Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

GP Brazilie 2009

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • GP Brazilie 2009

    De een-na-laatste, in het land van het echte carnaval.

    Button probeert de koele kikker uit te hangen:
    Button not feeling added pressure

    Barichello probeert dat ook, maar echt overtuigend?
    Barrichello: Last year tougher than '09

    En dan nu het belangrijkste: het weekend gaat waarschijnlijk nat worden!


    Donderdag persconferentie gaat daar dan ook over:
    Thursday's press conference – Brazil

  • #2
    Nat is vét in het voordeel van Vettel :) Kan nog leuk worden dan...
    Aprilia RSV Mille '01

    Comment


    • #3
      Hoho, Peterst! OOPS was eerder!

      http://www.gummen.org/forum/showthread.php?t=3745

      :p
      Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
      "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

      Comment


      • #4
        Lol, maar Peter doet het vollediger(zie andere draadje). ;-)
        Every second of your life is a part of your song

        Comment


        • #5
          Oooohh, dacht dat dat het algemene draadje was voor de GP F1 Brazilië.
          Dit is de specifieke voor 2009 :-)

          dank je MN, vooral zo'n wave plaatje is even werk.........

          ..........om te vinden.

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Peterst Bekijk bericht
            Oooohh, dacht dat dat het algemene draadje was voor de GP F1 Brazilië.
            Hmm, wat zouden we eens voor algemeens kunnen bespreken over de GP van Brazilië? :)

            Intussen staan de usual suspects van de laatste races weer vooraan in de eerste vrijdagsessie:

            http://www.autosport.com/news/report.php/id/79478
            Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
            "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

            Comment


            • #7
              Op formula1.com staat een set up analyse van Renault.

              Hierin wordt onder andere aangemerkt dat Interlagos nog steeds erg hobbelig is. Verder hebben sector 1 en 3 hebben lange rechte stukken, hetgeen resulteert in een race aero-setup met minder downforce dan de quali set-up. Focus van de aero set-up voor de race is vooral gericht op inhalen in turn 1 en verdedigen op Reta Oposta.

              Voor de set up van de ophanging, ligt de focus op turn 12. Deze bepaalt entry speed voor het rechte stuk van start/finish en aangezien je hier 15sec op het gas staat (en das lang), culmineert het effect van een goede exit op deze bocht gedurende die periode van 15sec. Dat dit slow-speed understeer in het middelste deel tot gevolg heeft is acceptabel (ofwel, hetgeen je verliest in dit deel door de set-up, wordt op het rechte SF stuk ruimschoots gecompenseerd).

              Dan is er nog het hobbelige oppervlak. Door hernieuwd asfalteren, is dat minder dan voorheen en kan er lager gereden worden. Dat betekent dat het verschil met vorig jaar, hier kleiner zal zijn dan elders. Interlagos is ook niet zo zwaar voor de remmen, hetgeen de Red Bulls een plezier zal doen. Drie punten, zijn hier zwaar op de remmen en de remarbeid is hier ongeveer gelijk aan Barcelona.

              Het lastigste deel voor de rijders zit natuurlijk in het deel tussen turns 6 en 8. Alonso beschouwt in het artikel, de bochten 6 en 7 als één: "You have to treat turns six and seven as one long corner, but it's important to take a very smooth approach and stay off the curbs. It's also bumpy which can unsettle the car and you have to be careful not to oversteer. Then after a high-speed corner, you have turn eight, one of the slowest on the circuit. This time you have to be aggressive with the steering and use the curbs as well as fighting understeer."

              Daar de zijwaarste kracht op Interlagos relatief beperkt is en het baanoppervlak relatief glad, kun je het, qua banden, met de zachte compounds redelijk lang volhouden. Bridgestone heeft dan ook de medium en super-softs uit hun 2009 aanbod meegenomen.

              Het belangrijkste element op Interlagos is de motor! Er wordt langere periodes plakgas gereden en dan telt vermogen hard mee (koppel is lekker voor corner exit, maar voor snelheid heb je vermogen nodig (voor de techno-n00bs onder ons)). Dan komt de hoogte van Interlagos om de hoek kijken. 800m hoog, dus ijlere lucht en minder zuurstof. Dit scheelt gemiddeld 7% in vermogen. Anders gezegd, qua slijtage kun je Interlagos met 62% plankgas vergelijken met 56% plankgas op zeeniveau. Dus de hoogte vermindert de belasting van de zuigers, maar de bijvoorbeeld de krukas heeft het nog steeds behoorlijk zwaar.

              Dan is er de impact van de middelste sector en de hobbeligheid: om zo snel mogelijk door dit deel heen te kunnen, is een vloeiend vermogensverloop cruciaal (de lijn van max koppel naar max vermogen). Dit stelt de rijder in staat een goede balans van de auto, in dit lastige deel, te handhaven (probeer je dit deel eens voor te stellen met de turbo motoren uit midden jaren 80). Voor de techno-n00bs: middelste deel is langzaam, dus is downforce hier niet zo belangrijk, maar ophanging (veren/schokdempers)/mechanische grip des te meer. Aangezien dit deel van de baan gekenmerkt wordt, door kort maar hard remmen, gevolgd door harde accelaratie vanuit lage snelheden, en forse richtingsveranderingen (hard en direct sturen, dus), is het van belang dat de auto zo stabiel mogelijk is. Een vloeiend vermogensverloop voorkomt dat de auto plotselinge richtingsverandering ondergaat over de hobbels en dat er, op een beheerste wijze uit een bocht weg geaccelereerd kan worden. Minder vloeiende accelaratie zal het corner-exit onderstuur verergeren en o.a. de slijtage van de voorbanden erger maken, dan noodzakelijk.

              Ik hoop dat iemand iets heeft hieraan en ben benieuwd naar jullie reacties.

              Michael J Drost

              Comment


              • #8
                Interessante beschrijving! Het ziet er plausibel uit.

                Comment


                • #9
                  Mooi stuk Michael!
                  Maar kun je die 7% vermogensverlies wel direct relateren aan de slijtage?

                  Comment


                  • #10
                    Het blijft een beetje gissen denk ik. De toeren zullen er niet minder om zijn, dus de draaiende delen bewegen net zo hard, maar de verhouding onderdruk/bovendruk zal anders zijn. Ik gok op toch iets minder slijtage.

                    Comment


                    • #11
                      Maar KERS verliest niks. Die extra pk's blijven er even veel. Dus relatief is een KERS auto beter af. Aangezien Interlagos een lang recht stuk heeft, berg op ook nog, lijkt het me dat de KERS auto's een behoorlijk voordeel moeten hebben.

                      Comment


                      • #12
                        Nou zojuist is de laatste training op een natte baan geweest. Zware regenval had ook al voor uitstel gezorgd.
                        Williams 1-2 met Rosberg aan kop. Iedereen heeft ongeveer 6 tot 9 rondjes gereden, en wat ik begreep is dat de sessie vroegtijdig is afgevlagd wegens rood. Dit werd veroorzaakt door een crash van Grosjean.

                        Comment


                        • #13
                          Still flying the Piquet flag? :)
                          Mini Cooper Clubman
                          "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                          "Jasper val dood." - RH

                          Comment


                          • #14
                            Zo die C63 boenderde toch leuk over de baan in de regen :)
                            Aprilia RSV Mille '01

                            Comment


                            • #15
                              Allemachtig Q1: Vettel 16e en dus klaar :-(
                              Hamilton out, Kova out...
                              En Fisi meteen aan het begin gespind, dat had Badoer nauwelijks slechter gekund...

                              Comment


                              • #16
                                Nieuweling Kobayashi op P7 is ook een behoorlijke verrassing, in deze lastige omstandigheden.

                                Comment


                                • #17
                                  staat mij niet bij dat er eerder een training zo lang heeft geduurd.
                                  oh my word
                                  is er hier ook niet iets van een time frame waarbinnen het afgerond moet worden ivm beschikbare satelliet tijd?
                                  Anders zitten we hier naar te kijken tot misschien wel 23.00 uur?
                                  When life gives you lemons ask for salt and tequila

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ik moet op visite, en heb nog NET weten te bedingen bij mdv dat we vertrekken NA de qualy.

                                    De weergoden zijn mij goed gezind in Brazilie :)

                                    Comment


                                    • #19
                                      Nou dan hoop ik dat de fuif nog even gaat duren want dit duurt allemaal ongekend lang. En ik vind 't héérlijk :)
                                      Aprilia RSV Mille '01

                                      Comment


                                      • #20
                                        Nou Scuderia, de kosten van dat kado zuip je er niet meer uit hoor vandaag! :-)

                                        Comment


                                        • #21
                                          Barichello op pole. Die doet nu toch hele goede zaken, met Button op P14 en Vettel op P16...

                                          Sutil op P3, Buemi op P6, netjes, netjes.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Wordt weer leuk morgen!!!

                                            Comment


                                            • #23
                                              Wat een natte geit daar in den Brazil.

                                              Waarom rijdt die Button zo lafjes 14e. Als Bari 't kan, dan hij ook. Of ze moeten gokken met een andere afstelling (bari gokt op nat, button op droog ?)

                                              Hoe dan ook wil je wel eerst even Q2 doorkomen voordat je die afstelling in Q3 erop schroeft afaik.

                                              Smullen (letterlijk, met 't avondeten op schoot zeg maar) morgen dus !

                                              Comment


                                              • #24
                                                Toch blijft het vreemd, zowel de McLarens als de RedBull stonden blijkbaar teveel op droog weer afgesteld; in alle gevallen werd geklaagd over surfen, dus de auto staat te laag, de bodemplaat surft over de plassen op de baan. Rijder is kansloos daartegen.
                                                Die lage afstelling hebben ze zo gedaan met het oog op de race, die misschien wel droog is.

                                                Ja, misschien... dat die baan blank staat tijdens qualifying was een keihard feit, maar ze gokken op *misschien* een droge race.

                                                Kan natuurlijk best dat het morgen inderdaad droog is, maar dan moeten ze eerst 15 wagens passeren, hebben risico's in de eerste ronde (eerste bocht op Interlagos gaan er altijd wel een paar vleugels aan) etc.

                                                Lastig te volgen waarom kanshebbers dit risico namen.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Is er nou een opmerkelijk verschil in rijstijl tussen Barichello en Button waardoor Button nu minder goed uit de verf komt, terwijl hij aan het begin van het seizoen de betere was?
                                                  * Voor emotionele problemen is er geen rationele oplossing.
                                                  * Standaarden zijn net tandenborstels: iedereen heeft er eentje en niemand wil die van een ander gebruiken.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Barichello is wat ruwer, en krijgt daardoor de banden beter op temperatuur. De vraag is alleen wat er dan ergens in het jaar precies aan de auto veranderd/doorontwikkeld is dat Button nou net niet meer die ideale temperatuur bereikt.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Oorspronkelijk geplaatst door M4 Bekijk bericht
                                                      Waarom rijdt die Button zo lafjes 14e. Als Bari 't kan, dan hij ook. Of ze moeten gokken met een andere afstelling (bari gokt op nat, button op droog ?)
                                                      Button bleef op de full wets aan het eind van Q2. Dat was de verkeerde gok.
                                                      Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                                      "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Oorspronkelijk geplaatst door slibbe Bekijk bericht
                                                        Is er nou een opmerkelijk verschil in rijstijl tussen Barichello en Button waardoor Button nu minder goed uit de verf komt, terwijl hij aan het begin van het seizoen de betere was?
                                                        Ik lees net de volgende verklaring van Rubens:

                                                        I've tried to explain to everyone that I had some technical problems with the brakes. My brakes were working perfectly but unfortunately, with this car, the way it's built, I had the rear callipers running too hot and because of that, I couldn't run the rear wheel covers for most of the time. The balance was not the same. The car was still good but it wasn't as good as Jenson had it at times. For the past three years I've tried the brakes that Jenson were using and I never liked them. We tried and took them off and just before Silverstone we said we should try them again because we're losing too much time, and then since Silverstone I've been using those brakes and I have the same quality of car that Jenson is using, so since then I've made a step forward and I've been much happier with the whole condition and been helped by the fact that I could use all the aerodynamic devices on the car.
                                                        Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                                        "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Nou, petje af voor Buemi en Rosberg. Zwaarder dan de mannen voor ze op de grid.

                                                          1 - Rubens Barrichello / Brawn = 650.5kg *
                                                          2 - Mark Webber / Red Bull = 656.0kg *
                                                          3 - Adrian Sutil / Force India = 656.5kg *
                                                          4 - Jarno Trulli / Toyota = 658.5kg *
                                                          5 - Kimi Räikkönen / Ferrari = 651.5kg *
                                                          6 - Sébastien Buemi / Toro Rosso = 659.0kg *
                                                          7 - Nico Rosberg / Williams = 657.0kg *
                                                          8 - Robert Kubica / BMW = 656.0kg
                                                          9 - Kazuki Nakajima / Williams = 664.0kg
                                                          10 - Fernando Alonso / Renault = 652.0kg *
                                                          11 - Kamui Kobayashi / Toyota = 671.6kg
                                                          12 - Jaime Alguersuari / Toro Rosso = 671.5kg
                                                          13 - Romain Grosjean / Renault = 677.2kg
                                                          14 - Jenson Button / Brawn = 672.0kg
                                                          15 - Vitantonio Liuzzi / Force India = 680.0kg
                                                          16 - Sebastian Vettel / Red Bull = 683.5kg
                                                          17 - Heikki Kovalainen / McLaren = 656.5kg *
                                                          18 - Lewis Hamilton / McLaren = 661.0kg
                                                          19 - Nick Heidfeld / BMW = 650.5kg *
                                                          20 - Giancarlo Fisichella / Ferrari = 683.5kg

                                                          Leuk voor Rubinho, maar hij is wel erg licht.

                                                          En wat is Heidfeld van plan achterin met weinig brandstof? Gokken op een vroege safetycar. Okay, misschien een goeie gok.

                                                          In ieder geval zijn alle smaken aanwezig voor een mooie race morgen. Of eigenlijk straks.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Ik snap de opmerking over Buemi en Rosberg niet, maar het lijstje laat ook veel vraagtekens.

                                                            Rubens is erg licht, maar als je zo kijkt, valt op dat Kimi er weinig van bakt en zijn fantastische vervanger helemaal niks.
                                                            Behalve Nick is Heikki ook een vlieggewicht.

                                                            Wat je niet ziet aan het lijstje is wie wat voor setup heeft.
                                                            * Voor emotionele problemen is er geen rationele oplossing.
                                                            * Standaarden zijn net tandenborstels: iedereen heeft er eentje en niemand wil die van een ander gebruiken.

                                                            Comment


                                                            • #31
                                                              Oorspronkelijk geplaatst door slibbe Bekijk bericht
                                                              Is er nou een opmerkelijk verschil in rijstijl tussen Barichello en Button waardoor Button nu minder goed uit de verf komt, terwijl hij aan het begin van het seizoen de betere was?

                                                              In Monza met eigen ogen kunnen zien inderdaad, dat Rubens en Jensen behoorlijk verschillen qua rijstijl. Rubens stuurt veel later en ruwer in, terwijl Jensen aan slotracing lijkt te doen.

                                                              Comment


                                                              • #32
                                                                Dan zou Button wel eens behoorlijk voordeel kunnen hebben van de veranderde regels volgend jaar.
                                                                * Voor emotionele problemen is er geen rationele oplossing.
                                                                * Standaarden zijn net tandenborstels: iedereen heeft er eentje en niemand wil die van een ander gebruiken.

                                                                Comment

                                                                Working...
                                                                X