Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Dakar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Dakar

    Het volgende avontuur voor van Merksteijn :)

    Peter van Merksteijn, team eigenaar van Van Merksteijn Motorsport en dit jaar LMP2 winnaar van de 24 uur van Le Mans met de Porsche RS Spyder, zal deelnemen in de Dakar 2009 als onderdeel van het officiële BMW fabrieksteam X-Raid.
    Peter zal met een nieuwe BMW X3CC op 3 januari aan de start verschijnen in Buenos Aires waar de rally 2 weken later ook zal eindigen na een tocht van bijna 10.000km door Argentinië en Chili.

    Peter van Merksteijn is als derde rijder toegevoegd om samen teamgenoten Nasser Al-Attiyah en Guerlain Chicherit uit te komen voor het officiële BMW fabrieksteam, X-Raid, in de monster rally die voor de eerste keer zal plaatsvinden op het Zuid-Amerikaanse continent.

    Peter zal een BMW X3CC besturen die is gebouwd volgens de allerlaatste specificaties met onder andere een verbeterd rem system en een gunstigere gewichtsverdeling ten opzichte van het 2008 model waarmee X-Raid gedurende dit jaar zo goed heeft gepresteerd. De late inschrijving van Peter van Merksteijn in de Dakar 2009 is mede mogelijk gemaakt door Gerard Seesing van Reiger Suspension naar aanleiding van de succesvolle testsessie die X-Raid heeft gehouden op het privé testterrein van Van Merksteijn Motorsport in het Duitse Furstenau.

    Eddy Chevaillier zal de navigator zijn van Peter van Merksteijn in de BMW X3CC. Eddy heeft al twee keer eerder deelgenomen aan de Dakar Rally toen het evenement werd verreden in de Afrikaanse woestijn waar hij eenmaal heeft gewonnen als onderdeel van de equipe Stacey in een MAN vrachtwagen. De Belgische navigator vormt gedurende het jaar een team met de zoon van Peter, Peter van Merksteijn jr., waar zij samen deelnemen in het Wereldkampioenschap Rally met een Ford Focus WRC 07 van Van Merksteijn Motorsport.

    Voor de start van de Dakar 2009 in Buenos Aires zal X-Raid nog eens testen op Furstenau waar Peter van Merksteijn de gelegenheid krijgt om kennis te maken met de BMW X3CC alvorens te worden verscheept naar Argentinië waar het zich zal voegen bij de rest van het deelnemersveld voor de start van de rally in januari.

  • #2
    Na lang wikken en wegen heeft het Team De Rooy besloten om zowel aan de Africa Race als aan de DAKAR rally deel te nemen.

    Jan de Rooy zal van 26 december tot en met 11 januari 2009 gehoor geven aan zijn voorliefde voor Afrika, terwijl Gerard de Rooy van 3 tot en met 18 januari 2009 zijn rijvaardigheid gaat tonen in Zuid Amerika.

    “Het was zeker geen makkelijke beslissing om het team in tweeën te delen“, vertelt Jan de Rooy, “mijn vriend Hubert Auriol die de nieuwe rally door Afrika organiseert, heeft me echter over de streep getrokken. De competitie in Zuid Amerika is ongetwijfeld groter dan in de Africa Race, maar ik ben ervan overtuigd dat Auriol met zijn grote kennis van Afrika voor een fantastische rally gaat zorgen. Hij heeft alle medewerking van de Afrikaanse autoriteiten en met name in Mauritanië kijken zij naar de komst van de Africa Race uit”.

    De transportondernemer uit het Brabantse Son is met name blij met de aanwezigheid van Hans Bekx in zijn team. “Het is leuk om samen met Hans Bekx aan dit nieuwe avontuur te beginnen. Jarenlang hebben we tegen elkaar gestreden en nu vormen we samen een team. Uiteraard rijden we voor onze eigen kans, maar we zullen niet schromen elkaar te helpen als dat nodig is. Hans kent Afrika als geen ander en is een uitstekend chauffeur. Omdat Hugo Duisters als assistentie in de wedstrijd met Gerard meegaat naar Zuid Amerika, had ik behoefte aan een betrouwbare en ervaren rallyrijder in ons team. Die heb ik dus gevonden“, aldus de nestor van de Nederlandse rallyrijders.

    Gerard de Rooy moest wel even slikken toen zijn vader de knoop doorhakte en voor Afrika koos. “Het is overigens niet de eerste keer dat ik zonder mijn vader op stap ga. Ook de Transoriëntale Rally heb ik zonder hem gereden. Het moest er toch eens van komen, mijn vader zal op termijn toch wel eens aan stoppen denken“, grinnikt de jongste De Rooy.

    “Ik ga ervan uit dat de competitie in de DAKAR rally zwaar zal zijn, maar met Hugo Duisters in de rug en een uitstekend assistentie team verandert er voor mij niet zo veel. In principe reden mijn vader en ik in het verleden ook voor onze eigen kansen. Dat blijft dus voor mij zo. Ik heb geweldige verhalen gehoord over het landschap en de route dus kijk ik met spanning uit naar 3 januari 2009 als de rally in Buenos Aires van start gaat“.

    Zowel Jan als Gerard de Rooy gaan met vier voertuigen aan hun rally beginnen, twee voertuigen in de wedstrijd en twee in de assistentie.

    Vader en zoon De Rooy rijden beide in een GINAF truck met de Iveco Cursor13 motor.

    Hans Bekx rijdt in zijn vertrouwde DAF CF85.
    Ik vind het nog steeds gek, een Dakar-rally die niet door Afrika gaat.

    Comment


    • #3
      Ik heb het niet zo gevolgd, maar er is nu dus de Dakar die in Zuid-Amerika plaats vindt, en de Africa Race die naar Dakar gaat.

      Een splitsing dus.

      Jammer.

      Comment


      • #4
        Gek of niet, zo lang deze avonturen blijven bestaan, vind ik het wel best :)
        * Voor emotionele problemen is er geen rationele oplossing.
        * Standaarden zijn net tandenborstels: iedereen heeft er eentje en niemand wil die van een ander gebruiken.

        Comment


        • #5
          psst
          * Voor emotionele problemen is er geen rationele oplossing.
          * Standaarden zijn net tandenborstels: iedereen heeft er eentje en niemand wil die van een ander gebruiken.

          Comment


          • #6
            Het normale gezeik rond een splitsing...
            De Dakar Rally / ASO heeft de organisator van de Africa Race, Hubert Auriol voor de rechter gedaagd, en die heeft ASO gelijk gegeven. Alleen is het niet helemaal duidelijk of die Africa Race hierdoor nu verboden is of niet...

            http://www.pitstoptv.info/pitstop/?p=6472

            Afijn, crisis eroverheen en er komt van geen van beiden meer een editie 2010...

            Comment


            • #7
              Uit die link:
              ASO meldt als volgt op zijn website: “De editie 2008/2009 van de rallyraid Africa Race, georganiseerd op initiatief van Hubert Auriol en de vennootschappen Régie Promotion-Mecanics Relations Publiques Marketing “XRPM” en “Pom Events” Production-Organisation-Management is verboden, omdat die ingaat tegen de rechten van de vennootschappen Amaury Sport Organisation en Paris-Dakar (ex TSO-Thierry Sabine Organisation) rond de rallyraid Dakar. De rallyraid Africa Race, editie 2008/2009, van 26 december 2008 tot 11 januari 2009, is dus geannuleerd.”

              Het vonnis zaait natuurlijk heel wat twijfel onder de deelnemers aan de Africa Race, onder wie Jan De Rooy, maar Auriol laat weten dat er niks aan de hand is. Volgens Auriol slaat de uitspraak van de rechter alleen op zijn persoon en zal de race gewoon doorgaan. Om alle problemen te vermijden, heeft Auriol zich teruggetrokken uit de organisatie van de Africa Race.
              Ach ja, don't fuck with ASO. Elk jaar ook steeds opnieuw gezeik met de UCI rond de Tour de France. ASO heeft een naam hoog te houden.
              * Voor emotionele problemen is er geen rationele oplossing.
              * Standaarden zijn net tandenborstels: iedereen heeft er eentje en niemand wil die van een ander gebruiken.

              Comment


              • #8
                Beide events zijn onderweg.
                RTL7: 20.00uur Africa Race, 22.45 Dakar.
                Lekkere PR van de Africa race trouwens; niks op www.africarace.com over uitslagen etc.

                Comment


                • #9
                  Africa-race komt ook niet echt profi over eerlijk gezegd.... Deelnemersveld is ok niet echt om over naar huis te schrijven
                  Hoeveel vrachtwagens reden er mee? Stuk of 4? Gister was Hans Bekx de snelste van allemaal. Dus ook sneller dan de auto's. Zegt genoeg lijkt me :)

                  Gister wat gezien van de verkenning van Dakar in Zuid-Amerika. Dat lijkt me een stuk mooier schouwspel!

                  Comment


                  • #10
                    Vanavond zitten kijken, viel niet tegen.

                    Ben wel benieuwd of we ook echt woestijn etc zoals in Afrika gaan zien.

                    Comment


                    • #11
                      Ja, was wel mooi dit op zich.
                      Er schijnen ook wel echt hele hoge duinen in het parcours te zitten.

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Pakkie Bekijk bericht
                        Dus ook sneller dan de auto's.
                        In de tijd van de twee-motorige DAF van Jan de Rooy hielden we rekening met die optie. Het liep echter anders.

                        Uitslagen
                        Last edited by slibbe; 04-01-09, 08:47.
                        * Voor emotionele problemen is er geen rationele oplossing.
                        * Standaarden zijn net tandenborstels: iedereen heeft er eentje en niemand wil die van een ander gebruiken.

                        Comment


                        • #13
                          Ik vond het gewoon leuk om te zien beide evenementen!
                          Het parcours in Zuid-Amerika ziet er goed uit, veel afwisselender en net zo onvoorspelbaar. En wat een bandenproblemen zeg, iedereen had er last van.

                          Comment


                          • #14
                            Er zou dit jaar veel afwisseling in de Dakar (de Zuid-Amerikaanse dus) zitten. Eerste indruk positief. Gewoon weer lekker twee weken lang elke avond rond een uur of 11 naar de Dakar kijken dus.

                            Comment


                            • #15
                              'Jaap van der Kooy geeft op'
                              Jaap van der Kooy heeft zondag na de tweede etappe van de Dakar Rally moeten opgeven. De motorrijder is achter op een quad gereden.
                              Tja, niet verbaasd.
                              Toch knap dat zo iemand het iedere keer weer op kan brengen toch te gaan.

                              EDIT:
                              trouwens: zijn er nu meer bandenproblemen dan andere jaren of lijkt dat maar zo?
                              Last edited by Ruud; 04-01-09, 23:26.

                              Comment


                              • #16
                                Nou inderdaad, 1x aankomen in 15 Dakars? Wat een drama ;)

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door MartijnS Bekijk bericht
                                  Nou inderdaad, 1x aankomen in 15 Dakars? Wat een drama ;)
                                  Is ie 1x aangekomen? Ik dacht dat ie het nog nooit gered had.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Valt mee dat er geen motorrijders plat gereden zijn, ging soms maar net goed.
                                    "Colourful fearsome cars were roaring in the woods again.
                                    The sight and sound of the mighty Datsun 240Z will long be savoured"

                                    Comment


                                    • #19
                                      Ik zou doodsangsten uitstaan als ik ergens op zo'n smal stoffig pad op mijn plaat zou gaan en er komt een dikke vrachtwagen of een snelle auto-deelnemer aanstuiteren... Zoals te zien was, ging het vaak maar net goed.

                                      Jaap is inderdaad 1x aangekomen zoals gister bij RTL te zien was...

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Ruud Bekijk bericht
                                        trouwens: zijn er nu meer bandenproblemen dan andere jaren of lijkt dat maar zo?
                                        De snelheden liggen veel hoger, en dat ook nog voor langere tijd, dus het rubber krijgt geen tijd om tussendoor af te koelen...... ( nou CM, kom d'r maar weer bij)
                                        Veritatis simplex oratio est

                                        Comment


                                        • #21
                                          Scheelde inderdaad heel weinig met sommige van die motorrijders daar in dat smalle paadje. Vooral die VW klapte er echt hard langs.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Geweldige beelden ja :-)
                                            Die Hollandse quadrijders, eentje had een defect, eerst een beetje prullen, lukte niet, toen maar besloten te slepen. 500 kilometer dus he, door dat klote-terrein, ongelofelijk. Helden zijn het, echt.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Valt me een beetje tegen van Van Deijne dat ie zich zo laat wegzetten door de BMW mannen. Hij is tenslotte de ervaren man qua Raids met ook een uitgekiende auto.
                                              En ‘MAN with a mission’ moet zich maar eens goed achter de oren krabben wbt het banden probleem.
                                              "Colourful fearsome cars were roaring in the woods again.
                                              The sight and sound of the mighty Datsun 240Z will long be savoured"

                                              Comment


                                              • #24
                                                Ik had inderdaad ook wel gedacht dat van Deijne daar de strijd wel mee aan zou kunnen gaan, maar blijkt wel dat de BMW's toch de betere auto's zijn.
                                                Wellicht straks in de echte duinen dat hij tijd terug gaat pakken, dit zijn nog meer normale rallyproeven natuurlijk.

                                                Maar desalniettemin, van Merksteijn gaat weer heel goed :)
                                                Ook bij de motoren heel knappe tijden van Knuiman!

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Oorspronkelijk geplaatst door MartijnS Bekijk bericht
                                                  maar blijkt wel dat de BMW's toch de betere auto's zijn.
                                                  Gvd, dat was vroeger nog stof voor een dagenlange rel Noord vs. de rest ;-)

                                                  *pinkt traantje weg*
                                                  Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Over tijden gesproken, hier een mooi overzicht.
                                                    http://www.tenharkeldakar.nl/stage.p...4&type=C&hour=
                                                    "Colourful fearsome cars were roaring in the woods again.
                                                    The sight and sound of the mighty Datsun 240Z will long be savoured"

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Oorspronkelijk geplaatst door MartijnS Bekijk bericht
                                                      maar blijkt wel dat de BMW's toch de betere auto's zijn.
                                                      * moet protesteren maar weet even niet hoe
                                                      Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                                                      Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        lol :)

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Vermiste motorrijder dood gevonden bij de Dakar:
                                                          http://news.bbc.co.uk/sport2/hi/moto...ly/7815495.stm
                                                          ------------------------------------------------
                                                          We have normality. I repeat, we have normality. Anything you still can't cope with is therefore your own problem.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Apart verhaal. Hij is dus niet gelijk gestorven na een val of zo.

                                                            Comment


                                                            • #31
                                                              Nee, dat hoeft toch ook niet?

                                                              Comment


                                                              • #32
                                                                Nee, klopt. Maar je zou zeggen dat als hij toch nog z'n helm afgedaan heeft, gegeten/gedronken etc. Dat hij ook nog wel had kunnen bellen oid.

                                                                Comment

                                                                Working...
                                                                X