Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

GP Spanje - Circuito de Catalunya

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• GP Spanje - Circuito de Catalunya

Alle teams blij, ze zijn weer op Europese bodem en allemaal met updates.

Belangrijkste update is natuurlijk het nieuwe motorhome van Ferrari, scheelt zo een hele seconde op de baan!
    Gelukkig zijn ook de gezaagde gaten in de bodem wetenschappelijk goedgekeurd:
    Massa verwacht veel van nieuwe updates

Alhoewel niet bij elk team:
    BMW bevestigt - geen dubbeldekker in Spanje

KERS blijft debatable:
    Ferrari weer wel, BMW toch maar niet, Force India blij als een kind vanaf duitsland.
    Vraag is of Brawn nog plaats heeft voor wat componentjes, Mercedes hoort het wel te kunnen leveren.

Kovalainen is best nuttig:
    Aanpassingen aan circuit na crash van Kovalainen

En de gebruikelijke inkoppertjes:
    Alonso - Geschrokken van slechte seizoensstart

Barrichello - Ik kan nog jaren mee

Piquet - Ik moet dringend punten scoren

Vrijdag 8 mei 2009
    10:00 - 11:30 vrije training 1
    14:00 - 15:30 vrije training 2

Zaterdag 9 mei 2009
    11:00 - 12:00 vrije training 3
    14:00 - 15:00 kwalificatie training

Zondag 10 mei 2009
    14:00 - Grand Prix van Spanje

Effe stukkie gejat:

Barcelona kent een rijke racehistorie welke terug gaat tot begin vorige eeuw. Desondanks is het Circuit de Catalunya pas sinds 1991 toneel van de Grand Prix van Spanje. Voorheen had de organisatie moeite de tribunes vol te krijgen, maar dankzij de prestaties van Fernando Alonso is dat sinds 2005 wel anders.

Het circuit is een van de belangrijkere testcircuits tijdens de winter. Aerodynamica is hier het sleutelwoord. Met een goede aerodynamica win je hier het meest van alle circuits op de kalender. Dankzij de schommelende temperaturen passen de omstandigheden van het asfalt zich vrijwel continu aan. De motor wordt gemiddeld belast, maar de paardenkrachten zijn op het rechte stuk van groot belang.

Tja, helaas zelden leuke races gezien op dat circuit.
    Wel zag je hier meestal, na de overzeese aanloop van het seizoen, hoe de verhoudingen werkelijk liggen.

Rosberg vandaag de snelste. Zoals gewoonlijk op de eerste dag. Hoog tijd dat ze dat eens doortrekken naar de rest van het weekend.

Comment

Quali over 1:50, om14:00
      * Voor emotionele problemen is er geen rationele oplossing.
      * Standaarden zijn net tandenborstels: iedereen heeft er eentje en niemand wil die van een ander gebruiken.

Comment

Q1: Massa snelste, Raikkonen out. Huh???
        Verder Kova out, halve seconde te langzaam...

Comment

Q2: Hamilton out. Geeft net kortaf reakties richting interviewers, dus het zit hem hoog.

Comment

Terug naar Raikkonen: blijkbaar dachten ze dat ie veilig was en stuurden ze hem niet meer voor nog een rondje naar buiten - vervolgens valt ie net af. Wat een flater, zeker omdat het Massa eerder dit jaar ook overkwam.

Een ezel etc...

Comment

Q3 was een thriller. Maar ja, weer Button.

* baalt *

Button had nog maar 2s ruimte om zijn rondje te beginnen. Zet dat even af tegen Ferrari's Raikkonen debakel en je beseft de onschatbare waarde van iemand als Ross Brawn aan de pitwall...

Button dus voor Vettel, Barichello en Massa. Felipe is de enige met KERS voorin, dus dat kan leuk worden morgen bij de start.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door V4 Bekijk bericht
                Q3 was een thriller. Maar ja, weer Button.

* baalt *

Button had nog maar 2s ruimte om zijn rondje te beginnen. Zet dat even af tegen Ferrari's Raikkonen debakel en je beseft de onschatbare waarde van iemand als Ross Brawn aan de pitwall...

Button dus voor Vettel, Barichello en Massa. Felipe is de enige met KERS voorin, dus dat kan leuk worden morgen bij de start.
                Nu ja zelfs Ross Brawn gaf gewoon toe op de BBC dat ze gezwijnd hadden met de paar seconden over. Was niet gepland.

Ferrari is onbegrijpelijk en wat moet Kimi daar ziek van zijn. Hij had zonder meer in de buurt van Massa kunnen kwalificeren.

Groet
                GJ
                Last edited by GJ; 09-05-09, 20:17.

Comment

* baalt weer *

Nou ja, op de een of andere manier onderbouwt Brawn zijn gokjes toch wat beter dan.
                  Vandaag ook weer: gewoon de strategie wijzigen als je ook maar verwacht dat je sterrijder in verkeer terecht zal komen. En dan achteraf Barichello die zich hardop afvraagt: hoe kon ik deze vandaag nou verliezen?

Bij Ferrari daarentegen gaat er een rondje te weinig aan benzine bij: 2 plaatsen weg, Felipe mag blij zijn dat ie de eindstreep nog kon halen.

Verder kan de voorvleugel best weer smaller en de achtervleugel breder en lager, want voor het inhalen maakt het toch niks uit.

Overigens valt me op hoe weinig er uitvallen hoewel menige auto inmiddels totaal verbouwd is. Iedereen ontwikkelt verder, en voorheen werd elke nieuwigheid uit en te na getest maar anno 2009 is het inbouwen en gaan. Toch knap.

Comment

Die max 18k toeren zal daar zeker debet aan zijn. In het verleden reed alles meer op 't randje met elke wedstrijd een nieuwe motor. Dan kun je eens een gokje nemen. Nu moet iedereen wel op safe spelen en dan dus minder uitval.

Dat benzine geneuzel bij Ferrari was gewoon dom ; ze waren al heel wat rondjes aan 't racen voor de laatste pitstop ; dan tank je toch zeker 5 kilo te veel, dat zou max 0.05 sec per ronde schelen (0.1 per 10 kilo brandstof afaik).

Dat Brawn goeie zaken doet is helemaal niet erg ; wordt de rest een beetje wakker geschud. Die hegemonie van Ferrari en McLaren mocht best doorbroken worden door een team wat z'n geld slim inzet. Geeft meteen aan dat je geen 100 miljoen nodig hebt en de top-6 rijders om te kunnen scoren.

Dat 't niet echt spannend was ligt en aan 't circuit en aan de manier hoe mensen hun Kers gebruiken ; defensief ipv om mee in te halen. Tja dan smoor je mooi alle inhaalakties. Pas als iedereen met Kers rijdt zal meer ingehaald worden ; dan krijg je dat mensen hun Kers gebruiken om te verdedigen en 2 bochten verder worden ze dan alsnog gepakt door de achtervolger die dan nog over een reserve Kers (backup-cherry) beschikt. imho.

Om voortijdig afschrijven te voorkomen zouden ze de huidige puntenregeling kunnen aanpassen waarbij het belangrijker wordt om een race uit te rijden om gedrang bij de start te voorkomen ; d.w.z. meer punten voor iedereen zodat ook een 12e plaats van belang kan zijn. Nu kan iemand die op pos 10 rijdt of al van te voren weet dat er weinig eer te behalen valt in de race zich tijdens de start roekeloos gedragen en daarbij mensen van de baan rijden in de hoop dat ie 't dit keer wel haalt. Overigens bedoel ik daarmee niet Trulli die imho beetje ten onrechte door dhr Mol als 'aanstichter' werd gezien wat in mijn ogen gewoon een stukje pech bij de start was ; tis niet alsof hij van plan was om eerst naast de baan te gaan en vervolgens maar als kamikaze piloot terug te komen.
                    Last edited by M4; 10-05-09, 18:08.

Comment

Trulli werd er zelf naast geduwd door Rosberg, die zelf verkeerd uitkwam na een duelletje met Alonso. Eenmaal naast de baan had de Italiaan uiteraard geen schijn van kans meer.

Wat betrouwbaarheid betreft bedoel ik niet eens de motor, meer alles eromheen. Teams hebben de hele achterkant van de wagen opnieuw moeten ontwerpen: wagenvloer, ophangingdelen, hoe allerlei leidingen en bekabelingen lopen, en vervolgens niks uit kunnen proberen tot vrijdag voor de race. En dan moet je nog maar afwachten of de snelheid er in zit.
                      Vroeger reed Ferrari alle dagen op Maranello of Mugello, had 2 extra testrijders. Nu kan er niks meer. Nogmaals, erg knap.
                      Toont wel aan dat Mosley gelijk had: al die bakken geld die werden uitgegeven, en het publiek merkt er niks van...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door M4 Bekijk bericht
                        Om voortijdig afschrijven te voorkomen zouden ze de huidige puntenregeling kunnen aanpassen waarbij het belangrijker wordt om een race uit te rijden om gedrang bij de start te voorkomen ; d.w.z. meer punten voor iedereen zodat ook een 12e plaats van belang kan zijn.
                        Jaja, en dan horen we ook in F1 voortaan die mooie zin uit NASCAR "we had a top 20 car today".

Nee laat maar :-)

Comment

Wat mij betreft mogen de pole en de snelste ronde beiden beloond worden met een punt. Maar dat had tot op heden de hegemonie van de Brawns alleen maar meer beloond.
                          * Standaarden zijn net tandenborstels: iedereen heeft er eentje en niemand wil die van een ander gebruiken.

Comment

* denkt terug aan Mansells overheersing destijds : ook zijn overheersing was alleen maar erger geworden.
                            Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                            Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

Comment

Tja aan de ene kant willen we hard dat de sport sportief blijft en dat de beste wint maar stiekem willen we graag close racing zien, zonder dat je naar de bekende treinjes-van-30-clios-op-zandvoort wilt kijken die elkaar continu van de baan beuken, omdat het zo druk is, de autos zo goedkoop zijn en de rempunten 3 millimeter verschillen met die van je buurman.

Waarschijnlijk komt 't veld wat dichter bij elkaar halverwege 't seizoen. Massa heeft laten zien dat 't kan, als ie genoeg peut meeneemt.

Comment

Massa heeft laten zien dat 't kan, als ie genoeg peut meeneemt.
                                Als Massa zijn ego wat eerder aan de kant had gezet was ie maar één plaats kwijtgeraakt. Nu scheelde het weinig of hij was er 3 kwijt. Nick had hem op 1,5s na te pakken en gezien het feit dat hij al binnen enkele ronden meer dan 30s achter lag op Vettel was het echt heel erg close. Wat een ongelofelijke sukkel(maar dat is niks nieuws). Als je engineer zegt dat je te weinig benzine hebt om je concurrent tot het eind achter je te houden dan laat je hem toch een keer voor? Hij komt er toch wel langs of je nou stil valt of niet....

d.w.z. meer punten voor iedereen zodat ook een 12e plaats van belang kan zijn.
                                Dat vind ik nou ook(en ik moet het dus oneens zijn met V4). Ik vind juist niet dat het belang van een winst omhoog moet, maar dat een gevecht achterin ook wat uit moet maken. Ik vermaak me normaal minstens net zo goed met een gevecht achterin als voorin, zelfs als Ferrari me niet vooraan verveelt(nu dus :evil grin:). Alleen gebeurt er achterin over het algemeen zo weinig omdat de meesten de hoop toch al opgegeven hebben en met de beperking in aantal motoren het ook veel verstandiger is je race als verloren te zien en de boel dan maar te sparen. Ik dacht ook juist dat we het tijdperk gehad hadden waarin de camera alleen maar een eenzame raceleider volgde.

Het is overigens absoluut niet zo dat ik een cup-race wil. Als de competitie er niet is omdat bepaalde teams niet kunnen tippen aan anderen dan is dat maar zo, daar kan ik best vrede mee hebben. Juist wisselende krachtsverhoudingen(waar een team van mij best een tijd de overhand mag hebben) maken een jaar spannend. Overigens liggen volgens mij de tijden nu juist vrij dicht bij elkaar, alleen zijn nu juist de underdogs sneller(sommige teams weten hun pace alsnog door strategie om zeep te helpen, maar daar doe je weinig aan). Maar dat kan altijd nog tijdelijk blijken, dus het kampioenschap kan nog spannend worden. Ik moet echter weer bekennen dat het mij vooral om de individuele races gaat het kampioenschap is wat mij betreft leuk voor erbij. Het gaat om de races, niet om accountants geneuzel met discutabele waardebepalingen.
                                Every second of your life is a part of your song

Comment

Helemaal mee eens. Idem met Massa en z'n Benzine. Hij bleef zeker 2 - 3 (?) rondes vol doorgassen, net alsof er magisch toch geen brandstof tekort zou zijn. Natuurlijk is hij een 'racer' en wil ie liever op een 3 plek uitvallen dan gratis plaatsen weggeven, maar goddamned, het is een teamsport, 't is net alsof alles om hem draait terwijl die andere 100 man zich uit de naad werkt om hem z'n rondjes te kunnen laten rijden.

Ik had me kapot gelachen als Heid hem in had gehaald. Natuurlijk mag ie vloeken dat er te weinig brandstof in is gegaan, geeft op zich aan dat ze op het randje aan het rijden waren, maar het ging hem i.i.g. beter af dan arme Raik die z'n auto kon parkeren.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door M4 Bekijk bericht
                                    Ik had me kapot gelachen als Heid hem in had gehaald. Natuurlijk mag ie vloeken dat er te weinig brandstof in is gegaan, geeft op zich aan dat ze op het randje aan het rijden waren, maar het ging hem i.i.g. beter af dan arme Raik die z'n auto kon parkeren.
                                    Iets teveel op het randje inderdaad, maar niet bewust maar vermoedelijk eerder door een niet-functionerende tankinstallatie (ook bij de eerste pittstop al), aldus Domenicali.

Groet
                                    GJ

Comment

Nog net wat van kunnen zien, dus er ook nog maar wat over zeggen.

En wel dat deze lelijke auto's, die er speciaal zo lelijk uitzien om inhalen beter mogelijk te maken, net zoals in voorgaande jaren op het gaapcircuit van Barcelona gewoon achter elkaar aan bleven rijden. In net zo vuile lucht als de jaren ervoor, om elkaar met andere pitstrategieën de loef af te steken, precies zoals we inmiddels gewend zijn.

Ligt 't nu aan mij of was dat niet de bedoeling van die sneeuwruimers en boekenrekjes die ze aan de auto's hebben vastgeplakt?
                                      Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                      "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dutch Bekijk bericht
                                        Ligt 't nu aan mij of was dat niet de bedoeling van die sneeuwruimers en boekenrekjes die ze aan de auto's hebben vastgeplakt?
                                        Inderdaad: weg met die lelijke zooi. Was het niet Raikkonen die zei dat ie door de tuinhuisjes de startlichten niet eens kon zien?

Comment

Tja als de bewezen snelste als eerste mag starten, dan is inhalen zowiezo niet zo aan de orde ....
                                          Als je inhaalacties wil zien, moet je de kwalificatie afschaffen en laten starten in omgekeerde puntenstand oid. Wel lachen dat de degene op pole dan altijd sip kijkt.

Goed wellicht iemand een zinniger idee?
                                          Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.

Comment

Ach krijgen we weer die discussie over inhalen, het wachten is nu tot er iemand weer begint over Dijon '79 en die ene lucky passeerbeweging van Piquet, die half dwars Senna voorbij ging ooit op de Hungaroring, dat we allemaal weer denken vroeger was alles beter...

Het is niet zozeer teleurstelling dat er niet wordt ingehaald. Veel meer dat met de belofte van meer inhalen de auto's, na maandenlang brainstormen door een aantal van de allerbeste technici, zo lelijk mogelijk zijn gemaakt terwijl er feitelijk niks veranderd is op de baan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door V4 Bekijk bericht
                                              Veel meer dat met de belofte van meer inhalen de auto's, na maandenlang brainstormen door een aantal van de allerbeste technici, zo lelijk mogelijk zijn gemaakt terwijl er feitelijk niks veranderd is op de baan.
                                              Dat was precies wat me zo de adem benam bij het kijken naar de gebruikelijke optocht in Barcelona.

Het enige 'voordeel' is dat de volgorde duchtig is opgeschud. Dat we hiervoor drie aardige races hebben gehad, lag vooral aan de bizarre (weers)omstandigheden - zoals die altijd voor aardige races zorgen. Barcelona was het eerste 'normale' circuit, et voilà, business as usual. Al die moeite, met al die lelijkheid tot gevolg, allemaal voor niks.
                                              "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

Blijf erbij dat als je de snelste wagen vooraan laat starten dat inhalen per definitie een bijverschijnsel is.
                                                Als je inhalen (en close racing) wil hebben, moet je kijken naar een geregelde competitie (iedereen met ongeveer dezelfde wagen).

Als je in de F1 inhaalacties wil, moet je sprinklerinstallaties naast de baan zetten of andere draconische maatregelen nemen. Alleen als er een snelle wagen achteraan start, zul je inhaalacties zien (zie afscheidsrace van Der Michael).

Comment

Mwoah, dat robbertje Webber-Alonso-Webber aan het einde van het rechte stuk vond ik dan toch wel weer gaaf. Was met een 2008 wagen niet gelukt, denk ik.

Net zoals Dutch' argument hout snijdt dat het bij het eerste normale circuit onder normale omstandigheden weer saai is, kan ik ook net zo goed zeggen dat Barcelona ALTIJD al een saaie kutrace was, en dat je op dat circuit nooit een spannend epos voorgeschoteld krijgt tenzij de regen er drie duimen dik op het asfalt staat.

Kortom, om de nieuwe regels af te serveren op basis van EEN saaie race vind ik ook wat kras.
                                                  Mini Cooper Clubman
                                                  "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                                  "Jasper val dood." - RH

Comment

Okee, tegenargument well taken. :)

Monaco is weer een geval apart, dus vanaf wanneer kunnen we gaan afserveren? ;)

Comment

Hongarije (o, nee ook die niet)... :-))

Comment

http://pitpass.com/fes_php/pitpass_n...s_art_id=37893

LOL!

Comment

Rofl!

Comment

The Mercedes Monoposto Challenge ... fkaf1

Comment

Hier is een race pas een succes als er toch zeker 10 toffe inhaalakties waren. Helaas gaat dat voor veel circuits niet op.

Suggestie voor het verbeteren van de circuits:

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door m4 Bekijk bericht
                                                                lol

Comment

Working...
                                                                X