Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

GP Duitsland

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• GP Duitsland

Straks vertrekken we richting de Nurburgring voor ons jaarlijkse F1-weekendje. We verblijven in een gasthof van een bejaard echtpaar op 5 km afstand van de ring. De bus is volgeladen, batterijen van de camera's vol, koelkast vol. Poncho's niet vergeten, hoewel we overdekt zitten op tribune 11.

We hebben er zin aan. Als ik wat mooie kiekjes heb, zal ik ze hier posten. En uiteraard ook de sterke verhalen.

@Dutch: Ik neem tegen de gebruiken in deze keer even de vrijheid om dit draadje te starten omdat ik hier weinig zal posten dit weekend.

LOL @ 'de gebruiken'...

Ben zelf dit weekend ook weg, dus het is aan de resterende usual suspects om dit draadje te voorzien van hun waardevolle inzichten.

De Gasthof lijkt me eerlijk gezegd gezelliger dan de race. :)

Is er tussen alle oorlogsberichten nog nieuws voorafgaande aan de race? Hmm, nee, nu nog minder dan anders. Want deze klanken hebben we wel vaker gehoord:

http://www.autosport.com/news/report.php/id/76772
    http://www.autosport.com/news/report.php/id/76755
    Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
    "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

Allemaal niet erg interessant:

1e sessie: http://www.autosport.com/news/report.php/id/76814
      2e sessie: http://www.autosport.com/news/report.php/id/76823

Snelle tijd van Lewis zal wel voor de (Mercedes-tri)bühne zijn geweest...

Maar dit is een stuk interessanter:

http://www.italiaracing.net/notizia.asp?id=24024&cat=1

Gerucht doet in het paddock van de Nürburgring de ronde: Bourdais moet vanaf Hongarije het veld ruimen voor Jaime Alguersuari. Die was al voor deze race aangekondigd als de nieuwe reservecoureur van RBR/STR, omdat Brendon Hartley 'zich wilde concentreren op het racen' (alsof die rol door de testban iets inhoudt in het midden van het seizoen), maar nu zou de Spanjaard zelfs meteen doorschuiven.

Voor wie de lagere kampioenschappen niet zo volgen, wie is Alguersuari? Regerend Brits F3-kampioen met Carlin, winnaar van diverse Spaanse F3-races (deed-ie er vrolijk naast), en met hetzelfde team dit jaar actief in de World Series by Renault. Wordt algemeen gezien als een best wel groot talent.
      "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

"Alguersuari" ?? Hoop niet dat-ie doorbreekt, véél te moelijke naam man. ;-)

Comment

Tja. Bourdais had een lastige start en toen kwam ie na de eerste helft van het seizoen steeds beter uit de verf, met een geweldig optreden op Spa.
          Dus ik had absoluut niet verwacht dat ie dit jaar al problemen zou hebben met Buemi, die aardig snel rond kan, maar een aanstormend supertalent is het zeker niet. Het valt dit jaar gewoon zwaar tegen met Bourdais. Dan houdt het een keer op.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Taeke Bekijk bericht
            "Alguersuari" ?? Hoop niet dat-ie doorbreekt, véél te moelijke naam man. ;-)
            Inderdaad. :)

Wordt leuk om te horen wat Mol, Legard etc. ervan bakken...

En of ze dan ook Dzjee-mie van z'n voornaam maken.

Comment

Het staat nu ook op autosport.com, aangevuld met het al eerder gelezen verhaaltje dat Renault Piquet wel eens door Grosjean zou kunnen vervangen.

Comment

Ha, die Gummers;

Hou op, schei uit. Ik ben er ook nog steeds niet uit of het nou Kòèbieka of Koebíétsa is. En dan die SBS6-tandarts met zijn Fiesjiesjellaa....
                Scherven brengen gelul.

Comment

Koebitcha
                  Fiezieco
                  Hemmilton
                  Allonsoh
                  Piket

anything else?

Wordt er nog gereden van het weekend? :p
                  * Voor emotionele problemen is er geen rationele oplossing.
                  * Standaarden zijn net tandenborstels: iedereen heeft er eentje en niemand wil die van een ander gebruiken.

Comment

Alguersuari? Sebastien Loeb wil ook die Toro Rosso !

http://www.autosport.com/news/report.php/id/76853

Comment

Haha, Loeb gaat natuurlijk voor Alkerswarie...

Wow, dat zou nog eens wat zijn...
                      * Standaarden zijn net tandenborstels: iedereen heeft er eentje en niemand wil die van een ander gebruiken.

Comment

I am amazed, er moet echt een mega-stap gemaakt zijn bij Renault, Alonso gaat ineens weer ontzettend hard. Piquet op het randje 15e.

Q2 nu en het regent...

Comment

Q2: dan weer nat, iets droger, toch weer natter.
                          Timing is everything... Piquet 2, Alonso 12 en dus out...
                          Rosberg ook out
                          Sutil, altijd goed in glibberige omstandigheden heel netjes derde en dus door naar Q3.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door V4 Bekijk bericht
                            I am amazed, er moet echt een mega-stap gemaakt zijn bij Renault, Alonso gaat ineens weer ontzettend hard. Piquet op het randje 15e.

Q2 nu en het regent...
                            In de Q2 lottery is Piquet dus 2 en Alonso 12.

Hmm, stond er allemaal al. Dubbelpost, tja, ken kebeuren..

Q3 begint in elk geval droog-achtig.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door V4 Bekijk bericht
                              Alguersuari? Sebastien Loeb wil ook die Toro Rosso !

http://www.autosport.com/news/report.php/id/76853
                              En hij heet Sebastien. Altijd een voordeel voor STR. :)

Comment

Q3, leuke finale was dat.
                                Webber voor Hamilton, toen Vettel er tussen, daarna Button naar 2, en vervolgens zet Barichello zich voor Button.
                                Sutil op 7 voor de Ferrari's, wat een dag heeft die jongen dan.

Maar ik baal een beetje dat Alonso en Rosberg (voor het eerst in 2009) er in Q2 al uit vielen.

Comment

Webber 661.0
                                  Barrichello 647.0
                                  Button 644.0
                                  Vettel 661.0
                                  Hamilton 654.5
                                  Kovalainen 664.0
                                  Sutil 678.5
                                  Massa 673.5
                                  Raikkonen 674.0
                                  Piquet 676.0

De RedBulls zwaarder dan de Brawns dus.
                                  Vooral indrukwekkend dat Sutil de zwaarste wagen heeft en toch harder ging dan de 3 betere wagens achter hem.

Comment

Een echte pole voor Webber dus. Eindelijk een keer Vettel verslagen. Kova en Sutil hebben 't ook goed gedaan, vooral Sutil inderdaad.

Comment

In bocht 1 wordt Webber dus al voorbij gereden. Echter hij kan langer door rijden en hopelijk zo weer de pole terug pakken.

Nou, ben benieuwd morgen :-)

Comment

Geniale race. Fantastische uitbarsting op de team radio
                                        ------------------------------------------------
                                        We have normality. I repeat, we have normality. Anything you still can't cope with is therefore your own problem.

Comment

Ondanks die drive through, Webber had Vettel dit weekend gewoon eens een keertje echt onder de duim. Had ik niet verwacht. Eerder dat Webber zo afgeslacht ging worden dit seizoen, ook al door de handicap van zijn fietsongeluk dat het zijn laatste jaar wel zou worden.
                                          Klasse hoor, ik kan niet anders zeggen.

Comment

Rubens is boooooooooooooooooooos!

Dat heb ik nog nooit van hem gezien. Gaat nog wel een staartje krijgen denk ik. Of zo'n quasi "everything is fine, we talked about it" statement.
                                            ------------------------------------------------
                                            We have normality. I repeat, we have normality. Anything you still can't cope with is therefore your own problem.

Comment

Rosberg. Van 15 naar 4. Heel goed.

Je ziet ook het effect van hoe close het tegenwoordig allemaal is. Geen pacecars gehad, en toch zit iedereen binnen een rondje, behalve Lewis na zijn lekke band. Paar jaar terug kon je met maar 1 rondje achterstand nog wel een stel punten pakken in vele races - dan had lewis zich met 1 rondje achterstand direct na de start nog naar voor kunnen werken. Nu wilde hij halverwege al uitstappen ("we should save this engine and gearbox").

Comment

Gemist :(

De race is zeker nogsteeds nergens online terug te zien? Of een samenvatting?

Comment

http://www.ninjavideo.net/

Komt ie straks wel online.
                                                  '07 Peugeot 207 1.4 16v XS & '15 Peugeot 308SW 1.6BlueHDI BluelineExecutivePack.

Comment

Was weer een mooie race. En erg mooi voor Webber, al is hij nog steeds niet mijn favoriet. En ik hoop dat Rubens' uitspraken hem niet tegen gaan werken. Ik kan zijn frustratie begrijpen, but don't bite the hand that feeds you. En eerlijk gezegd leek het er echt op dat de tank mechanisch stuk was. Al weet je het nooit met Brawn. Die weet ook dat ie niet moet durven het te vragen(Jenson voor te laten), dan maar op overmacht gooien.

Op de BBC lieten ze nog een mooi gesprek zien tussen Coulthard, Eddie(Jordan) en Schummi. Echt super. Ze lieten nog beelden zien van de crash tussen DC en MS op Spa en hoe woedend Schummi toen de McLaren pits bezocht(had ik al even niet meer gezien). En nog steeds waren ze het er niet echt over eens wie nou schuldig was. Eddie bedankte hun daarna nog even omdat zijn team die race een één-tweetje scoorde(Hill en Ralf).

Allerleukste was nog dat Schumacher over zijn eerste race(op Spa) bekende dat zijn manager(Weber) had doorgegeven (aan Eddie Jordan)dat hij de baan kende. Dat klopte wel, maar het was vooral de naam die hij kende. :-) Eddie keek dus ook een beetje raar op dat na al die jaren te horen.
                                                    Every second of your life is a part of your song

Comment

Mooie droogweer-race voor de verandering. Super voor Webber dat ie heeft gewonnen, kerel was er inderdaad erg blij mee. Goed te begrijpen. Ik hoop voor em dat er meer komen maar hij zal hele goede dagen moeten hebben.

Vettel had natuurlijk nogal wat pech met voorliggers die niet zo vlot reden als hij waardoor Webber mooie seconden voorsprong kon pakken. Ik zou niet hardop durven zeggen dat Webber nu Vettel "de oren heeft gewassen".

Incident Raikkonen en Sutil was vreemd ; Sutil zat nogal duidelijk in de bocht en Raikk probeerde imho gewoon zijn eigen lijn te rijden terwijl daar een Sutil zat. Fout van Raikk imho ; hij was bezig Sutil in te halen en die kon niet opeens midden in een scherp bocht naar rechts een nog scherpere bocht maken imho. Raikk had gewoon meer naar buiten moeten gaan, was er niets aan de hand geweest.

Zonder die extra stop had Sutil stuk hoger kunnen staan, pech voor die man.

Ook 'lafjes' van de wedstrijdleiding om die straf pas naderhand uit te delen. Doe dat dan net als Barichello <> Webber ook tijdens de race. Is de straf al ergens bekend ? Kon op f1.com niet direct wat vinden.

Comment

Vreemde beelden trouwens na het uitvallen van Bourdais. Hij liep langs stand aan de pitmuur, het was alsof ze daar afscheid van hem namen, omhelzing, klaar...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door M4 Bekijk bericht
                                                          Ook 'lafjes' van de wedstrijdleiding om die straf pas naderhand uit te delen. Doe dat dan net als Barichello <> Webber ook tijdens de race. Is de straf al ergens bekend ? Kon op f1.com niet direct wat vinden.
                                                          Racing accident, geen straf dus:
                                                          http://pitpass.com/fes_php/pitpass_n...s_art_id=38435

Nadat Kimi uitgevallen was konden ze de beslissing net zo goed na de race nemen. Binnen deze race konden ze hem toch niet meer straffen. Dat gold niet voor Webber en Barrichello. Als je weloverwogen de straf tijdens de race uit kan delen(al vond ik de touchë met Hamilton meer strafwaardig dan het akkefietje met Rubens) dan moet je dat IMHO ook doen.

Comment

Volgens mij reed Kimi nog toen ze aangaven het 'na de race' te bekijken.
                                                            Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                                                            Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

Comment

Zou kunnen, op de BBC kwam de melding volgens mij ongeveer op het moment dat Kimi's tempo al in begon te zakken. Overigens is de officiële reden van uitval een kapotte radiateur. Waar zitten die dingen ook alweer? ;-)

Ik heb in elk geval liever dat ze even met de rijders gaan zitten(liefst wel snel na de race :-)) dan een straf uitdelen die later onterecht blijkt. Dit had sowieso erg veel eigenschappen van een race-ongeluk en dan moet je niet te gehaast oordelen. Een tijdstraf of de volgende race plaatsen inleveren kan altijd nog. De andere coureur krijgt er toch zijn originele positie niet mee terug.

Wat Webber deed was duidelijk anders al zegt hij zelf dat hij dacht dat Rubens aan de andere kant zat. Waarom hij dan opeens een beweging naar de kant maakt waar Rubens volgens hem niet zat is mij dan onduidelijk. ;-) Maar aan de andere kant had het absoluut geen gevolgen en was Rubens hem alsnog voorbij na de eerste bocht. Dat kunnen we niet van Lewis zeggen..... Dus al met al verdiende hij toch een straf. Als je beide foutjes bij elkaar neemt is hij zelfs relatief licht bestraft.

Comment

Gisteravond laat pas teruggekeerd uit Duitsland, dus nu even kijken wat er allemaal gegumd is. Zo te zien is alles zo'n beetje wel gepost over de race. Wat ik er nog aan kan toevoegen, zijn mijn ervaringen en indrukken van het afgelopen weekend vanaf het circuit gezien.

We zaten op T11, de links-rechts combinatie voor het rechte stuk richting NGK (voorheen Vedol) chicane. Mooie plaatsen omdat we ook uitzicht hadden op bocht 1, en het zeer technische deel van het circuit direct na bocht 1: de Mercedes arena.
                                                                Qua geluid zaten we redelijk goed, hoewel de restricties en uniformiteit ertoe heeft geleid dat bijna alle auto's hetzelfde klinken, en dat is wel een beetje tam als je het met jaren geleden vergelijkt, waar de V8's V10's en V12's nog door elkaar reden. Voor zover ik verschillen kon ontdekken, klonken de BMW's het hardst (een rauwe snerp).

Vrijdag:
                                                                IJskoud, wind en af en toe regen. De eerste vrije training duurde het even voordat de auto's naar buiten gingen. Kennelijk had men de testtijd niet zo hard nodig, of wilde met de motoren sparen.
                                                                Vanaf onze plaats kon je goed zien wie pusht en wie niet, maar je kon ook direct zien dat Webber snel was. opvallend was zijn manier van gas geven. Een beetje zoals Senna. Veel korte dotjes gas in de bochten. Dat had ik nog niet opgemerkt. Piquet was zoals verwacht slecht. Hij heeft de eerste twee trainingen de bocht geen één keer hetzelfde genomen, en heeft een paar keer heel veel geluk gehad dat hij niet is gecrashed, alleen al op het stuk dat ik heb kunnen zien.
                                                                Opvallend goed, en dan bedoel ik netjes maar hard rijden, waren: Nakajima, Rosberg, Webber, Raikkonen en Button.
                                                                Gecontroleerd hard, maar behoorlijk op de limiet met hier en daar een noodzakelijke correctie reden: Kubica (zoals altijd), Vettel en Alonso.
                                                                De Brawns liggen verreweg het beste op de weg. Plat als een strijkijzer, weinig "wrikgeluiden", zichtbare lastwisselingen bij remmen, doorslaande wielen, kwispelende staart, etc. Ze konden ook ongeveer 20 meter eerder dan alle andere auto's op het gas richting vedol chicane.
                                                                Verder stond voor vrijdag op het menu nog enkele trainingen van de Porsche Michelin supercup, GP2 en Formule BMW. De Porsches vind ik altijd ontzettend gaaf om te zien. Veel stuurcorrecties en powerslides.

Op de weg terug naar het gasthaus konden we de verleiding niet weerstaan om met z'n vijven in de renault espace over de Nordschleife te gaan. Gewoon om even de baan verkennen. We moesten heel even wachten omdat Marc Gene met en RAI journalist een paar vrije rondes reed in een F430 scuderia. Ondertussen zat ik me mentaal voor te bereiden op wat me te wachten stond. in zo'n wiebelige bus over een baan die alleen van filmpjes en spellen ken, terwijl de Ferrari's en de Lambo's je voorbij blaffen. Maargoed. Mezelf even op mijn wangen gemept als een bokser die op het punt staat de ring in te gaan, en op naar de slagboom. Wat is dat toch een skitterende baan. Bijna iedere bocht is een uitdaging. Ik heb direct besloten om nog eens terug te gaan met mijn BMW.

Zaterdag:
                                                                's Ochtends vroeg aan het fruhstuck. Nog een beetje stoffig in het hoofd, maar vooruit. De dag startte met de Mini challenge. Ik was een beetje bevooroordeeld, maar ik moet eerlijk bekennen dat het uiterst vermakelijk was. De Porsche supercup kwalificatie was ook leuk. Patrick Huisman kwalificeerde slecht vanwege een crash. Jeroen Bleekemolen deed het beter. De overige Bleekemolens zijn thuisgebleven ivm een sponsor issue.
                                                                De kwalificatie van de Formule 1 was prachtig door de regen. De eerste race van de GP2 was saai. Hulkenberg won met overmacht. Ik was dit hele weekend erg onder de indruk van hem. De circuit speaker kondigde aan dat hij in Hongarije al kampioen kan worden, mits hij nog GP2 rijdt. Waarmee hij doelde op het stoeltje bij Scuderia Toro Rosso dat wegens het vertrek van Bourdais vrijkomt. Inmiddels weten we dat het waarschijnlijk Alguersuari wordt.

Zondag:
                                                                wederom vroeg op en naar de baan. Wat een drukte weer, en wat kunnen die Duitsers dat goed organiseren. Maargoed, dat wisten we lang geleden ook al.
                                                                De dag startte met de tweede race van de GP2 op een opdrogende baan. Dat maakte de race erg goed. GP2 races zijn vaak zeer steriel, dus heb je weersomstandigeden en/of smaakmakers als Hulkenberg nodig. Poll: Hulkenberg >= Vettel?
                                                                Porsche Supercup race was eveneens een goede. Bleekemolen was rustig aan banden aan het sparen en werd derde. Geen noodzaak tot aanvallen omdat zijn concurrent voor het kampioenschap niet meedeed. Huisman daarentegen maakte weer indruk met twee ontzettend goede inhaalmanouvres op ondermeer zijn teamgenoot.

De Formule 1 race is al veel over geschreven. Ik ben van mening dat Raikkonen niets verkeerd deed in het incident met Sutil. Hij nam de buitenlijn zo wijd mogelijk, dus als Sutil dan nog tegen Raikkonen aankleunt, vind ik het zijn eigen schuld. Raikkonen kon geen kant op, en Sutil kwam uit de pits. Ik las overigens dat Sutil dat later ook zelf had verklaard. Ik wil de race en BBC voorbeschouwing nog even op mijn gemak bekijken, en dan post ik wellicht nog iets.

Comment

Working...
                                                                X