Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

GP Maleisië

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • GP Maleisië

    Maar weer openen met de vrijdagtijden. Williams opnieuw vooraan 's ochtends:

    http://www.autosport.com/news/report.php/id/74172

    Maar de Ferrari's 's middags:

    http://www.autosport.com/news/report.php/id/74179

    De ochtendtijden zeggen meestal meer over de pure snelheid dan de middagtijden, maar verder is er weer helemaal niks over te zeggen...
    Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
    "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

  • #2
    Typisch is wel dat de Ferrari's in de tweede training sneller zijn dan de Brawn's in de eesrte training. Dat kan natuurlijk ook aan de circuitomstandigheden liggen, maar ik vind het wel opvallend.

    Groet
    GJ

    Comment


    • #3
      Nou ja, wat ik zeg: de ochtendtijden zijn de out-of-the-boxtijden. Die zeggen vaak wel iets over zaterdagmiddag. 's Middags is meestal de sessie met de long runs. En van Australië weten we inmiddels dat Brawn sowieso de hele dag met propvolle tanks aan 't sandbaggen was...
      Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
      "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

      Comment


      • #4
        Q1: Massa out...
        Piquet out
        Bourdais door, Buemi out.

        Q2: beide McLarens out.
        Heidfeld weer net out in P11
        Alonso door (rijdt met een of andere oorinfectie), Raikkonen door.
        Bourdais blijft een denker: hij meldt al vroeg in een rondje dat het niks wordt en wil het betreffende setje rubber verder sparen voor morgen.
        Toyota's gaan hard, en duidelijk is dat de Brawns inderdaad aan het sandbaggen waren in de vrije trainingen.
        Rosberg daarentegen is meestal de snelste in de vrije trainingen, maar hangt nu op P8.

        Comment


        • #5
          Q3, weer Button, voor Trulli de kwalificatiekoning.
          Vettel op 3, maar die zakt naar P13 wegens de Melbourne-straf.
          Aangezien Barichello op P4 5 posities penalty heeft, staat Glock ineens op P3 morgen.

          Comment


          • #6
            Die Button doet het nog niet zo beroerd, vind je niet V4?

            Zijns ondanks waarschijnlijk ;)
            * Voor emotionele problemen is er geen rationele oplossing.
            * Standaarden zijn net tandenborstels: iedereen heeft er eentje en niemand wil die van een ander gebruiken.

            Comment


            • #7
              * wil het niet horen *

              Comment


              • #8
                Sorry
                * Voor emotionele problemen is er geen rationele oplossing.
                * Standaarden zijn net tandenborstels: iedereen heeft er eentje en niemand wil die van een ander gebruiken.

                Comment


                • #9
                  Wat een race zo! Jammer van die rode vlag nu.

                  Comment


                  • #10
                    www.chaos.co.KL

                    :-)

                    Comment


                    • #11
                      Tot nu toe werkt de 'strategie' van Nick best lekker. :-) De rest 3-4 pitstops: Nick : 1. :-)
                      Every second of your life is a part of your song

                      Comment


                      • #12
                        Om de normale punten te verdelen moeten we >75% van de afstand gereden hebben, ofwel 42 ronden of meer.
                        We zitten nu op 33.
                        Op dit moment gebeurt er niks, het 10 minuten-signaal is nog niet gevallen, het wordt donker, en de 2 uur vanaf de start mogen niet worden overschreden. Dan straks eerst een paar rondjes achter de SC, nee, die 9 of 10 ronden gaan we niet meer maken.
                        Wordt niks meer.

                        Stand? Je moet terug naar de voorlaatste ronde voor de ronde met de rode vlag, dus ik denk ronde 31. Die stand is de uitslag.

                        Comment


                        • #13
                          OK, kansloze anticlimax.

                          Nu maar op naar échte sport: Vlaanderens mooiste :)

                          Comment


                          • #14
                            Button 2 in a row dus! Op deze manier wordt hij toch nog de ster waarvan iedereen dacht dat ie het 8 jaar geleden al zou worden!

                            Al met al was het een unieke race.

                            Comment


                            • #15
                              Bizar einde van een spectaculaire (tot aan de rode vlag dan) race.

                              Comment


                              • #16
                                Ik heb het begin even gemist, maar weer reed Raikkonen toen ze besloten hem full wets te geven. So desperate was zijn positie toen nog niet, want ik begreep dat hij wel een goede start heeft gemaakt.

                                Groet
                                GJ

                                PS naar ik begreep was zijn KERS weer wijlen door het vele vocht. Ik zie het voordeel van KERS nog niet.

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door GJ Bekijk bericht
                                  PS naar ik begreep was zijn KERS weer wijlen door het vele vocht. Ik zie het voordeel van KERS nog niet.
                                  Het is ook aan teveel regeltjes gebonden(wat de effectiviteit deels teniet doet). Toch denk ik dat het Nick niet al teveel kwaad heeft gedaan. Van de top 8 was er maar één zonder KERS én super-diffuser: Mark Webber op plaats 6. Nick(2) en Lewis(7) reden met KERS, de rest(behalve Webber) met super-diffuser. Dus ook al was het een complete chaos, er is wel een opvallende overeenkomst tussen wagens die bovenaan staan.
                                  Every second of your life is a part of your song

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ach, het doet me een beetje denken aan de eerste turbo's in een veld vol Cosworth DFV-powered auto's. Voordeel op de rechte stukken, nadeel in de bochten, en de achterbanden slijten sneller, zoiets. De ideale afstemmingen zijn nog niet gevonden. Dat Button 4 (EDIT: 3) plekken verloor en Alonso zo van P9 naar P3 reed bij de start, dat zegt genoeg: uiteindelijk moet je KERS hebben. Niet zozeer voor de optimale rondentijd, maar in de race ben je beter af met dat strategische voordeel van meer power bij de start en op de rechte stukken.
                                    Last edited by V4; 05-04-09, 13:00.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Bij de start is het inderdaad ideaal, al werkt het pas vanaf 100km/h. Ik denk dat het beeld ook licht vertekend wordt door het feit dat de Brawn nog wat probleempjes heeft met de bak/koppeling bij het wegrijden vanaf stilstand.
                                      Every second of your life is a part of your song

                                      Comment


                                      • #20
                                        En de Maleiers hadden 't nog zo gezegd: start dan om vier uur in plaats van vijf uur als je die luie Europeanen toch nog een beetje een plezier wilt doen...

                                        Maar goed, halve punten zijn ook wel weer leuk voor de boeken. Was alweer een hele tijd geleden!

                                        Beste man van de race was opnieuw Button - ijzig kalm, geen fouten, wel vier pitstops maar steeds op het juiste moment, en op de goede momenten zo snel zijn dat zelfs de beste tactiek van Toyota (zeg maar de tegenovergestelde van die van Ferrari!) niet genoeg is om te winnen.

                                        Wel opmerkelijk: dat Button blijkbaar veel sneller dan Trulli (zie zijn onwaarschijnlijk snelle ronden toen hij eenmaal 'vrij' was), maar dat hij er blijkbaar al die tijd niet voorbij kon en dus de aloude wachten-tot-ik-ruim-baan-heb-tactiek toepaste. Maar dát was niet de bedoeling van deze lelijke auto's!

                                        Bizarre tussenstand van beide kampioenschappen nu...
                                        Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                        "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                                        Comment


                                        • #21
                                          Oorspronkelijk geplaatst door Dutch Bekijk bericht

                                          Wel opmerkelijk: dat Button blijkbaar veel sneller dan Trulli (zie zijn onwaarschijnlijk snelle ronden toen hij eenmaal 'vrij' was), maar dat hij er blijkbaar al die tijd niet voorbij kon en dus de aloude wachten-tot-ik-ruim-baan-heb-tactiek toepaste. Maar dát was niet de bedoeling van deze lelijke auto's!
                                          Dat laatste vond ik dit keer meevallen, maar misschien wen ik er al aan.. :-)

                                          Ik heb voor het eerst in jaren weer eens zitten kijken, en ik was blij verrast.
                                          Helaas kon ik maar tot even voor twaalven kijken (planningstechnisch inschattingsfoutje), maar ik begrijp dat ik niet veel gemist heb, toen begon het net te regenen namelijk.
                                          Ik zag vanavond de herhaling, maar wat een water kan daar naar beneden vallen.

                                          Het viel mij in ieder geval op dat er weer meer actie in leek te zitten, dan de suffe optocht die het (in mijn ogen) een paar jaar geleden was (en waardoor ik afgehaakt ben met F1).

                                          Comment


                                          • #22
                                            Iemand trouwens nog dat post-race interview van Hamilton met de BBC gezien? Hij was toen nog in de veronderstelling dat hij vijfde was geworden(zoals zijn team hem had verteld), maar de reporter vertelde hem dat hij toch echt zevende was. Hij haalde zijn schouders op met de opmerking, daar moeten we dan even naar kijken (of iets van die strekking) en ging verder met het interview.

                                            De 2 grove fouten van Ferrari waren overigens ook opvallend. Massa binnen houden in Q1 terwijl die plek verre van safe was(vandaar P17 o.i.d.) en Kimi op full-wets wegsturen terwijl het nog niet eens begonnen is met regenen(waardoor hij toen de regen wel begon hij alsnog een setje verse mocht halen) is ook niet bepaald een blijk van vertrouwen is de man's regenkwaliteiten(al is dat niet zo vreemd na Spa vorig jaar:-P). Wat wel grappig is, is dat de eerste actie getuigd van een misplaatste rest-arrogantie en de tweede meer een soort laatste strohalm-actie is.

                                            Ik heb het idee dat het vuur er bij beide teams even uit is en ze beide van gekheid niet meer weten wat ze moeten. Enige hoop die ze nog hebben is het diffuser protest. Anders gaat het dit jaar zeker niet meer lukken ben ik 'bang'.

                                            Maar wat nou als de punten van de diff-users van de eerste 2 wedstrijden worden afgenomen.....?
                                            Every second of your life is a part of your song

                                            Comment


                                            • #23
                                              Oorspronkelijk geplaatst door MN-Power Bekijk bericht
                                              (...)De 2 grove fouten van Ferrari waren overigens ook opvallend. Massa binnen houden in Q1 terwijl die plek verre van safe was(vandaar P17 o.i.d.) en Kimi op full-wets wegsturen terwijl het nog niet eens begonnen is met regenen(waardoor hij toen de regen wel begon hij alsnog een setje verse mocht halen) is ook niet bepaald een blijk van vertrouwen is de man's regenkwaliteiten(al is dat niet zo vreemd na Spa vorig jaar:-P).
                                              (...)

                                              Maar wat nou als de punten van de diff-users van de eerste 2 wedstrijden worden afgenomen.....?
                                              Over die regenbanden, dat noem ik geen fout maar een wilde gok. Zijn banden waren (denk ik) al aan vervanging toe, als het direct was gaan regenen na montage van zijn FW's dan was hij fluitend naar voren gereden. Dus dat volg ik nog wel.

                                              Dat die diffuser alsnog wordt afgekeurd lijkt me erg onwaarschijnlijk. De sport zou zich dan compleet belachelijk maken. Regelementair of niet, het go/no-go moment is wat dat betreft wel gepasseerd lijkt me.

                                              Comment


                                              • #24
                                                De diffuser afkeuren kan natuurlijk prima. Dat hebben ze wel vaker gedaan (stofzuiger-Brabham).

                                                Het zou me alleen heel stug lijken als ze de punten ook wegnemen.
                                                ------------------------------------------------
                                                We have normality. I repeat, we have normality. Anything you still can't cope with is therefore your own problem.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Regelementair of niet, het go/no-go moment is wat dat betreft wel gepasseerd lijkt me.
                                                  Als het echt illegaal blijkt(wat mij niet waarschijnlijk lijkt) dan zouden er toch consequenties moeten zijn. Al is het wel de zoveelste keer dat de FIA mixed signals* geeft, dus daarna verbannen is wat mij betreft genoeg. *=Vraagje tussendoor: Is de FIA een vrouw? ;-)

                                                  Maar ook de teams die protesteren zijn natuurlijk al lang zelf bezig met het ontwikkelen van diffusers. BMW heeft bekend gemaakt dat ze voor de uitspraak toch ook maar zo'n ding gaan ontwikkelen(lees: hij is al bijna af), wat natuurlijk weggegooid geld is als ze wel illegaal blijken... Nee, het was wel zo fijn geweest als er voor de start van de eerste race duidelijkheid was geweest.
                                                  Every second of your life is a part of your song

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Ze rijden met KERS en met diffusers...........en ook met spinners zag ik :-)
                                                    "Don't play what's there, play what's not there." - Miles Davis
                                                    BMW 2002 Tii 1972; Mazda MX5 1.8 NB 1998; Ford Focus 1.6 Futura 2004

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Oorspronkelijk geplaatst door MN-Power Bekijk bericht
                                                      Nee, het was wel zo fijn geweest als er voor de start van de eerste race duidelijkheid was geweest.
                                                      Waarom vind je dat?
                                                      Natuurlijk, wellicht hadden de reglementen iets duidelijker kunnen zijn (zie het stukje hierboven over de bewering van Brawn dat ie dat had voorgesteld), maar dit is dus het wezen van een serie als F1. je hebt een set regels, en dan zal altijd blijken dat iets voor meer dan 1 uitleg vatbaar is en dat er dan iemand zo creatief is dat ie met die double deck diffuser op de proppen komt. In dit geval 3 teams, dus het is er niet zomaar eentje die een andere interpretatie ziet.
                                                      En dan is het dus een kwestie van: jammer, dat die andere 7 net even minder handig/slim/creatief waren, of het gewoon niet aandurfden. Hier gaat het nou om. Dit is toch veel leuker dan dat de ontwikkeling maar in 1 richting gaat: met zoveel mogelijk poen de verschillende onderdelen verder verfijnen en daar je voorsprong op bouwen.
                                                      Waarom zou iedereen dezelfde KERS moeten, dezelfde diffuser etc. Dan kan je wel meteen naar single spec. Ook leuk, maar niet voor F1. Dan kijk ik wel naar Indycar, of GP2.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Oorspronkelijk geplaatst door Parohl Bekijk bericht
                                                        Ze rijden met KERS en met diffusers...........en ook met spinners zag ik :-)
                                                        Ziet er apart uit, zo'n wieldop-editie F1...
                                                        Nog niet begrepen waarom dat is.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Ferrari is daar in 2007 mee begonnen.

                                                          Zie hier: http://www.formula1.com/news/technic...7/778/444.html

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Ik heb de site waar V4 ons naar stuurt niet gelezen, maar ik heb begrepen dat het om een betere koeling van de remmen gaat ?
                                                            "Don't play what's there, play what's not there." - Miles Davis
                                                            BMW 2002 Tii 1972; Mazda MX5 1.8 NB 1998; Ford Focus 1.6 Futura 2004

                                                            Comment


                                                            • #31
                                                              Oorspronkelijk geplaatst door V4 Bekijk bericht
                                                              Waarom vind je dat?
                                                              Natuurlijk, wellicht hadden de reglementen iets duidelijker kunnen zijn (zie het stukje hierboven over de bewering van Brawn dat ie dat had voorgesteld), maar dit is dus het wezen van een serie als F1. je hebt een set regels, en dan zal altijd blijken dat iets voor meer dan 1 uitleg vatbaar is en dat er dan iemand zo creatief is dat ie met die double deck diffuser op de proppen komt.
                                                              Mee eens.

                                                              Oorspronkelijk geplaatst door V4 Bekijk bericht
                                                              In dit geval 3 teams, dus het is er niet zomaar eentje die een andere interpretatie ziet.
                                                              En dan is het dus een kwestie van: jammer, dat die andere 7 net even minder handig/slim/creatief waren, of het gewoon niet aandurfden.
                                                              En daar komt het punt. Dat het sneller is is duidelijk, dus waarom wordt het niet en masse gekopieerd? Volgens mij omdat men liever zeker weet of het 100% legaal is. En dan nog, de mass-dampers waren bij de start van het seizoen(2006?) ook legaal. Vooral nu het nogal de aandacht heeft zou ik eerst 100% zekerheid willen hebben. En wat dat betreft was het wel fijn geweest als de definitieve uitspraak(en dan maakt de uitslag me geen bal uit) eerder gedaan kon worden. Want de keerzijde is nog steeds dat als het niet legaal bevonden wordt er 3 teams op zijn minst terug moeten naar de tekentafel(FIA's wegen zijn ondoorgrondelijk, dus zwaardere straffen sluit ik niet helemaal uit). Al denk ik wel dat die teams een alternatief klaar hebben, net als vele protest-teams de diffusers op de dag van de uitspraak klaar zullen hebben. Beide erg leuk in het kader van kostenbesparingen trouwens.

                                                              Nog even voor de duidelijkheid: Ik ben absoluut niet tegen de super-diffusers, maar had graag eerder duidelijkheid gezien. Dat er onzekerheid was was al lang voor het begin van het seizoen duidelijk. Een snelle zoektocht leert mij dat zo vroeg als 6 februari(de constatering was dus nog eerder) na wat protesten van andere teams FIA de Williams en Toyota constructie goed heeft bevonden(bijna 2 maanden voor Australië). Ik vermoed dat het protest pas ingediend kan worden bij de eerste race(wat IMHO te laat is). Er gaan dan nog 3 weken overheen voordat de hoorzitting plaatsvindt(14 april) gelukkig wèl voor de volgende race in China. Iedereen had het intussen kunnen kopïeren(meer dan 2 maanden is wel genoeg), maar er hoeft er maar één te zijn die het niet doet en dan vervolgens protest aantekent om het feest voor de anderen te verzieken.
                                                              Last edited by MN-Power; 06-04-09, 23:13.
                                                              Every second of your life is a part of your song

                                                              Comment


                                                              • #32
                                                                @ MN, voor sommige teams is het heel lastig te kopiëren binnen de constructie van hun auto. Zo begreep ik dat bijvoorbeeld Red Bull hun versnellingsbak en plaats daarvan ook aan zal moeten passen. Buiten dat is de rest van aërodynamica natuurlijk op elkaar afgestemd en moet de airflow ook aan de voorkant van de auto aangepast worden en dat zonder de mogelijkheid de auto te testen en met een beperkte windtunneltijd.

                                                                Groet
                                                                GJ

                                                                Comment

                                                                Working...
                                                                X