Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

GP Turkije

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• GP Turkije

Ho, door alle toestanden rondom 2010 even vergeten dat er dit weekend ook nog een race is!

Eén keer raden wie er vanochtend het snelste was. :)

http://www.autosport.com/news/report.php/id/75825
    Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
    "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Rosberg!

(nog niet gekeken)

echt niet

Comment

En nu de voorspelling voor FP2:

1. Massa
      2. Button
      3. Rosberg

Schiet u maar

Comment

20.000 man verwacht voor de race. Da's wel heul weinig.

http://en.f1-live.com/f1/en/headline...05170417.shtml

Comment

Tsja, F1 is ook niet bepaald meer wat het geweest is.. Heeft niet zoveel met de Brawn overheersing te maken (als die er nog is, heb dit seizoen amper een race gezien). Maar meer met al die regeltjes. Langzaam aan begint F1 zijn magie te verliezen (voor mij dan). Duf klinkende V8 motoren die max. 18K rpm mogen draaien...

Zodra het maximale budget limiet erop zit dan is het over. Dan kun je beter A1GP oid kijken.

Wie staat er op pole btw?

Comment

begint met een V
            * Voor emotionele problemen is er geen rationele oplossing.
            * Standaarden zijn net tandenborstels: iedereen heeft er eentje en niemand wil die van een ander gebruiken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door SweetRyan Bekijk bericht
              Dan kun je beter A1GP oid kijken.
              Omdat die ook duf klinkende V8's gebruiken die maximaal nog veel minder toeren mogen draaien? ;p
              "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

Of omdat Ferrari daar niet alleen verliest maar toch ook best vaak wint?

;-)
                Every second of your life is a part of your song

Comment

1. Sebastian Vettel, Red Bull, 649.5
                  2. Jenson Button, Brawn GP, 655.5
                  3. Rubens Barrichello, Brawn GP, 652.5
                  4. Mark Webber, Red Bull, 656
                  5. Jarno Trulli, Toyota, 652
                  6. Kimi Raikkonen, Ferrari, 658
                  7. Felipe Massa, Ferrari, 654
                  8. Fernando Alonso, Renault, 644.5
                  9. Nico Rosberg, Williams, 660
                  10. Robert Kubica, BMW Sauber, 664
                  11. Nick Heidfeld, BMW Sauber, 681.5
                  12. Kazuki Nakajima, Williams, 680.4
                  13. Timo Glock, Toyota, 689
                  14. Heikki Kovalainen, McLaren, 665
                  15. Adrian Sutil, Force India, 668.5
                  16. Lewis Hamilton, McLaren, 696.5
                  17. Nelson Piquet, Renault, 689.6
                  18. Sebastien Buemi, Toro Rosso, 686.5
                  19. Giancarlo Fisichella, Force India, 688.5
                  20. Sebastien Bourdais, Toro Rosso, 701

Comment

Exact, Ferrari wint daar tenminste nog eens, en de wagens klinken net zo duf :-)

Vettel, das wel weer leuk.

Comment

Wow, de Ferrari's zijn behoorlijk zwaarder dan hun concurrenten, dat kan een interessante race worden.

Groet
                      GJ

Comment

Tsja, F1 is ook niet bepaald meer wat het geweest is.. Heeft niet zoveel met de Brawn overheersing te maken (als die er nog is, heb dit seizoen amper een race gezien). Maar meer met al die regeltjes. Langzaam aan begint F1 zijn magie te verliezen (voor mij dan). Duf klinkende V8 motoren die max. 18K rpm mogen draaien...

Zodra het maximale budget limiet erop zit dan is het over. Dan kun je beter A1GP oid kijken.

Wie staat er op pole btw?
                        Nou, teams die zich aan de budget cap houden, krijgen meer technische vrijheden, waaronder geen of een hogere toerenbegrenzing. Meer geluid dus. Okay de tijden en het geluid van de V10's en V12's, en helemaal de flat 12's komen niet meer terug vrees ik. Om maar te zwijgen over de V10 van McLaren in 2000 en 2001, toen ze de uitlaat in de diffuser lieten uitkomen. Dat was pas een helse snerp. Op sommige plaatsen op het circuit moest je je flink houden om een hele training uit te zitten (ook met oordoppen). Dit is het enige filmpje -dat ik heb kunnen vinden- waar je het verschil een beetje kan waarnemen.
                        Op 2 minuut 42 sec komt ie langs.
                        http://www.youtube.com/watch?v=vvK5Z9K1fZs

Enfin, ik vind de vergelijking met A1 niet opgaan. Ik heb 1x een race gekeken, maar dat geluid staat niet in verhouding tot dat van een echt F1 blok. Om maar over de overige geluiden als de klappen bij terugschakelen te zwijgen.

Nu weer even on topic.

Button is 6 kg zwaarder dan Vettel. 10 kg komt overeen met ongeveer 0,3 sec, dus trek 0,18 s van de tijd van Button af: 1'28,42 - 0,18 = 1'28,24.
                        Vettel's polerondje was 1'28,316, dus eigenlijk staat Button op de pole. Kwestie van morgen Vettel blijven volgen, en 2,5 tot 3 kg benzine per rondje (afhankelijk van de mixture) geeft Button morgen 2 rondjes extra om te knallen met een lichte auto en voor Vettel uit te komen na de eerste pitsstop.

Maargoed, ik zit er wel eens vaker naast dus als ik jullie was, zou ik voor de zekerheid toch maar gaan kijken.
                        Last edited by scuderia; 06-06-09, 20:12.

Comment

Duur foutje van Alonso dus, en goeie rondjes van Raikkonen en (weer) Button. En die Bourdais, goeiedag, heeft-ie z'n tankautorijbewijs wel? Maar ja, misschien werkt 't wel, net als op Monaco.

Comment

Heidfeld op 11 is behoorlijk zwaarder dan zijn teammaat op 10.

Hoe zit dat met de hoeveelheid brandstof van 11-20?
                            * Standaarden zijn net tandenborstels: iedereen heeft er eentje en niemand wil die van een ander gebruiken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door slibbe Bekijk bericht
                              Heidfeld op 11 is behoorlijk zwaarder dan zijn teammaat op 10.

Hoe zit dat met de hoeveelheid brandstof van 11-20?
                              Die "declaren" na de quali hoeveel brandstof ze mee gaan nemen. Ze kunnen het dus nog aanpassen aan de startpositie.

Groet
                              GJ

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GJ Bekijk bericht
                                Wow, de Ferrari's zijn behoorlijk zwaarder dan hun concurrenten, dat kan een interessante race worden.

Groet
                                GJ
                                Licht eens toe, want volgens mij scheelt het weinig. Of wie vind jij dan dat de concurrenten zijn?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GJ Bekijk bericht
                                  Die "declaren" na de quali hoeveel brandstof ze mee gaan nemen. Ze kunnen het dus nog aanpassen aan de startpositie.

Groet
                                  GJ
                                  Thx.

Het lijstje op basis van fuel loads is ook wel aardig:

Pos Driver Car Weight
                                  20 Bourdais Toro Rosso 701
                                  16 Hamilton McLaren 696.5
                                  17 Piquet Renault 689.6
                                  13 Glock Toyota 689
                                  19 Fisichella Force India 688.5
                                  18 Buemi Toro Rosso 686.5
                                  11 Heidfeld BMW 681.5
                                  12 Nakajima Williams 680.4
                                  15 Sutil Force India 668.5
                                  14 Kovalainen McLaren 665
                                  10 Kubica BMW 664
                                  9 Rosberg Williams 660
                                  6 Raikkonen Ferrari 658
                                  4 Webber Red Bull 656
                                  2 Button Brawn GP 655.5
                                  7 Massa Ferrari 654
                                  3 Barrichello Brawn GP 652.5
                                  5 Trulli Toyota 652
                                  1 Vettel Red Bull 649.5
                                  8 Alonso Renault 644.5

Wat dan weer de vraag oproept of de lichtste auto ook per definitie de snelste is. Als ik Button en Barichello of Massa en Raikkonen vergelijk, is de snelste dan degene met het meeste talent of is de grip net wat beter met enkele kilo's in de plus?
                                  Last edited by slibbe; 07-06-09, 11:55.

Comment

Raikkonen en Button hebben ondanks een iets zwaardere brandstoflading hun lichtere teammaat "outqualified". Waren ook puike rondjes.

Wat me verder nog opviel, waren de slechte rondjes van Hamilton. Man, wat was die auto onbestuurbaar.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door scuderia Bekijk bericht
                                      Raikkonen en Button hebben ondanks een iets zwaardere brandstoflading hun lichtere teammaat "outqualified". Waren ook puike rondjes.
                                      Ok. En omdat dat bij de meeste races zo gaat, zijn zij beiden de betere rijders, I presume?

Comment

Op de BBC noemden ze Buttons seizoen tot dusver "Schumacheresk". Kan ze geen ongelijk geven.

Comment

De BBC begrijpt nog steeds niet dat een rijder net zo snel is als zijn wagen. Kijk naar supertalent Hamilton.

Verschil tussen Button en Schumi, Schumi streed altijd voor punten/overwinningen, ook in een mindere wagen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door slibbe Bekijk bericht
                                            Ok. En omdat dat bij de meeste races zo gaat, zijn zij beiden de betere rijders, I presume?
                                            Voor Button geldt dat volgens mij wel, maar voor Raikkonen niet. Althans, het rauwe talent van Raikkonen is groot, echter komt het er niet altijd uit waardoor hij zo nu en dan wordt afgetroefd door Massa.

Comment

De BBC begrijpt nog steeds niet dat een rijder net zo snel is als zijn wagen. Kijk naar supertalent Hamilton.

Verschil tussen Button en Schumi, Schumi streed altijd voor punten/overwinningen, ook in een mindere wagen.
                                              Mee eens wat betreft Hamilton. Het is een groot talent met een gerobotiseerde gehoorzaamheid voor zijn teambaas. Ron Dennis was de grote investeerder in de toekomst van Hamilton, en heeft dit volgens mij kien uitgespeeld door Alonso als regerend wereldkampioen naast hem te zetten in '07, om er vervolgens voor te zorgen dat Hamilton er wel extreem goed uitzag gezien het feit dat hij Alonso bijhield, en zelfs sneller was. Alonso is dat jaar behoorlijk gefeut door Ron Dennis.

Echte toppers rijden een mindere wagen consequent boven verwachting zoals Rosberg, Alonso en ook een beetje Kubica.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Taeke Bekijk bericht
                                                Op de BBC noemden ze Buttons seizoen tot dusver "Schumacheresk". Kan ze geen ongelijk geven.
                                                Heb ik ook gehoord. Ik had het netjes van ze gevonden als ze het ook "Brawnesk" hadden genoemd.

Trouwens: Snapt iemand de keuze om Vettel op een driestop te zetten? Ik kan het bevatten als je dan ook nog teamorders had uitgedeeld aan Webber, maar zo snap ik 'm niet zo goed, althans, vind ik 'm niet zo sterk.

Comment

Een Brawn in race-afstelling + Button in magistrale vorm = onstuitbaar.

En dat zal nog wel even zo duren. Het tempo waarin de andere teams hun achterstand bijhalen - of niet eigenlijk - is schokkend traag. Feitelijk is Button nu al wereldkampioen. Zijn auto gaat niet kapot en zal ook de resterende tien races snel genoeg blijven voor minstens tweede en derde plaatsen. En de teams die de grootste stappen moeten kunnen zetten, staan nog veel verder achter dan de twee RBR-coureurs. Dit is niet meer in te halen.

Man, had ik nu toch maar dat weddenschapje gedaan na die eerste Brawn-test. Button wereldkampioen, 500:1. Er zijn vast een paar kundige gekken geweest die dat hebben aangedurfd. Die lopen straks binnen.

Ik snapte die driestopper van Vettel trouwens ook niet. Hijzelf ook niet, het chagrijn droop ervan af! Tja, jongen, van dit soort teleurstellingen (die Jenson natuurlijk volop kent) word je hard. Maar goed, zelfs als hij die fout in de eerste ronde niet had gemaakt, was een tweede plaats maximaal geweest.

Aan deze race kon je goed zien waarom de Red Bull zo hard gaat. Het is een echte ouderwetse Newey-auto, dus een aerodynamisch wonder. Maar als hij binnen een seconde van een andere auto komt, rijdt het ding waardeloos. Ik zie Vettel en Webber dit jaar geen enkele auto inhalen. Dus ik snap wel dat RBR die auto koste wat kost op pole wil zetten. In de vrije lucht rijdt die auto het hardst.

O ja, alleen al het feit dat ik praat over vrije lucht, is dat nu inmiddels wél genoeg om die sneeuwschuiver en dat boekenrekje af te serveren als volkomen overbodige zichtvervuiling? Ja toch?

Comment

Inderdaad Brawnesk. Wel stof tot nadenken vind ik. De successen van Schumi Ferrari konden weleens voor 60% debet zijn aan Brawn. Verdeel de overige 20% zelf maar...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lennart Bekijk bericht
                                                      Inderdaad Brawnesk. Wel stof tot nadenken vind ik. De successen van Schumi Ferrari konden weleens voor 60% debet zijn aan Brawn. Verdeel de overige 20% zelf maar...
                                                      Dan mis ik nog een paar % hoor. ;-) Ik weet niet of Brawn gelijktijdig met Schumi bij Ferrari kwam, maar hij heeft daar natuulijk een onschatbare hoeveelheid kennis en ervaring opgedaan. Dat betaalt zich nu nog steeds uit.

Comment

Ik vraag me inderdaad af waar het in zit.

Het lijkt als of dit als een duveltje uit een doosje komt dit jaar met Button en Brawn.

Tuurlijk is het de combi auto, coureur en tactiek.
                                                        Wel opvallend dat alles zo op zijn plaats lijkt te vallen...

Comment

Heren geen twijfels over Brawn. Die is met Schumi naar Ferrari gekomen, en destijds moesten de tweede rijders wat opzichtiger bukken dan nu. Ik verwijs naar de A1 ring 2002. Pollens, wat was dat erg.
                                                          Overigens vond ik Eddie Ervine daar de beste in. Die simuleerde een remprobleem oid om Schumi erlangs te laten, maar Barrichello heeft daar altijd last van gehad, dus zat hij achteraf te sikkeneuren en dat doet hij nu ook weer bij Brawn.

Hebben jullie het radiocontact tussen pit en Barrichello gehoord tijdens de GP van Spanje? Waren loepzuivere teamorders dacht ik zo. Ze riepen tegen Rubens : "Jenson is on plan B", waarmee achteraf werd gesuggereerd dat hij van een 3 naar een 2 stop werd gezet. Wat er eigenlijk werd gezegd tegen Rubens, was dat hij 3 x moest stoppen ipv 2x zodat hij na stop 2 door Button kon worden ingehaald. Een 3-stop in Barcelona is kolder namelijk.
                                                          Maar goed, de FIA ging er met boter en suiker in, ondanks het kwalificatiegewicht dat voor beide een 2-stop suggereerde van de Brawns.
                                                          Last edited by scuderia; 07-06-09, 21:54.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door scuderia Bekijk bericht
                                                            Echte toppers rijden een mindere wagen consequent boven verwachting zoals Rosberg, Alonso en ook een beetje Kubica.
                                                            Kubica doet het goed als de auto het redelijk goed doet, maar doet die dat niet dan rijdt eindigt toch wel eens achter Heidfeld(RK heeft nu net zijn eerste punten binnen), puur omdat hij niet de kalmte heeft het er dan maar even mee te doen. Hamilton rijdt nu bijvoorbeeld ook vaker in de buurt van Heikki dan vorig jaar.

Wat natuurlijk ook telt is dat je het geluk hebt dat de wagen naar je hand te zetten is.Als je van een wagen met een losse kont houdt en je hebt elke race moeite dat in een setup te vertalen zou je er bijna aan gaan denken je rijstijl te veranderen(= niet perse verstandig).

Zo zou het best kunnen dat de Brawn nou eenmaal beter bij Jensens rijstijl (man wat ziet dat er relaxed uit) past dan die van Rubens(ik denk overigens dat hij vandaag Sato Channelde ;-)). Alleen denk ik dat Rubens ondertussen vanwege het feit dat hij (nu hij wel mag) iedereen wel eens even had laten zien wat hij kan in een(niet dè) goede Brawn mentaal toch al een aardige tik heeft gehad. Komt niet meer goed dit jaar ben ik bang.
                                                            Every second of your life is a part of your song

Comment

3-stopper van Vettel is toch logisch te verklaren ;

met een 2-stopper komt niet niet voorbij aan Button ; vrijwel gelijke autos qua snelheid dus niet voldoende verschil om in te halen indien nodig.

Bij 3-stopper kun je makkelijk(er) inhalen (of niet dus) indien nodig.

Achteraf hadden ze bij de 1e stop van Vettel meteen voor een 2-stopper moeten gaan want als ie licht er niet voorbij komt in 't begin van de race, waarom zou dat hem dan aan 't eind van de race wel lukken ... Hopen op concentratie-verlies van Button, of slechtere banden omdat ie daar meer ronden op moest rijden ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door M4 Bekijk bericht
                                                                Bij 3-stopper kun je makkelijk(er) inhalen (of niet dus) indien nodig.
                                                                Niet als het team weet dat je met hun auto niet kúnt inhalen. Ze zeiden 't zelf vooraf al: onze auto is fantastisch in schone lucht, maar heeft relatief veel last van turbulentie. Kortom, hoe snel Vettel ook was, hij zou Button toch nooit voorbijgekomen zijn. Na de fout in de eerste ronde was 't dus bekeken. Dan kies je toch gewoon voor de tweede plaats en dus een tweestopper?

Comment

Working...
                                                                X