Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fia gt1 2010

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Fia gt1 2010

Het lijkt er toch van te komen, het nieuwe FIA-wereldkampioenschap GT1. Niet alleen zijn de eerste auto's al gepresenteerd, die dit jaar buiten mededinging tussen de oude (duurdere en snellere) GT1's meeracen in het laatste FIA GT-kampioenschap zonder WK-status. Ook presenteerde Stéphane Ratel van organisator SRO op de FIA GT Test Days op Paul Ricard al een kalender met 12 races: Argentinië (de nieuwe topbaan van Potrero de los Funes), Engeland (Silverstone?), Duitsland (Oschersleben?), België (24 uur van Spa), Verenigde Arabische Emiraten (Dubai?), Italië (Adria?), Rusland (iets in/bij Moskou), Bulgarije (iets nieuws), Roemenië (Boekarest), Zuid-Afrika (Kyalami), Australië (Bathurst zou mooi zijn!), Portugal (Algarve).

Dit zijn de auto's, de Nissan GT-R van NISMO, dit jaar op de baan gebracht door het Britse team Gigawave, en de Ford GT1 van Matech, gerund door Matech zelf en het Belgische team VDS:

http://www.planetlemans.com/2009/04/...l-ricard-httt/
    GT-R: http://www.endurance-info.com/versio...rance-778.html
    GT: http://www.endurance-info.com/versio...rance-783.html

Nog een belangrijke mededeling: geen fabrieksteams, maar twee teams van twee auto's elk voor elke fabrikant die een GT1-auto bouwt, tot een maximum van 24 auto's. Dus Ratel heeft zes fabrikanten nodig. Twee heeft hij er al, of eigenlijk drie, want Lamborghini heeft toegezegd dat ze vanaf medio 2010 een auto hebben staan (waarschijnlijk een héle dikke Gallardo i.p.v. de huidige Murciélago).

De allerbelangrijkste mededeling: FIA GT1 = ACO GT1, ook in 2010. Dat zal ongetwijfeld de ontbrekende fabrikanten over de streep trekken...

Wie dat worden? Dat hangt helemaal af van de belangrijkste vraag die in de lucht bleef hangen: wat gebeurt er met GT2? Wordt GT1 één nieuwe klasse waaraan ook GT2-grootheden als Porsche en Ferrari kunnen meedoen, een idee dat ook de voorkeur heeft van Aston Martin? Of blijft GT2 als aparte klasse bestaan en wordt dat een afzonderlijk Europees kampioenschap, zoals SRO oorspronkelijk voorstelde?

We zullen het waarschijnlijk over twee maanden weten, want dan worden de nieuwe reglementen officieel bekendgemaakt.
    Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
    "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

De huidige GT1 reglementen komen volgens de nieuwe structuur te vervallen. 2010 GT1 is gebaseerd op de huidige GT2 reglementen die een update krijgen. Op deze manier moet iedereen competatief kunnen racen tegen lagere kosten.

De Citation-Cup is voor dit jaar ook al naar GT2 verplaatst waarmee SRO ongetwijfeld hoopt om gentleman-drivers met ingang van 2010 over te hevelen naar de nieuwe GT1 klasse.

Reiter Engineering is inderdaad ook bezig met een GT1 auto volgens het nieuwe reglement. Dat gaat zeer waarschijnlijk een Gallardo zijn.

De kalender voor het nieuwe seizoen ziet er goed uit maar ik ben bang dat veel teams tegen hoge testkosten en vervoerskosten zullen aanlopen waardoog het seizoen mogelijk in 2en gedeeld kan worden. Het seizoen tot en met de 24h van Spa en het volledige seizoen. Ratel heeft wel aangegeven dat de transportkosten moeten meevallen omdat een team maar een beperkt aantal personeelsleden mag meenemen per inschrijving.
    Last edited by Tomstr; 07-04-09, 17:15. Reden: typo
    De Boekhouder

Oi, no professionals

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tomstr Bekijk bericht
      De huidige GT1 reglementen komen volgens de nieuwe structuur te vervallen. 2010 GT1 is gebaseerd op de huidige GT2 reglementen die een update krijgen.
      De oude GT1 verdwijnt inderdaad, maar wat ik me dan afvraag: gaat GT3 dan straks hernoemd worden in GT2 en GT4 in GT3? Of verdwijnt 'GT2' gewoon uit de naamgeving?

Eén klasse is natuurlijk het makkelijkst voor zowel SRO als de ACO. Dan moet je volgens mij Porsche, Ferrari en Aston Martin zo meekrijgen. De nieuwe GT2-auto's van Corvette en BMW, die moeten dan toch ook makkelijk naar GT1 2010 zijn om te bouwen? Of gaat de ALMS niet mee met de ACO? Dat lijkt mij de definitieve doodsteek voor een kampioenschap dat nu al op z'n laatste benen loopt, dus dat lijkt me niet slim. Maar dan heb je met Nissan, Ford, Lamborghini, Porsche, Ferrari, Aston Martin, Corvette en BMW wel een paar fabrikanten te veel als er maar zes mogen meedoen...

O ja, over die Citation Cup: voorlopig toch maar één inschrijving (de Brixia Porsche)? Of vergis ik me?
      "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

Reiter Engineering is inderdaad ook bezig met een GT1 auto volgens het nieuwe reglement. Dat gaat zeer waarschijnlijk een Gallardo zijn.
        Hmm, elders lees ik weer dat de Murciélago SV de basis wordt.

De kalender voor het nieuwe seizoen ziet er goed uit maar ik ben bang dat veel teams tegen hoge testkosten en vervoerskosten zullen aanlopen waardoog het seizoen mogelijk in 2en gedeeld kan worden. Het seizoen tot en met de 24h van Spa en het volledige seizoen. Ratel heeft wel aangegeven dat de transportkosten moeten meevallen omdat een team maar een beperkt aantal personeelsleden mag meenemen per inschrijving.
        Nieuwste info van de persconferentie: transport wordt gratis...

Verder is 't natuurlijk baanbrekend dat er geen (halve) fabrieksteams worden toegestaan en ook niet één priveteam per merk. Ook komt er een equalisatiesessie aan het begin van het jaar en worden er alleen auto's toegestaan die worden gebouwd door onafhankelijke tuners - in dit geval dus Matech, NISMO en Reiter voor de drie merken die zich al hebben aangemeld. Alles dus naar het voorbeeld van de huidige GT3 - nou, als dát de kosten niet drukt!

Er zou ook een nieuwe GT2 komen, waarvoor SRO een EK gaat organiseren, en die auto's mogen weer met extra aanpassingen worden 'upgetuned' naar GT1. Gek genoeg blijft de bestaande GT2 de basis voor de nieuwe GT2. De kans dat Ferrari en Porsche dus naar de GT1 overstappen - wat ze sowieso niet wilden - is dus gering. Blijft wel vreemd, want dan krijg je twee klassen die technisch nagenoeg niet van elkaar te onderscheiden zijn. Volgens Ratel zou de ACO ook GT1-2010-auto's gaan toelaten, maar of dat in een aparte ACO GT1-klasse of met enige aanpassingen in FIA/ACO GT2 gebeurt, is me niet duidelijk.

Tot slot wil SRO de FIA-races zich laten onderscheiden van de ACO-races. De FIA-races worden sprintraces (ook prettig als tv-format) van waarschijnlijk twee keer een uur (met uitzondering uiteraard van Spa), à la de huidige FIA GT3 en de meeste nationale GT-kampioenschappen. De ACO kan zich dan richten op de lange afstand in de LMS (1000kms ofwel 6 uur) en natuurlijk de 24 uur van Le Mans.

Comment

2x 1uur racen is kostentechnisch erg vriendelijk voor de teams.

Het transport vanuit Europa is inderdaad gratis maar met de limiet van 10 man personeel per inschrijving. Daarnaast zullen de teams die willen winnen moeten testen op de circuits wat flinke kosten met zich mee kan brengen.

Ik ben benieuwd wat er uiteindelijk uit de koker van SRO komt rollen want op dit moment is nog niet voldoende bekend om eea te kunnen voorspellen.
          De Boekhouder

Oi, no professionals

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dutch Bekijk bericht
            Hmm, elders lees ik weer dat de Murciélago SV de basis wordt.
            En inderdaad:

http://www.autosport.com/news/report.php/id/74362

Comment

Working...
            X