Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Top-5 rising stars

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Top-5 rising stars

    Hier een draadje speciaal voor V4 en mij - of zijn er nog andere gummers die zich hieraan willen wagen?

    Op een ander forum (TenTenths) loopt een aardige discussie over de talenten die het in de toekomst ver gaan schoppen in de F1 - althans, van wie dat sterk wordt vermoed.

    Spelregels: alle coureurs vanaf GP2 doen mee, maar het is leuker om GP2 erbuiten te laten vanwege al te dicht op F1 (dus ik laat Senna, Buemi, Grosjean, Kobayashi etc. maar even buiten beschouwing). Ik noem deze vijf, in niet geheel willekeurige volgorde:

    1. Nico Hülkenberg (D, F3 Euroseries)
    2. Valtteri Bottas (FIN, Renault Eurocup)
    3. Jules Bianchi (B, F3 Euroseries)
    4. Mika Mäki (FIN, F3 Euroseries)
    5. Charles Pic (F, WSR)

    Hülkenberg is de easy pick, die gaat in een zetel naar de F1, van de rest heb ik gewoon zo'n vermoeden. Ook in de running: Jon Lancaster (GB, F3 Euroseries), Edoardo Mortara (I, F3 Euroseries), Brendon Hartley (NZ, F3 Euroseries/Brits F3), Jaime Alguersuari (E, Brits F3), Earl Bamber (NZ, F Master) en Esteban Gutiérrez (MEX, BMW Eurocup).

    Een sterke oververtegenwoordiging van de F3 Euroseries? Inderdaad, maar dat is ook een erg sterk kampioenschap. Sterker nog, diverse GP2-bazen zeggen dat ze gewoon niet verder kijken dan Euro F3. Dus als je in dat kampioenschap een goed figuur slaat, heb je sowieso al een streepje voor. En niet toevallig hebben de meeste van bovengenoemde namen steun van Renault, Toyota of Red Bull...

    Andere namen die in dat draadje veel worden genoemd, maar in wie ik het minder zie zitten: Vietoris, Clos, Turvey, Ericsson, Ricciardo en ook onze eigen Giedo en Renger.

    Wat is jouw lijstje, V4?

    *is benieuwd naar wat de draadjesarcheologie in 2012 oplevert* ;)
    Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
    "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

  • #2
    Wat vind jij van Neder-Kiwi Chris van der Drift?

    Ten eerste heeft 'ie zijn naam mee in de autosport (of juist niet). En hij is geboren ín Hamilton, ROFL. Maar die jongen doet 't echt goed in mijn ogen en in NL hoor je er eigenlijk weinig over (begint nu te komen). Weliswaar zit 'ie al vers in de GP2 Asia Series, dus misschien niet helemaal wat je bedoelt met dit draadje om GP2 rijders erbuiten te laten. Formule Master kampioenschap in de pocket, met mooie overwinningen, snelste rondetijden etc. Ook levert 'ie al knappe prestaties in een langzame auto in GP2 Asia, bij een minder team nota bene in zijn GP2 debuutrace. Hij was de snelste rookie in de eerste tests die hij reed. A1GP komt eraan voor hem en hij heeft al kans op een stoeltje in 't zomerprogramma van zijn huidige renstal. Nieuw Zeeland doet 't daar niet slecht met hun Black Beauty (2 podium finishes in Zandvoort). Misschien moeten we maar een apart Chris vd Drift draadje maken.
    Last edited by Dennis Cavallino; 03-11-08, 15:03.

    Comment


    • #3
      Van der Drift kom je inderdaad ook wel tegen in sommige tiplijstjes. Hij is net gekroond als nieuwe F Master-kampioen en heeft zeker talent. GP2-zitje bij Trident zit er wel in voor het reguliere zomerkampioenschap (hij rijdt nu inderdaad al GP2 Asia). Talentvol is-ie zeker, maar of hij het net zo ver schopt? Even kijken hoe hij het in GP2 Asia redt, want dat Formula Master is een beetje onderbezet qua echte kwaliteit.*

      De reden dat je er weinig over hoort in NL, is ook dat-ie met een Kiwi-licentie rijdt. Beetje à la Ho-Pin Tung voor China rijdt. Dus geen Wilhelmus als-ie wint...

      * Geldt natuurlijk ook een beetje voor het niveau in de Renault Eurocup, en zeker in het NEC, dus hoe goed is Bottas nu echt? Maar de mensen die hem hebben zien rijden, vergelijken zijn kwaliteit nu al met die van Raikkonen. En die ging zelfs van F Renault rechtstreeks naar de F1... Onze eigen Nick C. is ook diep van hem onder de indruk, remember?
      Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
      "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

      Comment


      • #4
        Nick C mag ook wel de F1 in. :)
        Maar dat heeft meer met gunnen en wishful thinking te maken, maar je weet maar nooit hoever hij 't schopt! Wel gaaf een gummer als F1 coureur.

        Comment


        • #5
          Filipe Alburquerque is definitief uit beeld overal?

          Groet
          GJ

          Comment


          • #6
            Voor F1 wel, denk ik. A1GP is toch meer een stap opzij, het is al mooi dat hij daar onderdak heeft. Maar het blijft een groot talent.
            Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
            "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

            Comment


            • #7
              Okee, mensen die dit jaar GP2 reden (tot voor GP2 Asia) laat ik er buiten, zoals Alvaro Parente en natuurlijk Mike Conway :-))
              Filipe Alburquerque zal er inderdaad wel naast liggen. Het enige wat ie nog kan doen is met overmacht kampioen worden in A1GP.

              1. Earl Bamber (met voorsprong, ongelofelijk hoe snel die jongen omhoog komt en in elke voor hem nieuwe klasse meteen snel gaat)
              2. Nico Hulkenberg (idd de voor de hand liggende keuze)
              3. Mika Maki
              4. Jules Bianchi
              5. Jon Lancaster

              Ik zeg erbij dat ik British F3 wat regelmatiger bij probeer te houden dan de FR Euroseries. Volgens mij is F3 zoveel moeilijker dan FR dat je je behoorlijk kan vergissen in FR rijders.

              Comment


              • #8
                Yep, dat laatste is ook mijn disclaimer t.o.v. Bottas. Van een paar GP2-teambazen ongeveer hetzelfde gehoord: wezen kijken, diep onder de indruk, maar wat zegt dat eigenlijk als de rest van het veld niet echt denderend is, behalve Ricciardo, Caldarelli en Hegewald? Dus moeten we 'm nou een test geven? Enerzijds wel, anderzijds gaat hij volgend jaar toch bij ART rijden in het kampioenschap dat ertoe doet. Dus laten we dat maar afwachten.

                Dus tja, hij moet 't toch ergens leren. Dus als hij volgend jaar in de Euro F3 opnieuw de sterren van de hemel rijdt, weten we 't zeker. :)

                Ook Pic is een gokje, maar die was als debutant meteen erg snel in de WSR (sneller in ieder geval dan veel van de ervaren hasbeens daar) en nu in z'n eerste test ook meteen. Hij staat nu opeens volop in de kijker en dan kan 't snel gaan.
                Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                Comment


                • #9
                  Ook maar eens kijken hoe Jaime Alguersuari en Oliver Turvey (de nrs 1 en 2 in British F3) het er af brengen in de Macau GP (16 nov) tegen de concurrentie uit de Euroseries. Niet dat succes op Macau tegenwoordig nog een garantie is dat het verder ook wel goed gaat komen met je. Zie zegelijst:
                  http://en.wikipedia.org/wiki/Macau_Grand_Prix
                  Wat een drama, kan wel begrijpen dat Hulkenberg wegblijft...

                  Comment


                  • #10
                    Zo ben ik hier ff lang niet meer geweest!

                    Maar na de pole van Van Dam dacht ik, ik ga is kijken wat ze er op gummen over zeggen ;) en toen kwam ik dit onderwerp tegen.

                    In mijn ogen vergeet je één belangrijk talent. Roberto Merhi. En ik denk dat Ricciardo wel degelijk erg goed is! Caldarelli, hegewald die hebben het net niet in vergelijking met Bottas en Ricciardo. Mika maki en jon lancaster, hebben denk ik dit jaar te weinig laten zien. Ook iemand om in te gaten te houden, Antonio Felix Da Costa. En dat ene talentje uit de F BMW Guiterrez?!

                    Even over Bottas, wat een ongekend talent, ik ken hem best wel goed en spreek/sprak hem regelmatig op de circuits. In het eerste jaar was ik altijd in gevecht met hem, daarna heeft hij echt een stap gemaakt die ik echt niet kon maken! Zowel qua talent als team. Ik denk echt dat hij in de f1 komt. Alhoewel FR toch een apart wagentje is ;). Maar toen ik op Spa bij Motopark een test heb gedaan, en zijn data kon bekijken, en dan tegenover zijn eigen teamgenoten. Ziek, dat was echt niet normaal.

                    Leuk topic :)

                    gr Nick

                    Comment


                    • #11
                      Btw, ik ga de toerwagens in ;)

                      Comment


                      • #12
                        Ach ja, Merhi. Heb je gelijk in. Was afgelopen maand tijdens zijn eenmalige gastoptreden in de Spaanse F3 meteen oppermachtig. Idem voor de WSR-test van afgelopen week: meteen de snelste. Moet dus zeker in mijn rijtje kanshebbers onder mijn topvijf.

                        Mäki en Lancaster te weinig laten zien? Ja, de laatste misschien wel, maar Mäki vond ik toch erg goed voor een F3-debutant. Bijna niemand wint meteen een paar races in z'n eerste jaar Euro F3. Zelfs Hamilton en Hülkenberg hadden twee jaar nodig voordat ze echte oppermacht aan de dag legden in wat toch echt het zwaarste kampioenschap onder de GP2 is. En dus hebben Mäki, maar ook Bianchi en Mortara (de laatste zeker, ook wegens VW-motor), het erg gedaan voor een eerste jaar. Lancaster stond vorig jaar nog wel in mijn toprijtje, maar is dit jaar inderdaad wel wat tegengevallen en valt er daarom uit. Hij deed 't overigens nog lang zo slecht als Henki Waldschmidt, voor mij de allergrootste teleurstelling van het seizoen. Het lijkt me vrij onwaarschijnlijk dat Toyota hem hierna nog steunt. Jammer. Gutiérrez had ik er trouwens wel bij gezet, in mijn rijtje 'runner-ups'.

                        En voor Van Dam moet je even in het draadje A1GP, etc. kijken. Ja, rare plek, geef ik toe, maar dat is hier zo'n beetje de vergaarbak voor discussie over alles beneden GP2. :)
                        Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                        "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                        Comment


                        • #13
                          Ja dat van Maki is idd ook wel zo, maar dat was wel alleen aan het begin van het seizoen denk ik toch?

                          Comment


                          • #14
                            Ja, na dat domme auto-ongeluk in die tunnel in Helsinki was de scherpte er wel af...
                            Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                            "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                            Comment


                            • #15
                              http://www.driverdb.com/future-racing-stars/

                              Je staat er wel tussen, Nick!

                              Comment


                              • #16
                                Grappig lijstje, maar welke races tellen er allemaal voor mee? In ieder geval tellen klasseoverwinningen ook mee, als ik zo naar de 30 overwinningen van Schlegelmilch kijk. En welke kampioenschappen? Ook alle nationale Renault- en BMW-kampioenschappen, lijkt me zo, maar wat nog meer? En hoe representatief is dat dan?

                                Kunnen hersorteren op percentage overwinningen lijkt me trouwens ook wel handig. :)
                                Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                                Comment


                                • #17
                                  Ha, zelfs races in de Amerikaanse Mazda MX-5 cup tellen mee...
                                  Maakt niet uit, het is wel een handige site om even snel te zien wat iemand zoal gedaan heeft.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Weten we nog het nieuws dat Ferrari de drie beste coureurs uit de Italiaanse F3 een test ging geven? Het ging om Mirko Bortolotti, de kampioen, diens grote rivaal Edoardo Piscopo (ook bekend van A1GP) en de nummer drie Salvatore Cicatelli.

                                    Welnu, dat is vandaag gebeurd.

                                    En het miraculeuze is (weer) geschied: nadat testrijder en hernieuwd FIA GT-kampioen Andrea Bertolini het record van Fiorano al had scherper gesteld, heeft vandaag opnieuw een betrekkelijke no-name dat gedaan. Bortolotti zette na 40 rondjes een tijd van 59.111.

                                    http://www.italiaracing.net/notizia.asp?id=21504&cat=1

                                    Dus? Moet Bortolotti daarom ook maar hier worden genoemd? Oeps, zojuist dus gedaan. :)
                                    Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                    "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                                    Comment


                                    • #19
                                      Roberto Merhi heeft vandaag een langetermijncontract met Mercedes getekend. Hetgeen betekent dat hij een topstoel in de F3 Euroseries voor het uitkiezen heeft (ART of Manor, ik zet m'n geld op de eerste) en bij gebleken succes in een zetel naar de GP2 wordt geleid. Vanaf vandaag zijn z'n kansen op een F1-carrière dus een stuk groter geworden.

                                      Goeie spot, Nick!

                                      Zal een mooie strijd worden komend jaar, Bottas tegen Merhi en de tweedejaars Mäki en Bianchi. Lancaster en Hartley er nog bij. Dat wordt een zwaarbevochten titel.
                                      Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                      "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                                      Comment


                                      • #20
                                        Wat denk je van de F2 rijders die reeds in het (8W) lijstje staan?
                                        Sommigen komen direct uit FR2.0, en dat hoeft niet eens de Eurocup te zijn, sommigen hebben nog nooit wat gewonnen, anderen weer wel maar dan in mindere kampioenschappen (Gachnang dame uit Spaans F3). Neem de zoon van Brundle: 3 jaar Palmer Audi, nog helemaal niks gewonnen. En die komt dan in het voorportaal voor F1???
                                        Ik geloof dat ik Wickens nog het hoogst inschat.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Wickens is goed, maar onderschat ook Julien Jousse niet. Het zal echt een two-horse race tussen die twee worden. Natacha zal 't ook goed doen, ook omdat de rest inderdaad zwaar onervaren is. Hegewald is er nog de beste van, denk ik, en zelfs met redelijke voorsprong.

                                          Maar vergeet ook niet dat de F2-auto feitelijk een veredelde FPA-machine wordt. Zó'n stap omhoog is 't ook weer niet. Zegt dus meer over de naam 'F2', die te veel eer is voor het type kampioenschap, dan over de grote sprong die de meeste van deze coureurs zogenaamd moeten maken.
                                          Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                          "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                                          Comment


                                          • #22
                                            Esteban Gutiérrez naar ART in de F3 Euroseries:

                                            http://www.autosport.com/news/report.php/id/72617

                                            En niks de eerste bevestigde coureur, de andere drie zijn ook al zeker: Bianchi, Bottas en Tambay. Sterk team...
                                            Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                            "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                                            Comment


                                            • #23
                                              Adrien Tambay deed het heel behoorlijk in diverse Formule BMW-series, diverse zeges en nog meer podiums. Iemand om te volgen, denk ik (en niet alleen omdat ie zoon is van).

                                              Comment


                                              • #24
                                                Als die namen toch al overal worden genoemd, kun je ze net zo goed maar meteen officieel bekendmaken... ART bevestigt ook Bianchi, Bottas en Tambay:

                                                http://www.autosport.com/news/report.php/id/72631
                                                Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                                "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Hij hoort misschien niet in mijn top-vijf, maar toch leuk dat Carlo van Dam naar Europa terugkeert:

                                                  http://www.autosport.com/news/report.php/id/73210
                                                  Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                                  "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Voor de liefhebbers.

                                                    Bottas over zijn wintertests!



                                                    Formula 3 tests
                                                    We are making preparations for the season 2009,
                                                    and our plan is to drive the Formula 3 Euroseries.

                                                    First tests of the autumn were driven in October at Hockenheim, Germany
                                                    and I got a lot of touch to the car at rainy and cold Hockenheimring.
                                                    The tests were driven with the German Mücke Sport team.
                                                    The team was very satisfied to the test day.

                                                    The next tests were driven in early November in France at the Magny-Cours
                                                    track with a French team, ART-Grand Prix and their car.
                                                    I was driving at the Magny-Cours for the first time and already
                                                    at the forenoon I was slightly faster than the other driver.
                                                    We tested during a rain.
                                                    In the afternoon we got to test almost an hour in dry circumstances!

                                                    The ART team tests continued November 20 th in Dijon, France.
                                                    The track was once again, new for me and I found myself being a bit slower
                                                    than Bianchi and Vietori testing together with me at forenoon.
                                                    During the afternoon, Dijon curves began to fall into place
                                                    and I was 0,2 sec faster than my team mates.
                                                    The team was happy about the day because it was the first Formula 3 test
                                                    driven on dry track and I beat drivers that have driven the Euroseries
                                                    for one season already.

                                                    The next tests were 26 th -27 th November in Le Mans, France.
                                                    On the spot there was, among others, England's Formula Renault 2.0
                                                    Champion Adam Christodolou. During the first test driven on dry track I was
                                                    a second faster than the other guys. I drove with new tires 0,2 sec
                                                    under the past summer's Euroseries pole position time.
                                                    Second test day was driven on dry track in the morning and
                                                    I improved my best time with 0,6 sec and was over a second faster
                                                    than the others. Afternoon's tests were driven in drizzle and
                                                    I was 3 seconds faster than the others.
                                                    The team was once again quite satisfied with the day.

                                                    I was in full flow and good speed in Nogaro, France tests
                                                    on 4th-5th December.
                                                    The first day was driven in rain, and on the second test day
                                                    we got to drive few hours on dry.
                                                    The order was: Bianchi, Bottas, Hartley, Tampay, Mäki...

                                                    The tests continued on December 9th in Albacete, Spain.
                                                    I was the fasted driver of the rainy day. The following day,
                                                    I was one of the fastest drivers of the session driven with old tires.
                                                    Unhappily I had a braking mistake at the end of the test session and
                                                    it ended in driving off the track. The reparation took that much time that
                                                    I didn't have any time to use the new tire set.
                                                    The team was however happy with the test day, driven on dry track.

                                                    The Formula 3 is a great car to drive. It has good wings and both
                                                    the aerodynamics and brakes are better than in the Formula Renault car.
                                                    ART-Grand Prix team has won several European Championships in recent years -
                                                    and lately last season - so it's my number one choise when choosing a team for
                                                    the season 2009...

                                                    Best regards,
                                                    Valtteri

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Omdat-ie dit draadje leest: NickC verlaat de monoposto's voorgoed?

                                                      http://www.italiaracing.net/notizia.asp?id=22243&cat=21

                                                      Of is 't een tussenstapje (wel bij een topteam!) om goed beslagen ten ijs door te stomen naar de World Series by Renault?
                                                      Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                                      "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Ik lees hier wel meer hoor ;) Maar wel alleen in "de ring"

                                                        Ik denk niet dat ik hierna de stap kan maken naar de 3.5, met dat idee ben ik ook niet echt dit avontuur aangegaan. Maar wie weet ;)

                                                        gr Nick

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Dat zien we dan wel weer, toch? In ieder geval van harte!
                                                          Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                                          "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Niet verkeerd, Nick. Ik lees dat de nieuwe weer wat meer power heeft dan de vorige. Congrats!

                                                            Comment


                                                            • #31
                                                              En, Nick, denk je dat je je nieuwe teamgenoten aankunt?

                                                              http://www.italiaracing.net/notizia.asp?id=22301&cat=21
                                                              Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                                              "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                                                              Comment


                                                              • #32
                                                                Ik hoop het ;)

                                                                Anthony komt uit het WEC, dus daar heb ik wel hoge verwachtingen van. Matthieu ken ik verder helemaal niet en was vorig jaar volgens mij ook niet echt een frontrunner in de Megane trophy.

                                                                We zullen het zien ;)

                                                                Comment

                                                                Working...
                                                                X