Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

F1 lievelingsauto?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • F1 lievelingsauto?

    Oorspronkelijk geplaatst door Dutch Bekijk bericht
    Die seventies-'schoonheden' (711 en P34) vind ik prachtig, die P34 is na de Wolf WR1 (zie mijn avatar, ook een winnaar op zijn debuut) mijn lievelingsauto. Goed, wel in de uitvoering van '76 (zie onder), de versie '77 van hierboven is inderdaad een beetje te veel walvis...

    Okee, dat is dus de vraag: wat is je favoriete F1 aller tijden?


    Dutch gaat voor de Wolf WR1.
    (terzijde, de WR2, 3 en 4 waren hetzelfde volgens mij, de WR5 was die vierkante ground-effectwagen vanaf half 1978)

    Zelf ga ik voor de Brabham-Alfa Romeo BT46
    Die mooie triangelvorm (net als de BT42 en 44), dieprood, eenvoudige nette Parmalat sponsoring, op de achtervleugel 'powered by Alfa Romeo'.



    De eerste proto van de BT46 was nog mooier, slanker, mooiere voorvleugel, en had warmtewisselaars schuin op de body liggen. Helaas bleek dat niet te werken.



    En dan was er nog de BT46B fancar, met die ventilator op de achterkant, zogenaamd voor de koeling, maar in werkelijkheid om de wagen aan het wegdek te zuigen. De rijders mochten van Bernie niet met het gas spelen als de wagen in de pits stond, omdat dan pijnlijk duidelijk werd hoe de wagen naar de grond gezogen werd...


  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door V4 Bekijk bericht
    Dutch gaat voor de Wolf WR1.
    (terzijde, de WR2, 3 en 4 waren hetzelfde volgens mij, de WR5 was die vierkante ground-effectwagen vanaf half 1978)
    Klopt, het zijn eigenlijk chassisnummers. WR1/2/3/4 was de eerste Wolf, daarna volgden WR5/6 en daarna WR7/8/9. Die laatste drie hebben nog een tweede leven meegemaakt als Fittipaldi F7.

    In mijn toptien staan zeker ook enkele ontwerpen van Gordon Murray. Alleen ga ik dan voor de BT44 en de BT52.

    BT44:



    BT52:

    Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
    "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

    Comment


    • #3
      Dat vond ik dus weer lelijk, die mega luchthappers op de generatie F1's van 1974, 1975 en de eerste races van 1976 (toen werden ze verboden). Ik vind een BT45 daarom dus mooier dan een BT44.
      En de Ligier JS5 vind ik daarom zo ongeveer de lelijkste F1 aller tijden.



      Wel veel ruimte aan de zijkant voor de dansende Gitanes-zigeunerin, maar van de proprties van die auto klopt werkelijk niks.

      Comment


      • #4
        Maar zeg nou zelf, de ranke airbox van de BT44 is toch totaal niet vergelijkbaar met 'the Teapot'?

        Wel een mooie Ligier, de JS11:

        Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
        "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

        Comment


        • #5
          Ik vind van de moderne F1 (zeg maar vanaf de mid-seventies downforce periode) de Ferrari F1-89 het mooist.





          1989 was een seizoen met veel mooie auto's Ook de McLaren was dat jaar erg mooi:

          Comment


          • #6
            da's een makkelijke: de Ferrari 412

            “You’re gonna need a bigger boat”

            Comment


            • #7
              Heel veel mensen vinden de 'eendenneus' van Barnard (de 640 ofwel F1-89) schitterend, valt me op, maar mij doet deze (412T2 uit '95) meer:



              Uit de jaren vijftig, de Lancia D50:



              En blijft schitterend, zelfs met zo'n hoge aerofoil:



              Zelfde jaar, prachtig krullende uitlaten:

              Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
              "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

              Comment


              • #8
                Ja, dat was een hele mooie, die 412T2! Maar bij de Ferrari's ga ik toch voor de 312T3, hier met Gilles:

                Comment


                • #9
                  Renault RE30B:


                  Brabham BT52:


                  McLaren MP4/9:
                  Every second of your life is a part of your song

                  Comment


                  • #10
                    Jaaa die Lancia D50! Geweldig. Van de periode voor de "spoilers" zijn er erg veel mooie F1 auto's... Daar kan ik moeilijk uit kiezen. Deze vind ik bijvoorbeeld prachtig: Honda RE272

                    Comment


                    • #11
                      Oeh ja, die RE30 van MN!

                      250F is een beetje cliché, maar blijft mooi. Maar dan niet met afgezaagde neus.

                      En een klassieker onder de beauties: de Eagle-Weslake van Dan Gurney.
                      Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                      "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                      Comment


                      • #12
                        Vooral de livery is helemaal goed!



                        Fährst du quer - Siehst du mehr

                        Comment


                        • #13
                          Ach...de jaren met Mansell en Senna.... Echt fantastisch. Dat waren de jaren dat de uitgebreide electronica net begon te komen, en waren die wagens nog gewoon een-en-al motor, veel toeren, geen gimmics, geen gadgets. heel cleane auto's.
                          Honda Civic Type-R 2010 GrandPrixWhite

                          Comment


                          • #14
                            Vanwege GPL heb ik een sterke voorkeur voor de vleugelloze wagens zoals de al eerder getoonde Ferrari maar ook de Eagle Weslake T1G:




                            Honda RA273:

                            Op Goodwood nog gezien hoe Surtees er een donut mee draaide bovenop de heuvel.

                            http://www.flickr.com/photos/amika_s...41188/sizes/o/
                            ------------------------------------------------
                            We have normality. I repeat, we have normality. Anything you still can't cope with is therefore your own problem.

                            Comment


                            • #15
                              Anders mooi: Arrows A2







                              Comment


                              • #16
                                Ik was gek op deze Matra:
                                http://upload.wikimedia.org/wikipedi...1MatraFord.jpg
                                wellicht meer door het geluid, maar ik vond het zo mooi...................
                                "Don't play what's there, play what's not there." - Miles Davis
                                BMW 2002 Tii 1972; Mazda MX5 1.8 NB 1998; Ford Focus 1.6 Futura 2004

                                Comment


                                • #17
                                  Ha, die Gummers;

                                  Honda RA300:



                                  Ferrari 156:



                                  Lotus 49:

                                  Last edited by Hansv; 30-03-09, 23:06. Reden: verkeerde plaatje
                                  Scherven brengen gelul.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Die laatste is geen 49, Hans, maar een nogal dikke en onelegante 43. Vooral goed te herkennen aan de enorme BRM H16 achterin...
                                    Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                    "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                                    Comment


                                    • #19
                                      Ha, die Dutch;

                                      Stomme google ook....
                                      Had het inderdaad aan die motor kunnen zien.
                                      Leve de editfuncite!
                                      Scherven brengen gelul.

                                      Comment


                                      • #20
                                        En aan de naam van het plaatje. In 1966 was er nog geen 49...
                                        Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                        "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                                        Comment


                                        • #21
                                          Vroegah vond ik de Lotus/John Player Special altijd gaaf. Zwart met goud.



                                          Nu vind ik het toch wel kitsch.
                                          ---------------------------
                                          Lullen gaat beter dan rijden.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Maar dan toch wel de 72, hè, en niet die mislukte bi-plane 76...

                                            De goeie:



                                            Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                            "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                                            Comment


                                            • #23
                                              Ha, die Dutch;

                                              Ook dat; ik heb die 49 ongeveer op dezelfde hoogte staan als de RA300 qua schoonhied; de bewondering heeft denk ik ook veel te maken met de laatste winst van Jim Clark in dat ding plus de aanwezigheid van die legendarische Cosworth achterin.
                                              Scherven brengen gelul.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Tja, dan komt bij mij meteen de Lotus 72 JPS naar boven, omdat ik die vroeger als klein ventje als speelgoedauto had:



                                                Of de Senna Turbo JPS:
                                                Last edited by PACO; 30-03-09, 23:19.
                                                Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Deze vind ik ook prachtig, de laatste van de drie Ferrari's die de naam 312B3 kregen, die uit '74:



                                                  De andere twee waren niet alleen lelijk, maar ook totale mislukkingen:



                                                  De 312B3 uit '73, verantwoordelijk voor een van Ferrari's ergste seizoenen aller tijden. En met deze was '74 net zo rampzalig geworden:



                                                  De nooit geracete 'Spazzaneve' (sneeuwschuiver), die gelukkig op tijd werd vervangen door de bovenste 312B3.

                                                  De 312T's (Trasversale) die daarna kwamen, vond ik ook mooi, die mét airbox trouwens mooier dan die zonder. 1975:



                                                  312T2, 1976:



                                                  De T4 uit '79 vinden veel mensen overigens een van de lelijkste Ferrari's, maar ik vond 'm toen wel wat hebben - en nog steeds, hoewel dat misschien ook met mijn toenmalige favorieten Scheckter en Villeneuve te maken had:

                                                  Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                                  "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Tyrrell Ford van Jackie Steward:

                                                    Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Oorspronkelijk geplaatst door Elentinos Bekijk bericht
                                                      Anders mooi: Arrows A2

                                                      Da's inderdaad bijna een apart draadje waard: mooi van lelijkheid. En daar komen nog veel meer F1-auto's voor in aanmerking...
                                                      Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                                      "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Mooi van lelijkheid mag ook?

                                                        De Eiffelland van 1972 mag dan wel genoemd worden:

                                                        Mini Cooper Clubman
                                                        "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                                        "Jasper val dood." - RH

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Gaaf draadje! De mooiste zijn al wel langs gekomen vind ik. De hele oude vind ik het gaafst en die 312 Ferrari's ook.


                                                          Uit de tijd dat F1-racen 'veilig' moest :

                                                          Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                                          Alfa Giulia 1300 (1966)
                                                          Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                                          BMW 320Ci (van GF)



                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Oorspronkelijk geplaatst door Dutch Bekijk bericht
                                                            Maar dan toch wel de 72, hè, en niet die mislukte bi-plane 76...

                                                            De goeie:



                                                            De betere:


                                                            Deze vind ik wat beter in verhouding:-)

                                                            Maar het geeft wel aan wat ik in het Aussie draadje bedoelde. De meeste vroege vleugel wagens(tot ca. 78) vind ik echt niet om aan te zien zo lelijk. Leuk stukje historie, maar stilstaande beelden hoef ik er niet van te zien. :-)
                                                            Last edited by MN-Power; 31-03-09, 08:56.
                                                            Every second of your life is a part of your song

                                                            Comment


                                                            • #31
                                                              Oorspronkelijk geplaatst door V4 Bekijk bericht
                                                              Dutch gaat voor de Wolf WR1.
                                                              Staat er nog helemaal geen ploatje van bij!



                                                              Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                                              "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                                                              Comment


                                                              • #32
                                                                Wagens waar ik gelijk aan moet denken:

                                                                McLaren MP 4/5:



                                                                Williams FW 14:



                                                                Tyrell P34:



                                                                Ferrari 640

                                                                Last edited by Roald; 31-03-09, 09:44.

                                                                Comment

                                                                Working...
                                                                X