Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

F1 2009

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • F1 2009

    Te beginnen met de voorlopige kalender:

    http://www.autosport.com/news/report.php/id/71205

    Geen Canada meer, zonder vermelding van reden trouwens. Jammer, leverde altijd verrassingen op en bovendien vermakelijke races.

    Ben benieuwd hoe makkelijk Mosley z'n kostenbesparingen erdoor krijgt, nu het financiële klimaat even een tikje anders is dan in voorgaande jaren. De eensgezindheid van de FOTA hangt waarschijnlijk af van de mate waarin de teams de barre tijden in hun portemonnee gaan voelen.
    Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
    "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door Dutch Bekijk bericht
    Geen Canada meer, zonder vermelding van reden trouwens. Jammer, leverde altijd verrassingen op en bovendien vermakelijke races.
    ja, vermakelijke races, dat kan natuurlijk niet.

    Maar ook:
    "It was further unanimously agreed to allow Formula One teams to equalise engine performance across the field for 2009, pending the introduction of cost-saving measures from 2010," it added.
    Dus renault mag wel wat aan zijn motoren ontwikkelen?
    Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
    Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

    Comment


    • #3
      Daar lijkt 't wel op, ja. Maar goed, er staat 'allow'. Dus dat betekent dat de FIA de teams toestaat om er onderling uit te komen. Wanneer valt Sint Juttemis in 2009? :)
      Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
      "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

      Comment


      • #4
        Ook hier al enkele crunchende geluiden van de kredietcrisis:

        http://www.grandprix.com/ns/ns20840.html
        Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
        "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Dutch Bekijk bericht
          Wanneer valt Sint Juttemis in 2009? :)
          Gewoon op 17 augustus, lijkt mij. De week voor Valencië dus. Hoezo?

          Comment


          • #6
            Kijk, hier staat wat beter omschreven wat 1) de FIA van de teams verwacht en 2) bij uitblijven van resultaat zelf mag doen:

            http://www.grandprix.com/ns/ns20844.html

            En 17 augustus is echt te laat voor stap 1, Laurens. Vandaar. :)
            Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
            "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Dutch Bekijk bericht
              Ben benieuwd hoe makkelijk Mosley z'n kostenbesparingen erdoor krijgt, nu het financiële klimaat even een tikje anders is dan in voorgaande jaren. De eensgezindheid van de FOTA hangt waarschijnlijk af van de mate waarin de teams de barre tijden in hun portemonnee gaan voelen.
              Uit het kredietcrisisdraadje:

              Oorspronkelijk geplaatst door iOnline Bekijk bericht
              Ik zie hier een zware investeerder in Williams tussen staan...

              A full-blown collapse of Iceland's financial system would send shock waves across Europe, given the heavy investment by Icelandic banks and companies across the continent.

              One of Iceland's biggest companies, retailing investment group Baugur, owns or has stakes in dozens of major European retailers — including enough to make it the largest private company in Britain, where it owns a handful of stores such as the famous toy store Hamley's.
              Baugur dus, die de renstal zwaar sponsort via het merk Hamley's en er als ik me niet vergis ook nog een minderheidsaandeel in hebben:

              http://www.forumula1.net/2008/f1/f1-...f-williams-f1/



              Die gaan er stevig onder lijden, denk ik zo... Volgens mij krijgt Mosley z'n kostenbesparingsprogramma er over een tijdje probleemloos door.
              Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
              "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

              Comment


              • #8
                En ik schrijf 't nog niet of Mosley komt net met een verklaring:

                http://www.autosport.com/news/report.php/id/71213

                Ernstige geluiden tussen de regels door: twee of drie independents staan blijkbaar op de rand van omvallen? Er zijn nog maar twee of drie independents! Ik vrees dat dat dus in ieder geval geldt voor Williams en STR, en bij Force India moet Mallya dus stevig bijstorten, idem voor Mateschitz bij Red Bull.

                Om maar te zwijgen over de hard teruglopende autoverkopen bij de fabrikanten, zodat de andere 12 auto's ook lang niet allemaal zeker zijn.

                Ik zie de F1 binnen een paar jaar weer teruggaan naar de jaren zeventig. Misschien dat nu juist de independents kopje onder gaan, maar over een tijdje zullen dat juist de teams zijn die blijven doorgaan omdat het racers zijn en geen boekhouders. Maar dan hebben ze inderdaad wel hulp van de regelgever nodig...
                Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                Comment


                • #9
                  Zijn ze nou helemaal van de pot gerukt! De GP van Canada was bijna altijd één van de leukste van het jaar..!! Het gaat daar écht alleen maar om te peiken hè... (what else is new)
                  Aprilia RSV Mille '01

                  Comment


                  • #10
                    Nou ja, in dit geval ging het vooral de Canadese organisatie zelf om de pieken. De hoge transportkosten naar het Noord-Amerikaanse continent kwamen dit jaar volledig voor rekening van Montreal, terwijl die in voorgaande jaren nog konden worden gedeeld met Indianapolis. Die rekening viel blijkbaar toch wel wat hoog uit, waardoor ze nu voor de eer hebben bedankt.

                    Maar goed, de reden dat Indianapolis niet meer op de kalender staat, heeft dan wél weer te maken met de pieken van Ecclestone. In de zin dat IMS veel meer vroeg dan Bernie wilde geven...
                    Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                    "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                    Comment


                    • #11
                      Meer uitleg:

                      http://www.grandprix.com/ns/ns20846.html

                      Zou Roger Peart trouwens familie zijn van de Rush-drummer?
                      Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                      "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Dutch Bekijk bericht
                        Baugur dus, die de renstal zwaar sponsort via het merk Hamley's en er als ik me niet vergis ook nog een minderheidsaandeel in hebben:

                        http://www.forumula1.net/2008/f1/f1-...f-williams-f1/



                        Die gaan er stevig onder lijden, denk ik zo...
                        Tja, zeker als je ook nog RBS op de wagen hebt staan. Triest.

                        Comment


                        • #13
                          Nou, hier moet 't dus heengaan met die besparingen: badge engineering...

                          http://www.autosport.com/news/report.php/id/71225

                          Mosley riep al dingen over een standaard-aandrijflijn, nu komt de motor er ook nog bij. Maak er dan maar meteen een spec series van. :(

                          Die engine badging is natuurlijk alleen maar nodig om de fabrikanten met hun geld binnenboord te houden, maar wie zit er te wachten op GP2-auto's met NASCAR-marketing?
                          Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                          "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                          Comment


                          • #14
                            Trouwens, als Bernie zo graag wil meewerken aan kostenbesparing, dan zou hij de prijs die Canada moet betalen voor een GP eens met 10% moeten verlagen in plaats van verhogen...
                            Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                            "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                            Comment


                            • #15
                              Ha, die Gummers;

                              Lijkt mij allemaal wat teveel op A1GP; benieuwd welke renstallen er nog geïnteresseerd blijven als motor en aandrijflijn al vast liggen.
                              Scherven brengen gelul.

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door Rossi Bekijk bericht
                                Zijn ze nou helemaal van de pot gerukt! De GP van Canada was bijna altijd één van de leukste van het jaar..!! Het gaat daar écht alleen maar om te peiken hè... (what else is new)
                                En de fabrikanten gaat 't ook om de pieken, want die zijn 't er niet mee eens! :)

                                http://www.autosport.com/news/report.php/id/71237

                                Nogal logisch als je straks helemaal geen exposure meer hebt op het Noord-Amerikaanse continent...
                                Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Dutch Bekijk bericht
                                  Mosley riep al dingen over een standaard-aandrijflijn, nu komt de motor er ook nog bij. Maak er dan maar meteen een spec series van. :(
                                  Nou, zo makkelijk krijg je de teams tegenwoordig op de knieën:

                                  'Teams would welcome standard parts'

                                  http://www.autosport.com/news/report.php/id/71236

                                  Die standaardmotor zal er wel niet komen, maar de inzet ervan als wisselgeld voor verdere standaardisering van andere onderdelen was natuurlijk weer vintage Mosley. En hij lacht zich waarschijnlijk kapot over het feit dat de teams dezelfde dag zo'n beetje ja en amen zeggen. Ja, die crisis komt overal hard aan...
                                  Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                  "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                                  Comment


                                  • #18
                                    *pent lekker verder*

                                    Oorspronkelijk geplaatst door Dutch Bekijk bericht
                                    Ernstige geluiden tussen de regels door: twee of drie independents staan blijkbaar op de rand van omvallen? Er zijn nog maar twee of drie independents! Ik vrees dat dat dus in ieder geval geldt voor Williams en STR, en bij Force India moet Mallya dus stevig bijstorten, idem voor Mateschitz bij Red Bull.

                                    Om maar te zwijgen over de hard teruglopende autoverkopen bij de fabrikanten, zodat de andere 12 auto's ook lang niet allemaal zeker zijn.
                                    Intussen zegt een Williams-topman dat niet iedereen meteen naar Williams moet kijken - hoewel dat volgens mij wel terecht is, gezien RBS en Baugur - maar dat er ook één of twee fabrikanten overwegen om te stoppen:

                                    http://www.pitpass.com/fes_php/pitpa...s_art_id=36206

                                    De eerste gedachten gaan dan inderdaad uit naar Renault en Honda. Want wat krijgen die nu terug voor hun investeringen?
                                    Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                    "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                                    Comment


                                    • #19
                                      Als het dan toch wat moet zijn zie ik wel wat in een standaard monocoque, desnoods aangevuld met het bodywork(engine cover en pods). Aangezien de body toch al gladgestreken moet worden voor volgend jaar valt er ook niet heel veel voordeel meer aan te halen. De vleugels zouden dan wel team-specifiek kunnen zijn. Ik denk dat je dan een heel groot deel van de kosten bespaart.

                                      Qua motoren zijn er ook andere oplossingen. I.p.v. één ontwerp verplichten lijkt het mij mooier om het ontwerp weer wat meer vrij te laten, zo lang het ontwerp op het moment van in gebruik name van de motor maar voor elk team beschikbaar is. Zo màg je er best veel geld inpompen en zul je daar ook even voordeel van hebben(een motor in een weekend nabouwen is nou eenmaal niet mogelijk), maar uiteindelijk zal iedereen over je technologie kunnen beschikken. Daar zou je dan ook een door de FIA aangewezen fabrikant aan kunnen koppelen die (gelijk aan het FIA voorstel) een motor desnoods op bestelling (na)bouwt. Met lage R&D kosten loop je dus niet per definitie ver achter.

                                      Een bijkomend voordeel is dat spionage op motorgebied eigenlijk niet eens meer mogelijk is. ;-) Wat dat betreft is het nog niet eens zo'n heel raar idee het 'open-source' principe verder door te trekken. Op die manier is het voor elk team mogelijk om enigszins competatief te zijn, zonder dat het hele veld met exact dezelfde auto rijdt(aangezien de meesten toch vooral in hun eigen ideëen geloven).

                                      Dit is natuurlijk niet helemaal serieus, maar wat mij betreft in elk geval een klap beter dan de cup-racing voorstellen waar de FIA mee komt.
                                      Every second of your life is a part of your song

                                      Comment


                                      • #20
                                        Missing the point, Mario...

                                        Standaard motoren, standaard monocoques, eerlijk gezegd zie ik liever F1 down the drain gaan dan. Hebben altijd we IRL nog, wat ik volg om een andere reden dan F1, en waarbij mijn beleving volledig anders is. In IRL heeft iedereen hekel aan die gruwelijk lelijke Dallara die ze allemaal moeten gebruiken en roept iedereen dat er een oplossing moet komen voor de veel te zwakke Honda-motor. Dat een eenheidsband niks is, dat hebben we in F1 ook allang gemerkt (vb het gebruiken van wat eigenlijk voor bepaalde banen de verkeerde compounds zijn, maar ja, ze moeten op he).

                                        F1 draait om ontwikkeling. Okee, dan gaat het op bepaalde punten de verkeerde kant op (belachelijk veel geld in aero-development met als resultaat een opgeplakt vleugeltje links of rechts wat een tiende oplevert), maar het principe moet blijven staan. Schrap het anders maar helemaal.

                                        Kan het financieel allemaal niet meer? Stop er dan liever mee dan dat je het concept maar blijft verkrachten. Zo leef je als prive-persoon toch ook? Bijvoorbeeld als ik vanwege het geld niet meer naar het zonnige zuiden kan, dan blijf ik liever thuis dan dat ik ergens in Drenthe op de hei ga zitten.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Oorspronkelijk geplaatst door V4 Bekijk bericht
                                          Bijvoorbeeld als ik vanwege het geld niet meer naar het zonnige zuiden kan, dan blijf ik liever thuis dan dat ik ergens in Drenthe op de hei ga zitten.
                                          Inderdaad,





                                          je kan hier beter je heil zoeken op het circuit.

                                          :-D
                                          Every second of your life is a part of your song

                                          Comment


                                          • #22
                                            LOL, ik dacht er even niet bij na dat jij daar ergens woont :-)

                                            Comment


                                            • #23
                                              :-)

                                              Maar, ik ben het met je eens hoor, de één-motor-per-twee-races regel vind ik al vervelend en de engine-freeze ècht stupide.

                                              Maar als er dan toch beperkt moet worden, laat dan de grote teams de mogelijkheid hebben (bepaalde onderdelen) door te ontwikkelen met als tegenprestatie dat de ontwerpen voor iedereen beschikbaar zijn(desnoods met een paar maanden vertraging). Zo kun je met relatief weinig R&D kosten in elk geval bij blijven(maar niet voor en dat is ook wel zo eerlijk). Overigens wordt er al zoveel gespioneerd dat alleen de (te?)eerlijken hiervan zullen profiteren.

                                              Verplicht bepaalde onderdelen gebruiken die voor de één beter werken dan voor de ander(zie bijvoorbeeld banden) vind ik in elk geval een slechtere oplossing.
                                              Every second of your life is a part of your song

                                              Comment


                                              • #24
                                                Voordeel van een standaard body is wel dat je de aerodynamics-research ook kunt stoppen. En die aerodynamics is nu net een nogal prijzige component terwijl het publiek er niet de identiteit van het team aan ophangt.

                                                Maar de hele santekraam afschaffen kan ook :))
                                                * Voor emotionele problemen is er geen rationele oplossing.
                                                * Standaarden zijn net tandenborstels: iedereen heeft er eentje en niemand wil die van een ander gebruiken.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Oorspronkelijk geplaatst door slibbe2 Bekijk bericht
                                                  Voordeel van een standaard body...
                                                  Helaas, ik begin te beseffen dat dit niet meer goed komt. F1 gaat in die richting afglijden, en de fans vinden het, op een paar sentimentele ouwe gekken na, eigenlijk allemaal prima.
                                                  En ik besef ook: ik ben zo'n sentimentele ouwe gek.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Tja, je kunt de tijd niet meer terugdraaien, de geest niet meer terug in de fles stoppen etc.

                                                    F1 is nu eenmaal een sport voor het grote publiek geworden. Dus het mag niet meer saai zijn. Dus moet het veld dicht bij elkaar liggen. Dus moeten we de auto's gelijk maken. En dan moeten door de komende recessie ook nog de kosten een keer écht omlaag. Et voilà. Het is onafwendbaar.

                                                    In elke andere vorm van monopostoracerij is een ouderwetse 'formule' al vervangen door een eenheidsauto. Op een andere manier is het bedrijfsmatig niet meer rond te krijgen. Was vroeger de constructeur belangrijk, nu zijn dat de teams. Het nieuwe F2 is de voorpost van de nieuwste ontwikkeling in de afbraak van de aloude formulegedachte, waarbij ook het team uit de vaart wordt genomen als factor die het verschil kan maken. Zo zal 't met meer sub-F1-kampioenschappen vergaan.

                                                    Dat schept ruimte voor de F1 om langzamerhand het teamconcept van GP2 over te nemen. Het wordt dan een soort monoposto-NASCAR dat eigenlijk de naam F1 niet meer verdient. Maar dat zal het grote publiek weinig kunnen schelen.

                                                    Je enige hoop, V4, is een zo zware recessie dat alle fabrikanten uit de sport stappen en weer ouderwets motorleverancier worden. Dan krijgen we weer de ouderwetse constructeurs en teams die er puur voor het racen in zitten. Maar dan komt 't ook weer in 10 minuten voorbij in Studio Sport, meer niet. Heb je dat ervoor over? :)
                                                    Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                                    "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Ach, 10 minuten Studio Sport, dat was vroeger een probleem maar tegenwoordig niet meer. De rechten zijn dan geen zak meer waard, dus kijken we dan gewoon net als bij IRL de gratis live-stream :-)

                                                      Hier, de cijfers van Frank Williams:
                                                      http://www.pitpass.com/fes_php/pitpa...s_art_id=36274

                                                      Jaren geleden activa (de dure windtunnel bv) al via sale&leaseback de deur uit gedaan, en nu loopt de schuldenlast steeds verder op. Ze gaan langzaam kapot.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Ik heb er ook geen bezwaar tegen hoor. De toegangskaartjes zullen dan ook weer een stuk goedkoper zijn, wat de kans aanzienlijk verhoogt dat ik weer eens een race live ga kijken. En dat was wat het vroeger zo mooi maakte: je stond aan de kant van de baan gewoon te genieten van de autootjes en wat de coureurs ermee deden.

                                                        De race volgde je niet en als je 'm volgde, was hij net zo saai als vandaag de dag, of nee, ik weet eigenlijk wel zeker dat hij veel saaier was. De GP's uit de jaren zestig zou je nu niet op tv kunnen vertonen. Iedereen zou in slaap vallen. Alleen de echte fans spaarden de krantenknipsels (want je zag er hooguit iets van in het bioscoopjournaal) en spaarden de centen bij elkaar om een paar races in het echt te bezoeken.

                                                        Maar goed, dan moet 't wel snel gaan met die recessie. Want als nu eerst de onafhankelijke teams het loodje leggen, dan is er straks helemaal niets over als de fabrikanten zich een voor een terugtrekken. En dát is het scenario waar Mosley (met alles wat je op die man tegen kan hebben) voor vreest - en helemaal terecht. Als je die cijfers over Williams ziet... Verbaast me helemaal niets, maar het stemt wel treurig.
                                                        Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                                        "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Inderdaad is een saaie race in het live leuker dan op tv.
                                                          Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                                                          Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Geen tankstops meer - prima! Maar om dan de races (nog) korter te maken? Mwah. Een GP van Monaco duurde in de jaren zestig nog rustig drie uur...

                                                            http://www.autosport.com/news/report.php/id/71398
                                                            Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                                            "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                                                            Comment


                                                            • #31
                                                              Oorspronkelijk geplaatst door slibbe2 Bekijk bericht
                                                              Maar de hele santekraam afschaffen kan ook :))
                                                              Als de hele boel opgedoekt wordt en de TV-coverage gaat naar het WRC, dan liever vandaag dan morgen uiteraard. Maar ja, het kan ook zijn dat de TV-coverage naar één of andere kulshit gaat, dat wil ik niet op mijn geweten hebben natuurlijk.
                                                              * Voor emotionele problemen is er geen rationele oplossing.
                                                              * Standaarden zijn net tandenborstels: iedereen heeft er eentje en niemand wil die van een ander gebruiken.

                                                              Comment


                                                              • #32
                                                                "Teams mystified by engine unfreeze"

                                                                http://www.autosport.com/news/report.php/id/71420

                                                                Het is ook niet te volgen natuurlijk. Van de andere kant hebben een aantal fabrikanten stilletjes de regels gebogen en wel doorontwikkeld, dus ik kan me zo voor stellen dat met name Renault (dat het verschil met de top steeds groter zag worden) met de vuist op tafel geslagen heeft.
                                                                In elk geval is het bewijs weer geleverd dat de ontwikkeling toch niet te stoppen valt. Tegelijk is het wellicht dit dat Max en Bernie heeft doen verzuchten: dan maar een motor bouwen volgens onze standaard specs.

                                                                Comment

                                                                Working...
                                                                X