Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ringmazda

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Ringmazda

Hier dan nog maar even ons project promoten. Met een leuk clubje mensen zijn we de uitdaging aangegaan om met een Mazda Mx5 1.8 op de Nurburgring 2 rondetijden te gaan doorbreken.

Ten eerste de 8 minuten voor een 'kort' rondje BTG (Bridge to Gantry, dus zonder 't rechte stuk van Dottinger Hohe en zonder de GP Strecke).
    8 minuten zijn tijden die normaal gesproken gereden worden door auto's zoals de BMW M3 in handen van niet echte toprijders op de Ring. Dus best een uitdaging om dat met een kleine Mazda'tje te realiseren. Vandaar dat er een turbo wordt gemonteerd, die meer dan 250 pk uit de 1.8 moet persen.

O ja, de uitdaging is uitdagend omdat we een budget hebben van +-8 a 9000 euro en de auto moet straatlegaal blijven.

Voor een volle ronde Nordschleife in 8 minuten willen we later met een wat hoger budget nog een aanval doen. De 'attacks' worden gedaan tijdens trackdays. Oefenen, afstellen etc. doen we grotendeels tijdens de Touristenfahrten, zodat ook mensen mee kunnen rijden, mensen die ons willen steunen en dus een donatie doen om het budget binnen de gestelde grens te houden.

Tot nu toe wordt er druk aan de auto gesleuteld en zijn er al een aantal sponsoren die ons ondersteunen met hun specialiteiten. Persoonlijk vind ik dit een heel gaaf project, en ik ben heel erg benieuwd of we de doelstellingen gaan halen. Het is niet onmogelijk, maar het vergt wel het uiterste in zowel het voortraject, als tijdens de runs op de baan. Creativiteit en samenwerken leiden wellicht tot het gewenste resultaat. En daar gaat het grotendeels om. Een 8btg auto van 100.000 euro lenen is niet zo uitdagend. :)

http://www.ringmazda.com

MX5 vs X5 1 - 0 :)

100 meter ver kwam ik met de MX5 in de grindbak, de X5 kwam niet verder dan 10 meter, helaas niet voldoende om me los te trekken.

Het spoortje voor de auto is van de X5

Dit is mijn SPOOR met de Mx5:

:)

Ik had totaal geen remdruk, niks noppes nada en aangezien ik snelle Ben in de 968 achter me had, wilde ik nog even rap Scheivlak op, om hem niet in de weg te rijden. Na de bult bovenaan pompte ik de remdruk op, maar dat werkte niet. Pas toen ik na mijn tocht door het grind tot stilstand kwam kon ik de remdruk opbouwen. :)

Als de remmerij in orde is en de semi slicks zijn gemonteerd, dan wordt 't erg leuk op een droge baan/Ring.

Comment

je kan nu de komende 2 jaar nog grind terugvinden overal in de carrosserie. Dat is wel een nadeel van zo'n grindbak tochtje. :)

leuk project trouwens!
      Forza!

Comment

He, leuk man. Ik lees dit nu pas.

8 minuten de hele ring wordt trouwens wel heel erg lastig als ik die lijstjes zo bekijk. MX5 moet dan harder dan 240km/u kunnen en wel een hele goede power/weight ratio hebben.
        8 minuten BTG is al een hele klus!!!

Uit Gran Turismo weet ik wel dat die MX5´s goed zijn te tunen met een dikke turbo erop. :-)

Ferrari 308 GTB QV (1983)
        Alfa Giulia 1300 (1966)
        Mazda Miata (1990 Daily driver)
        BMW 320Ci (van GF)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
          Uit Gran Turismo weet ik wel dat die MX5´s goed zijn te tunen met een dikke turbo erop. :-)
          *Lacht hoofdschuddend* :)
          Forza!

Comment

Dat is ook de uitdaging Harry. Het is begonnen met een welles-nietes discussie. Ik vond dat mensen te snel spraken over: hier een paar seconden, daar tientalen seconden etc. en dan een rondetijd opeens een minuut sneller. Zo werkt 't op de ring niet. Ton, de eigenaar van de ringmazda, geloofde dat 't moest lukken, 8000 euro om 8 BTG te halen en 16k om 8 minuten voor een volle ronde te halen. Dus nog voordat er een auto was gekozen.

Uiteindelijk viel zijn keuze op de Mazda. Dat deze voorzien moest worden van een turbo was logisch. Dat gebeurde dus ook. Eerst waren er problemen met de wegligging, dat is nu voorbij, nu zijn 't dus alleen nog de remmen. De motor krijgt binnenkort een nieuwe turbo, een goed motormanagement (is nu niet goed afgesteld). Nieuwe semislicks (we reden vandaag op straatbanden, je merkt 't verschil erg goed ten opzichte van de semislicks in de even zware en krachtigere 130i cups, waar ik ook even in gereden heb). Voor mooi zou er op Zandvoort nog een sper op moeten, maar op de Ring is dat niet nodig.

Daarna is 't een kweste van rijden en finetunen. We hopen deze maand toch een hoop progressie te maken en eind van de maand een trackday op de Ring te rijden met leuke rondetijden.

Als mensen mee willen rijden mogen ze sponsoren :) Dan blijven we binnen budget, dat is de grap.
            Last edited by Dennis Cavallino; 04-03-09, 17:25.

Comment

Binnenkort een trackday van Ron Simons op de grote baan he? Dus Nordschleife + F1-baan!
              Wel 600 euro uiteraard, maar wel supergaaf natuurlijk. Tevens kun je dan de tijd v/e hele ronde eens meten. Normaal is dat een beetje lastig natuurlijk.

Alfa Giulia 1300 (1966)
              BMW 320Ci (van GF)

Comment

Staat al gepland, 30 maart doen we ook zo'n dag, of is dat van Ron?

Comment

Een video doet het nog beter dan plaatjes.

http://www.vimeo.com/3472530

Comment

Leen je auto enkel uit aan ervaren bestuurders...

ROFLOL. Mooi project dennis. Ik volg het vanaf een week of twee met een ander(e) blik... :)

Comment

""Voor mooi zou er op Zandvoort nog een sper op moeten, maar op de Ring is dat niet nodig. ""

Als het een originele 1.8 is Dennis, dan zit er een 25% sper in.

Leuk project trouwens.
                      "Don't play what's there, play what's not there." - Miles Davis
                      BMW 2002 Tii 1972; Mazda MX5 1.8 NB 1998; Ford Focus 1.6 Futura 2004

Comment

[email protected] :)

@Pa: Deze heeft geen sper, maar een 1.8 hoort dat wel te hebben idd. Komt wel. Op de Ring zijn er maar 2 bochten waar je hem echt nodig hebt. En zelfs daar is 't niet echt nodig als je je lijn/versnelling wat aanpast.

Comment

Nog een kutfilmpje :)

http://vimeo.com/3472977

Comment

En de laatste:

http://www.youtube.com/watch?v=mf0woqIBcIU

Grmbl :)

Comment

Hier wat serieuzere beelden van Ton zelf aan 't werk in de Ringmazda:
                              http://vimeo.com/3439512

http://vimeo.com/3456521

Je ziet echt hoe verschrikkelijk alert je moet zijn achter 't stuur van deze Mx5 als 't nat is. Erg leuk en uitdagend vinden Ton en ik zelf.

Comment

Hoeveel PK heeft die MX5 standaard met dat blok? Ik zag pas bij de Seat Dealer een Cupra staan met een 1.8, die opgeleukt was tot 400pk. Helaas wel op de voorwielen, waar zoveel vermogen volgens mij niet goed te benutten is. Is de MX5 achterwielaangedreven? Kun je met zo'n ding, mits opgevoerd, nog wel normaal door de stad rijden? :)
                                Good. Bad. I'm the guy with the gun.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door htt-thalan Bekijk bericht
                                  Hoeveel PK heeft die MX5 standaard met dat blok? Ik zag pas bij de Seat Dealer een Cupra staan met een 1.8, die opgeleukt was tot 400pk. Helaas wel op de voorwielen, waar zoveel vermogen volgens mij niet goed te benutten is. Is de MX5 achterwielaangedreven? Kun je met zo'n ding, mits opgevoerd, nog wel normaal door de stad rijden? :)
                                  Een autoliefhebber die niet weet aan welke wielen een MX5 wordt aangedreven?
                                  ""Schudt vol ongeloof het hoofd""
                                  RWD beste vriend is die heerlijke roadster!
                                  En wat is opvoeren, waarmee en tot hoever, dan is de vraag pas te beantwoorden.
                                  200PK of 400Pk ????
                                  "Don't play what's there, play what's not there." - Miles Davis
                                  BMW 2002 Tii 1972; Mazda MX5 1.8 NB 1998; Ford Focus 1.6 Futura 2004

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Parohl Bekijk bericht
                                    Een autoliefhebber die niet weet aan welke wielen een MX5 wordt aangedreven?
                                    ""Schudt vol ongeloof het hoofd""
                                    RWD beste vriend is die heerlijke roadster!
                                    En wat is opvoeren, waarmee en tot hoever, dan is de vraag pas te beantwoorden.
                                    200PK of 400Pk ????
                                    Ik ben wel liefhebber, maar geen expert en/of kenner :)

Comment

Het is dus RWD, duh. :)

De motor ligt in de lengte voorin en begon als NA (normal aspired= non-turbo), met volgens mij 140 pk. De motor kan onaangepast met een turbo, mits alles goed afgesteld hooguit 280 pk aan, maar de betrouwbaarheid en levensduur van het blok nemen dan wel zienderogen af. Voor een alles of niets ronderecord is dat geen probleem. :) Voor de betrouwbaarheid en juiste afstelling, zou de hele motor als turbomotor opgebouwd worden, dus met minder compressie o.a.. Dat is een erg dure grap en niet het doel van dit project voor de BTG rondetijd.

Op dit moment zitten we zo rond de 220 pk (niet gemeten). Een nieuwe turbo en motormanagementsysteem zullen wellicht iets winst bieden, maar niet veel. Het nadeel is altijd dat de ene aanpassing het volgende probleem aan het licht brengt en we willen eerst gewoon rijden en finetunen, zodat we de rondetijd van 8 minuten BTG (Bridge to Gantry) op de Nordschleife van de Nurburgring gaan halen. Als je nu opeens naar 280 pk gaat, dan is de auto waarschijnlijk niet meer te handelen. Een Seat met 400 pk heeft zeer waarschijnlijk een traction control systeem, zoals Vd Velden ook levert... hetgeen érg goed werkt. Als iemand ons zo'n systeem sponsort dan biedt dat wellicht mogelijkheden, maar op de Ring heb je er geen reet aan. Daarnaast neemt het het plezier weg en dát is naast de rondetijd de belangrijkste factor van dit hele project.

De Ringmazda wordt gewoon over de weg van en naar het circuit gereden, dat is prima te doen. In natte korte bochtjes moet je een beetje 'opletten' met het gaspedaal als de turbo in komt, de motor klimt erg snel in toeren (voordeel van turbo/compressors) en daardoor verlies je achter tractie. Op dit moment slipt er dan een binnenwieltje door en schiet het toerental direct in 't rood... maar daar heb je op een nat Zandvoort dus wel een beetje last van, op de Ring heb je dat probleem niet/minder door de 'flow' die in dat circuit zit en je dus altijd hard rijdt, in hogere versnellingen en dus altijd op turbodruk rijdt met relatief meer grip door de geringere stuuruitslag dankzij de radius verschillen ten opzichte van de kleinere circuits.

Hopelijk biedt dit je wat duidelijkheid.
                                      Last edited by Dennis Cavallino; 05-03-09, 10:16.

Comment

Dat de Mazda niet verder op te voeren is ligt m.i. aan de compressieverhouding. Die blijft gewoon standaard, terwijl een turbo-motor eigenlijk een verlaagde compressie moet hebben om ruimte over te laten voor het ingeblazen mengsel. In de mazda is die ruimte er niet, dus kan er maar een beperkte hoeveelheid mengsel in de cilinders worden geperst...

Comment

Helemaal duidelijk, thanks!

Moet een gaaf gezicht zijn om zo'n 'alledaagse' recreatie-auto zo loeihard over het circuit te zien gaan. Beetje net als die topgear aflevering waarbij Jeremy een subaru stationwagen (4wd) gewoon dwars over het terrein jaagt. Een heel onwerkelijk gezicht, maar wel héél gaaf.

Comment

Dan heb je de Xantia van mijn ouders nog niet gezien op Niederrhein, helemaal dwars. :)

Comment

Dennis, is de turbodruk variabel? Indien dat het geval is zou je een tweede tankje kunnen monteren met racebenzine voor op de ring. 6eur per liter is de goedkoopste manier om meer pk's uit je motor te halen als je het mij vraagt. Gewoon de druk omhoog!

Comment

Ah, dus dát vond je gisteren belangrijker dan het bewonderen van mijn baarsjesbak! :)

Ik ga 't vanaf nu goed volgen!
                                                Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                                "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

Er wordt zo nu en dan al methanol bijgetankt, de druk is variabel. Aangezien de turbo 't eerdaags gaat begeven en de ontsteking niet goed afgesteld is door het huidige motormanagement en er al 2 keer detonatie is opgetreden, wordt 't tijd voor nieuwe onderdelen.

http://www.bs-autotune.nl/ levert het nieuwe motormanagent (is nog in ontwikkeling). Als er dan tegelijk een nieuwe turbo op zit, dan kunnen we de boost weer opschroeven, zeker met methanol oid in de tank. Een extra tankje is wel een goeie tip, dan hoef je niet zo te knoeien.

Comment

Gaaf project Dennis!
                                                    En leuke filmpjes, ook die van jouw uitstapje! :-)
                                                    Wel lachen dat die auto zo link is op een natte baan, maar dat jij hem toch nog onderstuurd krijgt. ;-)

280pk in zo'n MX5 lijkt me niet verkeerd. Dan nog wat strippen aan dat ding en evt wat verplaatsen richting kofferbak en je kunt serieus hard de ring over.
                                                    De accu zit voorin neem ik aan of niet?

Is een extra dikke koppakking geen optie om de compressie wat te verlagen? Volgens mij zou je ergens een plaat kunnen laten maken voor niet al teveel geld en dan 2 koppakkingen gebruiken.

Alfa Giulia 1300 (1966)
                                                    BMW 320Ci (van GF)

Comment

Compressieverhouding is met 1:9 best redelijk te noemen voor wat boost. 280pk gaat dan ook probleemloos met een goed gekozen turbo. Dat kunnen die blokjes ook redelijk goed aan. Wel wordt de bak kritisch (zeker bij echte mishandeling) en ook de koeling gaat je dan parten spelen.
                                                      Het probleem momenteel is de provisorische mengselregeling en veel te klein gekozen T25 turbo. Een moderne turbo met fatsoenlijk injectiesysteem moet voldoende zijn om de kleine mazda het vermogen te doen leveren voor de sub8 volle ronde.

Comment

De detonatie is overigens een nieuw verschijnsel en het gevolg van een arm mengsel. Helaas is de huidige injectieregeling (piggyback van een voormalig sponsor) een blackbox voor ons en kunnen we dus niet de maatregelen treffen die nodig zijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
                                                          Gaaf project Dennis!
                                                          En leuke filmpjes, ook die van jouw uitstapje! :-)
                                                          Wel lachen dat die auto zo link is op een natte baan, maar dat jij hem toch nog onderstuurd krijgt. ;-)

280pk in zo'n MX5 lijkt me niet verkeerd. Dan nog wat strippen aan dat ding en evt wat verplaatsen richting kofferbak en je kunt serieus hard de ring over.
                                                          De accu zit voorin neem ik aan of niet?

Is een extra dikke koppakking geen optie om de compressie wat te verlagen? Volgens mij zou je ergens een plaat kunnen laten maken voor niet al teveel geld en dan 2 koppakkingen gebruiken.
                                                          Klinkt ingenieus en simpel Harry, zal eens navragen. Via Ozephius kunnen we alles van RVS laten maken, dus ook zo'n plaat.

Comment

Dubbele of dikkere koppakkingen gingen vooral goed op oldscool motoren die erg lage specifieke vermogens leverden. Tegenwoordig, met tight squish ontstekingskamers etc kun je soms meer fout doen dan goed. Bovendien, zoals vermeld: de detonatie is niet het gevolg van compressiedruk maar een te arm mengsel.

Comment

1:9 is inderdaad niet zo hoog. Ik dacht dat ze 1:10,5 hadden, maar dan vergis ik me dus. Gelukkig bemoei jij je met de techniek en vind ik 't allemaal interessant, maar kan er niets mee. :)

Comment

Oke, voor onze toenmalige Golf 2 GTI 16V was zo'n plaat een serieuze optie en werd ook vaker gebruikt. Compressie gaat dan mooi omlaag, zodat je er een dikke turbo aan kunt hangen.
                                                                Maar een MX5 is alweer wat moderner blijkbaar en zo te horen is het niet nodig, Dennis. :-)

Alfa Giulia 1300 (1966)
                                                                BMW 320Ci (van GF)

Comment

Working...
                                                                X