Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

GP Europa

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• GP Europa

Nog drie minuutjes te gaan in de 1e vrijdagsessie. Net stonden Grosjean, Badoer en Alguersuari nog gedrieën onderaan. Maar Grosjean is inmiddels sneller dan de Toyota's en Jaime schiet net naar plaats 14. Alleen Luca heeft nog een gaatje van 1,3 seconden te overbruggen naar Timo Glock op de 19e plaats...
    Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
    "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Nou, hij heeft er een paar tienden af weten te krijgen, maar voorlopig krijgt Lauda gelijk...

Ook opmerkelijk: Brawns snéller dan de Red Bulls, samen met de McLarens vooraan. Sutil zesde. Toyota's de draad kwijt.
    "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

Opvallend inderdaad dat de Brawns snel zijn. Had ik niet verwacht van na de afgelopen races, en vooral de neerwaartse tendens van de twee.

Badoer heeft extra voorzichtig gedaan. Wel een lastig circuit voor je debuut hoor, Valencia. Weinig uitrijstroken, gladde weg en harde vangrails!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dutch Bekijk bericht
        Nou, hij heeft er een paar tienden af weten te krijgen, maar voorlopig krijgt Lauda gelijk...

Ook opmerkelijk: Brawns snéller dan de Red Bulls, samen met de McLarens vooraan. Sutil zesde. Toyota's de draad kwijt.
        Tsja, het is er warm en volgens Button hebben ze het bandenprobleem waarschijnlijk beter onder controle.

Groet
        GJ

Comment

Okee, voorlopig ben ik blij geen sceptische reactie geplaatst te hebben op dit verhaaltje van Button over het opgelost hebben van het bandenprobleem:-)
          Jenson Button is optimistic that Brawn GP has got to the bottom of the tyre heating issues that have stalled his world championship campaign - but says the team will only find out on Friday whether such faith is justified

Comment

Oef, Badoer 2,5s trager dan Raikkonen. Zou ik toch triest vinden voor die jongen als ie dit weekend zo gigantisch af zou gaan.

Comment

Rosberg heeft de sokken er nog niet in. Ongebruikelijk voor hem op de vrijdagtraining.

Zou mooi zijn als hij die vijfde plaats in het WK achter de Red Bulls en de Brawns kan behouden.

Comment

Zonzo doet er eentje voor het publiek:

Fernando Alonso delivered full value for money for the home crowd at Valencia as he went fastest in what for him was an eventful second European Grand Prix practice session

Maar het gaat natuurlijk om de Brawns en het gat met de Red Bulls - en alles wat ertussen staat! Waaronder twee Force India's...

En kijk, het gaat alweer iets beter met Badoer. Kimi staat ook maar elfde, Jaime staat er nog achter en hij is ook nog eens 1,2 seconden sneller dan Hamilton! ;o)

Comment

En kijk, het gaat alweer iets beter met Badoer. Kimi staat ook maar elfde, Jaime staat er nog achter en hij is ook nog eens 1,2 seconden sneller dan Hamilton! ;o)
                  En in de pitlane is ie zelfs de allerallersnelste!

http//www.autosport.com/news/report.php/id/77844
                  "Badoer's only notable achievement was getting caught speeding in the pit-lane a record four times in one session.
                  Those offences earned him a reprimand and three separate fines totalling 5,400 Euros and left onlookers joking that he was faster in the pit-lane than he was on the track."

Je mag hopen dat het morgen beter gaat, anders wordt dit F1-rejects materiaal...

Comment

LOL, op Mugello knalt-ie hem ook altijd met 200 haaks de box in. :)
                    Mini Cooper Clubman
                    "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                    "Jasper val dood." - RH

Comment

Wow 4 x in 1 training. Een record!

Comment

Waar vind ik de reactie van Lauda?

Laat maar, found it allready.
                        Last edited by slibbe; 22-08-09, 08:53.
                        * Voor emotionele problemen is er geen rationele oplossing.
                        * Standaarden zijn net tandenborstels: iedereen heeft er eentje en niemand wil die van een ander gebruiken.

Comment

Oei. Dat zijn tien plaatsen voor Vettel.

Quizz voor de kenners:

Betekent dit nu dat Vettel straks superlicht mag kwalificeren, de pole pakken, en 10 plaatsen terug op de elfde plaats gewoon tanken tot op het gewenste racegewicht?

Comment

DC over Badoer, "A shocking performance", en dan was hij nog vriendelijk in z'n bewoordingen.

Er zijn natuurlijk duizend redenen (excuses?) waarom Luca zo langzaam was, is. Maar hij zal de volgende race toch wat verder naar voren moeten staan, anders kan Ferrari niet chique blijven doen en hem dat stoeltje gunnen.
                            Mini Cooper Clubman
                            "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                            "Jasper val dood." - RH

Comment

Tja ik had niet verwacht dat Badoer zo belabberd zou presteren, wat heeft die man gedaan in de afgelopen tijd bij Ferrari ? De autos gepoetst ? Waarom hebben ze daar geen gekwalificeerde en ingetrainede vervanger klaarstaan zoals de meeste middenteams dat wel hadden ? Typisch Italiaanse domheid of overschatting van de onkwetsbaarheid van hun rijders ? En dan te bedenken dat er regelmatig kleinere ongelukjes zijn geweest (Kubica Canada, Webber fietsongeluk etc) die een rijder rustig 1-3 races kunnen kosten ; dan heb je toch echt iemand anders dan Badoer nodig om iig je constructeurstitel te kunnen verdedigen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door M4 Bekijk bericht
                                Tja ik had niet verwacht dat Badoer zo belabberd zou presteren, wat heeft die man gedaan in de afgelopen tijd bij Ferrari ? De autos gepoetst ? Waarom hebben ze daar geen gekwalificeerde en ingetrainede vervanger klaarstaan zoals de meeste middenteams dat wel hadden ? Typisch Italiaanse domheid of overschatting van de onkwetsbaarheid van hun rijders ? En dan te bedenken dat er regelmatig kleinere ongelukjes zijn geweest (Kubica Canada, Webber fietsongeluk etc) die een rijder rustig 1-3 races kunnen kosten ; dan heb je toch echt iemand anders dan Badoer nodig om iig je constructeurstitel te kunnen verdedigen.
                                Grootste probleem is dat er tussendoor niet meer getest kan/mag worden. Waardoor een 3e rijder dus weinig tot geen ervaring heeft met de dan rijdende auto. Dus de andere teams zitten met precies dezelfde problemen.

Comment

Ik bedoelde meer op de kwaliteiten van de man zelf:

Badoer holds the dubious distinction of being the driver who has competed in the most Grands Prix (48) without scoring a single point. He nearly achieved his first points finish in the 1999 European Grand Prix when a strong drive saw Badoer lying in fourth place, but with only 13 laps remaining, the gearbox on his Minardi failed and television cameras showed Badoer weeping by his stricken Minardi.

Unable to find a satisfactory race seat in Formula One after 1999, Badoer became a permanent test driver for Ferrari. He covers thousands of kilometres at the Mugello and Fiorano test circuits each year and has probably driven more kilometres in a Ferrari Formula One car than any other Italian in history.
                                  En:

Return to racing

On 11 August 2009 it was confirmed that he will return to Formula One after almost 10 years to replace the injured Felipe Massa at the 2009 European Grand Prix in Valencia.
                                  Ferrari vraagt imho 't onmogelijke van deze 38 jarige meneer die al 10 jr niet aan races heeft gedaan en alleen maar rondjes heeft gereden onder weinig eisende omstandigheden.

In dat licht ; waarom hebben ze niet al jaren een paar jonge broekies als test-rijder die in de winter rondjes rijden in de nieuwste F1 bak en tevens in iets als GP2 rijden en dus direct inzetbaar zijn in de F1 met test-ervaring (i.t.t. Alguersuari die ook meteen met de billen bloot moest en niet slecht presteert) ipv een man op leeftijd zonder recente race-ervaring.

Zie ook http://www.wiyule.com/2009/08/12/big...cored-a-point/ ; dat vat 't allemaal wat journalistieker samen.

Maar goed, laten we hopen op een positieve verrassing met een nette P12-P15 notering aan 't einde van de race bv en geen door Badoer geinitieerde crash oid.

Comment

Tja, ze hadden ook Marc Gené kunnen nemen, hun andere tester. Die had in Valencia een thuiswedstrijd gereden en heeft natuurlijk net nog Le Mans gewonnen, dus er zit zeker meer snelheid in diens benen.

Nu zeg ik ook: Gené erin voor Spa. Zelfs op een baan die Badoer wel kent, maakt hij dit verschil niet meer goed.

Maar het zal niet gebeuren. Het is sowieso al een erezaak dat Badoer in die auto zit. Ferrari zei 't zelf al: dit is onze dank voor al die jaren trouwe dienst. En vergeet niet: hij was echt goed toen hij nog racete. F3000-kampioen, alleen door pech geen punten gescoord bij Minardi.

Ik had zelf heel graag gezien dat hij het goed had gedaan, ik vind dit ontzettend jammer.

En M4: je vraag over broekies is iets te kort door de bocht. Ten eerste vanwege de testing ban - het heeft gewoon geen zin als er daarna toch 8 maanden tussen zit. En ten tweede omdat ervaren coureurs veel betere testers zijn. Testen en racen zijn twee dingen - dat blijkt nu wel! - en met alle testbeperkingen van dit moment ga je die kostbare kilometers niet verkwisten aan jong talent. Natuurlijk zijn de coureurs niet onkwetsbaar, maar hoe groot is de kans de afgelopen jaren geweest? Zeer klein.

Dan zou ik eerder de methode kiezen die in het verleden wel vaker werd toegepast: gewoon iemand van een ander team wegplukken en die het laten uitzoeken door er een jonkie in te zetten.

Het allerbeste (en leukste) zou natuurlijk om die 'vrijdagcoureurs' van een paar jaar geleden weer opnieuw in het leven te roepen, die met de derde auto ervaring kunnen opdoen in het GP-weekend. Dat was voor bijvoorbeeld Vettel van onschatbare waarde.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door scuderia Bekijk bericht
                                      Oei. Dat zijn tien plaatsen voor Vettel.

Quizz voor de kenners:

Betekent dit nu dat Vettel straks superlicht mag kwalificeren, de pole pakken, en 10 plaatsen terug op de elfde plaats gewoon tanken tot op het gewenste racegewicht?
                                      Géén tien plaatsen terug:

Ja, ik wist ook niet dat de regels waren veranderd, hoor...

Comment

Ik had het eerder dit jaar ook niet door, maar het is wel wat de 8 motoren regel impliceert. Pas bij het gebruik van de negende krijg je straf.
                                        Every second of your life is a part of your song

Comment

Ik vind het erg triest, van Badoer. Je wil niet dat ie zo af gaat. Ik zou er bijna medelijden mee hebben.

Heikki op P2 met 0,034s verschil is erg netjes, en hij heeft morgen wat te verliezen natuurlijk.

Comment

Testen en racen zijn twee dingen - dat blijkt nu wel!
                                            As much as it pains me to say it: hoe erg het racen is zien we morgen wel. Tot nu toe heeft Luca alleen nog maar rondjes hard hoeven rijden in een vaccuum...

Inderdaad gun je hem zo'n deceptie niet. Je "snapt" Ferrari's chique geste, maar op deze manier is het meer een kick in the nuts.
                                            Mini Cooper Clubman
                                            "Jasper val dood." - RH

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jasper Bekijk bericht
                                              ATot nu toe heeft Luca alleen nog maar rondjes hard hoeven rijden in een vaccuum...
                                              Als je met '...' bedoelt dat alleen maar rondjes hard rijden in een vaccuum ook nog eens zijn core business is en het over een paar uurtjes wel eens nog erger kan worden, zijn we het eens. :-)

Comment

Gaat het over de een of ander veel te rijk geboren ventje met absoluut geen talent, dan vind ik het alleen maar amusant. Maar Badoer was best goed, en dan is het zo zonde als ie als een totale loser de boekjes in gaat.

Comment

Eens met zowel MN als V4, dit ziet er naar uit als een onwaardig weekend voor Badoer.
                                                  Mini Cooper Clubman
                                                  "Jasper val dood." - RH

Comment

... en ik moet bij V4's post aan Lavaggi denken, heel gek. :)
                                                    Mini Cooper Clubman
                                                    "Jasper val dood." - RH

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door V4 Bekijk bericht
                                                      Gaat het over de een of ander veel te rijk geboren ventje met absoluut geen talent, dan vind ik het alleen maar amusant. Maar Badoer was best goed, en dan is het zo zonde als ie als een totale loser de boekjes in gaat.
                                                      Voor dat iemand denkt dat ik hem een afgang gun, dat is absoluut niet het geval, maar eerlijk gezegd denk ik dat Schumacher het al moeilijk genoeg had gekregen, zeker in de eerste race. Met een paar races is het verschil met Kimi vast een stuk kleiner. Eerlijk gezegd vind ik het nog redelijk voor iemand die al 10 jaar geen f1 races meer rijdt, 38 is en al meer dan een half jaar niet op fatsoenlijke snelheid met de auto gereden heeft. Wat dat betreft kan je sowieso beter niet in boekjes kijken want zonder achtergrond geven die vaak een zwaar vertekend beeld.

Comment

Inderdaad, Badoer heeft al heel lang geen F1 race gereden, maar... een kwalificatie is geen race, en gezien zijn immense test-ervaring had ik toch verwacht dat ie het beter zou doen.
                                                        In 2001 heb ik hem nog met een Ferrari het ronde-record van ons' Jos op Zandvoort aan barrels zien rijden. Het staat met 1:19.880 nog steeds op zijn naam!
                                                        I fart in your general direction

Comment

Die acht motoren-regel moet ik me dan maar is in verdiepen inderdaad. Ik voelde al nattigheid toen ik Vettel met racebrandstof zag kwalificeren in Q3.
                                                          Het wordt in ieder geval interessant om vanaf nu een staatje te zien wie hoeveel motoren heeft gebruikt.
                                                          Daarnaast vind ik het interessant om te weten wat dan de straf zal zijn, en geldt die straf dan voor alle resterende races of slechts eenmalig? De rijder is dan immers alle resterende races in overtreding.
                                                          En mag je bijvoorbeeld een van de acht gebruikte motoren reviseren om onder een straf uit te komen? Ik zal 's even speuren bij de FIA.

Over Badoer: Ik denk niet dat hij opeens al zijn kwaliteiten is verloren. Het leek mij meer op een gebrek aan motivatie. De geest is weg. Hij WILDE niet hard rijden. Ik heb geen stuurcorrectie of fishtail bij hem gezien.
                                                          Opvallend snel vond ik Grosjean, althans, hij kon goed meekomen in het kwalificatiesysteem.

Kijk eens aan. De Brawns zijn nog zwaar ook! In mijn eerdere posts had ik ze min of meer afgeschreven vanwege de verslechterende resultaten (met Hongarije als dieptepunt), maar dit ziet er bemoedigend uit voor Button. En gaat Toyota 1 x stoppen?

1. Lewis Hamilton, McLaren, 653kg
                                                          2. Heikki Kovalainen, McLaren, 655
                                                          3. Rubens Barrichello, Brawn GP, 662.5
                                                          4. Sebastian Vettel, Red Bull, 654
                                                          5. Jenson Button, Brawn GP, 661.5
                                                          6. Kimi Raikkonen, Ferrari, 661.5
                                                          7. Nico Rosberg, Williams, 665
                                                          8. Fernando Alonso, Renault, 656.5
                                                          9. Mark Webber, Red Bull, 664.5
                                                          10. Robert Kubica, BMW Sauber, 657.5
                                                          11. Nick Heidfeld, BMW Sauber, 677
                                                          12. Adrian Sutil, Force India, 672.5
                                                          13. Timo Glock, Toyota, 694.7
                                                          14. Romain Grosjean, Renault, 677.7
                                                          15. Sebastien Buemi, Toro Rosso, 688.5
                                                          16. Giancarlo Fisichella, Force India, 692.5
                                                          17. Kazuki Nakajima, Williams, 702
                                                          18. Jarno Trulli, Toyota, 707.3
                                                          19. Jaime Alguersuari, Toro Rosso, 678.5
                                                          20. Luca Badoer, Ferrari, 690.5

Comment

Misschien dat circuit-ervaring ook een rol speelt bij Badoer. De Italiaanse banen kent hij als zijn broekzak, waarschijnlijk heeft hij al die jaren nergens anders gereden. Op Valencia was hij natuurlijk al helemaal nog nooit geweest, maar ja dat geldt voor meer rijders op de grid.
                                                            't zou kunnen dat hij veel moeite heeft met snel nieuwe circuits aanleren.

Comment

Nou, ik heb het gevonden. De strekking: Zodra je een negende motor nodig hebt, moet je vanaf die race alle resterende races 10 plaatsen terug op de grid voor iedere motor die je extra gebruikt.

Een van de reeds gebruikte motoren mag niet gereviseerd worden, met uitzondering van de laatste race van het jaar. Daar mag je dus eventueel als negende motor een gereviseerde unit gebruiken. Mijn eerste indruk is dat je daarmee in de laatste race dus nog een straf ontloopt? En staan er in Abu Dhabi dan alleen nog maar opgekalefaterde blokken aan de start?

28.4
                                                              a) Each driver may use no more than eight engines during a Championship season. Should a driver use more than eight engines he will drop ten places on the starting grid at the first Event during which each additional engine is used. An engine will be deemed to have been used once the car’s timing transponder has shown that it has left the pit lane.

b) If a driver is replaced at any time during the Championship season his replacement will be deemed to be the original driver for the purposes of assessing engine usage.

c) After consultation with the relevant engine supplier the FIA will attach seals to each engine prior to it being used for the first time at an Event in order to ensure that no significant moving parts can be rebuilt or replaced.
                                                              2009 F1 Sporting Regulations 14 of 42 24 March 2009
                                                              Within two hours of the end of the post race parc fermé exhaust blanking plates (with one 10mm diameter inspection hole per cylinder) and further seals will be applied to all used engines in order to ensure that these engines cannot be run between Events. Upon request to the FIA these additional seals will be removed after the start of initial scrutineering at the next Event at which the engines are required. All such engines must remain within the team’s designated garage area when not fitted to a car and may not be started at any time during an Event other than when fitted to a car eligible to participate in the Event.

d) If any of the FIA seals are damaged or removed from an engine after it has been used for the first time that engine may not be used again unless they were removed under FIA supervision.

e) If an engine is changed in accordance with Article 34.1 the engine which was replaced may not be used during any future qualifying session or race with the exception of the last Event of the Championship.
                                                              Klik

In ieder geval betekent dit voor Vettel dat hij nu zijn zevende motor gebruikt. Hij heeft dus twee motoren voor de laatste zeven races (inclusief Valencia). In Abu Dhabi kan hij eventueel een gereviseerde motor gebruiken.
                                                              Last edited by scuderia; 23-08-09, 15:28. Reden: typo

Comment

Badoer speelt beetje de clown lijkt het wel. En Hamilton die dankzij z'n team de leadingpositie door de plee spoelt.

Comment

Working...
                                                                X