Even los van de stoelendans en de schandalen achter de schermen, wat zijn onze algemene verwachtingen voor F1 in 2010? Ik heb zo'n idee dat we volgend jaar weer totaal andere teams vooraan gaan zien.
Waarom? Vanwege het tankverbod. Dat was natuurlijk geïntroduceerd om kosten te besparen op alle apparatuur die daarmee is gemoeid, maar voorlopig gaat 't - hoe typisch voor F1 - alleen maar méér geld kosten.
Want bijna alle ontwerpkennis van dit jaar kan weer overboord. Waar moeten teams nu allemaal rekening mee houden als de 80-litertanks van nu plaatsmaken voor de 260-litertanks van volgend jaar?
Ten eerste: waar laat je al die brandstof? De auto's zullen zeker dikker en breder worden. Het wordt jongleren tussen de ideale gewichtsverdeling - je wilt zo min mogelijk balansverandering tussen een volle en een lege auto - en de ideale aerodynamica, met name de luchtstroom onder de auto en dus onder de sidepods. Die laatste zullen namelijk zeker worden gebruikt om benzine te huisvesten, wat weer effect heeft op de plaats van de radiatoren. Laat staan op de plaats van de KERS-systemen, dus het is eigenlijk heel begrijpelijk dat die in 2010 even een pas op de plaats maken.
Ten tweede: de ophangingsgeometrie moet volledig worden herzien, vooral omdat er ook is gestemd voor smalle voorbanden (ja, echt waar) en omdat er veel meer gewicht aan de achterkant zit. Vooral voor het remmen wordt belangrijk, zeker gezien het feit dat de remschijven niet groter mogen worden. (Een voorstel daartoe werd weggestemd door, u raadt 't al, Williams.) Nog los van de stabiliteit zullen de remmen tot ongeveer twee derde van de race sowieso een groter gewicht moeten afremmen. Remmen zullen zeker marginaal worden op bijvoorbeeld Montreal.
Ten derde: de benzine blijft langer in de auto, dus zal warmer worden en daarmee energie verliezen. Wie z'n brandstoftemperatuur in de hand weet te houden zonder extra gewicht aan extra koeling mee te zeulen, heeft een groot voordeel. Maar een koelere plaats voor de brandstof kan weer nadelige gevolgen hebben voor de luchtstroom...
En hoe zit 't dan met de banden? Bridgestone gaat waarschijnlijk banden leveren die redelijk lang meegaan. Eén pitstop blijft verplicht omdat de two-compound-regel blijft bestaan. Dat betekent dat het tijdstip van de pitstops vooral bepaald gaat worden door verkeer. En natuurlijk door de manier waarop coureurs de slijtage van hun banden onder controle weten te houden.
Kortom, ook met een engine freeze hebben de F1-technici weer volop zaken om hun kop over te breken. En gelukkig maar.
Aan de sportieve kant: kwalificatie wordt weer het rijk van de snelste, dus geen racebrandstof meer mee in Q3. Het format in drie delen wordt wegens televisiesucces wel geprolongeerd. Ik vind 't zelf ook leuk, dus prima. Wel weer vreemd: de 107%-regel is niet teruggehaald, terwijl het maar de vraag is hoe de nieuwe teams het er straks vanaf gaan brengen.
Wie heeft er aanvullende gedachten?
Waarom? Vanwege het tankverbod. Dat was natuurlijk geïntroduceerd om kosten te besparen op alle apparatuur die daarmee is gemoeid, maar voorlopig gaat 't - hoe typisch voor F1 - alleen maar méér geld kosten.
Want bijna alle ontwerpkennis van dit jaar kan weer overboord. Waar moeten teams nu allemaal rekening mee houden als de 80-litertanks van nu plaatsmaken voor de 260-litertanks van volgend jaar?
Ten eerste: waar laat je al die brandstof? De auto's zullen zeker dikker en breder worden. Het wordt jongleren tussen de ideale gewichtsverdeling - je wilt zo min mogelijk balansverandering tussen een volle en een lege auto - en de ideale aerodynamica, met name de luchtstroom onder de auto en dus onder de sidepods. Die laatste zullen namelijk zeker worden gebruikt om benzine te huisvesten, wat weer effect heeft op de plaats van de radiatoren. Laat staan op de plaats van de KERS-systemen, dus het is eigenlijk heel begrijpelijk dat die in 2010 even een pas op de plaats maken.
Ten tweede: de ophangingsgeometrie moet volledig worden herzien, vooral omdat er ook is gestemd voor smalle voorbanden (ja, echt waar) en omdat er veel meer gewicht aan de achterkant zit. Vooral voor het remmen wordt belangrijk, zeker gezien het feit dat de remschijven niet groter mogen worden. (Een voorstel daartoe werd weggestemd door, u raadt 't al, Williams.) Nog los van de stabiliteit zullen de remmen tot ongeveer twee derde van de race sowieso een groter gewicht moeten afremmen. Remmen zullen zeker marginaal worden op bijvoorbeeld Montreal.
Ten derde: de benzine blijft langer in de auto, dus zal warmer worden en daarmee energie verliezen. Wie z'n brandstoftemperatuur in de hand weet te houden zonder extra gewicht aan extra koeling mee te zeulen, heeft een groot voordeel. Maar een koelere plaats voor de brandstof kan weer nadelige gevolgen hebben voor de luchtstroom...
En hoe zit 't dan met de banden? Bridgestone gaat waarschijnlijk banden leveren die redelijk lang meegaan. Eén pitstop blijft verplicht omdat de two-compound-regel blijft bestaan. Dat betekent dat het tijdstip van de pitstops vooral bepaald gaat worden door verkeer. En natuurlijk door de manier waarop coureurs de slijtage van hun banden onder controle weten te houden.
Kortom, ook met een engine freeze hebben de F1-technici weer volop zaken om hun kop over te breken. En gelukkig maar.
Aan de sportieve kant: kwalificatie wordt weer het rijk van de snelste, dus geen racebrandstof meer mee in Q3. Het format in drie delen wordt wegens televisiesucces wel geprolongeerd. Ik vind 't zelf ook leuk, dus prima. Wel weer vreemd: de 107%-regel is niet teruggehaald, terwijl het maar de vraag is hoe de nieuwe teams het er straks vanaf gaan brengen.
Wie heeft er aanvullende gedachten?
Comment