Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Driften Papenburg 29maart/31mei/20september/25oktober 2009

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • #33
    En de eerste dag voor 2009 zit vol.
    www.movit-nederland.nl
    www.driftdagen.nl

    Comment


    • #34
      Oorspronkelijk geplaatst door Dick T5 Bekijk bericht
      En de eerste dag voor 2009 zit vol.
      Mooi. Kijk er nu al naar uit :)

      Comment


      • #35
        Vanwege het grote aantal mensen op de reservelijst komt er een extra driftdag. Zondag 19 april 2009.
        www.movit-nederland.nl
        www.driftdagen.nl

        Comment


        • #36
          Gister mochten we weer! Wat een dag! De omstandigheden waren niet optimaal: een straf windje en felle zon lieten de baan snel opdrogen. De waterwagen kon er niet tegenaan rijden. Verder vond ik het knap druk, al heb je daar alleen 's ochtends een klein beetje last van, wanneer de baan in twee stukken verdeeld is. 's Middags verdelen de auto's zich prima.

          Het was verder een aardig deelnemersveld, met bijzonder veel auto's op trailers. Het gros waren e36s: van super nette M3s tot zeg-hoor-jij-niet-op-de-sloop modelletjes. Verder een paar e30s, wat e34s, een Skyline, een paar 16 kleps 190s, een handvol Sierra's, een zwarte CSL (heerlijk om dat ding te horen: zelfs als hij rustig achter je rijdt en terug schakelt hoor je die airbox snorken) en, wat mij betreft 'car of the day', een 911SC. Erg nette auto op 15 inch Fuchsen en voorzien van GT3 kuipen. Erik, de eigenaar, was er op aanraden (en uitnodiging?) van Pa Rhrl en mocht zich ook verheugen op diens instructie. Niet bepaald onnodig want haaks in een Elfer is nog geen heel eenvoudige operatie! Maar de tips, veel aanleg bij de 911 eigenaar en het voordoen door ervaren rot Pa Rhrl hielpen wel want naar mate de dag vorderde ging het steeds mooier. Eind van de middag is de bestuurder bij mij ingestapt, heeft hij zelf even in mijn auto gereden (erg leuk om de verbazing te zien, een BMW drift zichzelf min of meer, zeker als je uit zo'n echte 'werkauto' komt), heb ik naast hem gezeten in zijn auto en mocht ik uiteindelijk zijn auto ook even proberen. Tsjonge, wat een belevenis!!! Ondanks het toch best aardige vermogen is alleen maar gas geven en tegen sturen niet afdoende. Je moet echt met het gewicht in de staart werken. Dus met veel beleid rustig flicken, eerst 'de verkeerde kant' op, dan de goede. Daar moet wat tijd tussen zitten, want de dempers waren niet de nieuwste. Doe je dat juist, dan drukt de neus ineens naar binnenkant bocht en kun je prachtig met 't gaspedaal sturen. Doe je het niet juist, dan zijn er 4 scenario's mogelijk: nukkig onderstuur, een vier wieldrift, een compleet neutrale auto of een spin. Die laatste bleef mij gelukkig bespaart, de rest kwam allemaal langs. Maar als je hem goed in 't nekvel hebt gaat hij prachtig! Wat een heerlijke auto!

          De gummen delegatie was niet zo heel groot, maar wel gezellig! Knot was er als organisatie lid, Pa Rhrl was er dus, om zijn kennis bij te staan. Erg gezellig mee staan kletsen. Je kon z'n handen zien jeuken! :-) Verder waren brothers in arms Jeroen en NAS van de partij. En wat een schik hadden we weer op de baan! Prachtig! Jeroen verzint elke keer weer bochten en sliphoeken die niet bestaan en niet te houden zijn. Begeleid door de luidkeels brullende uitlaat echt dikke schik! En NAS knoopt onderhand ook bijna alles aan elkaar en komt daarbij hooguit zichzelf soms tegen. Het is dan ook best frustrerend als je leercurve zo afvlakt. Aan de andere kant: afvlakken op dt behaalde nivo is niet zo vreemd!

          Het blijft opvallend hoe ik elke keer in de ochtend denk dat dit dan toch wel de laatste keer gaat zijn, om vervolgens in de middag helemaal in the zone te geraken. GEWELDIG! Dick, bedankt!
          Last edited by FreudeamFahren; 01-06-09, 22:26.
          Hubraum statt Spoiler

          Comment


          • #37
            Jammer dat er geen viedobeelden gemaakt kunnen worden daar........zou er graag wat van zien!.
            Volg Autopics nu ook op Facebook: https://www.facebook.com/Autopics.nl

            Comment


            • #38
              Mooi verslagje, FaF.

              Comment


              • #39
                Prachtig verhaal FaF, wat moet ik er nog aan toe voegen?
                Dat Erik er idd op mijn advies was dat klopt, hij is niet vreemd aan een autostuur, racet o.a. met een Fiat XJ9 in een of ander Duits klassieker kampioenschap.
                Maar driften was wel iets wat hij leuk vond, maar niet beheerste.
                Zijn 1 rondjes 's morgens gaven weinig driftjes en mijn adviezen hielpen wel: flicken om de porsche erin te krijgen,maar de drift houden ging niet, met het door jouw genoemde resultaat als gevolg.
                Erik vroeg me het eens voor te doen, hallo! nog nooit in en Porsche gestuurd en dan ff een driftje neerleggen ! Wonder boven wonder lukte dat in de 1e de beste bocht, dus daar zat ik met een gegroeid ego en een bewonderaar erbij :-)
                Het is een lastige auto zo.n 911 maar wel heerlijk als je het begint te begrijpen en mijn respect voor de gasten die daar vroeger KP-rally mee reden is nog verder gegroeid.
                Al met al een heerlijke dag gehad, jammer dat ik wat eerder weg moest en FaF zijn espacades in de 911 niet meer gezien heb.
                "Don't play what's there, play what's not there." - Miles Davis
                BMW 2002 Tii 1972; Mazda MX5 1.8 NB 1998; Ford Focus 1.6 Futura 2004

                Comment


                • #40
                  Voor mij de eerste keer op Papenburg. Vond het errug leuk. Heb me al opgegeven voor de volgende keer :-)

                  Dacht al jullie auto's te herkennen! Volgende keer kom ik even langs om me voor te stellen. Erg mooie M3 Faf! sedan is gewoon mooier dan een coupe.

                  Super mooi geluid in de E30 325 van je Jeroen! "Dat word een andere demper monteren" was het eerste wat m'n broer en ik tegen elkaar zeiden, toe we die van jou hoorden..
                  BMW i3, John Deere 6230 LS1 V8, Still RX 20-18

                  Comment


                  • #41
                    Een Papenburgdagje met gemengde gevoelens, want ik was niet zo lekker, en eigenlijk te moe, maar je hebt wl 250 euro gedokt, en daarnaast staan er afspraken met mensen die op je rekenen, maar thuis blijven en de hele dag mokken dat je er niet bent, dat is het ook niet. Dan kwamen nog de andere nadelen; het was (te) warm, het was druk op de baan, en de boel droogde zoals al genoemd t snel op. Als je auto dan ook nog benzine lekt, ga je toch twijfelen over zo'n dag.

                    Maar dan stap je in, en ga je voorzichtig aan de gang. Het ochtendprogramma ervaar ik ook als wat flauw. Daar kan niemand wat aan doen, je moet ergens beginnen. Je kunt nog niet all the way; je moet eerst opbouwen. Maar het is overduidelijk nog niet het echte werk. Na de lunch weet je dat de baan niet meer in 2 stukken verdeeld zal zijn, en dat de gekkigheid kan beginnen. Driften is niet serieus. Dat is het niet, en dat zal het nooit worden. Zo komt het dat je met drie man naast elkaar een burnout staat te maken, en je met je bijrijder een weddenschap maakt over het raken van een setje pionnen in de drift: lukt dat of lukt dat niet? Tuurlijk lukte dat, en minimaal 1 van de pionnen zit nog in een baan rond de aarde. Zou ik die bocht nog kunnen halen als ik er bijna voorbij ben, en tch rem en instuur? Vangrails zijn heel ver weg, en er is alleen grind, dus wat let je. Ik weet het antwoord inmiddels.
                    Wat wel serieus is aan driften, is dat je dondersgoed op moet letten, voornamelijk of anderen wel genoeg afstand houden. Heel veel mensen hebben moeite met de afstand en om de eventuele remweg in te schatten. Gelukkig wordt er over het algemeen heel netjes gereden. Heb je een bumperklever achter je, dan mag ie er bij mij zo snel mogelijk voorbij, of ik geef wat extra gas, omdat sommigen niet snappen dat ik op de rechte stukken niet met rondetijden bezig ben, maar alleen in de bochten gas geef.

                    En zo kom je door de onderlinge lol, en het continue rijden in een ritme. Een ritme dat je niet snel los laat, want je wilt meer, meer, meer. Veel water drinken, benzine checken, af en toe eventjes pauze en je bent voor een aantal uren in een andere wereld. Of het een extase is weet ik niet, maar het voelt heel goed. Iedere dag Papenburg is weer anders, maar iedere dag is toch weer leuk. Ik ben maar wat blij dat ik geweest ben!
                    Last edited by Jeroen; 01-06-09, 19:44.
                    ''Thank God for the internet experts''

                    Comment


                    • #42
                      @Murphmeister: welke E30 was van jou? De zilveren 325 met 316i aanduiding?
                      ''Thank God for the internet experts''

                      Comment


                      • #43
                        @ Jeroen, jep.

                        Als newbie vond ik het wel prettig dat ik de baan in twee gedeeltes kon leren kennen. Vond het wel jammer dat de links, rechts bocht 's middags niet meer nat gemaakt werd!

                        Ik heb weer veel geleerd afgelopen zondag. Ben het eigenlijk nogsteeds allemaal aan het verwerken, zo kicken vond ik het.

                        Ik wou dat het al weer de 20e september was....
                        BMW i3, John Deere 6230 LS1 V8, Still RX 20-18

                        Comment


                        • #44
                          Was een mooie dag maar ik ben niet geheel tevreden over de mentaliteit van een aantal van de deelnemers. Onder de nieuwe bezoekers bleken een aantal mensen te zijn die het niet te nauw namen met het vegen. Omdat Rody, Andre, Fabian en ik niet overal kunnen zijn zien we dit soort zaken niet altijd en zodoende blijken er telkens weer lieden te zijn die niet even de bezem pakken en de boel schoon houden. Dat moeten we anders aanpakken.
                          www.movit-nederland.nl
                          www.driftdagen.nl

                          Comment


                          • #45
                            Probleem is Dick: Hoe filter je die eruit?
                            "Don't play what's there, play what's not there." - Miles Davis
                            BMW 2002 Tii 1972; Mazda MX5 1.8 NB 1998; Ford Focus 1.6 Futura 2004

                            Comment


                            • #46
                              Door elkaar er nog meer op aan te spreken. Da's alvast 1 ding. Als ik zie dat iemand doorrijdt, na een hoop grind te hebben opgeworpen, zeg ik er zeker wat van.
                              ''Thank God for the internet experts''

                              Comment


                              • #47
                                Inderdaad, ook een topdag.

                                Heb me ook vermaakt alhoewel, zoals FaF al vermeldde de frustratie iets toeslaat omdat sommige dingen niet constant, consistent goed gaan.

                                http://inet.atppbg.de/files/pdf/handlingkurs.pdf

                                Vanaf ingang Sachskurve tot de ingang van de pitstraat (presentationsflache) , elke keer consistent, da's het probleem nu. Het is wel echt een uitdaging, en het geeft nog aan dat er nog een heleboel te leren is. :-)

                                Het weer werkte jammer genoeg niet echt mee, maar die rondjes die samen met Jeroen & FaF gedraaid zijn waren zoals gewoonlijk weer de hoogtepunten. Netjes op elkaar ingespeeld, goede sliphoeken en verschillende stijlen gemixed tijdens een paar rondjes dansen met de auto's. Heerlijk.

                                Comment


                                • #48
                                  Wellicht is het een idee om standaard in de middagpause even met z'n allen de baan na te lopen/vegen? met 30 auto's zo gedaan lijkt me.
                                  Het is wel geen oplossing voor diegenen die veroorzaken en niet vegen. Maar goed, voor de na-middagsessie weer een goed uitgangspunt, met z'n allen is het zo gebeurt. Ik zou het zeker geen punt vinden pause is toch lang genoeg.

                                  Een ander punt, wat ook weer geen directe oplossing is helaas: met wat hardere bezems veegt het wat beter/sneller. Mij viel namelijk op dat het van die zachte waren.

                                  Misschien lullige puntjes die niet direct echt oplossing bieden. Maar goed, dacht noem het toch maar even...

                                  @NAS heej bedankt voor die plattegrond, die namen zeiden me helemaal niks namelijk. Nu snap ik het. Hangt nu naast m'n scherm haha.
                                  "consistent van sachskurve tot aan de parkeerplaats" Hou je 'm dan continue in drift?

                                  @325i rijders: zijn er behalve de agipkurve nog andere bochten die jullie in de 4e versnelling doen?
                                  Last edited by Murphmeister; 04-06-09, 08:58. Reden: aanvulling
                                  BMW i3, John Deere 6230 LS1 V8, Still RX 20-18

                                  Comment


                                  • #49
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Murphmeister Bekijk bericht
                                    @NAS heej bedankt voor die plattegrond, die namen zeiden me helemaal niks namelijk. Nu snap ik het. Hangt nu naast m'n scherm haha.
                                    "consistent van sachskurve tot aan de parkeerplaats" Hou je 'm dan continue in drift?

                                    @325i rijders: zijn er behalve de agipkurve nog andere bochten die jullie in de 4e versnelling doen?
                                    @ Murph

                                    Ja, inderdaad. 1 echt 'neppe' contraslip erin van Opel naar Zieleingang de rest gewoon haaks de baan volgen. Het is vooral key om flink snelheid om te bouwen als je de Sachs uitkomt hem dan bij de eerste flauwe recht haaks te gooien en dan al links remmend en gasgevend precies op de apex van de opel uit de komen. Niet makkelijk. Wel erg gaaf als het lukt.

                                    Ik heb een 3:91S diff onder mijn E30 en ik haal hem eigenlijk nooit uit zijn 3. Zelfs in de Agip haal ik de begrenzer niet. Ik ben dan al wel vanaf de ingang mobil bezig om hem haaks te houden. Uitgang mobil, contraslip, en dan weer gewoon Agip in laten glijden.

                                    Comment


                                    • #50
                                      Oorspronkelijk geplaatst door NAS Bekijk bericht
                                      @ Murph

                                      Ja, inderdaad. 1 echt 'neppe' contraslip erin van Opel naar Zieleingang de rest gewoon haaks de baan volgen. Het is vooral key om flink snelheid om te bouwen als je de Sachs uitkomt hem dan bij de eerste flauwe recht haaks te gooien en dan al links remmend en gasgevend precies op de apex van de opel uit de komen. Niet makkelijk. Wel erg gaaf als het lukt.

                                      Ik heb een 3:91S diff onder mijn E30 en ik haal hem eigenlijk nooit uit zijn 3. Zelfs in de Agip haal ik de begrenzer niet. Ik ben dan al wel vanaf de ingang mobil bezig om hem haaks te houden. Uitgang mobil, contraslip, en dan weer gewoon Agip in laten glijden.
                                      Ik heb het zelfde diff als jij hebt lijkt me (3.91 25% sper).

                                      De Agipcurve lukte in de middag met een contradrift vanuit Mobil verschillende keren erg lekker. Maar toen kreeg ik de tip van een kennis om geen contradrift te doen tussen Mobil en Agip maar meer snelheid te maken, door te schakelen naar 4 en volgas en haaks Agip uit te komen (160 wielspin). Errug vet.

                                      Heb geprobeerd opel driftend te halen vanuit sachs, maar dat vergt nog wat zondagen practice ;-). Remmen met links heb ik nog niet echt geprobeerd. Lijkt me erg lastig.
                                      Last edited by Murphmeister; 06-08-09, 20:47.
                                      BMW i3, John Deere 6230 LS1 V8, Still RX 20-18

                                      Comment


                                      • #51
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Murphmeister Bekijk bericht
                                        Ik heb het zelfde diff als jij hebt lijkt me (3.91 25% sper).

                                        De Agipcurve lukte in de middag met een contradrift vanuit Mobil verschillende keren erg lekker. Maar toen kreeg ik de tip van een kennis om geen contradrift te doen tussen Mobil en Agip maar meer snelheid te maken, door te schakelen naar 4 en volgas en haaks Agip uit te komen (160 wielspin). Errug vet.

                                        Heb geprobeerd opel driftend te halen vanuit sachs, maar dat vergt nog wat zondagen practise ;-). Remmen met links heb ik nog niet echt geprobeerd. Lijkt me erg lastig.
                                        Klinkt al goed :-)

                                        Linksremmen moet je gewoon op de weg oefenen. Langzaamaan het gevoel kweken. Na een tijdje wordt het tweede natuur.

                                        Comment


                                        • #52
                                          Man wat heb ik zin in de volgende driftdag op Papenburg....

                                          En wat duurt het nog lang tot 20 september.....
                                          BMW i3, John Deere 6230 LS1 V8, Still RX 20-18

                                          Comment


                                          • #53
                                            Is nog maar een paar nachtjes slapen joh:-)
                                            www.movit-nederland.nl
                                            www.driftdagen.nl

                                            Comment


                                            • #54
                                              Afgelopen zondag was het eindelijk weer feest. Het weer was alweer prima en de baan werd goed nat gehouden.

                                              Mijn scheurijzer heeft zich weer kranig gehouden met zo'n 300 km aan drift, en rij meters op het circuit (ondanks enkele grindbak avonturen).

                                              Het valt me op dat de E30 weinig band verslijt op de baan. Ik heb van zondag 1 set helemaal kaal, terwijl ik de E36's het geloof ik niet met 1 set redden.

                                              Jeroen en FaF, leuk om jullie in den lijve te ontmoeten. Ik hoop dat je, je auto zonder al te veel probleempjes thuis krijgt Jeroen.

                                              Oja, een fotograaf van ATP volgende keer vind ik een goed idee.
                                              BMW i3, John Deere 6230 LS1 V8, Still RX 20-18

                                              Comment


                                              • #55
                                                Tja, E36's zijn wat zwaarder he, dus ook meer bandenslijtage. Met nieuwe Wanli's achter doe ik er zelfs 2 driftdagen mee.

                                                Ik had een matige dag; in de ochtend een wielbout die muurvast zat, maar uiteindelijk toch los wilde (na bijna de bout kapot gedraaid te hebben) daarna veel onderstuur, waar de auto anders nooit onderstuur vertoont. Waarschijnlijk verkeerde bandenspanning op de vooras, i.c.m. met een te zachte stabi achter. En als klap op de vuurpijl een kapot diff. De auto staat inmiddels weer in NL, bij Jacob Offenga, E34 M5 specialist in Franeker. Morgen moet ik maar eens bellen hoe het er voor staat.

                                                Ondanks al het ongemak heb ik toch een hele leuke dag gehad. Leuke passagiers, lekker geveegd (en voor het eerst geen bezem in mijn handen gehad) en zodoende weer veel pret. Het was voor mij de laatste keer dit jaar, volgend jaar ben ik weer van de partij.
                                                ''Thank God for the internet experts''

                                                Comment


                                                • #56
                                                  Hij was zeker weer top afgelopen zondag. Had iemand iets anders verwacht? :-) Er waren dit keer weinig "bijzondere" auto's. Paar e36jes (van sloper 325 tot mega buck DRT M3), paar e30jes, n RHD Supraatje, de oranje Skyline weer, paar Sirra's, n e46 M3. Maar ook zeker niet druk en TOP discipline. Er werd knap geveegd, zowel met de auto's als de bezems.

                                                  Mijn auto hield zich goed. Inremmen is the name of the game, alles aan elkaar de uitdaging. En dat gaat steeds mooier. Ook een paar keer giga hard eraf, inclusief mega stofwolk en zand op de achterbank, in mijn haar, mijn mond en achter de kraag De overgang van de Querspange naar de Mobilkurve werd 's middags ook nat gemaakt. Prachtige dingen meegemaakt daar. De Querspange zelf helemaal in 4, de kont remmend om laten komen en op 't moment dat hij door 't remmen bijna helemaal recht staat een shiflock van 4 naar 3 en door de Mobilkurve in, gevolgd door een klein pendeltje richting Agip. Dikke, dikke schik. Ik wilde dat graag ook een keer doen met Jeroen op de bijrijders stoel. Dat resulteerde in een giga 360, midden op 't asfalt. Gelukkig was ik zo bijdehand om even terug te schakelen midden in de spin naar 2, dus ik kon zo door, zonder ook maar een seconde stil gestaan te hebben. Jeroen pieste zich bijna in de broek van het lachen. Sachs naar Opel naar Zieleingang was ook weer helemaal geweldig. Ik vraag me nog steeds af of Opel naar Zieleingang ook zonder pendeltje kan...

                                                  Tsjah Jeroen, jammer van de e30 We zijn dus met 3 man in de M3 naar huis geblazen. Cruisend tussen 180 en 220 ben je zo thuis, zeker als je afentoe ook even de begrenzer bij 265 toucheert. 17:00 exit Papenburg, 19:00 de auto in Arnhem achter 't hek. Inclusief tussenstop bij mijn ouders om mijn slaapspullen in te laden. En inclusief Jeroen droppen op Arnhem CS. Ik wil nog steeds gisteren een e39 M5 ipv vandaag een M3, maar tsjonge jonge wat doet de M3 z'n best om me op andere gedachten te brengen :-)

                                                  @ Murphmeister: leuk je te treffen! De consumptie van achterbanden hangt vooral af van 't merk. Mijn Wanli's ploften beide, maar hebben er dan ook al 3 dagen Papenburg opzitten, inclusief de nodige rooksignalen op droog :-)
                                                  Hubraum statt Spoiler

                                                  Comment


                                                  • #57
                                                    Op veler verzoek proberen we een extra dag op zaterdag 28 november te organiseren. Mocht er animo voor zijn hoor ik het graag.
                                                    www.movit-nederland.nl
                                                    www.driftdagen.nl

                                                    Comment

                                                    Working...
                                                    X