Formula One will use special green-branded tyres in the Japanese Grand Prix to show the sport's support for the FIA's 'Make Cars Green' environmental campaign
Ja, echt! Groene groeven!
*hapt naar adem*
Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter
Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein
Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter
Oei, dit pakt verkeerd uit voor Massa.
Pole voor Hamilton, Raikkonen 2e. Maar Massa heeft nu Kovalainen en Alonsos voor hem op de grid en is dus slechts 5e. Ik neem aan dat Massa ietsje zwaarder weggaat, maar hij had eigenlijk net een tiende meer speed moeten hebben om er optimaal gebruik van te kunnen maken.
Als je Q2 bekijkt, is er in Q3 idd iets niet goed gegaan voor Massa. Normaliter gaat hij niet zwaarder weg, maar juist Raikkonen. Vooral Alonso voor je is lastig, die zal niet snel opzij gaan.
Aangezien ik vanochtend toch wakker was gelijk maar even het laatste uur van de race gezien. Verrassende race weer. Toch leuk om Alonso zo sterk terug te zien komen. Ook had ik verwacht dat Robert Kimi niet van zich af had kunnen houden.
Maar ik heb wel weer genoeg vragen voor de race leiding: Waarom kreeg Kova eigenlijk geen drivethrough? Hij was namelijk degene die Kimi effectief van de baan dreef. Waarom bij de pit-uitgang een met vervaarlijke kleuren(=glad) geverfd vlak maken als het blijkbaar gewoon bij het circuit hoort? En waarom het iemand moedwillig van de baan tikken (daardoor een plaats winnen en de race van de ander vernietigen) bestraffen met dezelfde straf(25s is vervangingsstraf voor drivethrough) als een mogelijk met voordeel bereikte inhaalactie waarbij de ander niet geschaad wordt èn er letterlijk naar de regels gehandeld werd? Gelukkig heb ik het eerste deel van de race niet live gezien en kon ik langzaam met de idiote realiteit kennismaken. :-)
Ik word er een beetje moedeloos van.....
EDIT: Vers van de pers: Bourdais krijgt ook nog eens een penalty voor Massa's aanvaring met hem. Haha haha haha haha haha. Om een goede grap moet gelachen worden, toch? Weer een puntje extra voor de beste man.
EDIT: Vers van de pers: Bourdais krijgt ook nog eens een penalty voor Massa's aanvaring met hem. Haha haha haha haha haha. Om een goede grap moet gelachen worden, toch? Weer een puntje extra voor de beste man.
Ja dat slaat echt 3 werf nergens op.
Bourdais komt uit de pits, Massa van het rechte stuk. Bourdais zit aan de binnenkant van de bocht (natuurlijk wat minder snelheid) en Massa stuurt gewoon veel te vroeg in.
WTF! En nu krijgt Bourdais straf. Mis ik hier iets? Of is het omdat het Ferrari is de ander gestraft moet worden ofzo.
Die penalty voor Bourdais. Dit is nou zo’n suf incidentje, het gebeurt, jammer, maar echte schade was er niet, ook in posities niet, dus race control moet het gewoon laten gaan. Afblijven, klaar. Geen van de rijders had belang bij het nemen van het risico; Bourdais zal geweten hebben dat Massa toch nog een keer naar binnen moest, Massa had met de titel in gedachten voorzichtiger moeten zijn. Maar goed, het gebeurt dan toch, beiden verliezen 2-4s, niet te lang bij stil staan en move on. Om dan uren later met een penalty te komen, behoorlijk slap. Massa mag Bourdais wel bedanken, want zonder dat incident had ie nu een punt minder gehad.
Overigens, Bourdais toch de hele race voor (en sneller dan) Vettel. Wederom hulde. Berger, je bent gek als je hem laat lopen.
Dan Hamilton. Voor de start had Lewis 7 punten voorsprong. Met nog 3 races te gaan, hoefde hij alleen maar 3x een beetje in de buurt van Massa te blijven, meer niet. 6, nee, 5 punten voorsprong met 2 races te gaan is beter dan 7 punten voorsprong met 3 races te gaan. Massa echter kon zich geen puntverlies veroorloven.
Waarom Lewis dan meteen na de start het breekijzer tevoorschijn haalt om kost wat kost als eerste door Turn 1 te komen, ik snap het werkelijk niet. Gelukkig werd het meteen goed afgestraft – na die eerste bocht zat ie net voor Massa in plaats van dat er 2 of 3 auto’s tussen zaten. Het regelt zichzelf, zie je weer wel. Penalty overbodig. Die hadden ze Lewis moeten geven toen die op Monza Webber in de braking zone het gras induwde, maar ja, toen zaten ze met zijn allen te slapen..
Kimi riep trouwens dat ie door beide McLarens werd geraakt. Heb het meerdere keren teruggekeken, maar ik zie het niet. Lewis niet, Kova wel.
Het geval Massa/Hamilton even later is dan weer wel duidelijk, Massa’s actie was zeker de penalty waard. Hoeven we verder weinig woorden aan vuil te maken. Jammer alleen dat Hamilton helemaal niet bij Massa in de buurt had hoeven rijden als hij niet in die eerste bocht...
Maakt niet uit, perfecte race weer van Fernando Alonso. Geef hem een geringe kans, en hij zal hem met beide handen grijpen. Geweldig om te zien! Maar ook de comeback van Renault, want de tijden dat het al moeilijk was Q3 binnen te rijden, en van de hopeloze race-pace zoals we eerder zagen (vroege stop, en dan steeds verder wegzakken), zijn duidelijk voorbij. Dat hebben ze toch netjes voor elkaar gekregen.
Inderdaad heel veel hulde aan Renault, want anders Nelsinho het ook niet zo goed gedaan, maar ook aan Alonso, die het ouderwets ijzersterk afmaakte. Qua in de kijker rijden voor Ferrari waren dit geen tien punten, maar 20.
Intussen me enorm verbaasd (en zowat kapotgelachen, als het eigenlijk niet zo treurig was) om de twee titelkandidaten. Schreef ik een paar GP's geleden nog dat we waarschijnlijk zouden zien dat ze de laatste paar races boven de rest zouden uitstijgen, zoals het meestal met titelkandidaten gaat die in dat laatste stadium nog net iets meer kunnen, zo is het nu één groot foutenfestival met deze twee. Dit wordt geen titel van hoog kaliber.
Wie mag 'm van mij winnen? Is nog een moeilijke keus. Hamilton vanwege zijn inherente talent, dat nog wordt gefrustreerd door gebrek aan ervaring en dom jongehondengedrag (dat ook wel weer fris is, soms)? Of Massa vanwege het feit dat hij dit jaar gigantisch boven zichzelf is uitgestegen dan wel gegroeid naar een hoger niveau en zijn teamgenoot, de regerend wereldkampioen, de oren heeft gewassen, maar dan ook weer regelmatig heeft laten zien dat hij niet kan terugvechten vanuit verloren positie? (Hoewel hij dat vandaag net iets beter deed dan Lewis - maar die toestand met Bourdais was ook weer vintage-Massa-op-achterstand.)
O, Kubica maakt natuurlijk ook nog kans, maar als die uiteindelijk zou winnen, met één half in de schoot geworpen overwinning, dan is er écht iets mis met de huidige puntentelling...
Dit snap ik dus niet hè Dutch. Waarom ben jij (en de rets hier) nu zo mild tegenover Hammilton waar iedereen de vorige race Massa afslagte. Laten we even eerlijk zijn, Lewis bakte er echt helemaal niets van deze race. OP RTL bleven ze stug volhouden dat hij de eerste bocht gewoon nietg haalde door een remfoutje, werd een beetje uitgelegd alsof het niet echt zijn schuld was. Iemand met zijn talent kan dat bijna alleen bewust gedaan hebben. En dan die rondetijden... Na de drive troughs van Lewis en Massa zat de laatste maar netvoor de eerste, duidelijk zichtbaar toren hij (ik meen) button inhaalde, maar waar bleef Lewis? Hij reed in de 1:23 op een gegeven moment. Massa 7, Lewis 12.
Ik ben geen massa fan, ik ben geen lewis fan (ik ben F1 fan), maar ik snap alle kritiek op Massa niet. Ik zie niet waarom er over hem na de laatste race geconcludeerd kan worden dat hij zich niet terug kan vechten en dat Hammilton ook na gisteren (en vergeet Brazilië vorig jaar niet) een god blijft.
Wat mij betreft was die touche op Lewis een beetje dom. Daar heeft hij ook een drijftroe voor gehad. Was hij er netjes achter gebleven, dan had hij daar geen tijd verloren en was Lewis later bestraft voor de actie met Kimi.
Was tactisch veel slimmer geweest.
Maar al dat gestraf de laatste tijd, erg jammer allemaal.
Ik zie niet wat er mild is aan je kapotlachen om Lewis. :)
En met opzet? Kom op zeg. Bijna het halve veld schoot die eerste bocht rechtdoor. Het was die dag kouder dan zaterdag en de meeste mensen hadden zich daarin vergist. Ook Kovalainen schoot door, zelfs zonder witte rookpluimen, ook Alonso, zelfs Kubica die de leiding pakte.
Hierzo, citaatje Kubica:
"Suddenly everybody went straight," he said. "l locked the fronts and was the only one who really managed to stay on the track, but had anybody ahead of me tried to hit the apex of the corner I would not have been able to avoid hitting them."
Nee, het was gewoon (weer) een voorbeeld van dom Hamilton-opportunisme, te wild op het moment dat hij een kans ziet. Dat is het patroon in veel van zijn inhaalacties en daar past dit in. Hij leert 't met de jaren nog wel af en soms pakt 't ook heel goed uit.
Maar mag ik me ook kapotlachen om die domme actie van Massa? (Waarvan ik ook niet denk dat het met opzet was.) Beide kampioenskandidaten reden een belabberde race, Massa nog net ietsje minder omdat hij in de laatste stint wél het bit tussen de tanden had. Het puntje dat hij cadeau kreeg, was belachelijk, dat weer wel. Het ging gewoon om positie, dus dat hele verhaal van het blauwe licht aan het eind van de pitstraat slaat nergens op. En waar had Bourdais anders moeten blijven? Hij zat al helemaal aan de binnenkant.
Dan breek ik een lans voor Lewis... Ik moet eerlijk zeggen dat ik veel waardering heb voor zijn rijstijl. Tuurlijk is aansluiten achter Massa het eenvoudigst en het slimst. Maar toch... Maximum Attack :-)))
Ik vind de Ferrari rijders veels te tam wat dat betreft. Alsof het daadwerkelijk strategie is om de coureurs alleen een snelle `racepace` te laten rijden en verder de race of vanaf pole of vanaf de pitmuur te winnen.
Ik denk dat een eventueel koppel Alsonso/Ferrari daarom helemaal niet zo succelvol zal zijn...
Ook dat is waar, SR. Een coureur die niet voor veilig gaat, gewoon omdat het niet in z'n aard zit, is natuurlijk veel leuker om te zien. Hij zei 't wel van tevoren: dit jaar ga ik het seizoen wel berekenender uitrijden en niet dezelfde fouten maken als vorig jaar. Maar het blijkt maar weer: wat er in het beestje zit, krijg je er niet zomaar uit. :)
Neemt niet weg dat deze manoeuvre volkomen kansloos was...
Ik snap alleen niet hoe het kan dat Hamilton achter Massa terrecht is gekomen.
Hij komt duidelijk als 4e uit de eerste bocht, maar door de crash van Cloulthard heeft de camera even geen oog voor de top. Bij de eerste doorkomst is zowel Trulli als Massa hem voorbij, en in zekere zin ook Kovolainen. Hamilton zat naast Alonso na de eerste bocht met Kovolainen daar achter?
Iemand hier een idee?
Nee, dat snapte ik ook niet. De enige verklaring is dat zowel Hamilton als Kovalainen blijkbaar Raikkonen nog heeft geraakt vlak ná de eerste bocht en dat die touché Hamilton nog wat plaatsen heeft gekost. Maar dat was niet in beeld inderdaad, dus we kunnen er alleen maar naar raden.
"Neemt niet weg dat deze manoeuvre volkomen kansloos was..."
...achteraf gezien. Wil ik daaraan toevoegen.
Als hij wél warmere banden en meer grip had gehad, had 'ie minder geblokkeerd en was ie weliswaar wijd turn 1 in gegaan, maar was 'ie wel op 't asfalt gebleven dat bij het circuit hoort, niet dat asfalt wat op de grindbak ligt. :)
Maar als Lewis in turn 1 niet de binnenkant had gekozen, dan had 'ie misschien midden in allemaal blokkerende auto's gezeten en wie weet was er dan wel een crash geweest. Je weet 't niet, allemaal achteraf gelul. Hij is racer en duikt in dat gaatje wat 'ie aan de rechter kant zag. Dat 't vervolgens niet werkt, dat is jammer. Maar hij probeert 't en levert ons een mooi kijkmoment op.
Mijn conclusie: Breng grindbakken terug in de F1, want dan rijden ze niet meer zoveel buiten de baan en kunnen ze daar ook niet meer van profiteren. Of bouw ze vol met bandenstapels e.d. zodat ze er in ieder geval niet vol vanaf kunnen accelereren.
Ik snap alleen niet hoe het kan dat Hamilton achter Massa terrecht is gekomen.
Hij komt duidelijk als 4e uit de eerste bocht, maar door de crash van Cloulthard heeft de camera even geen oog voor de top. Bij de eerste doorkomst is zowel Trulli als Massa hem voorbij, en in zekere zin ook Kovolainen. Hamilton zat naast Alonso na de eerste bocht met Kovolainen daar achter?
Iemand hier een idee?
Jacco
Ging Hamilton niet terug naar zijn positie van net voor turn 1, omdat 'ie over 't asfalt van de 'grindbak' was gereden?
In what will be seen as a clear snub to his former employers and teammate, Fernando Alonso is reported to have told the Spanish media that he will assist Massa in his bid to win the 2008 title. <.....> However, as the title fight heads to China it appears that the Brazilian will receive help from else where, two-time World Champion, "Yes, without doubt. If I can help, I will help Massa".
Als het waar is laat ie zich wel kennen. :-( En nu maar hopen dat het hem niet lukt.Kon hem altijd wel waarderen met zijn dwarse gedrag, maar hiermee scoor je bij mij geen punten. Enige hoop die ik nog voor hem heb is dat dit een poging is een goede beurt te maken bij Ferrari(voorzover dat goed is).
Alonso was veel leuker toen 'ie nog in de underdog/aanstormend talent positie zat. Die laatste zin in dat artikel, dat lees ik als autosportliefhebber niet graag, want ik gruwel van dit soort praktijken waarbij rijders worden gestraft, laat staan dat er mensen achter staan die niet eens weten wat er precies is gebeurd.
Alonso is een praatjesmaker of slachtoffer van geregiseerde journalistiek? Ik ben bang voor 't eerste.
Spaanse krant, dus tja. Ik kan daar allemaal niet zoveel mee. Paar woorden uit zijn verband getrokken, klaar. Ik denk ook niet zozeer dat Alonso een probleem heeft met Lewis - maar wel met Ron Dennis/McLaren. En ik kan hem daar niet eens ongelijk in geven.
Massa neem ik zijn fouten minder kwalijk dan Hamilton de zijne. Massa zit gewoon niet in dezelfde league als Hamilton, wat talent betreft. Ik vind het al zo knap dat ie zover gekomen is dit jaar.
Al die super-inhaalbewegingen die we Lewis hebben zien maken, en dan gaat ie, als het er in het WK echt op aan komt, te werk als een beginneling. Mooi hoor, de volle aanval, maar in deze situatie was het totaal zinloos.
ROFLOL
Bob Constanduros, een longtime journalist, denkt op pitpass.com terug aan een eerder bezoek aan Fuji:
Talking of driver names, I'm reminded of my first visit to a sports car race here at Fuji many years ago. Finishing in eighth place or thereabouts in a Toyota were the curiously named pair of Kamiya Iwanalaya and Oneri Wenyapami (say it out loud, preferably away from female company).
Oddly enough, this pair only appeared in the Autosport report and one or two obscure publications in Europe, due to them being the figment of the addled imagination of your humble correspondent and the then editor of that well-respected aforementioned magazine, wiling away their time in the back of a bus on the way to the airport on Monday morning.
Unfortunately, it seems that the editor of a bible devoted to sports car racing has copied the results out of Autosport, so our pair have been immortalised in the history of sport car racing. (Motoring News's correspondent thought it was a silly idea and refused to play the game.)
Massa kan niet racen? Oké, ik begrijp wat er bedoeld wordt, maar tijdens de start was hij toch wel goed bezig. Daar bleef hij toch mooi uit de problemen en won wat plekkies, omdat anderen nog meer de fout gingen dan hij (te laat remmen).
On board filmpje laat vind ik heel mooi zien hoe hoog het niveau van die gasten is. Lijkt wel gamen met de god-mode aan, zo snel gaat het allemaal en zo dicht bij elkaar. Indrukwekkend. Op TV zie helemaal niet hoe heftig het werkelijk is. Die lui weten echt wat ze doen.
Je ziet ook wel dat Hamilton wel tamelijk lomp rechtdoor schiet.
Wie schiet daar in de 2de bocht eigenlijk rechtdoor? Lijkt een rare actie zo vanuit de lucht om die bocht zo te missen.
* Voor emotionele problemen is er geen rationele oplossing.
* Standaarden zijn net tandenborstels: iedereen heeft er eentje en niemand wil die van een ander gebruiken.
Yep, dat verklaart dus hoe hij achter Massa terechtkwam. Kortom, twee fouten in twee opeenvolgende bochten. Da's echt te veel, Lewis!
*moet intussen erg grinniken om geintje van Constanduros*
Inderdaad. De Spaanse Telegrafen zijn zo mogelijk nog erger dan het vullis van Murdoch. Who needs enemies when you have friends like that?
Zowel de Spaanse als Britse rioolpers heeft vorig jaar ook een stevig vuuraanwakkerende rol gespeeld in de verhouding tussen Hamilton en Alonso... Als Alonso naar Ferrari gaat en weer een echte rivaal van Hamilton wordt, kun je je borst natmaken.
Banden zullen zeker hebben meegespeeld. Maar dan nog moet een pretendent als LH daarmee om kunnen gaan. En vooral: zich realiseren dat hij helemaal niet de race in turn 1 HOEFT te winnen, Massa lag immers achter hem. Lompe, domme actie dus.
Die onboard van Massa en die Arial zeggen veel, namelijk dat Massa daar toch verdomd goed doorheen laveert. Ik ben het op zich wel met de kritieken eens dat hij geen racer van het kaliver LH/KR/FA is, maar hij is dit jaar wel boven zichzelf uit gestegen. Kun je van LH weer niet echt zeggen: dit lijkt weer een tweede 2007 te worden, waar we uiteindelijk gaan zeggen dat-ie het zelf heeft weggegooid, of dat-ie het wellicht wel gewonnen heeft, maar niet dankzij subliem en dominant rijden. Wie kent zijn GP2-dominantie nog?
Evenwel, voor de titelstrijd is het allemaal skitterend, en wie weet wordt China van het kaliber "laatste drie rondjes Spa", en dan zitten we hier allemaal weer onanerend met de LH-poster achter de PC natuurlijk. :)
Enne, briljante race van Alonso, weer. Hoe irritant ik hem ook vind, als ik heel eerlijk moet zijn is HIJ degene die in deze fase laat zien wat een echt slimme racer is. Misschien niet het hele seizoen, nee. Maar GVD, wat een coureur. Daar kan toch niemand omheen.
Mini Cooper Clubman "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks "Jasper val dood." - RH
Comment