Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Indycar 2009

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• V4
    replied
    Wat ook zo gaaf is: 3 man vechten om die titel, en de hele rest komt er het hele weekend niet bij in de buurt. Drie voorste plaatsen op de grid, en uiteindelijk zat aan het einde van de race alles vanaf P4 een rondje achter.

Leave a comment:

• Dutch
    replied
    Zeg dat wel: wat heeft Doornbos 't weggegeven, zeg. Matos wordt alsnog Rookie of the Year in een heel bijzondere race, waarin Franchitti 200 ronden lang zuinig aan het rijden is, een pitstop uitspaart en het ongelooflijke geluk heeft dat er geen enkele full-course yellow is in de héle race!

Dus hij wordt kampioen en niet Briscoe of Dixon, die elkaar 190 ronden opjagen om alsnog de Schot voorbij te zien komen. Die andere twee moesten natuurlijk wel, omdat ze de twee punten voor meeste ronden aan de leiding nodig hadden, maar om zo'n plan te kiezen en er dan ook nog in slagen...

Meteen ook een nieuw wereldrecord: dit is de nieuwe allersnelste race op een afgesloten circuit aller tijden.

Leave a comment:

• ErwinGTA
    replied
    Doornbos gaat het gewoon niet worden that's simpel :-( hopenlijk heb ik ongelijk maar ik vind het geen wereldwonder!

Leave a comment:

• V4
    replied
    Dit weekend niet Servia maar Alex Lloyd in die NHL auto: die rijdt zo naar P5 op de grid, 1 plaats voor Rahal. Doornbos staat voorlaatste op rij 11. Zelfs Milka rijdt zomaar 2,5mph sneller...

Gelukkig is het de laatste race van het jaar...

Leave a comment:

• V4
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Dutch Bekijk bericht
    Bobby D (trouwens als gast aanwezig op de Spa Six Hours afgelopen weekend) krijgt een ferme trap na van zijn ex-teamgenoot
    Tja, Servia deed het verbazingwekkend goed, ook al had ie dan maanden niet meer in zo'n auto gezeten, en zijn ovals eigenlijk niet echt zijn specialiteit. Gewoon een ontzettend goede allround rijder voor die klasse.
    Dit seizoen was ronduit slecht voor Doornbos zijn reputatie.

Leave a comment:

• Dutch
    replied
    Ah, zou dat 't zijn? Ze tekent bij voor nog een seizoen Indycar én gaat in 2010 ook NASCAR doen?
    Drie jaar bijtekenen zou 't inmiddels zelfs zijn...

Leave a comment:

• Dutch
    replied
    Bobby D (trouwens als gast aanwezig op de Spa Six Hours afgelopen weekend) krijgt een ferme trap na van zijn ex-teamgenoot:

http://www.autosport.com/news/report.php/id/79054

Leave a comment:

• Dutch
    replied
    Danica verklaart vandaag op Indycar.com dat ze op het punt van bijtekenen staat...
    Ah, zou dat 't zijn? Ze tekent bij voor nog een seizoen Indycar én gaat in 2010 ook NASCAR doen?

Maar dan een seizoen à la Scott Speed om erin te komen, dus geselecteerde optredens in ARCA, Nationwide en de Truck Series. Daar zouden dan de ontmoetingen met Tony Stewart over zijn gegaan.

Leave a comment:

• Dutch
    replied
    Alex Lloyd in de tweede NHL-auto op Homestead:

http://www.italiaracing.net/notizia.asp?id=24670&cat=3

Leave a comment:

• V4
    replied
    Tja, Rahal 5e, Oriol 7e, Doornbos 18e op 3 rondjes...

Ondertussen gaat de race van vannacht de boekjes in als "4th closest finish ever": 0,0077s tussen Briscoe en Dixon:

Leave a comment:

• Dutch
    replied
    Benieuwd hoe blij Doornbos nu nog met de overstap naar HVM is:

http://www.autosport.com/news/report.php/id/78088

Leave a comment:

• V4
    replied
    En eindelijk eindelijk is er succes voor Mike Conway. Een mooie P3. En van achteraan af nog wel, na een lekke achterband door die collison in de 3e bocht (8 auto's) na de start. Netjes!

Leave a comment:

• Dutch
    replied
    Franchitti wint op Sears Point:

http://www.autosport.com/news/report.php/id/77954

Serviá wordt intussen zesde met de oude auto van Doornbos, terwijl die zelf tiende eindigt. En niet op een oval.

Leave a comment:

• Dutch
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door V4 Bekijk bericht
    Opsplitsing bij Andretti Green.
    http://www.autosport.com/news/report.php/id/77809

Miller had het gerucht al eerder, Andretti zou dan verder gaan met Kanaan en zoon Marco (en dus maar 2 auto's ipv de huidige 4). Niet moeilijk uit te tellen natuurlijk als Danica (met het geld uiteraard) naar elders vertrekt.
    Danica verklaart vandaag op Indycar.com dat ze op het punt van bijtekenen staat...

Leave a comment:

• Dutch
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Jasper Bekijk bericht
    Yikes, niet te voorkomen op zo'n punt. Iedereen OK?
    Met goed vlaggen en signaleren wel, lijkt me zo, zeker na het eerste tikje van Viso. Het duurt daarna nog tijden voordat Power er vól aankomt.

Dus dit was zeer slechte marshalling. En nog slechter (voor de circuitorganisatie in dat geval) als zo'n stationaire auto op dat punt niet vanuit een marshalpost is te zien.

Leave a comment:

• V4
    replied
    Gebroken been voor Nelson Philippe valt mee, in aanmerking genomen hoe hij in de flank gerakt werd, maar Wil Power heeft 2 wervels gebroken :-(

http://www.autosport.com/news/report.php/id/77901

Leave a comment:

• Jasper
    replied
    Yikes, niet te voorkomen op zo'n punt. Iedereen OK?

Leave a comment:

• V4
    replied
    Ai, dit is een lelijke klapper van daarstraks op Sears Point

http://www.casttv.com/video/6sju35/b...practice-video

Leave a comment:

• V4
    replied
    Opsplitsing bij Andretti Green.
    http://www.autosport.com/news/report.php/id/77809

Miller had het gerucht al eerder, Andretti zou dan verder gaan met Kanaan en zoon Marco (en dus maar 2 auto's ipv de huidige 4). Niet moeilijk uit te tellen natuurlijk als Danica (met het geld uiteraard) naar elders vertrekt.

Verder schreef Miller nog dat een nieuw team met Alex Tagliani de ouwe zooi van Marty Roth hebben gekocht. Als Tagliani de centen om te rijden bij Bachelart/Conquest niet rond krijgt, kan ie dat nu wel?

Leave a comment:

• V4
    replied
    En (tijdelijk) weer eentje erbij op de grid.
    AGR zet een 5e (!) auto in op Sears Point voor Franck Montagny.
    Wordt ie getest voor als binnenkort Danica daar weg is?

Leave a comment:

• V4
    replied
    Ja, dat was nou nog eens een echte 'NASCAR yellow'...

Leave a comment:

• scuderia
    replied
    Heeft iemand nog de race gezien zondag op de mid-Ohio sports course? Leuk circuit, maar die regels toch.......

Castroneves spint de grindbak in. Direct een "full course yellow" in beeld terwijl de auto nog niet eens stil staat. Safetycar dus.
    Enkele ogenblikken later (bijna in een beweging door) rijdt Castroneves gewoon de grindbak uit weer de baan op en zet 't op een stampen.

TOCH komt een ronde later de safetycar de baan op om het hele veld 4 ronden achter de safetycar te laten rijden. Wat een draak van een regels hebben die Amerikanen toch.
    * ziet een dikke Amerikaan voor zich op de bank die van de spanning een extra portie nacho's met platte handen naar binnenwerkt *

Kijk eens aan. zelfs op youtube vastgelegd:

http://www.youtube.com/watch?v=TkUGKm3_FZU

Leave a comment:

• scuderia
    replied
    Super! Bedankt Dutch. Heb nog een paar dagen vrij, dus die kom ik wel door.

* dat tuinhek repareer ik later wel

Leave a comment:

• Dutch
    replied
    Leuk vertrekpunt. Over de allerlaatste oddball op Indy. Vandaaruit kun je verder terug, alleen al door te googelen op 'oddball'.

Ook wel aardig, omdat het cliché is dat de Europeanen daarzo wel even lieten zien wat innovatie is - terwijl experimenten met turbines en 4WD daar juist veel meer voedingsbodem vonden.

En als je toch niks te doen hebt, surf dan even naar TNF:

Algemeen: USAC, CART and Champ Car history (46 pagina's!)

Over een van de grootste oddball-helden uit de Indy-geschiedenis: The Mickey Thompson 'Sears Allstate Special' cars of 1964 (34 pagina's!)

Leave a comment:

• scuderia
    replied
    Ik moet me maar 's in de historie van de indycars en Canam verdiepen. Hier en daar lees ik er enthousiaste verhalen erover. Ik volg het te kort om de verschillen met vroeger te kennen (alleen maar de laatste 10-15 jaar). En dan volgde ik met name de CART series en de indy500.

Tips voor leuke boeken / sites, iemand?
    Of misschien een specifieke race die ik ergens van het net kan plukken?

Leave a comment:

• V4
    replied
    Grappig wel dat momenteel F1 als enige vrije klasse closer is dan een serie als IRL, die al enkele seizoenen achtereen gedomineerd wordt door Ganassi en Penske...

Leave a comment:

• Dutch
    replied
    Allemaal waar, scuderia, ik weerspreek er niets van. Zo werkt 't inderdaad.

Maar Indycar was wel een vrije klasse. En hoe. In zijn mooiste periodes nog veel vrijer dan F1 ooit is geweest. Ik snap ook wel dat dat niet meer kan terugkomen (vanwege commerciële belangen in combinatie met de noodzaak tot kostenbesparing), maar ik betreur 't wel.

Leave a comment:

• scuderia
    replied
    Vandaar mijn verzuchting: die tijden zijn echt vervlogen en komen nooit meer terug...
    Volgens mij is het hele concept van deze series erop gebaseerd om te voorkomen dat er dominantie van een of enkele teams optreedt zoals in de "vrije klasses" als de F1. Dit zal ook wel met de commerciële belangen van o.a de sponsors te maken hebben. Die jagen over het algemeen een iets kortere termijn strategie (what wins on sunday, sells on monday) na dan de sponsors uit de F1, en kunnen het zich dus niet permitteren "de plank mis te slaan" zoals teams in de F1 wel eens overkomt.

Gedurende het seizoen houd je het veld bij elkaar, en beheers je de kosten door eenheidsworst in motoren en chassis' te houden, en tijdens de race wordt er alles aan gedaan om een race spannend te houden door om het minste of geringste een caution in te lassen zodat het veld weer dicht bij elkaar zit. Bovendien is dat weer een mooie kans voor een commercial break.

Leave a comment:

• Dutch
    replied
    F3 is inderdaad een goed voorbeeld: die klasse is vrij (de enige echte 'formule' die nog over is naast F1), hoewel de meeste kampioenschappen daar wel enige afbreuk aan doen met control tyres (allemaal) en control engines (Spanje, Italië).

Het resultaat van die vrijheid is dat de teams altijd voor het beste chassis kiezen. Als Mygale nu een auto had gemaakt die echt superieur is aan de Dallara, reken maar dat het hele veld nu uit Mygales had bestaan. Op die manier heeft Dallara destijds ook Ralt en Reynard weggedrukt.

De tijd dat experimenten in de F2 en F3 nog zin hadden, is echt voorbij. Twee oorzaken: aerodynamica en tv. Beide geesten kun je niet terug in de fles stoppen...

Leave a comment:

• V4
    replied
    Het idee van een nieuwe instapper zal altijd zijn: het eerste jaar lever je exclusief aan 1 team, en dan voor het volgende jaar wil je voor nog eens 8-10 auto's leveren. Anders laat je het wel uit je hoofd.

Het zal wel niet makkelijk zijn, want neem F3. Die klasse is volgens mij wel vrij, en toch rijdt vrijwel alles met Dallara. Nieuwelingen (Mygale) komen er vrijwel niet tussen, terwijl de markt (met zoveel nationale F3 series) gigantisch is.

Leave a comment:

• Dutch
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door V4 Bekijk bericht
    Dan nog kan je je afvragen of het tegen Indycar budgetten ooit rendabel wordt als er meer dan 2 chassis zijn: 2 houden elkaar nog in evenwicht, bij meer worden de aantallen per chassis te laag, en wordt het dus te duur.
    Vandaar mijn verzuchting: die tijden zijn echt vervlogen en komen nooit meer terug...

Leave a comment:

• V4
    replied
    Mwah, ik weet het niet. Het was uiteindelijk een keuze van Tony George een deal met Dallara te maken, waarbij zij de wagens veel te duur aan de teams leveren en een deel van de opbrengst naar George gaat. Dat is op zich al killing natuurlijk.

Uiteindelijk wordt IRL wel een keer verkocht, of gaat kapot en komt er een andere organisatie (niemand roept het hardop, maar Haas, Penske, Kalkhoven (aiai) accepteren het nu maar niemand is blij met de organisatie van nu en achter de schermen zal er best over gesproken worden) en dan kan je een heel andere insteek krijgen.

Met de motoren gaat het ook veranderen, en dat Honda nu roept, schiet nou eens op met de nieuwe specs, dan kunnen wij ook verder, is best veelzeggend: ze best willen meedoen, maar feitelijk zijn ze de IRL-organisatie beu.

Dan nog kan je je afvragen of het tegen Indycar budgetten ooit rendabel wordt als er meer dan 2 chassis zijn: 2 houden elkaar nog in evenwicht, bij meer worden de aantallen per chassis te laag, en wordt het dus te duur.

Leave a comment:

Working...
X