Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wrc 2023

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Wrc 2023

Ze zijn begonnen met M.C rally
    Into the darkness we go! The opening night of the 2023 season already caused trouble for some crews as they ran over the famous Col de Turini test…For more W...

Ogier P1 na de eerste dag en onze zuiderbuur Neuville heeft zijn eerste traditionele uitstapje al te pakken.

"Don't play what's there, play what's not there." - Miles Davis
    BMW 2002 Tii 1972; Mazda MX5 1.8 NB 1998; Ford Focus 1.6 Futura 2004

Gaaf.

Heb 't idee dat de WRC niet bepaald langzamer is dan de Groep B vroeger, terwijl die juist vanwege de absurde snelheden werd stopgezet. Maar misschien lijkt het maar zo?
    Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Ik las laatst ook ergens dat moderne WRC sneller is dan Group B. Maar ik verwacht wel dat de auto's tegenwoordig makkelijker te besturen zijn, waardoor het van buitenaf wellicht wat minder indrukwekkend is.

Net als F1 nu, de snelste auto's ooit, maar wij vinden die glibberende, vuurspuwende turbo-monsters uit de jaren '80 veel gaver om te zien, terwijl ze flink langzamer zijn.
      Grootste winst tegenwoordig zit m in de hybride aandrijflijn en giga veel grip, zowel F1 als WRC.

Edit: eens opgezocht.
      GP Canada snelste ronde.
      1984: 1.28,7 (Piquet in Brabham BMW) ​​
      2022: 1 15.7!

GP Monaco pole
      1984: 1.22,7
      2022: 1.11,4

Das wel redelijk significant
      Last edited by Veloce; 20-01-23, 11:34.
      Giulia 1600 Super '65
      Abarth 595 Competizione '15

Comment

Een WRC-auto weegt leeg 100 kg meer dan een Groep B-auto, zie ik (1190 vs 1090 kg). En het vermogen is ongeveer 100 pk minder, 380 pk versus 480 voor een Groep B.

Maar die laatste hadden natuurlijk een gigantisch turbogat, dus dat was echt vechten om die 480 pk ook voortdurend paraat te hebben. Ik denk dat een WRC, over de hele rally gerekend, vaker z'n topvermogen kan leveren dan een Groep B. Het onderstel en de remmen zijn natuurlijk fors beter, dus dat helpt ook bij het langer vasthouden van de snelheid.

En, best wel een aardige factor... Rijders en navigators in de WRC zien er een stuk slanker uit dan de lui in de jaren '80. Zou me niet verbazen als er aan boord al gauw 50 kg minder mens zit dan vroeger.

Dus dan wordt 't verschil wel erg klein.
        Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Behoorlijke verschillen zoals Veloce F1 vergelijkt. Helaas is dat met rally's bijna niet te doen, al zijn de KP's dikwijls wel dezelfde door de jaren heen maar de omstandigheden te wisselend. (Dat is juist de charme van rallyrijden).
          De factoren die brun noemt zijn ook zeker van invloed.
          Zo op het oog durf ik best te beweren dat de huidige WRC's sneller zijn de vroegere groep B's.

Comment

Na dag 2 Ogier nog steeds op P1. Good old Henk Vossen 37e.

Comment

Dag 3, Ogier nog steeds aan de leiding.
              Catch-up on the key moments from day 3 at the world-famous Rallye Monte-Carlo.For more WRC videos, visit https://www.wrc.comEnjoy every stage LIVE or on dema...

Comment

Wow, 9e zege voor Sebastien Ogier.
                Ik hoop stiekem dat Seb Loeb toch nog een keertje terugkomt om het wederom gelijk te trekken...

Comment

Ik zag beelden voorbij komen waaruit ik opmaak dat rallysport voor sommige mensen stimulerend werkt op erotisch gebied...................

Comment

Video, waar je toch wel ziet hoe hard die huidige WRC's gaan. En een stukje black ice waar menigeen zich in verslikt ook Vossen:

Notre Best of du rallye Monte Carlo 2023 des crashs de l'attaque et de la glisse !nos vidéo du rallye Monte Carlo 2023 !jour 1 : https://youtu.be/Ka46TaY0bg4...
                    Last edited by Parohl; 23-01-23, 11:24.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ton van S Bekijk bericht
                      Ik zag beelden voorbij komen waaruit ik opmaak dat rallysport voor sommige mensen stimulerend werkt op erotisch gebied...................

ik vraag me vooral af wat die mensen in die blauwe kleding aan het doen zijn
                      Attached Files
                      Giulia 1600 Super '65

Comment

Dogging (sexual slang) - Wikipedia
                        Mini Cooper Clubman
                        "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                        "Jasper val dood." - RH

Comment

Die nieuwe generatie WRC-auto's volgens het Rally1-regelement lopen inderdaad best hard. Ze zijn vorig jaar een beetje de kant van de formule 1 op gegaan, het zijn dus hybrides en moeten rijden op synthetische brandstof. Ook zijn de auto een stuk minder complex gemaakt om meer fabrikanten te trekken. (zo mogen er geen schakelflippers meer aan het stuur, slechts 5(!) versnellingen, simpelere turbo en differentieel, plus natuurlijk aero-restricties) Maar langzaam zijn ze zeker niet.

Giulia 1600 Super '65

Comment

Wat vooral meespeelt: alles is nu tien keer beter gebouwd en verfijnder afgesteld. En in het geval van Lancia 15 keer. :)

Ik sprak er op InterClassics over met Kevin Abbring, omdat die op de stand van Maturo stond. Dus ik vroeg 'm: vergelijk eens? Voel je nog iets van de authentieke Groep B terug? Zijn antwoord: 'Mag ik eerlijk zijn? Gelukkig niet! Wat Lancia toen maakte, was zó godsgruwelijk slecht...'

Het was puur het vermogen, de vierwielaandrijving en die kerels achter het stuur met talent te veel en aangepaste overalls om hun kloten te kunnen herbergen.
                            Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                            "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

""kerels achter het stuur met talent te veel en aangepaste overalls om hun kloten te kunnen herbergen.''

Hij is fijn Dutch !

Comment

Heh, ja, ik moest ook gniffelen. :-)

Comment

Working...
                                X