Indycar 2009

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts
  • V4
    Armchair Enthusiast
    • 05-06-08
    • 10698

    Lekkere close finish weer op Kentucky: 0,0162s.
    Maar uiteindelijk won wel weer een Penske: Ryan Briscoe net voor, verrassing verrassing, Ed Carpenter...


    Verder: ik zou het werkelijke verhaal bij NHL dit jaar wel eens willen weten.

    Comment

    • Jasper
      Relsmurf Emeritus
      • 06-06-08
      • 50823

      AMSTERDAM - Robert Doornbos heeft per direct afscheid genomen van het Newman/Haas/Lanigan-team. De Rotterdammer had een contract voor de eerste twaalf wedstrijden en nu die erop zitten wil hij zelf niet verder met de renstal.


      Doornbos vertrekt bij NHL.
      Mini Cooper Clubman
      "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
      "Jasper val dood." - RH

      Comment

      • Dutch
        Koppierijder
        • 05-06-08
        • 18618

        Hmm, lijkt me niet verstandig. En toch ook wel getuigen van enige sterallures...
        Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
        "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

        Comment


        • "We hebben geprobeerd om het contract te verlengen, maar Robert heeft besloten om ergens anders te gaan rijden."
          Als ie een mooie aanbieding bij een beter team heeft gekregen dan is 't toch een logische en 'verstandige' stap ?

          Comment

          • Dutch
            Koppierijder
            • 05-06-08
            • 18618

            De crux zit 'm in dat "beter team". Het lijkt me sterk dat Ganassi, Penske of AGR een plekje voor hem hebben vrijgemaakt. En al het andere is niet beter.

            Maar misschien denkt hij dat Rahal een voorkeursbehandeling kreeg ofzo. Er wordt gesproken over HVM als het team waarvoor hij gaat rijden. Daarmee heeft hij destijds zijn Champ Car-triomfen gevierd, dus de keuze is logisch. Maar een goed IRL-team is HVM nog steeds niet.
            Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
            "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

            Comment

            • V4
              Armchair Enthusiast
              • 05-06-08
              • 10698

              Had al het gevoel dat het niet lekker boterde.
              De basisvoorwaarden leken er te zijn, maar 'it just didn't gel.'

              En verder inderdaad, er is zo snel geen beter team.

              Zouden Bourdais en RedBull niet een mooie voor beiden interessante deal kunnen maken betreffende die vrijgekomen NHL-wagen, mooi een paar races dit jaar om er weer in te komen, en dan volgend jaar de zegereeks voortzetten?

              Comment

              • Dutch
                Koppierijder
                • 05-06-08
                • 18618

                Het zou natuurlijk kunnen dat NHL hem te veel als een rookie behandelde. Zo van: wij bepalen welke afstelling goed voor je is, want jij hebt geen ervaring. Of: we zetten de set-up van Rahal er wel op, dat is ook vast goed voor jou. Terwijl dat misschien helemaal niet zo is.

                RD zal ongetwijfeld hebben gedacht dat hij Rahal makkelijk kon hebben (ik ook trouwens) en zo veel zelfvertrouwen/zelfoverschatting heeft hij wel dat hij dan denkt dat het DUS aan de auto en/of het team moet liggen. :)
                Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                Comment

                • Dutch
                  Koppierijder
                  • 05-06-08
                  • 18618

                  Servia vervangt Doornbos, in ieder geval op de komende twee road courses Mid-Ohio en Sears Point. Kan nog leuk worden voor Roberts imago, want Servia is goed...
                  Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                  "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                  Comment

                  • V4
                    Armchair Enthusiast
                    • 05-06-08
                    • 10698

                    En Doornbos naar HVM is blijkbaar ook rond.

                    Comment

                    • Dutch
                      Koppierijder
                      • 05-06-08
                      • 18618

                      Ja, dat bericht las ik ook, maar het artikel maakt de kop niet helemaal waar, zeg maar. 'Ik kon niemand bereiken, maar toch is 't zo.' Zoiets. :)

                      En dan: Doornbos in plaats van Viso of in een tweede auto? Viso staat nog gewoon op de entry list voor Mid-Ohio.
                      Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                      "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                      Comment

                      • V4
                        Armchair Enthusiast
                        • 05-06-08
                        • 10698

                        Miller he. Dan duurt het soms even voor het bevestigd wordt...

                        Oorspronkelijk geplaatst door Dutch Bekijk bericht
                        Sears Point
                        Hehe... het gaat even duren voor ik bij 'Sears Point', niet moet denken aan dat verhaal over Londono, dat hij en zijn dubieuze geldschieters daar op de foto gingen met een vrouw die de echtgenote van de lokale sheriff bleek te zijn. Wisten ze niet. En die vrouw wist (toen nog) niet dat 3 van die Columbianen stonden op de lijst van meest gezochte criminelen ter wereld :- ))

                        Comment

                        • V4
                          Armchair Enthusiast
                          • 05-06-08
                          • 10698

                          'Gelukkig' heet die baan tegenwoordig Infineon Raceway ...

                          Comment

                          • Dutch
                            Koppierijder
                            • 05-06-08
                            • 18618

                            Ik weiger consequent dat circuit zo te noemen. Ik ga Laguna Seca toch ook geen Mazda Raceway noemen?
                            Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                            "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                            Comment

                            • V4
                              Armchair Enthusiast
                              • 05-06-08
                              • 10698

                              Heb ik ook: Lausitzring, dat klinkt gewoon goed.
                              Maar nee, daar maakten ze van Eurospeedway Lausitz...

                              Comment

                              • Dutch
                                Koppierijder
                                • 05-06-08
                                • 18618

                                *gaat lekker verder off-topic*

                                Natuurlijk hebben we 't ook gewoon over Charlotte in plaats van Lowe's Speedway. Maar hoe zit 't met de volgende lastige gevallen?

                                - Tooele of Miller Motorsports Park?
                                - Birmingham of Barber Motorsports Park?
                                - Millville of New Jersey Motorsports Park?
                                - Montreal of Circuit Gilles Villeneuve?
                                - São Paulo, Interlagos of Autodromo José Carlos Pace?
                                - Kansas City, Kansas of Kansas Speedway?
                                - Fort Worth, Texas of Texas Speedway?
                                - Fontana of California Speedway?
                                - Alton, Virginia, VIR of Virginia International Raceway?
                                - Melbourne of Albert Park?
                                - Ipswich, Queensland of Queensland Raceway?
                                - Elkhart Lake of Road America?
                                - Joliet, Chicago of Chicagoland?
                                - Detroit of Belle Isle?
                                - Motegi of Twin-Ring Motegi?
                                - Portimão of Algarve?
                                - Alcañiz, Aragón of Motorland Aragón?

                                Ik neig meestal naar het eerste (of in een rijtje van drie naar het tweede) en nogal allergisch ben voor de vaak nogal pompeuze officiële namen. Maar ik ben er niet erg consequent in, merk ik.
                                Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                                Comment

                                • Laurens de Jong
                                  Senior Member
                                  • 07-07-08
                                  • 693

                                  - Miller Motorsports Park
                                  - Barber Motorsports Park
                                  - New Jersey Motorsports Park
                                  - Circuit Gilles Villeneuve
                                  - Interlagos
                                  - Kansas Speedway
                                  - Texas Speedway
                                  - California Speedway
                                  - VIR
                                  - Melbourne
                                  - Queensland Raceway
                                  - Road America
                                  - Chicagoland
                                  - Detroit
                                  - Motegi
                                  - Algarve?
                                  - Alcañiz, Aragón of Motorland Aragón — ken ik niet.

                                  Oók niet consequent, dus.

                                  Gaat er iemand een IRL 2010 draadje beginnen, om het over de kalender te hebben waar Milwaukee, Road America, en Cleveland niet op voorkomen, maar een nader-te-bepalen race in Brazilië wél?

                                  Comment

                                  • V4
                                    Armchair Enthusiast
                                    • 05-06-08
                                    • 10698

                                    Het is maar net hoever de herinnering gaat, denk ik.

                                    Bv Detroit, dan denk ik eerst aan de GP's van de jaren tachtig, het hoekige stratencircuit. Bij Indycar zeg ik dan Belle Isle, zijnde het circuit door het park.

                                    Comment

                                    • Dutch
                                      Koppierijder
                                      • 05-06-08
                                      • 18618

                                      Oorspronkelijk geplaatst door Dutch Bekijk bericht
                                      En dan: Doornbos in plaats van Viso of in een tweede auto? Viso staat nog gewoon op de entry list voor Mid-Ohio.
                                      Tweede auto:

                                      HVM Racing has confirmed it will run two cars for the remainder of the 2009 season after signing Robert Doornbos.
                                      Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                      "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                                      Comment

                                      • V4
                                        Armchair Enthusiast
                                        • 05-06-08
                                        • 10698

                                        Je kan zeggen wat je wil, maar er staan elk weekend toch een 22 auto's op de grid. Nu komt er structureel eentje bij, en volgend jaar waarschijnlijk 2 teams erbij, heb je toch een mooi vol veld.
                                        Ik vind het eigenlijk ook wel mooi dat je niet perse het hele jaar moet doen (zoals F1), en dat iemand die ineens ergens wat geld vindt voor een paar races kan meedoen. Een beperkende factor is nog wel dat de motoren-lease voor minimaal 3 races is (zie Tracy's 2e KV-auto).

                                        Comment

                                        • Dutch
                                          Koppierijder
                                          • 05-06-08
                                          • 18618

                                          Helaas wel 22 dezelfde auto's. En dan ook 22 lelijke dezelfde auto's.

                                          Gisteren kreeg ik het official program voor de Indy 2009 nagestuurd (schitterend boekwerk trouwens) en aangezien dat een 'centennial edition' was (in 1909 werd besloten tot de bouw van IMS), werd er flink uitgepakt met historie.

                                          En als je dan de geweldige variatie aan auto's ziet die vroeger aan Indy meededen, dan knap je toch behoorlijk af op de veredelde merkencup die 't nu is. Kan dat nou echt niet anders meer? Zijn die tijden echt voorbij?
                                          Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                          "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                                          Comment

                                          • V4
                                            Armchair Enthusiast
                                            • 05-06-08
                                            • 10698

                                            Dat contract met Dallara loopt wel een keer af. De verhoudingen binnen IRL komen ook wel iets anders te liggen nu met de veranderingen binnen het bedrijf, denk ik. Hoop ik...

                                            Comment

                                            • Rossi
                                              Senior Member
                                              • 15-06-08
                                              • 1220

                                              Ik moet altijd terug denken aan de Indcycar van 10 tot 15 jaar terug. Met Penske, Lola (geloof ik), Reynard, een Amerikaanse auto waar Scott Pruett lang in gereden heeft. Dat soort dingen. Ik heb eigenlijk geen idee met welke motoren ze toen reden. Ja, van die turbo-dingen :)

                                              Overigens, de eerste stap is toch al gezet door het samenvoegen van de IRL en CART? Of denk ik nu te simpel?
                                              Aprilia RSV Mille '01

                                              Comment

                                              • V4
                                                Armchair Enthusiast
                                                • 05-06-08
                                                • 10698

                                                Oorspronkelijk geplaatst door Dutch Bekijk bericht
                                                Natuurlijk hebben we 't ook gewoon over Charlotte in plaats van Lowe's Speedway.
                                                Wat een toeval: de naam Lowe's gaat weer verdwijnen.


                                                En wat nu? Weer een andere tijdelijke geldschieter? Lekker duidelijk voor de fans. Of blijft het nu Charlotte Motor Speedway?

                                                Comment

                                                • Dutch
                                                  Koppierijder
                                                  • 05-06-08
                                                  • 18618

                                                  Oorspronkelijk geplaatst door V4 Bekijk bericht
                                                  Dat contract met Dallara loopt wel een keer af. De verhoudingen binnen IRL komen ook wel iets anders te liggen nu met de veranderingen binnen het bedrijf, denk ik. Hoop ik...
                                                  Okee, maar dan krijg je op z'n hoogst een one-make series met knappe auto's. Maar ik wil graag terug naar waar Rossi het over heeft: Penske, Lola, Reynard, March, Eagle. Cosworth, Ilmor, Porsche, Alfa Romeo. Om maar te zwijgen over de bizarriteiten uit vroeger jaren...
                                                  Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                                  "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                                                  Comment

                                                  • V4
                                                    Armchair Enthusiast
                                                    • 05-06-08
                                                    • 10698

                                                    Mwah, ik weet het niet. Het was uiteindelijk een keuze van Tony George een deal met Dallara te maken, waarbij zij de wagens veel te duur aan de teams leveren en een deel van de opbrengst naar George gaat. Dat is op zich al killing natuurlijk.

                                                    Uiteindelijk wordt IRL wel een keer verkocht, of gaat kapot en komt er een andere organisatie (niemand roept het hardop, maar Haas, Penske, Kalkhoven (aiai) accepteren het nu maar niemand is blij met de organisatie van nu en achter de schermen zal er best over gesproken worden) en dan kan je een heel andere insteek krijgen.

                                                    Met de motoren gaat het ook veranderen, en dat Honda nu roept, schiet nou eens op met de nieuwe specs, dan kunnen wij ook verder, is best veelzeggend: ze best willen meedoen, maar feitelijk zijn ze de IRL-organisatie beu.

                                                    Dan nog kan je je afvragen of het tegen Indycar budgetten ooit rendabel wordt als er meer dan 2 chassis zijn: 2 houden elkaar nog in evenwicht, bij meer worden de aantallen per chassis te laag, en wordt het dus te duur.

                                                    Comment

                                                    • Dutch
                                                      Koppierijder
                                                      • 05-06-08
                                                      • 18618

                                                      Oorspronkelijk geplaatst door V4 Bekijk bericht
                                                      Dan nog kan je je afvragen of het tegen Indycar budgetten ooit rendabel wordt als er meer dan 2 chassis zijn: 2 houden elkaar nog in evenwicht, bij meer worden de aantallen per chassis te laag, en wordt het dus te duur.
                                                      Vandaar mijn verzuchting: die tijden zijn echt vervlogen en komen nooit meer terug...
                                                      Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                                      "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                                                      Comment

                                                      • V4
                                                        Armchair Enthusiast
                                                        • 05-06-08
                                                        • 10698

                                                        Het idee van een nieuwe instapper zal altijd zijn: het eerste jaar lever je exclusief aan 1 team, en dan voor het volgende jaar wil je voor nog eens 8-10 auto's leveren. Anders laat je het wel uit je hoofd.

                                                        Het zal wel niet makkelijk zijn, want neem F3. Die klasse is volgens mij wel vrij, en toch rijdt vrijwel alles met Dallara. Nieuwelingen (Mygale) komen er vrijwel niet tussen, terwijl de markt (met zoveel nationale F3 series) gigantisch is.

                                                        Comment

                                                        • Dutch
                                                          Koppierijder
                                                          • 05-06-08
                                                          • 18618

                                                          F3 is inderdaad een goed voorbeeld: die klasse is vrij (de enige echte 'formule' die nog over is naast F1), hoewel de meeste kampioenschappen daar wel enige afbreuk aan doen met control tyres (allemaal) en control engines (Spanje, Italië).

                                                          Het resultaat van die vrijheid is dat de teams altijd voor het beste chassis kiezen. Als Mygale nu een auto had gemaakt die echt superieur is aan de Dallara, reken maar dat het hele veld nu uit Mygales had bestaan. Op die manier heeft Dallara destijds ook Ralt en Reynard weggedrukt.

                                                          De tijd dat experimenten in de F2 en F3 nog zin hadden, is echt voorbij. Twee oorzaken: aerodynamica en tv. Beide geesten kun je niet terug in de fles stoppen...
                                                          Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                                          "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                                                          Comment

                                                          • scuderia
                                                            Senior Member
                                                            • 02-12-08
                                                            • 17706

                                                            Oorspronkelijk geplaatst door Dutch Bekijk bericht
                                                            Vandaar mijn verzuchting: die tijden zijn echt vervlogen en komen nooit meer terug...
                                                            Volgens mij is het hele concept van deze series erop gebaseerd om te voorkomen dat er dominantie van een of enkele teams optreedt zoals in de "vrije klasses" als de F1. Dit zal ook wel met de commerciële belangen van o.a de sponsors te maken hebben. Die jagen over het algemeen een iets kortere termijn strategie (what wins on sunday, sells on monday) na dan de sponsors uit de F1, en kunnen het zich dus niet permitteren "de plank mis te slaan" zoals teams in de F1 wel eens overkomt.

                                                            Gedurende het seizoen houd je het veld bij elkaar, en beheers je de kosten door eenheidsworst in motoren en chassis' te houden, en tijdens de race wordt er alles aan gedaan om een race spannend te houden door om het minste of geringste een caution in te lassen zodat het veld weer dicht bij elkaar zit. Bovendien is dat weer een mooie kans voor een commercial break.

                                                            Comment

                                                            • Dutch
                                                              Koppierijder
                                                              • 05-06-08
                                                              • 18618

                                                              Allemaal waar, scuderia, ik weerspreek er niets van. Zo werkt 't inderdaad.

                                                              Maar Indycar was wel een vrije klasse. En hoe. In zijn mooiste periodes nog veel vrijer dan F1 ooit is geweest. Ik snap ook wel dat dat niet meer kan terugkomen (vanwege commerciële belangen in combinatie met de noodzaak tot kostenbesparing), maar ik betreur 't wel.
                                                              Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                                              "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                                                              Comment

                                                              • V4
                                                                Armchair Enthusiast
                                                                • 05-06-08
                                                                • 10698

                                                                Grappig wel dat momenteel F1 als enige vrije klasse closer is dan een serie als IRL, die al enkele seizoenen achtereen gedomineerd wordt door Ganassi en Penske...

                                                                Comment

                                                                • scuderia
                                                                  Senior Member
                                                                  • 02-12-08
                                                                  • 17706

                                                                  Ik moet me maar 's in de historie van de indycars en Canam verdiepen. Hier en daar lees ik er enthousiaste verhalen erover. Ik volg het te kort om de verschillen met vroeger te kennen (alleen maar de laatste 10-15 jaar). En dan volgde ik met name de CART series en de indy500.

                                                                  Tips voor leuke boeken / sites, iemand?
                                                                  Of misschien een specifieke race die ik ergens van het net kan plukken?

                                                                  Comment

                                                                  Working...
                                                                  X