun positie verandert in de FOTA, daar waar ze voorheen heel anti-FIA (en dus pro-fabrikanten) waren.

Comment

Nou dan zou Vettel wel eens een goede zet gedaan kunnen hebben. Het kan natuurlijk ook dat bijvoorbeeld Raikkonen om die reden bewust wat zwaarder is weggegaan (nah, dat doet hij eigenlijk altijd).

Groet
                                        GJ

Comment

Wat een geweldige finale had die race!
                                          Raikkonen had een geweldig begin van de race, maar zijn crash zal waarschijnlijk betekenen dat alle titelkansen nu verkeken zijn.

Nu lees ik net dat Hamilton 25s penalty heeft voor het snijden van de chicane in het duel met Raikkonen, en daarmee gaat de zege alsnog naar Massa, en de P2 naar Nick Heidfeld.

Daarover zal nog wel de nodige discussie komen nu. Ik ga de video nog maar eens terugzien.

Ipv 2 punten verlies tov Hamilton, wint Massa er toch nog 4. Ze gaan nu naar Monza met 2 punten verschil (en een Raikkonen die in dienst van Massa moet rijden de rest van het seizoen).

Ondanks dat het resultaat hem uiteindelijk tegen zal vallen, is voor mij Sebastien Bourdais de man van het weekend. Zo'n race is het enige antwoord dat je je team kan geven als er commentaar is op je presteren. Top.

Overigens heeft ook Glock 25s aan zijn broek en gaat het laatste punt naar Webber.

Comment

Vreemde beslissing om Hamilton te bestraffen. Hij sneed wel de chicane af, maar liet zich netjes terugvallen achter Kimi, om vervolgens 'm weer prima in te halen. Overigens kwam dat afsnijden ook nog eens omdat ze samen op die rechterknik afstevenden.

Ben er zelf wel content mee, want zie liever Massa kampioen worden en het is leuk om het kampioenschap spannender te houden, maar m.i. niet helemaal terecht.

Ben benieuwd of Vettel nou wel zo blij moet zijn met z'n teamkeuze voor volgend jaar. Of zou ie de Ferrari-motoren meenemen?
                                            Bourdais lijkt me trouwens een prima 2e rijder voor Renault volgend jaar, bijv. naast Alonso als die nog een jaartje moet wachten voordat ie naar Ferrari vertrekt.
                                            “You’re gonna need a bigger boat”

Comment

Jeetje, ik hoorde het net op het 7 uur nieuws in de auto.
                                              Wat een sof zeg! Slaat echt nergens op. In de nabeschouwing werd er ook al over gespeculeerd over die actie, maar iedereen was ervan overtuigd dat dit gewoon een briljante inhaalpoging was en dat dit zeker niet bestraft zou worden. Wel dus en erg jammer, want dit zijn nu juist de acties waarop ik hoop als ik weer eens de moed heb verzameld om zo'n wedstrijd te kijken.
                                              Als dit niet mag, waarom zouden we dan nog kijken?
                                              Dit soort bemoeienis van de wedstrijdleiding is mijns inziens dodelijk voor de sport. En dan ben ik nog pro-Ferrari ook :-), maar dit was gewoon een racing accident.

Inderdaad een aardige race. Spa is zo mooi, ook al is het een saaie race, dan nog is het leuk om te kijken. Maar de slotfase was helemaal goed. Erg slimme actie van Heidfeld/BMW. Ze hebben goed op de rekenmachines gekeken en durven gokken. Knap, met een klein beetje mazzel.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ZamBeZi Bekijk bericht
                                                Vreemde beslissing om Hamilton te bestraffen. Hij sneed wel de chicane af, maar liet zich netjes terugvallen achter Kimi, om vervolgens 'm weer prima in te halen. Overigens kwam dat afsnijden ook nog eens omdat ze samen op die rechterknik afstevenden.

Ben er zelf wel content mee, want zie liever Massa kampioen worden en het is leuk om het kampioenschap spannender te houden, maar m.i. niet helemaal terecht.

Ben benieuwd of Vettel nou wel zo blij moet zijn met z'n teamkeuze voor volgend jaar. Of zou ie de Ferrari-motoren meenemen?
                                                Bourdais lijkt me trouwens een prima 2e rijder voor Renault volgend jaar, bijv. naast Alonso als die nog een jaartje moet wachten voordat ie naar Ferrari vertrekt.
                                                Probleem was, denk ik, dat Hamilton zijn plek wel terug gaf maar dat op zijn lepe manier deed dat hij daarvan direct in La Source alweer kon profiteren. Hij hield Raikkonen heel lang van de ideale racelijn waardoor die eigenlijk in La Source heel beroerd uitkwam.

Wat mij betreft (en ik heb het wel 6x terug gekeken) was de actie van Hamilton weliswaar niet netjes, maar was een straf uiteindelijk onnodig.

Groet
                                                GJ

Comment

Dat is het natuurlijk, had ie net de chicane moeten halen (dus onhandig en traag zoals in zijn laatste ronde), had ie nooit in Kimi's slipstream gezeten op start-finish.

Comment

Verder voelde Lewis waarschijnlijk meteen al nattigheid, zodat ie in de persconferentie meteen ook maar riep dat Kimi hem oneerlijk behandelde door de wagen op dat punt zover naar buiten te laten lopen.

McLaren gaat overigens in beroep.
                                                    McLaren have lodged a notice of intention to appeal against Lewis Hamilton's demotion to third place in the Belgian Grand Prix, the FIA confirmed on Sunday night.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door V4 Bekijk bericht
                                                      Dat is het natuurlijk, had ie net de chicane moeten halen (dus onhandig en traag zoals in zijn laatste ronde), had ie nooit in Kimi's slipstream gezeten op start-finish.
                                                      eens; je kan het niet puur over die eerste bocht zien, maar over die gehele sectie
                                                      in dat geval is m.i. de straf overigens wel terecht (en is Massa nog steeds de lucky bastard)
                                                      “You’re gonna need a bigger boat”

Comment

Ik zie dat toch anders. Je ziet wel vaker inhaalpogingen net mislukken bij chicanes. De plek wordt dan meestal weer teruggegeven er is niets aan het handje. Vanaf dat moment is het weer business as usual.
                                                        Hamilton deed dit gewoon net weer even iets slimmer en laat nogmaals zien hoe briljant hij is. Racen hoort een beetje vuil te zijn af en toe en dit was absoluut geen poging om Kimi eraf te beuken of zo en ook geen old school Alesi actie. Het mag wel ruiken, maar niet stinken en dit rook goed :-).

Comment

Ach, het is simpel op te lossen door al die uitwijkstroken weg te frezen en er gewoon weer grasveld of zandbak van te maken. Dan had Lewis de chicane wel gehaald, en never nooit dat voordeel behaald. Of hij had vloekend en tierend in de zandbak gestaan, kan ook.
                                                          Zie ook Kimi op een bepaald punt naast de baan en buiten de bocht om, vol gas over de asfaltstroken die daar liggen.

Belachelijk. Je moet die opportunisten (zijn ze allemaal) gewoon de gelegenheid niet geven.

Comment

http://www.autosport.com/news/report.php/id/70404 :
                                                            There are some doubts about whether McLaren are allowed to appeal against a drive-through penalty, which means the Court of Appeal may first have to decide at its hearing whether or not the appeal is admissible.

(de 25s penalty is een alternatief voor een drivethrough als daarvoor geen tijd meer is)

Dus nu moeten ze eerst daarover gaan beslissen, en dan pas over het beroep van McLaren. Dat gaat even duren dus.

Comment

Zo, net pas kunnen kijken en geschokt door de beslissing. Hamilton zat naast Raikkonen in het eerste deel van de busstop en kreeg daarna geen ruimte, sterker nog, als hij de bocht niet had afgesneden, had hij Raikkonen waarschijnlijk geraakt (als-ie door het snijden van Kimi al geen tikkie heeft gekregen, maar dat is niet helemaal goed te zien).

Het is ook een oneerlijke toepassing van de regel. Je weet als coureur van tevoren: als je voordeel hebt van de chicane moet je de plaats teruggeven, ça c'est tout. Er staat niets over een 'gewogen' totaalvoordeel over meer bochten. Hamilton had dus niet kunnen weten dat hij fout zat.

Comment

Hoe langer ik erover nadenk: McLaren hoeft niet eens met al die computerdata aan te komen, de hele beslissing is sowieso kolder. Als Hamilton Raikkonen ook in La Source had laten voorgaan, wanneer was zijn 'voordeel' dan opgehouden? Bij de bocht daarna? Of daarna?

En als ik dan weer lees dat het een vervangende drive-through waartegen inderdaad geen beroep mogelijk is, dan denk ik: FIA, FIA, kan er dan niet één seizoen zonder idiote beslissingen die de spanning erin moeten houden? Gatverdamme.

Comment

Working...
                                                                X