Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

E36 goeie circuit/driftwagen?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• E36 goeie circuit/driftwagen?

De tijd dat E30-jes het beste alternatief waren om goedkoop te hoeken lijkt voorbij; het zijn inmiddels youngtimers aan het worden en nette examplaren zijn steeds moeilijker te vinden. Mede door concurrentie van de E36 lijken de prijzen voor deze wagentjes zelfs te stijgen!

Als je op Marktplaats kijkt dan neem je al voor ruim onder de 2K een E36 325 mee, met APK en de hele rattaplan. Is dat iets om erbij te halen en eens goed te hoeken op circuits en driftdagen? Zijn ze net zo bomvast als E30-jes en sturen ze net zo lekker? Specifieke problemen of dingen waarop te letten? Uiterlijk is natuurlijk minder belangrijk en reserve-onderdelen lijkt me gezien het aanbod ook geen probleem. Wegblijven van de VANOS-blokken?
    Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Of dus zo'n compact à la Boertje. Zie mijn zwalkpoll, die zich inmiddels ook in deze richting begeeft. Misschien niet meteen voor circuitdagen, dan toch wel voor goedkoop hoeken. En tegelijk voor een zondags ritje, waardoor een sedan toch wel mijn voorkeur heeft. 328i is nog leuker, maar net weer iets pittiger aan de prijs.

Do's & dont's hoor ik ook graag. :)
    Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
    "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

Hmm, ik rij er nu 10.000km in en heb recent een kleine beurt laten uitvoeren. Dat was het eigenlijk wel qua onderhoud. Bij aanschaf heb ik er nieuwe voorremmen en een nieuw onderstel onder laten zetten.

Dat was het eigenlijk wel. Ik kan eigenlijk niet echt een don't verzinnen.

ps. een H&R cupkitje in de stad is wel wat aan de....eehmm....lage kant..
      Let's kick some ass and chew bubblegum...
      ----------------------------------------------------------------------------
      '71 Alfa Romeo Giulia Super
      '72 Alfa Romeo GT 1300 Junior
      '00 BMW E39 528iA Touring
      '06 BMW Z4M Roadster
      '96 BMW E36 328i trackracer
      '07 Aprilia Tuono Factory

Comment

Een E36 is absoluut een goede keuze; er rijden er niet voor niets erg veel in het trackday/driftcircuit. De allereerste serie E36's schijnt kwalitatief wat minder te zijn; zeg maar het bouwjaar 1991, en een gedeelte 92'ers, maar excact weet ik dat niet. Wat voor alle E36's opgaat, is dat de koets achter in de kofferbak kan gaan scheuren; deze kan de krachten van de achterwielophanging niet (altijd) aan, een kwaal waar de E46 ook last van heeft. De oplossing is simpel, via BMW zijn er verstevigingsplaten te bestellen, en deze zijn vrij makkelijk te monteren.

Motorisch ben ik ook niet zo op de hoogte, maar het spul is redelijk bompproof. VANOS blokken zijn zeker geen reden om er van weg te blijven, maar het moet wel werken uiteraard. Al met al iets minder degelijk als een E30, en iets minder leuk om te rijden, al verschillen de meningen over dat laatste.
        ''Thank God for the internet experts''

Comment

Geldt hier ook dat een vierdeurs steviger is dan een tweedeurs?
          Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Vanaf wanneer is die E36 328 eigenlijk in NL geleverd? In de autoweek gegevens komt hij pas vanaf 1998 voor, maar op mobile staan er al vanaf bouwjaar 1995 te koop. Krijg je dat wel op kenteken in NL dan?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PACO Bekijk bericht
              Geldt hier ook dat een vierdeurs steviger is dan een tweedeurs?
              Ja, doorgaans wel want de deuren ondersteunen de carrosserie. Maar voor de achterbak-doorscheur-problemen zal dat weinig uitmaken.

Als je een stabi achter monteert kom je al een heel eind lijkt mij. En als je af-en-toe gaat hoeken zal je ook niet zo snel een gescheurde E36 hebben schat ik ;-)

Ik zou persoonlijk liever voor een (jongere) 325i dan voor een 328i gaan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rutger Bekijk bericht
                Ik zou persoonlijk liever voor een (jongere) 325i dan voor een 328i gaan.
                Und warum?

Comment

Heb zowel een E30 als een E36 325i voor op het circuit.

Qua snelheid zit er weinig verschil in, E30 heeft minder vermogen maar is ook een stuk lichter. E30 heeft een primitief onderstel, maar daardoor wel speels. E36 heeft een moderner onderstel maar moet ook meer aan gedaan worden om hem circuit-proof te maken. Persoonlijk vind ik de E30 leuker rijden omdat je meer betrokken voelt met de auto, de E36 voelt toch minder direct. Maar E36 is een leuke basis om een circuitauto te bouwen voor relatief weinig geld.
                  BMW F30 328iA
                  BMW E87 130i
                  BMW E30 M3 + E92 M3 GT4

Propeller-fappert

Comment

Niet om de BMW-brigade te steken, maar waarom overwegen jullie (Paco & Dutch) niet een Subaru Legacy?

Ook robuust, goedkoop in onderhoud én het bijkomend voordeel van stealthy rondrijden. Bovendien onverslaanbaar leuk in regen en sneeuw. Ik heb altijd veel plezier gehad met die van mij. :)
                    De Boekhouder

Oi, no professionals

Comment

Toch is 100% RWD leuker meestal. :-)

Ik zou zelf voor de snelste gaan, dus voor dit geld waarschijnlijk een 328i.
                      Die zijn nog best snel hoor.

Ferrari 308 GTB QV (1983)
                      Alfa Giulia 1300 (1966)
                      Mazda Miata (1990 Daily driver)
                      BMW 320Ci (van GF)

Comment

E46's worden ook steeds goedkoper!

Alfa Giulia 1300 (1966)
                        BMW 320Ci (van GF)

Comment

Tja, zo'n 325i is toch ook niet verkeerd!
                          Mooi stuur, stoel en wieltjes en niet te duur.

Alfa Giulia 1300 (1966)
                          BMW 320Ci (van GF)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
                            Toch is 100% RWD leuker meestal. :-)

Je begrijpt nu wel dat ik een onderbouwing wil zien.

RWD is leuk om te driften, maar AWD is nog een stukje uitdagender om mee te driften. Om snel te kunnen zijn moet een rijder kunnen vierwieldriften, ongeacht het aandrijfconcept (zie Pacejka). Voor de beginnende rijder is het dus niet eens zo van belang welk aandrijfconcept hij kiest. Het begin van de leercurve is, ongeacht de auto, vrijwel gelijk.

Ergo; de beginnende rijders (hier Paco & Dutch) moeten eigenlijk gewoon maar eens proefrijden met wat auto's om tot een onderbouwde mening te komen. :)
                            De Boekhouder

Oi, no professionals

Comment

Precies, Harry! Leg jij eens even uit waarom RWD beter zou zijn dan AWD. En zet de gummenserver meteen even in de sportstand, want dit wordt de vrijdagrel van 't jaar. :-)
                              Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

ROFL, open anders een nieuw schrijversdraadje O Grote Roerganger. :)
                                De Boekhouder

Oi, no professionals

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lennart Bekijk bericht
                                  Vanaf wanneer is die E36 328 eigenlijk in NL geleverd? In de autoweek gegevens komt hij pas vanaf 1998 voor, maar op mobile staan er al vanaf bouwjaar 1995 te koop. Krijg je dat wel op kenteken in NL dan?
                                  Volgens autoweek is de auto al gewoon vanaf 1995 gelevert. Je komt ze zelfs tegen met de "anologe" climate control in plaats van de ECC.

Zelf zal ik voor een 325i gaan, kom je veel meer tegen en is goedkoper in aanschaf. Onderdelen zal geen probleem zijn voor de E36 aangezien de serie langetijd in productie is geweest en nog veel wordt bereden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
                                    Precies, Harry! Leg jij eens even uit waarom RWD beter zou zijn dan AWD. En zet de gummenserver meteen even in de sportstand, want dit wordt de vrijdagrel van 't jaar. :-)

LOL! :-)
                                    Als het puur om een fun-auto gaat die o.a. gebruikt gaat worden voor Gummen en driften dan hoef ik toch niet uit te leggen waarom ik over RWD auto's begin??
                                    Het kan eventueel ook met AWD en ook hot-hatches kunnen uitbreken, maar met RWD gaat dat veel beter en fijner.

Dat AWD ook leuk kan zijn, weet ik ook wel. Maar voor op het circuit zie ik het voordeel niet zo en wel de nadelen, zoals extra gewicht.

Alfa Giulia 1300 (1966)
                                    BMW 320Ci (van GF)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Beestemans Bekijk bericht
                                      Volgens autoweek is de auto al gewoon vanaf 1995 gelevert. Je komt ze zelfs tegen met de "anologe" climate control in plaats van de ECC.

Zelf zal ik voor een 325i gaan, kom je veel meer tegen en is goedkoper in aanschaf. Onderdelen zal geen probleem zijn voor de E36 aangezien de serie langetijd in productie is geweest en nog veel wordt bereden.
                                      Hmm, kreeg het net even niet voor elkaar.
                                      Lijkt me toch niet dat er zoveel anders is aan een 328 tov een 325? Hooguit wat motordelen in de motor zelf. Denk zelfs dat er aan de buitenkant van de motor een hoop identiek is.
                                      Vermogen is bijna hetzelfde, maar op 328 heeft vooral meer koppel en lijkt me dus een soepeler motor.
                                      Verbruik volgens fabrieksopgaven ligt hoger bij de 328, maar ik vraag me af hoe dat in de praktijk uitpakt. Doordat die onderin beter is, maak je in de praktijk misschien minder toeren en zal het verbruik niet veel van elkaar schelen.
                                      Last edited by Lennart; 29-01-09, 14:02.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tomstr Bekijk bericht
                                        maar waarom overwegen jullie (Paco & Dutch) niet een Subaru Legacy?
                                        In mijn geval heel duidelijk: ken ik al. Ik heb zelfs drie jaar een Legacy gehad en er staat nu een andere AWD'er voor de deur. Voor mij hoeft 't trouwens ook geen circuitracer pur sang te worden.
                                        "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dutch Bekijk bericht
                                          Voor mij hoeft 't trouwens ook geen circuitracer pur sang te worden.
                                          O, en 't hoeft zelfs geen BMW te zijn, maar dat ligt wel het meest voor de hand. Ik bedoel, een Lexus IS is duurder en minder dynamisch, een Sierra is vaak afgeragder.

Wie houdt er trouwens van rood?

Koop en verkoop je auto via AutoTrack. ✓ Grootste aanbod gecheckte Occasions en Nieuwe Auto's ✓ BOVAG Garantie ✓ Gecontroleerde advertenties

Comment

Die Harry post is eigenlijk wel prima: grotendeels geprepped, ziet er netjes uit (van buiten)... hmmm....

Comment

Strip voorkant er af, standaard uitlaat scoren of zo'n Eisenmann ding en 2 nieuwe logo's.

Comment

Hmm, dat toch zeker. Die booskijkers, brrr. Maar van zo'n M-pakket ben ik dan weer niet vies.

Comment

Het ziet er wel leuk uit dat M3 pakketje, maar tegelijkertijd is het ook wel vrij sneu en wannabee. In de meeste buitenwijken zien er een hoop 316's zo uit.

Maar, who cares als je haaks gaat op Papenburg.

Comment

In de meeste buitenwijken kun je met een e36 al niet meer aan komen kakken ;-) e46, da's de shizzle.
                                                    Hubraum statt Spoiler

Comment

Ik vind een E36 met M-pakket af fabriek, dus geen bouwpakket, wel goed smoelen. Net wat FaF zegt, je hoort er toch al niet meer bij met een E36. Dus dan maar met een knap M-pakket voor lul rijden in een oud hok :-)

Comment

Ik dacht dat FaF wel met een fijn stukkie tekst zou komen over E36's, maar dat valt ff tegen ;-)
                                                        ''Thank God for the internet experts''

Comment

**rijdt lekker voor lul in zn oude hok met M-pakket**

Ik kom alleen de parking van mijn nieuwe werkgever niet echt lekker in. Ik weet niet precies waarom, maar ik heb continue het idee dat de mensen die achter mij rijden mij niet heel erg cool vinden ;-)
                                                          Let's kick some ass and chew bubblegum...
                                                          ----------------------------------------------------------------------------
                                                          '71 Alfa Romeo Giulia Super
                                                          '72 Alfa Romeo GT 1300 Junior
                                                          '00 BMW E39 528iA Touring
                                                          '06 BMW Z4M Roadster
                                                          '96 BMW E36 328i trackracer
                                                          '07 Aprilia Tuono Factory

Comment

e30 vind ik ook leuker rijden dan een e36, maar ik genoten van de vrijwel standaard e36 325 24v van nandor. Al vond ik onze kale e34 525 24v net iets leuker. Iets meer een hardcore gooi en smijt auto. Of dat alleen door dat strippen kwan, ik denk t niet, ik vind een e34 gewoon fijner dan een e36 en mooier. Dus kijk daar ook eens naar.

Comment

De compact kan ik trouwens wel aanraden. Rijdt bijna even leuk als e30, maar leuker dan gewone e36 vind ik (speelser). Er zijn best wat kant en klare compact racers te koop. Dat is goedkoper dan zelf opbouwen.

Comment

Ik zou me van te voren niet vastpinnen op e30, e36 of e34. Ik zou me vastpinnen op STAAT VAN ONDERHOUD. Koop de netste 323(t)i, 325i, 328i, 525i 24v of 535i die je kunt vinden. Het is allemaal leuk om mee te (leren) sturen en als je nog helemaal onderaan de leercurve staat merk je de deels subtiele verschillen amper. Een goed onderhouden 325i uit '86 kan meer hebben dan een slecht onderhouden 328i uit '96, ook al is de laatste 10 jaar jonger.

Een budget is er niet genoemd hè? Beetje pingelen en wachten tot september dit jaar met de BPM aangifte en je hebt deze hier voor onder de 4,5 mille:

Meer dan genoeg power, knap onderstelletje, een fris ingereden torretje, kuipjes om je op de plek te houden, knappe remmerij, een halve kooi en een paar smaakvolle details ([Homer aaarrrgggllll]suède Mtech2 stuurtje [/Homer aaarrrgggllll]): wat wil je nog meer? Hij heeft al op z'n donder gehad, dus de kans dat je je 1e seizoen vermoeide onderdelen moet wisselen is beperkt.
                                                                Hubraum statt Spoiler

Comment

Working...
                                                                X