Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nascar 2009.

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Nascar 2009.

't Zegt waarschijnlijk weinig over de rest van het seizoen, maar voor de Daytona 500 hebben 55 teams zich ingeschreven voor de 43 startplaatsen. Dat is net zoveel als vorige jaren.

Zaten wel 11 teams bij die nog geen sponsor hebben.

Uiteindelijk dus 56 in qualifying - en dat is nog zonder James Hylton, de oude baas die problemen had en niet reed.

Van die 56 (57) zitten er nu 35 sowieso in de 500, 3 kwalificeerden zich op tijd (balen voor Boris Said, die 0,037s tekort kwam op de 3e daarvan), en nog eens 4 komen uit de Gatorade duels eind deze week. Is meer een kwestie van geluk of je dan de 500 gaat halen.

AJ Almendinger zit er ook nog niet in, geloof ik (met al het geschuif en gefuseer van teams deze winter, is me niet helemaal duidelijk hoe sommigen nou wel of niet in de top 35 kunnen staan).

Comment

Na de 2 Duels is iedereen die de 500 rijdt bekend:
      Tony Stewart (had eventueel recht op een plek als ex-kampioen), Regan Smith, Jeremy Mayfield (begon een maandje terug even een eigen team) en AJ Almendinger.

En Jeff Gordon wint eindelijk weer eens.

Oja, 'Earnhardt Ganassi', het klinkt echt niet...

Comment

Wat gaf Montoya Martin een enorme oplawaai, zeg. Moet wel ergens te vinden zijn op de site van NASCAR.

Comment

En de winst is voor Kenseth:

Rain brought the Daytona 500 to an early finish and Matt Kenseth was declared the winner after leading only the last green-flag lap of an eventful Sprint Cup series season-opener

Plus een imposante derde plaats voor AJA...
          Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
          "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

Mooie race was dat, zeg, gisteren. Kenseth en Gordon samen ver vooruit, maar Gordon die telkens als-ie dichter bij kwam het nét niet redde. Kenseth deed dat met opzet, natuurlijk. Hij reed net hard genoeg om voor te blijven; elke keer dat Gordon dichterbij kwam, ging-ie gewoon harder rijden. Op dit niveau is autoracen weer gewoon hard rijden, blijkbaar.

Ook heb ik, voor het eerst, gezien dat Jimmie Johnson inderdaad goed kan racen. Hij had op een gegeven moment een auto die per se gecrasht wilde worden, maar Johnson hield 'm rondenlang in het spoor, en bovendien à tempo. Knap. Dus toch een verdiende kampioen.

Veel lege plekken, hoor, op de tribunes van Fontana. Ze moeten zich bij NASCAR inmiddels toch écht wel zorgen maken. Doen ze ook, bedenk ik me nu ineens: ze verwachten niet eens winst te draaien dit jaar.

Comment

Gevonden op MySpace: "NASCAR isn't only for GUYS!!" Is daar ook een F1-variant van?

Comment

Waarom wordt Ben Collins her en der een NASCAR-coureur genoemd? Vanwege dat proefritje vorig jaar in de #84?

Ander onderwerp. Mooi raceweekend achter de rug, althans de NNW en Cup races die ik gezien heb. Niet voor Kenseth, die eerst twee keer wint en dan laatste wordt; iets meer voor Kyle Busch, die pole kwalificeert, achteraan moet starten, en toch de race wint. Nieuw record: meeste plaatsje gewonnen voor een polesitter.

Echt vakwerk, de manier waarop Busch de leiding overnam van Clint Bowyer. Te zien op Race Rewind, bij 1:30 ongeveer. Ook mooi: hoe Johnson de boel heel hield in de pits: 100 km/h is toch best hard als je een noodstop moet maken.

En bovendien: Jeff Gordon weer 's bovenaan de tussenstand. Nog steeds niks gewonnen, dat dan weer niet.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Laurens de Jong Bekijk bericht
                  Waarom wordt Ben Collins her en der een NASCAR-coureur genoemd? Vanwege dat proefritje vorig jaar in de #84?
                  Omdat 'middenmoter uit de Britse F3 van jaren geleden' net iets lulliger klinkt.
                  "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

NASCAR-crisisnieuws:

Earnhardt-Ganassi: weer een auto minder.
                    Einde voor de #8 van Aric Almirola wegens geldgebrek.
                    Vorig jaar had DEI (Earnhardt) 4 auto's lopen en Ganassi 3. Ofwel: van 7 naar 2...

Earnhardt Ganassi Racing has suspended the operation of its #8 car driven by Aric Almirola in the NASCAR Sprint Cup series

Comment

Mattijs kan het niet uitstaan, maar voor de NASCAR-fans is het slechte nieuws dat er dus geen auto met #8 meer aan de start zal verschijnen. Eerder dit jaar al ging de #28 aan de kant, maar zo gek veel Davey Allison fans zijn er niet meer, en zonder Texaco-ster was het ook eigenlijk geen échte #28.

Het is betreurenswaardig wat Teresa van DEI gemaakt heeft. Als je zó'n naam niet weet uit te buiten, dan heb je echt niets te zoeken in de racerij. Ga dan maar gewoon vlaggetjes en T-shirts verkopen. Oh, wacht, dat doet ze al.

Voor Almirola is 't lullig, natuurlijk — maar voor Teresa heb ik intussen weinig goede woorden over.

Comment

En door het gedwongen vertrek van Almirola kan Truex nu ook z'n biezen pakken, toch? Er schijnt een clausule in zijn contract te staan dat hij niet meer aan Earnhardt-Ganassi is gebonden als het team minder dan drie auto's op de baan brengt. Joe Gibbs heeft al interesse getoond, zo gaat het verhaal. Dan blijft alleen JPM nog over.

Zeven kleine negertjes...

En nee, Laurens, ik kan vaste nummers juist prima uitstaan. Alleen niet als ze worden genoemd in één adem met de woorden 'the' en 'car'. Noem verdorie gewoon de naam van de coureur of de auto!

Comment

Kom, zeg, heeft niemand hier iets te zeggen over de vijftigjarige ex-pensionaris die een van de lastigste races op de kalender wint?

Comment

Ja, Mark Martin in Phoenix. En de pole had ie ook.
                            Heb het filmpje op de NASCAR-site bekeken, maar ik was eigenlijk op zoek naar dit akkefietje tussen Earnhardt en Mears (nadat de laatste Dale van de baan reed 12 rondjes voor het einde):
                            "Earnhardt actually retaliated against the Childress driver when the race was over tapping him into a spin, while the Californian responded by crashing into the back of Earnhardt's car while driving into the pits."

Comment

Vanaf 1:45 in Speed's Phoenix Recap

Ouderwets zoals die nummer 7 auto daar aan het eind allerlei startnummers auto's inhaalt om de nummer 88 auto van achteren te rammen.

Comment

Hehe, ik kijk vaker op Speed dan op de NASCAR-site. Nu gokte ik dus verkeerd.

Die Mears wordt dus ook uitgejouwd, de rest van zijn carriere :-)

Comment

... die nummer 7 auto ... de nummer 88 auto ...
                                  Grrr, hij doet 't erom!!

:)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dutch Bekijk bericht
                                    Noem verdorie gewoon de naam van de coureur of de auto!
                                    Die reactie kan ik me voorstellen als zo'n coureur zegt dat "the Mountain Dew Chevrolet" het goed deed vandaag. Het is een Chevrolet, maar Mountain Dew is iets wat ze er toevallig op hebben geschilderd. Dat maakt de auto niet. Maar een startnummer, dat hecht zich wel degelijk aan de auto, net zo goed als een merknaam. De #24 auto is een #24 auto, zoals een Ferrari een Ferrari is. Als je mag zeggen "de Ferrari's konden geen vuist maken vandaag" dan mag je ook zeggen dat het jammer was dat de #24 al na zeven ronden niet meer meedeed.

Want zo was het vandaag op Talladega: in de zevende ronde crashten er vijftien op elkaar (kijk zelf maar!, waaronder Jeff Gordon in z'n #24. Later ging-ie toch weer de baan op, net toen ik was begonnen te kijken. Hij was als een gek aan het racen met Kevin Harvick om de 37e plaats, allebei op 56 ronden achterstand; het is 'm gelukt, ook, al bleek het achteraf niet genoeg om de leiding in het kampioenschap te behouden.

Later kreeg de aan de leiding rijdende Kyle Busch een kleine tik van achter, en à 320 km/h ging-ie daar driftend door de bocht. Links, rechts, links, rechts, nog 's links, en dat met allemaal auto's om zich heen, hè, en nog een laatste zwieper die 'm uiteindelijk te veel was. Ongelofelijk strak gereden van die klootzak (zo noem ik 'm maar, want ik was wel blij dat-ie pech had). Kijk zelf maar!

De hele race reden de auto's in paren rond, want dat ging blijkbaar aerodynamisch het beste. In de laatste ronde waren Carl Edwards en Brad Keselowski naar voren gereden — Edwards aan kop en Keselowski, naar NASCAR-traditie, 12 millimeter erachter. Oerenhard. Maar Keselowski wilde winnen, dus die ging in de laatste bocht 's naar rechts — Edwards ook naar rechts. Keselowski ging naar links — Edwards ook naar links. Alleen was Keselowski al een paar centimeter naast Edwards komen rijden, en hij kon kiezen tussen z'n lijn vasthouden en Edwards uit de race te spinnen, of onder de gele lijn te komen en dan zeker, net als Regan Smith in oktober, gediskwalificeerd worden. Hij hield zijn lijn, Edwards ging achterstevoren, werd extra gelanceerd door Ryan Newman, vloog tegen het hek (acht toeschouwers gewond), tolde nog wat rond en kwam nog voor de finish tot stilstand. Hij sprong gauw de auto uit en holde zélf over de eindstreept, maar of dat telde betwijfel ik. Kijk zelf maar!

Dus: NASCAR moet zich nu gaan afvragen of die gelestreepregel wel zo briljant is; en of de toeschouwers wel veilig zijn. Een hele week neuzeldiscussie, dus!
                                    Last edited by Laurens de Jong; 27-04-09, 01:31. Reden: Ik had iets verkeerds getypt, geloof ik.

Comment

Wat een klapper, en wat een stevig hekwerk hebben ze daar...
                                      Valt op dat de auto de lucht in vliegt zodra die achteruit op de baan staat.

Verder heeft Keselowski hier de rest van zijn loopbaan plezier van: hij heeft nu de naam (of had ie die wellicht al?) dat ie nooit opzij gaat.

Comment

Een race-auto die achterstevoren gaat, wil altijd de lucht in. Juist in NASCAR komt het zelden voor; daar hebben ze die kleppen voor op het dak. Die zijn ingevoerd na de vlucht die Rusty Wallace maakte in 1993, in de nummer-2 auto. Kijk zelf maar!

In dit geval ging Edwards alsnog de lucht in, nadat en omdat Newman hem een oplawaai gaf. Daar had Newman denk ik ook wel hoofdpijn van, want dat was geen zachte aanrijding.

Ik heb geen idee wat ze hier aan kunnen doen bij NASCAR. Zonder die gelestreepregel zijn er alleen maar nog grotere ongelukken, en dat Edward door de lucht vliegt is ook niet te verhelpen als er andere auto's op de baan zijn. De oplossing van Dave Despain is denk ik nog het beste: de kombaan afvlakken, de restrictor plate weghalen, en de coureurs gewoon laten racen.

Keselowski is inderdaad de held van dit verhaal. Was altijd wel een beetje een vechtersbaas (lees zelf maar!), maar dit spant de kroon.

Comment

't Was vanwege de regen een dramatisch weekend: na lang wachten op zondag niet eens begonnen aan de 600, en op maandag zijn ze wel begonnen maar voortijdig gestopt. De 600 gewonnen door Reutimann, omdat-ie niet gepit had tijdens de laatste gele vlag. Laten we deze 600 maar gauw vergeten, dan.

Wat wel aardig was: het was Memorial Day, herdenkingsdag dus, in het Nederlands, en daarom zwaaide NASCAR om drie uur de rode vlag. Race stopgezet, minuut stilte.

Comment

Jammer ook dat er niemand meer is die nog heen en weer vliegt tussen de Indy 500 en de Charlotte 600.

Verder: zou Jeff Gordon binnenkort echt moeten stoppen vanwege zijn rugprobleem?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door V4 Bekijk bericht
                                              Verder: zou Jeff Gordon binnenkort echt moeten stoppen vanwege zijn rugprobleem?
                                              Het zou mij verbazen. Desnoods eerst opereren, maar niet zomaar stoppen.

Comment

Inmiddels praat er waarschijnlijk al niemand meer over Jeff.
                                                Die nieuwe crew-chief van Dale Earnhardt jr, dat is interessant.
                                                Met de vorige kwam het een jaar lang niet tot resultaten, de laatste races liepen afgrijselijk slecht, Dale ligt 19e in de stand terwijl je met een auto van Hendrick toch wel the Chase (top 12) moet kunnen halen. Maar natuurlijk ligt het niet aan Junior.
                                                In elk geval heeft Rick Hendrick ingegrepen en Dale een nieuwe crew-chief en nog wat lui toegewezen, in de hoop dat het verbetert.

Wat denk jij ervan Laurens?

*fluister zacht* ik denk dat die Dale Junior gewoon lang zo goed niet is als zijn vele fans maar blijven denken.
                                                Last edited by V4; 29-05-09, 22:29.

Comment

Ja, Junior is natuurlijk geen topcoureur, maar wel een subtopper. Die moet zich voor een team als Hendrick gewoon probleemloos The Chase in rijden. Waarom het met Eury niet lukt is me niet duidelijk. Die twee waren toch altijd vriendjes, en hebben in het verleden ook wel enig succes weten te boeken.

Maar Hendrick moest wel iets doen, en Junior laten gaan was ook niet de oplossing, dus moet Eury maar vertrekken. Junior is iemand die dat talent wat-ie heeft alleen maar in daden weet om te zetten met de juiste coaching, dus als de volgende crew chief dat niet goed doet, is-ie zo weg. De crew chief, dan, niet Junior. Want, zoals Kyle Busch klaagde, het is nooit Junior's fout.

Dat is het wel, natuurlijk, maar hij kan wel degelijk presteren, als het hem meezit.

Comment

Eerste zege voor Toy Stewart met zijn eigen team op Pocono.
                                                    Vanaf P43 nog wel.

Comment

Intussen zijn ze nog steeds niet uitgepraat over Kyle Busch die in Nashville z'n gewonnen gitaar kapotsloeg op het erepodium (Kijk zelf maar!). Ik vind het helemaal geweldig. Het zat er al een tijdje aan te komen, maar ik ben nu definitief een Busch-aanhanger.

Die aktie sloeg natuurlijk helemaal nergens op. Ja, hij had het wel vantevoren gevraagd, en z'n bedoeling was de brokstukken onder z'n team te verdelen, maar als je even nadenkt dóe je zoiets natuurlijk niet op televisie. Busch wel. Dat vind ik goed. Scheelt ook dat-ie beter kan rijden dan, zeg, 40 van z'n tegenstanders.

Comment

Al gezien deze? Best vet. :)

Comment

[euro-centric]
                                                          14 seconden? Dat kan veel sneller, man!
                                                          [/ec]

;)

Comment

Die aktie sloeg natuurlijk helemaal nergens op. Ja, hij had het wel vantevoren gevraagd, en z'n bedoeling was de brokstukken onder z'n team te verdelen, maar als je even nadenkt dóe je zoiets natuurlijk niet op televisie. Busch wel. Dat vind ik goed. Scheelt ook dat-ie beter kan rijden dan, zeg, 40 van z'n tegenstanders.
                                                            Ja, geweldig. En dat talent is duidelijk. Las toevallig gisteren nog het oordeel van Jeff Gordon: de meest getalenteerde NASCAR-coureur die hij ooit heeft gezien, en echt onverslaanbaar als hij eenmaal meer ervaring heeft.

Comment

Voor wie nog twijfelt over Kyle Busch, kijk zelf maar! Even doorspoelen tot 1:02 ofzo. Met 250 km/h zo'n drift goed af te laten lopen, en dan nog eens niet zo gek veel tijd te verspelen, is top. Maar er speelt meer: hij had een enorme voorsprong, maar tegelijkertijd wist-ie dat Kasey Kahne hard aan het inlopen was. Daarom was-ie dus zo hard aan het rijden met die auto — en dat zien we graag, toch, een coureur die riant aan de leiding ligt maar nog steeds de grens opzoekt.

Maar bovendien: als die auto zo uitbreekt, is het zeker geen superstrakrijdende racewagen; dat-ie races wint ligt dus aan hem en niet uitsluitend aan Gibb.

Comment

Wat een monsterdrift...

Comment

Working...
                                                                X