Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

F1 2010

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• F1 2010

Even los van de stoelendans en de schandalen achter de schermen, wat zijn onze algemene verwachtingen voor F1 in 2010? Ik heb zo'n idee dat we volgend jaar weer totaal andere teams vooraan gaan zien.

Waarom? Vanwege het tankverbod. Dat was natuurlijk geïntroduceerd om kosten te besparen op alle apparatuur die daarmee is gemoeid, maar voorlopig gaat 't - hoe typisch voor F1 - alleen maar méér geld kosten.

Want bijna alle ontwerpkennis van dit jaar kan weer overboord. Waar moeten teams nu allemaal rekening mee houden als de 80-litertanks van nu plaatsmaken voor de 260-litertanks van volgend jaar?

Ten eerste: waar laat je al die brandstof? De auto's zullen zeker dikker en breder worden. Het wordt jongleren tussen de ideale gewichtsverdeling - je wilt zo min mogelijk balansverandering tussen een volle en een lege auto - en de ideale aerodynamica, met name de luchtstroom onder de auto en dus onder de sidepods. Die laatste zullen namelijk zeker worden gebruikt om benzine te huisvesten, wat weer effect heeft op de plaats van de radiatoren. Laat staan op de plaats van de KERS-systemen, dus het is eigenlijk heel begrijpelijk dat die in 2010 even een pas op de plaats maken.

Ten tweede: de ophangingsgeometrie moet volledig worden herzien, vooral omdat er ook is gestemd voor smalle voorbanden (ja, echt waar) en omdat er veel meer gewicht aan de achterkant zit. Vooral voor het remmen wordt belangrijk, zeker gezien het feit dat de remschijven niet groter mogen worden. (Een voorstel daartoe werd weggestemd door, u raadt 't al, Williams.) Nog los van de stabiliteit zullen de remmen tot ongeveer twee derde van de race sowieso een groter gewicht moeten afremmen. Remmen zullen zeker marginaal worden op bijvoorbeeld Montreal.

Ten derde: de benzine blijft langer in de auto, dus zal warmer worden en daarmee energie verliezen. Wie z'n brandstoftemperatuur in de hand weet te houden zonder extra gewicht aan extra koeling mee te zeulen, heeft een groot voordeel. Maar een koelere plaats voor de brandstof kan weer nadelige gevolgen hebben voor de luchtstroom...

En hoe zit 't dan met de banden? Bridgestone gaat waarschijnlijk banden leveren die redelijk lang meegaan. Eén pitstop blijft verplicht omdat de two-compound-regel blijft bestaan. Dat betekent dat het tijdstip van de pitstops vooral bepaald gaat worden door verkeer. En natuurlijk door de manier waarop coureurs de slijtage van hun banden onder controle weten te houden.

Kortom, ook met een engine freeze hebben de F1-technici weer volop zaken om hun kop over te breken. En gelukkig maar.

Aan de sportieve kant: kwalificatie wordt weer het rijk van de snelste, dus geen racebrandstof meer mee in Q3. Het format in drie delen wordt wegens televisiesucces wel geprolongeerd. Ik vind 't zelf ook leuk, dus prima. Wel weer vreemd: de 107%-regel is niet teruggehaald, terwijl het maar de vraag is hoe de nieuwe teams het er straks vanaf gaan brengen.

Wie heeft er aanvullende gedachten?
    Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
    "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Mwoah, dat vat het aardig samen, lijkt me zo.

Daarnaast verwacht ik Ferrari vooraan omdat die vroeg zijn begonnen met de ontwikkeling van de 2010 auto (dit itt tot wat McLaren daarover zegt, http://www.autosport.com/news/report.php/id/79422).

Verandert er eigenlijk nog iets aan de vleugelgeometrie (of houden we die iele achtervleugels?)?

Positief: geen wieldoppen meer en weer echte pole positions.

Groet
    GJ
    Last edited by GJ; 24-05-10, 11:12.

Comment

Was veiligheid niet ooit ook een argument om tijdens pitstops te mogen tanken? Lijkt me best een risico, 260 kilo brandstof aan boord..
      Doet me denken aan Peterson op Monza 1978, brrr.

Comment

Leuke draadje!

Niet dat ik hier iets nieuws zal neerzetten, maar mijn eerste gedachten zijn balans, remmen, banden en veiligheid. Misschien ook wel kers, en een beetje de motoren.
        Als resultante van het voorgaande is misschien wel het belangrijkste probleem in het algemeen: consistentie van de auto (en aanpassingsvermogen van de coureur).

Bij de motoren verwacht ik dat koppel een relatief grotere rol gaat spelen, en vermogen iets minder. Trekkracht uit langzame bochten vanwege de grotere massa die in beweging moet worden gebracht.
        Kers (als het doorgaat) zal veel effect hebben verwacht ik vanwege het koppel van de electromotor en het nadelige effect van het gewicht dat kers meebrengt wordt door het brandstofgewicht gerelativeerd.

Veiligheid. Dat wordt volgens mij een serieus issue omdat de brandstoftanks misschien wel plat boven een deel van de bodemplaat worden gemonteerd. Hoewel dit misschien niet gedaan wordt door de verplaatsbare massa benzine bij remmen en accelereren. Ik weet niet in hoeverre die lamellen spons in de tank dit probleem kan verhelpen. Als zo'n tank scheurt.....daar moeten we maar even niet aan denken (Paletti, Lauda, Berger, etc).
        Banden gaan zich anders gedragen met verandering in gewicht, en je kunt de druk onderweg niet aanpassen. Misschien krijgen we wel MEER pitstops, alleen om nieuwe banden met de juiste druk te monteren voor het gewicht van de auto op dat moment.
        Remmen heeft Dutch al aangehaald. Sommige circuits zijn nu al zwaar voor de remmen (Monza, Canada, Singapore, Valencia). Met extra gewicht dat zich ook nog eens verplaatst wordt dit nog erger. Ook een voordeeltje voor de kers auto's omdat niet alle remenergie door de remschijven hoeft te worden opgenomen.
        De balans van de auto wordt ook een serieus probleem, en inderdaad, wellicht verandert de hele auto wel van vorm zoals in de jaren 80. Iets bredere sidepods die vlak aflopen naar beneden. Hierdoor moet de neus en de voorvleugel ook weer worden aangepast, et voila.
        Weg zijn de besparingen.

In ieder geval denk ik dat het nog moeilijker wordt voor rookies om op niveau te presteren. Voorzichtig omspringen met materiaal, zoals Button dat mi kan, is nog belangrijker.

En zoals we tot nog toe unaniem zijn: De kwalificaties worden weer leuker!

Comment

Erg interessant in ieder geval. Wanneer werd het tanken (her)ingevoerd? '92 of zo? Het leuke is dat er maar weinig F1 ingenieurs nog aan het werk zijn die precies weten hoe zo'n zware F1 auto zich gedraagt. Idd. goed voor de spanning in het seizoen.

Comment

1994 (Verstappen....Hockenheim...)

Klik
            Last edited by scuderia; 14-10-09, 19:26. Reden: linkje

Comment

Ik ben er ontzettend benieuwd naar. Het zou wel eens zo uit kunnen pakken dat de ene auto beter is aan het begin, en de andere tegen het eind. Dat de verhoudingen dus wijzigen tijdens de race.

Mindere remmen is alleen maar goed, langere remtijd / langere remweg = meer kans voor inhaalpogingen.

Comment

Ik kan bijna niet wachten. Het wordt erg interessant. Ik wil ook zeker weer naar Monza in 2010.

Comment

In de media beginnen de speculaties ook al:

http://f1.gpupdate.net/en/news/2009/...ore-pit-stops/

Comment

En ze gaan weer morrelen. Nu weer een MotoGP-achtig puntensysteem:

http://www.autosport.com/news/report.php/id/80521

Nou, gooi alle opgebouwde puntenstatistieken maar in de prullenbak...
                    "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

Ha, die Gummers;

Nou, lachen wel; willen ze de wereldkampioen vóór de zomerstop al bekend kunnen maken of zo?
                      Scherven brengen gelul.

Comment

Geweldig, krijg je punten als je tiende wordt. RTOM.

Zelf heb ik een beetje een naar gevoel bij die gezamelijke presentatie van de nieuwe wagens in Valencia. Waar is de tijd gebleven dat ik hartstikke blij was met een zwart-wit fotootje in de AutoVisie?

Als je goed kijkt zie je dat Patrick Head nog niet eens de moeite had genomen om zijn schoenen te poetsen :-)

Comment

Nou, 't is rond hoor, de nieuwe puntentelling:

http://www.autosport.com/news/report.php/id/80531

En maakt 't iets uit? Nee hoor:

http://www.autosport.com/news/report.php/id/80532

Ja, behalve dus voor de all-time stats.

Comment

Voor 1-3 maakt het sowieso niet uit. He aantal punten is met 2.5 vermenigvuldigd, maar de verhoudingen blijven hetzelfde. Vanaf de vierde plek krijgt men relatief minder punten tot plek zeven. Een schaamteloze kopie van een poster op Pitpass die het even uit heeft gewerkt:

New ------ Old

1st - 10 ------ 10
                            2nd - 8 -------- 8
                            3rd - 6 -------- 6
                            4th - 4 -------- 5
                            5th- 3.2 ------- 4
                            6th- 2.4 ------- 3
                            7th- 2 --------- 2
                            8th- 1.2 ------- 1
                            9th - 0.8
                            10th - 0.4

De eerste kolom is nieuwe punten gedeeld door 2.5. Als ze dat nou ook nog eens in de all-time stats doen is er weinig aan de hand. Als ik niet verkeerd tel zijn er minder punten te verdelen in het nieuwe systeem. Er(we blijven een in de /2.5 mindset) worden 2.4 punten van plek 4-6(oude systeem) gebruikt worden om positie 8-10 (meer) punten te geven, maar dat zijn er slechts 1.4. Er zijn dus meer die punten krijgen, maar dat zijn er minder dan voorheen. De posities 1-3 zijn in het nieuwe systeem dus waardevoller geworden(en 8-10 natuurlijk ook).
                            Last edited by MN-Power; 13-12-09, 23:01.
                            Every second of your life is a part of your song

Comment

Handig tabelletje!

Misschien ga ik dat ooit nog eens doen voor mijn puntenpagina: alles omrekenen naar de juiste verhoudingen en dan delen door het aantal GP's. Dan krijg je pas serieuze all-time stats. :)

Tot nu toe leek dat de moeite niet waard, omdat de afwijkingen zo gering waren. Maar het beeld is natuurlijk allang vertekend door de enorme toename in GP's die voor het WK meetellen. Daardoor slaat deze lijst eigenlijk nu al nergens op:

http://forix.autosport.com/8w/6thgear/pointstotal.html

Comment

Zag net het nieuwe logo van Lotus F1 en moet zeggen dat ik het toch wel echt cool vind dat dat team er weer bij is :-)

Comment

http://www.autosport.com/news/report.php/id/80567

Ergens heb ik iets gemist? Gaat die oude "Team Lotus" naam (waarvan de rechten zaten bij David Hunt) toch niet gebruikt worden?

Comment

Nee, nu Proton ermee te maken heeft gekregen, kunnen ze Hunt helemaal passeren.

Comment

Whoehaha, dit kan nog leuk worden!

http://www.autosport.com/news/grapevine.php/id/80599

Alleen al het plaatje:

Die Fernandes heb toch wel humor...

Comment

Haha, gewelige actie! 2 teambazen die elkaar eens niet lopen te beschuldigen maar ook goed bevriend kunen zijn.
                                        Giulia 1600 Super '65
                                        Abarth 595 Competizione '15

Comment

Zal Mallya(van Airlines nr. 3) er nog een schepje bovenop durven doen? :-)

Comment

ROFL, geweldig, wat een humor dit. :):)
                                            Mini Cooper Clubman
                                            "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                            "Jasper val dood." - RH

Comment

Geinige actie :-)
                                              Inderdaad, we hebben dus 3 airline-eigenaren onder de teambazen, Paul Stoddart zal balen dat ie er niet meer bij is...

Comment

En Lauda moet ook maar weer terugkomen. :)

Die heeft na Jaguar nog wat goed te maken...

Comment

Ik heb het gevoel dat het weer 'leuk' wordt in de F1; weg kliniek, weg smerige politiek. Laat die rivaliteit en poetsenbakkerij van weleer maar gauw terugkomen.
                                                  Cuore Sportivo!

Comment

Petronas kapt met de team sponsoring (gaat dus niet naar Lotus). Ze zullen nog wel de GP van Maleisië sponsoren:

http://f1.gpupdate.net/en/formula-1-...m-sponsorship/

Comment

Weer Petronas nieuws. Wel team-sponsoring, maar geen Lotus, geen Sauber, maar Mercedes.

http://f1.gpupdate.net/en/formula-1-...mercedes-deal/

Comment

Hier maar. The good doctor is weer hilarisch en to the point:

http://www.pitpass.com/fes_php/pitpa...s_art_id=39708

Pagina 2 over BMW, Toyota en Ford is raak, pagina 3 over 'Steve GP' is een giller.

Note to Trudi Coughlan, if Stefan GP does buy Toyota data, you do not have to go to a local shop to get it copied.
                                                        ROFL!

Comment

Mercedes gaat vandaag de "2e" rijder aankondigen; Bild (meestal goed op de hoogte) schrijft dat 't Schumi is.
                                                          Ben benieuwd want ergens anders las ik dat Schumi eerst z'n nek wilde "testen" in een GP2-wagen. Aangezien dat volgens mij nog niet is gebeurd zou dat juist pleiten voor een andere rijder bij Mercedes (Heidfeld?).

Waarschijnlijk zal na vandaag de aankondiging van de 2e Sauber piloot ook niet lang op zich laten wachten.
                                                          “You’re gonna need a bigger boat”

Comment

Donington dood?

http://pitpass.com/fes_php/pitpass_n...s_art_id=39718

Zou jammer zijn. Op een F1 race op die locatie zat ik niet echt te wachten(dan toch echt liever Silverstone), maar bij andere klassen was het toch altijd wel een geweldig circuit. :-(

Comment

http://www.ad.nl/ad/nl/1020/Formule-...ug-in-F1.dhtml

Mogelijk maakt na Michael Schumacher ook diens jongere broer Ralf volgend jaar zijn comeback in de Formule 1. Volgens de Duitse krant Bild am Sonntag heeft één van de vier nieuwe teams de Duitser een aanbieding gedaan. Schumacher zou echter niet happig zijn op een terugkeer.

Kansloze vertaalmeuk in het artikel trouwens: Duitse kampioenschap voor toerismewagens (DTM).
                                                              2019 Volvo V60 T6

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door floris_s Bekijk bericht
                                                                http://www.ad.nl/ad/nl/1020/Formule-...ug-in-F1.dhtml

Mogelijk maakt na Michael Schumacher ook diens jongere broer Ralf volgend jaar zijn comeback in de Formule 1. Volgens de Duitse krant Bild am Sonntag heeft één van de vier nieuwe teams de Duitser een aanbieding gedaan. Schumacher zou echter niet happig zijn op een terugkeer.

Kansloze vertaalmeuk in het artikel trouwens: Duitse kampioenschap voor toerismewagens (DTM).
                                                                Het zal niet bij Lotus zijn; Gascoine is geen fan van 'm en hield zijn komst bij Force India 2 jaar geleden ook tegen (voor zo ver nodig, want hij was ook langzaamste bij de shoot-out)
                                                                Last edited by ZamBeZi; 27-12-09, 16:26.
                                                                “You’re gonna need a bigger boat”

Comment

Working...
                                                                X