Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beter of slechter dan verwacht in de F1?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Beter of slechter dan verwacht in de F1?

    Op autosport.com hebben ze naar aanleiding van de grote talententest in de oude doos gegraaid. Daar kwamen ze uit bij de allereerste F1-talententest die als zodanig bekendstond: die van 28 september 1993 op Estoril. Ook aanwezig: Jos Verstappen voor zijn eerste km's in een F1-auto. En het geeft je toch te denken als je leest wat Autosport destijds daarover schreef. Wat ging er toch mis?

    Oorspronkelijk geplaatst door Autosport'93
    Much has been written about Verstappen. The 21-year-old Dutchman's car racing career spans just 24 months. From an FF1600 test at Zandvoort in October 1991, through a Vauxhall Lotus series (1992 Benelux champion), to a winter in New Zealand in Formula Atlantic (fourth overall) and this year's successes in Germany, Jos has built a reputation for climbing into a car and stunning onlookers with his immediate pace.

    Would he do the same in his first taste of F1? Few thought so, for having never driven Formula 3000, this leap from 175bhp F3 cars to a 750bhp F1 car with traction control, active suspension, semi-automatic gearbox and carbon brakes would surely take him some time to get used to.

    Jos climbed aboard the Footwork-Mugen early on Tuesday morning. The sun was bright, the circuit dry and he appeared relaxed. In fact, he looked anything but a nervous newcomer, about to sample the star-studded world of F1 for the very first time. Even the presence of a Dutch TV crew, shadowing his every step, was dealt with like a seasoned F1 champion. The instructions from the team were clear and simple. Take your time, make sure you are comfortable and find your limit.

    The Footwork fired up and Jos drove out of the garage. Fifteen minutes later he was back. His audience couldn't quite believe what they'd just seen. His fourth lap had been a 1m16.8s, which would have qualified him 24th for the previous Sunday's Grand Prix.

    Still, they say getting within two seconds of a decent time is easy; it's the final tenths that are difficult. Within five more laps, Jos was down to 1m15.6s, just 0.1s shy of the qualifying time of the car's regular driver, Aguri Suzuki. By lunchtime, he had done 41 laps and had trimmed his time to 1m15.43s. Obviously, he felt comfortable with the Footwork, and F1.

    "I must say I thought it would be quite difficult, the jump from F3 to F1," he said. "I was thinking about the power, the brakes, the fast corners. But really, it was not so difficult."

    What about the massive increase in power under his right foot?

    "Yes, that was incredible," he smiles. "On the first lap I thought ‘shit!' I never thought it would be so fast. But by the third lap I was really enjoying it, it was fantastic. After 10-15 laps it feels normal and you find yourself wanting more. Still, it's very fast."

    In the afternoon, Jos's times tumbled further. At the end of 65 laps, he'd set a best time of 1m14.45s, good enough for 10th on the grid, and just 0.07s slower that Warwick. The pits were soon buzzing.
    Man, Jos was toen echt the hottest thing since sliced bread...

    Zo zijn er nog wel meer coureurs die hun belofte niet hebben waargemaakt. En omgekeerd heb je de coureurs die tot aan de F1 vrij middelmatig leken, maar eenmaal in een F1-auto...

    Wie kennen we? Om er alvast mee te beginnen, met wat zeer recente voorbeelden en een paar uit het verleden:

    Beter dan verwacht:

    1. Buemi
    2. Kobayashi
    3. Mansell
    4. D Hill
    5. Lauda
    6.

    Slechter dan verwacht:

    1. Grosjean
    2. Piquet
    3. Kovalainen
    4. Verstappen
    5. Magnussen
    6.
    Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
    "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

  • #2
    Beter dan verwacht:

    Kimi? Had toch niet veel relevante ervaring toen hij instapte.

    En ik vraag me af of Verstappen zelf nou zo'n tegenvaller was. Bij Benetton liet ie toch best leuke dingen zien en daarna heeft ie nooit meer bij een fatsoenlijk team gereden(dankzij zijn(manager's) onderhandelings'skills'). Zijn carriere is wel een flinke tegenvaller, maar ik denk niet dat het aan zijn racecapaciteiten heeft gelegen.
    Every second of your life is a part of your song

    Comment


    • #3
      Nou... Jos mag snel geweest zijn, bij tijd en wijle, maar hij blunderde ook als geen ander. Acties zoals die waarbij hij Montoya (in leidende positie) uitschakelde (Brazilie, 2001), zijn m.i. minstens zo schadelijk geweest voor z'n carriere als Rothengatter.
      Well Brian... I'm opening a boutique!

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door MN-Power Bekijk bericht
        Zijn carriere is wel een flinke tegenvaller, maar ik denk niet dat het aan zijn racecapaciteiten heeft gelegen.
        Okee, da's zeker waar. Maar er kwam hoe dan ook niet uit wat erin zat. Zijn carrière is inderdaad één grote what-if.

        Nog een paar voorbeelden uit die categorie:

        - Jan Lammers
        - Mauro Baldi
        - Corrado Fabi
        - Mike Thackwell
        - Stefano Modena
        - Gianni Morbidelli

        Van de huidige coureurs zou ik Liuzzi willen noemen: ook een kartlegende die door de rangen vloog, maar bij wie het er nog steeds uit moet komen.

        En misschien eigenlijk ook Trulli en jouw held Heidfeld, die beide als meteorieten naar de F1 werden gelanceerd en resp. 1 en 0 GP's wonnen - hoewel je een carrière van ruim tien jaar F1 ook weer niet als 'mislukt' kunt beschouwen...

        Zelfde categorie als pakweg Capelli of Johansson 20 jaar geleden: heel goed, redelijk opmerkelijke F1-entree, maar het uiteindelijk toch net niet zijn.

        Opmerkelijk veel Italianen trouwens. Hmm.
        Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
        "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

        Comment


        • #5
          O ja, in de categorie kartgrootheden zouden Pizzonia en Pantano het rond de eeuwwisseling het he-le-maal gaan maken.

          Ook een fraaie categorie: 'de nieuwe Alain Prost'. Een eindeloze rij Franse supertalenten die het in de meeste gevallen uiteindelijk niet eens voorbij de F3000 schopten: Hélary, Lagorce, Bouchut, Gounon, Ayari, Tréluyer, etc. Alleen Jean Alesi wist zich nog enigszins uit die verloren generatie omhoog te werken.
          Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
          "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door netraam Bekijk bericht
            Nou... Jos mag snel geweest zijn, bij tijd en wijle, maar hij blunderde ook als geen ander. Acties zoals die waarbij hij Montoya (in leidende positie) uitschakelde (Brazilie, 2001), zijn m.i. minstens zo schadelijk geweest voor z'n carriere als Rothengatter.
            Dat was acht jaar na zijn eerste race mag je ook eens wat verkeerd doen? ;-) Ik was toen ook niet zo blij met hem, maar de BMW-Williamsen zijn binnen zeer korte tijd een keer of 3 keer vanachter aangereden, dus je raakte eraan gewend. :-)
            Every second of your life is a part of your song

            Comment


            • #7
              Hoe ver wil je die What-if vraag doortrekken?

              Als ik de december editie van RTL-GP magazine erbij pak dan zie ik het verhaal van Jos Verstappen in 't perspectief van die van Jan Lammers en iemand als Tiff Needell, die in dat prachtige magazine zijn beschreven. Maar ook het verhaal van Massa. Wat hebben ze gemeen en wat niet?

              Jan, Jos en Tiff zijn vechters. Echte racers die het in de F1 ver hadden kunnen schoppen. Een echte racer is Massa niet, maar hij zit wel in een auto die de potentie heeft om wereldkampioen te worden, want die kans hebben meerdere coureurs en teams dit jaar gehad. Als hij vorig jaar en dit jaar kampioen was geworden, dan had niemand gezegd: Zow heej, die is goed!

              Dus ja, wat hadden Jan, Tiff en Jos kunnen winnen als ze wél de juiste auto hadden gevonden en wereldkampioen waren geworden?

              Stel dat Vettel komend jaar een waardeloze auto heeft en geen punten meer kan pakken voor de rest van zijn leven, om wat voor reden dan ook. Dan zegt iedereen achteraf ook nog steeds: Zow heej, die was goed!

              Tuurlijk zie ik 't liefst rijders die zowel een vechter zijn, een team kunnen opbouwen, een krachtige persoonlijkheid hebben zonder soufflerende afgedankte tekstschrijvers van niet-verkozen presidentskandidaten, wereldkampioen worden. Eens in de zoveel tijd is er zo'n rijder. De één grijpt zijn kans. De ander grijpt mis. Sommigen doen alles goed, maar om allerlei redenen zijn ze niet meer zichzelf zodra de helm af gezet wordt. Gelukkig is er al heel lang niemand meer dood gegaan, maar soms zou dat de sport weer van een nieuw infuus kunnen voorzien. Dutch moet niet alleen voor RTL-GP blijven schrijven, maar ook teksten bedenken voor opkomende talenten die het marketinggehalte van alle politiek correcte antwoorden tijdens interviews omlaag halen en de spanning op een gezonde manier terugbrengen. Zodra ze de top hebben bereikt, dan is Dutch mans genoeg om als souffleur z'n mond te houden en gewoon te genieten van al 't moois, gepast en ongepast, dat dit soort mannen kunnen uitkramen in het heetst van de strijd en ze de 'what-if-coureurs' jaloers achterlaten.

              Comment


              • #8
                Opmerkelijk veel Italianen trouwens. Hmm.
                Karting. De rest van de wereld heeft pas veel later het nut gezien van een hoogwaardige en professionele kartcompetitie. Het WK karting werd vroeger door de hele wereld georganiseerd, maar het échte WK karting vond plaats in de Italiaanse kampioenschappen. Daarnaast was de openbare weg in Italie altijd één groot circuit, misschien zelfs nog wel uitdagender dan welk circuit ook ter wereld. Als je daar de snelheid te pakken had, dan kon je overal succesvol worden. De Italiaanse breinen en ego's zijn ook perfect voor de autosport. Italianen zijn niet per sé lui en slordig in allerdaagse dingen, waar ze zich heel druk om maken, of juist niet. Maar ze worden rustig in hun kop als ze heel hard gaan, zonder daarvoor hard te moeten werken. Dus zolang de hele wereld op een afstand blijft en de druk van 't racen zich beperkt tot.... racen, dan redden Italianen het ver. Heel ver.

                Neemt de druk buiten het racen om toe, dan wil de Italiaans maar 1 ding en dat is .... rust. Die combinatie is niet geschikt om wereldkampioen F1 te worden, want dat is keihard werken. Kijk naar Schumacher en Senna. Die werkten zich net-niet kapot. Net-niet. Dat is de kunst. Een Italiaan die op zijn tenen moet lopen, die gaat kapot. Het is alles of niets. Daarom is het na de kartsuccessen zo moeilijk om in de formule racerij tot op 't hoogste niveau terecht te komen voor ze. Autoracen kunnen ze wel, maar dat is 't mooie van autosport, het is meer dan dat.

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Dennis Cavallino Bekijk bericht
                  Een Italiaan die op zijn tenen moet lopen, die gaat kapot. Het is alles of niets. Daarom is het na de kartsuccessen zo moeilijk om in de formule racerij tot op 't hoogste niveau terecht te komen voor ze. Autoracen kunnen ze wel, maar dat is 't mooie van autosport, het is meer dan dat.
                  Alle Italianen in dat rijtje konden inderdaad de druk niet aan. Liuzzi zou er ook weleens bij kunnen gaan horen.

                  Maar maak van 'het hoogste niveau' dan wel het 'allerhoogste niveau'. In de F3 en F2 (toen dat er nog was) waren ze stuk voor stuk ongenadig goed. In de F1 wisten ze net niet die prestaties neer te zetten waardoor ze extra opvielen en alsnog bij een topteam terechtkwamen.

                  Je kartingtheorie zou weleens kunnen kloppen. En daar profiteren buitenlanders optimaal van mee. Kubica bijvoorbeeld is ook een kind van de Italiaanse kartingscene.
                  Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                  "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Dennis Cavallino Bekijk bericht
                    Hoe ver wil je die What-if vraag doortrekken?
                    Puur kijkend naar het potentieel dat ze onder de F1 aan de dag legden. Zo af en toe - en dat gebeurt helemaal niet zo vaak - heb je van die coureurs die er gewoon met kop en schouders boven uitsteken en een ongelooflijke dominantie tentoonspreiden in de F3 of F2 of, recenter, in de WSR of GP2. Het zijn er steeds echt maar een paar van wie je zegt 'als die 't niet gaat maken, dan weet ik 't niet meer'. In deze periode heb je 't dan over Hülkenberg en Bianchi.

                    Je hebt erbij die de verwachtingen dan ook waarmaken. Beste recente voorbeeld is natuurlijk Hamilton.

                    Maar Verstappen was er ook zo een. En toch gaat er dan ergens iets mis. Kan van alles zijn. De druk. Een verkeerde keus (in het geval van Jos voor Benetton-met-Schumacher i.p.v. McLaren - da's pas een grote what-if). Iemand anders die een paar keer net op het verkeerde moment tegen je aanrijdt. Materiaalpech op het verkeerde moment (what if Jos in Argentinië met de Simtek niet was uitgevallen met een kapotte bak maar gewoon naar het podium was gereden?). Teambazen zijn kortzichtiger dan menigeen denkt.

                    Omgekeerd heb je ook van die verhalen. Neem de eerdergenoemde Kubica. Goede maar niet overmatig opvallende F3-coureur, doet een zijstap naar WSR, verovert (niet eens dominant) dat niet heel sterk bezette kampioenschap, grijpt met twee handen het aanbod om testcoureur van BMW te worden, heeft het geluk dat Villeneuve tegenvalt/ruzie maakt en laat het meteen zien. Onmiddellijk heb je zo'n aura dat je wel goed moet zijn en als je dan een beetje sterk in je hoofd bent (als koele Pool ben je dat blijkbaar), surf je op die golf de rest van je F1-carrière binnen.
                    Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                    "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door netraam Bekijk bericht
                      Nou... Jos mag snel geweest zijn, bij tijd en wijle, maar hij blunderde ook als geen ander. Acties zoals die waarbij hij Montoya (in leidende positie) uitschakelde (Brazilie, 2001), zijn m.i. minstens zo schadelijk geweest voor z'n carriere als Rothengatter.
                      Nonsens. Jos had de pech in het team te komen met ene M. Schumacher en dan steekt iedereen al snel vrij bleekjes af. Verder was hij toch wel erg jong voor zo'n stap en uitdaging. Combineer dat met een lul van een manager en Jos zijn eigen geldlust en zie daar een prachtige carrière die in de knop gebroken is.

                      Groet
                      GJ

                      Comment


                      • #12
                        Nog een what-if trouwens, als het gaat om Jos: what if JJ Lehto niet was verongelukt? Dan was hij niet voor de leeuwen gegooid en had hij rustig een jaar kunnen kennismaken met die gekke Schu-Benetton en dus ook een jaar de tijd gehad om het team zo ver te krijgen die krankzinnige MS-setup van de auto te gooien ten gunste van een wat traditionelere afstelling.
                        Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                        "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                        Comment


                        • #13
                          Toch kun je dat ook omdraaien. Als Jos echt de allergrootste rijder van zijn tijd was geweest, dan had hij die Benetton, incl. setup van Schumacher gepakt, een paar rondjes gereden, het baanrecord van Schumacher verbroken en gezegd: Ik weet niet wat die gozer met die auto gedaan heeft, maar als we dit en dat veranderen, dan wordt 't misschien nog wat, nu is 't een traag kuthok.

                          Zo was Senna. Zo was Schumacher. Jos was niet zo. En ik heb Jos als racer heel hoog zitten, maar hij is dus iemand die afhankelijk is van 'de juiste auto, op 't juiste moment' en hij heeft laten zien dat hij hele slechte auto's sneller kan maken, maar die auto's waren allemaal niet zo gecompliceerd en dat is waar Jos' kracht ligt: ongecompliceerd gasgeven. In de F1 is dat niet voldoende.

                          Voor Jan Lammers geldt 't zelfde. Voor iemand als Alesi ook. Geef ze een goede auto en ze winnen. Nog steeds! Had één van deze mannen dit jaar in de Brawn gezet en ik weet zeker dat Button en Barrichello niet sneller dan Jos of Jantje zouden zijn als Jos en Jan beide goed getraind in hadden kunnen stappen. Dit jaar is de beste rijder geen wereldkampioen geworden, maar als Jos nu wereldkampioen was geworden, had iedereen gezegd: Hamilton was bagger dit jaar.

                          Ik had het wel willen zien hoor, Vettel vs Verstappen. Dat was echt close racing geworden. 2 mannen om voor op de bank te klimmen en toe te juichen alsof ze dan nog net even iets harder kunnen. Arnoux vs Villeneuve zeg maar, dát wil ik zien. :)

                          Jos heeft grootse dingen bereikt en dat realiseren wij ons op dit moment nog te weinig. Voor het tijdperk Jos was de F1 in Nederland alleen voor de echte fan die precies wist wanneer de races op TV kwamen. Dankzij Jos was opeens iedereen op de hoogte van de F1, meer nog dan Senna en Schumacher samen in ons land hebben bereikt. Dankzij Jos heeft Olav Mol jarenlang een mooi programma kunnen maken en hebben we nog meer Nederlanders in de F1 gehad, dan we 20 jaar geleden misschien hadden durven dromen. Dankzij Jos gebeurde er altijd wel wat. Dat hij net als een politicus verkeerd werd gequote en zijn 'fouten' in de pers werden uitvergroot, tonen aan dat hij een hele grote was. Niet de grootste, maar hij had alles. Talent, een grote bek, een groot hart, een groot ego en de wil om te winnen. Dat mensen zoals Schumacher vol lof over hem spreken, nu nog, zegt genoeg. Nog steeds geloof ik niet dat Rothengather de juiste man was voor Jos, maar Jos denkt daar zelf anders over als ik het zo lees en hoor her en der. Dus inderdaad, wat als Huub zich er niet mee bemoeid had? Was Jos dan financieel genaaid en uitgebuit? Was hij nooit in de F1 gekomen? Had een andere manager hem ervan kunnen weerhouden om in een Benneton te stappen, naast het grootste talent sinds Senna?

                          Ik denk dat Jos' carrière er zonder Huub heel anders uit had gezien, maar als hij die eerste kansen dan ook had verspeeld, dan had 'ie nooit zo lang in de F1 gereden, want dát is Huub's kracht geweest uiteindelijk. Die kreeg hem keer op keer terug in de cockpit. En daarom is Jos geen mislukking, maar een blijver die uiteindelijk met opgeheven hoofd de F1 heeft ingeruild voor een nieuwe carrière als succesvolle lange afstandsracer (wie weet wel net zo succesvol als Jan, Gijs en Toine) en nu met al zijn ervaring probeert om zoon Max de kans te gunnen om wel het allerhoogst haalbare te behalen: Als Nederlander wereldkampioen F1 worden. Als Max dit jaar in een Brawn had gezeten, was 't hem al gelukt. Dus er is nog hoop voor Hollands Glorie. :)
                          Last edited by Dennis Cavallino; 03-12-09, 18:34.

                          Comment


                          • #14
                            Om ook maar RL-GP Magazine aan te halen: Jacques Villeneuve sr. De broer van. Is in de F1 ook niet uit de verf gekomen. jr trouwens ook niet echt naar mijn idee. Weliswaar kampioen, maar in auto waar je niet anders van kon verwachten.

                            Jos vind ik nog altijd een moeilijk verhaal. Hij had echt veel talent, en was inderdaad kogelsnel (leuk artikeltje Dutch. Kan ik me herinneren dat dat zijn visitekaartje was). Bij Jos ontbrak het aan vastberadenheid buiten de baan en ook diplomatie en slimmigheid. In '94 maakte Jos toch echt te veel fouten, waardoor hij weer werd vervangen.

                            Bjorn Wirdheim hoort denk ik ook nog in het rijtje "niet uit de verf gekomen". Zijn F3000 race in monaco was Waterloo

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Dennis Cavallino Bekijk bericht
                              maar hij is dus iemand die afhankelijk is van 'de juiste auto, op 't juiste moment' en hij heeft laten zien dat hij hele slechte auto's sneller kan maken
                              Niet mee eens. Volgens mij kon ie dat nou eigenlijk net niet.
                              Ook geen schande hoor (zie Peterson, Arnoux, Alesi).

                              Comment


                              • #16
                                Ik voeg toe:
                                Maurizio Gugelmin (aanvankelijk wel goed met de Leyton House March)
                                Gil de Ferran (nooit in F1 gekomen).
                                Martin Brundle (de rivaal van Senna voor F1)
                                Tommy Byrne ('the fastest racing driver you never saw', verving Lammers in '82 bij Theodore)

                                De eerste drie hebben in elk geval er nog iets aan over gehouden, maar Byrne is toch een tragisch geval.

                                Comment


                                • #17
                                  Wat mij betreft:
                                  - Beter dan verwacht: Kimi Raikkonen, Jenson Button.
                                  - Slechter dan verwacht: Riccardo Zonta, Alessandro Zanardi.
                                  Cuore Sportivo!

                                  Comment


                                  • #18
                                    Klinkt misschien raar, maar van Kimi en Jenson had ik juist meer verwacht. Van Hamilton ook eerlijk gezegd. Jenson had in mijn optiek al veel eerder om 't kampioenschap moeten strijden, al is 't geen 'natural born killer'. Van Kimi had ik superioriteit verwacht: alles en iedereen op rondes zetten, baanrecords om zeep helpen alsof heel die Schumi nooit bestaan had, maar tot op heden gebeurt er eigenlijk niet zoveel bijzonders. Hamilton idem dito. Dit jaar hebben we misschien de ware aard van Lewis gezien: uitzonderlijk getalenteerd, maar ook in een slecht jaar zie je niet het werk van een grootmeester als Senna of Schumacher als ze een slechte dag, maand of jaar hadden. Iemand die wel een grootmeester was, was Stirling Moss en ook daar had iedereen van verwacht dat 'ie wereldkampioen in de F1 zou worden, hijzelf ook. Toch staat 'ie nog altijd in hoog aanzien en heeft 'ie na zijn indrukwekkende carrière als professioneel coureur een indrukwekkende carrière opgebouwd als professioneel gepensioneerde coureur en 't pad geplaveid voor heel veel anderen die op die manier oud konden worden na hun laatste race.

                                    Misschien wordt de verwachting vooraf ook al wel wat opgeblazen en hebben mensen als Hamilton 't tij meegehad tot aan de F1, maar vanaf dat moment zie je alleen op papier dat ze succesvol zijn. En dat is Button nu ook, op papier even goed als Hamilton. Toen 't moment daar was, hadden ook zij net een beetje geluk nodig, met de juiste auto op de juiste momenten. Eigenlijk vind ik daar geen bal aan, knokken moeten ze en iedereen weet dat ze dat echt wel kunnen, dat hebben we in GP2 wel gezien met Hamilton. Nu hij al wereldkampioen is en 't wellicht nog vaker gaat worden, is de lol er eigenlijk vanaf. Want bij Moss had iedereen lol om 't feit dat men zich tot aan zijn afscheid afvroeg: 'wanneer wordt 'ie wereldkampioen?'.

                                    Daarom blijft 't een raar spelletje, waarin talenten eigenlijk stapsgewijs de F1 moeten ontdekken, of meteen de kans krijgen met de beste auto en dan toch niet 100% overtuigen. Ik denk dat een supertalent met een slechte auto zichtbaar superieur moet zijn en met een goede auto van God los. Senna, Nuvolari, Schumacher, Clark en anderen gingen door als ze al de beste en snelste op de baan waren. Of ze nu een ronde voorsprong hadden, of een ronde achterstand, ze waren maar met 1 ding bezig: winnen.

                                    De woorden 'rustig uitrijden' kenden ze niet. Zij waren niet geboren om het rustig aan te doen, dat was voor de 2e rangs toptalenten die op die manier de kans kregen om ook bovenop 't ereschavot te staan als de snelste man in al zijn hoedanigheid toch van de baan was geraakt, of de auto stuk had gereden. Of als de beste coureur simpelweg niet de snelste/beste auto had. Dan konden zij 't rustig aan doen. En dán, juist dán zag je die superioriteit bij de beste coureurs, want dan hapten ze toe als de 2e rangs toptalenten met hun topmateriaal opeens pech kregen en zij vanaf achterin 't veld naar voren waren geworsteld. Met een andere rijstijl, strategie en opperste concentratie vol vechtlust en de eeuwige drang om te winnen.

                                    Die dwangmatige drang om te winnen hadden anderen misschien ook, maar het lijkt soms meer op een dwangmatige drang om te racen en dat zijn 2 totaal verschillende dingen, die je niet zomaar kunt veranderen. Een goede racer is zelden een geboren winnaar, omdat de focus ligt bij 't racen en niet bij het winnen. Daar kun je succesvol mee worden.

                                    Een geboren winnaar is niet altijd een goede racer, maar zijn focus is wel altijd gericht op de overwinning. Senna omschreef dat heel mooi destijds. Hij hield niet van de olympische gedachte om te genieten van het racen en meedoen, maar hij hield alleen maar van winnen. Destijds vond ik dat een arrogante uitspraak, maar toen begreep ik hem nog niet. Pas in 't Schumacher tijdperk begon ik dat te snappen. Hamilton is een racer pur sang, maar niet die vlijmscherpe winnaar. Alonso heeft dat weer wel, maar die vind ik als coureur minder sterk/scherp.

                                    Iemand waar ik ook stiekem meer van had verwacht was Robert Doornbos. Met een paar goede sponsors, vlotte babbel en uistraling, zijn hoogwaardige Italiaanse raceopleiding, topsportmentaliteit die hij al enigszins bewezen had en de onbezorgdheid die financiële onafhankelijkheid met hem meebracht, had ik verwacht (lees: gehoopt) dat hij een soort van onsterfelijkheid zou creëren rond zijn persoon alsof 'ie een incarnatie was van vroegere coureurs als De Portago. Dat was ook iemand die als topsporter met autosport bezig was en zich geen zorgen hoefde te maken over geld, imago en aandacht van vrouwen, maar op een relaxte manier succesvol kon zijn als coureur. Doornbos had dat voor mijn gevoel echt allemaal in zich, maar miste kennelijk toch net dat laatste beetje talent om een F1 team naar zijn hand te zetten en zichzelf naar een hoger plan te tillen. Niet dat ik er een F1 kampioen in zag, maar ik denk dat als 'ie langer in de F1 was blijven rijden, bijvoorbeeld in de rol zoals Webber bij Vettel, in een topteam als 2e rijder een onkreukbare status had opgebouwd.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Dennis Cavallino Bekijk bericht
                                      Iemand waar ik ook stiekem meer van had verwacht was Robert Doornbos. Met een paar goede sponsors, vlotte babbel en uistraling, zijn hoogwaardige Italiaanse raceopleiding, topsportmentaliteit die hij al enigszins bewezen had en de onbezorgdheid die financiële onafhankelijkheid met hem meebracht, had ik verwacht (lees: gehoopt) dat hij een soort van onsterfelijkheid zou creëren rond zijn persoon alsof 'ie een incarnatie was van vroegere coureurs als De Portago. Dat was ook iemand die als topsporter met autosport bezig was en zich geen zorgen hoefde te maken over geld, imago en aandacht van vrouwen, maar op een relaxte manier succesvol kon zijn als coureur. Doornbos had dat voor mijn gevoel echt allemaal in zich, maar miste kennelijk toch net dat laatste beetje talent om een F1 team naar zijn hand te zetten en zichzelf naar een hoger plan te tillen. Niet dat ik er een F1 kampioen in zag, maar ik denk dat als 'ie langer in de F1 was blijven rijden, bijvoorbeeld in de rol zoals Webber bij Vettel, in een topteam als 2e rijder een onkreukbare status had opgebouwd.
                                      Je bedoeld een soort Irvine?

                                      Ook wel een verrassing indertijd: Esteban Tuero
                                      “You’re gonna need a bigger boat”

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Dennis Cavallino Bekijk bericht
                                        Klinkt misschien raar, maar van Kimi en Jenson had ik juist meer verwacht. Van Hamilton ook eerlijk gezegd. Jenson had in mijn optiek al veel eerder om 't kampioenschap moeten strijden, al is 't geen 'natural born killer'. Van Kimi had ik superioriteit verwacht: alles en iedereen op rondes zetten, baanrecords om zeep helpen alsof heel die Schumi nooit bestaan had, maar tot op heden gebeurt er eigenlijk niet zoveel bijzonders. Hamilton idem dito. Dit jaar hebben we misschien de ware aard van Lewis gezien: uitzonderlijk getalenteerd, maar ook in een slecht jaar zie je niet het werk van een grootmeester als Senna of Schumacher als ze een slechte dag, maand of jaar hadden.

                                        Zijn we het weer niet eens, Cav :-)

                                        Button had gewoon een keer het geluk van een goede wagen. Dat zou je dan misschien kunnen vergelijken met Damon Hill, maar die had dan nog de eigenschap dat ie een auto echt kon te verbeteren (Arrows, Jordan). Wel respect dat Button de stap naar McLaren nu durft te maken, ik verwacht dat de situatie gaat lijken op Rosberg naast Prost destijds (ofwel: hij zal kansloos blijken tegen Lewis).

                                        En verder denk ik dat Hamilton het dit jaar juist wel heeft laten zien. Alleen, dat is het nu, en Lewis is er pas 3 jaar bij. Van het verleden van Senna en Schumacher (respectievelijk 10 en 15 seizoenen) onthouden we vooral de beste races, zoals we zo vaak geneigd zijn te denken dat vroeger alles beter was.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Nog eentje die door het ijs zakte: Johhny Dumfries.
                                          In 84 zowel UK F3 kampioen als 2e in het EK F3. In 85 testen bij Ferrari. Maar eenmaal met Lotus in F1 liet ie niks zien. Maar wat kon je verwachten, naast Senna?

                                          Comment


                                          • #22
                                            Jacques Villeneuve Sr., die met die ene entry in Montreal ergens in 1980 of zo? Snowmobile kampioen district Quebec Oost 1974? Waarom is die zo verrassend tegengevallen?? :)

                                            Ik sluit me aan bij Stefano Modena voor "waarom niet doorgebroken", die had echt championship all over hem. Toen ik in 1994 Coulthard voor het eerst zag, vertelde ik ook iedereen dat dat een toekomstig wereldkampioen was - uiteindelijk kwam hij er dicht genoeg bij om hem niet als "slechter dan verwacht" te kwalificeren met zijn palmares, maar toch. En zijn voorgeschiedenis was natuurlijk al textbook.

                                            Gevalletjes "blijde verrassingen" in recente jaren: Buemi, enne, misschien Kobayahsi? Ik vind hem in elk geval bijzonder vermakelijk. :)
                                            Mini Cooper Clubman
                                            "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                            "Jasper val dood." - RH

                                            Comment


                                            • #23
                                              Oorspronkelijk geplaatst door V4 Bekijk bericht
                                              Zijn we het weer niet eens, Cav :-)

                                              Button had gewoon een keer het geluk van een goede wagen. Dat zou je dan misschien kunnen vergelijken met Damon Hill, maar die had dan nog de eigenschap dat ie een auto echt kon te verbeteren (Arrows, Jordan). Wel respect dat Button de stap naar McLaren nu durft te maken, ik verwacht dat de situatie gaat lijken op Rosberg naast Prost destijds (ofwel: hij zal kansloos blijken tegen Lewis).

                                              En verder denk ik dat Hamilton het dit jaar juist wel heeft laten zien. Alleen, dat is het nu, en Lewis is er pas 3 jaar bij. Van het verleden van Senna en Schumacher (respectievelijk 10 en 15 seizoenen) onthouden we vooral de beste races, zoals we zo vaak geneigd zijn te denken dat vroeger alles beter was.
                                              Dan begrijp je me niet helemaal, want ik vond van Senna en Schumacher ook altijd de slechte races en seizoenen bijzonder. Vaak omdat ze tot 't uiterste gingen. Alles of niets, ook tijdens uitzichtloze posities aan 't begin én eind van een race. Op de maximale rand van legaal en illegaal en vooral Schumacher ging daar ook nog eens overheen, soms bewust en soms 'in the heat of the moment', omdat alleen maar wilde winnen. Schumacher heeft destijds ook nog eens voor een moeilijke weg gekozen door Ferrari als team te kiezen.

                                              Ik moet wel toegeven dat ik afgelopen seizoen niet alles races live heb gezien en ik vroeger wel bijna alle races live op TV bekeek.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Goh die Cav kan wel enorme lappen tekst produceren hè? En dan ook nog zoveel dingen zeggen waar je het met gemak volledig mee oneens kan zijn. ;-))

                                                Kimi wordt genoemd als beter dab verwacht omdat hij als nobody de F1 in kwam bij Sauber. Er is toen zelfs nog sreiues gediscussieerd waarom hij een superlicentie had gekregen. De rest is geschiedenis. Hij heeft het veel beter gedaan dan men ooit verwacht had. Okay, hij heeft nooit echt gewonnen van Schumacher (maar dat geldt voor vele hopefulls), maar heeft hem wel het vuur na aan de schenen gelegd in een soms verre van superieure auto.

                                                En Lewis die alleen op papier succesvol is. You have gotta be kiddin'. Hoeveel mensen missen in hun eerste jaar het WK op 1 punt en kloppen een teamgenoot die al wereldkampioen is, worden in hun 2e jaar wereldkampioen en weten in een moeilijk 3e jaar een telefooncel op wielen (copyright Jan Lammers) zover te verbeteren dat ze er zelfs races mee gaan winnen itt een teamgenoot die steeds verder wegzakt. Wat dat betreft hoort Heikki al tot de coureurs die minder gebracht hebben dan vooraf verwacht.

                                                En Alonso als coureur minder scherp en minder sterk dan Hmailton? Misschien, maar op zijn minst tijfelachtig die statement. Ik denk persoonlijk van niet. Het is vrij algemeen aanvaard dat Alonso één van de allersterkste coureurs is (en dan niet alleen mentaal). Hij is bijvoorbeeld in staat gebleken zijn rijstijl snel en drastisch aan te passen toen de control tyre daar om vroeg. Hij is eigenlijk altijd sneller in auto's dan je zou verwachten en weet het absolute maximale uit een auto te peuteren. vergeijk hem maar eens met teamgenoten die weliswaar geen geboren winnaars bleken (alhoewel je van Trulli op basis van zijn jaren voor F1 gerust anders kan beweren) allemaal de oren heeft gewassen (op Hamilton na dan). Dit jaar zal het bewijs kunnen leveren.

                                                Het gekke is juist dat de laatste 10-20 jaar coureurs goed blijken te zijn in F1 die in de jaren daaraan voorafgaand niet altijd opvielen of niet al the one to watch werden aangeduid. In zeker zin geldt dat zelfs voor Schumacher. Zijn tijdgenoot Frentzen werd lang gezien als een groter talent (of toch minimaal even groot) als Schumacher. Na entree in de F1 heeft helemaal nooit meer iemand dat gedacht. Mischien dat Frentzen ook wel in het rijtje hoort van iemand die de belofte nooit heeft waar gemaakt, net als Wendlinger.

                                                Groet
                                                GJ

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Mwoah..... Wendlinger heeft in 1994 wel even een maandje in coma gelegen na een zijdelingse schuiver op Monaco. Daarna was-ie nooit meer zo scherp. En later heeft-ie wel weer in allerlei klasses toch wel bewezen een goede racer te zijn.

                                                  Da's meer een discussie "Hoe goed ben je na een coma", waarbij de datagroep nogal klein is. Hakkinen kwam terug en won twee titels, en van Massa gaan we het volgend jaar zien...
                                                  Mini Cooper Clubman
                                                  "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                                  "Jasper val dood." - RH

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Oorspronkelijk geplaatst door Jasper Bekijk bericht
                                                    Mwoah..... Wendlinger heeft in 1994 wel even een maandje in coma gelegen na een zijdelingse schuiver op Monaco. Daarna was-ie nooit meer zo scherp. En later heeft-ie wel weer in allerlei klasses toch wel bewezen een goede racer te zijn.

                                                    Da's meer een discussie "Hoe goed ben je na een coma", waarbij de datagroep nogal klein is. Hakkinen kwam terug en won twee titels, en van Massa gaan we het volgend jaar zien...
                                                    I know, maar er stond toch geen beperking bij de vraagstelling waardoor coureurs die door externe factoren niet gebracht hebben wat je mocht verwachten, niet genoemd mogen worden. Het is sneu voor Wendlinger dat het zeer waarschijnlijk door die klappert is gekomen, maar feit blijft dat hij niet heeft gebracht wat er vooraf verwacht mocht worden.

                                                    Groet
                                                    GJ

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Dat stond er inderdaad niet zo letterlijk, nee. Maar laten we niet gaan Geelhoeden. Of wou je ook Roland Ratzenberger meenemen in de lijst met disappointments? :)
                                                      Mini Cooper Clubman
                                                      "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                                      "Jasper val dood." - RH

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Oorspronkelijk geplaatst door Jasper Bekijk bericht
                                                        Dat stond er inderdaad niet zo letterlijk, nee. Maar laten we niet gaan Geelhoeden. Of wou je ook Roland Ratzenberger meenemen in de lijst met disappointments? :)
                                                        Het kwam wel even bij me op, maar toen bedacht ik me dat de verwachtingen bij Ratzenberger helemaal niet zo hoog gespannen waren. ;-))

                                                        Groet
                                                        GJ

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Ook in de categorie 'Nooit meer zo goed na een fikse klapper': Johnny Herbert. Heeft natuurlijk nog een F1-carrière eruit weten te peuren waar menig Italiaan jaloers op is, maar toch. Hij vlóóg, tot die fatale dag op Brands Hatch.

                                                          Jemig, ik ga trouwens helemaal Molliaans praten! 'In de categorie', 'in de categorie'...
                                                          Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                                          "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Oorspronkelijk geplaatst door Jasper Bekijk bericht
                                                            Gevalletjes "blijde verrassingen" in recente jaren: Buemi, enne, misschien Kobayahsi? Ik vind hem in elk geval bijzonder vermakelijk. :)
                                                            Yep, zie de openingspost. :)

                                                            Je kunt een boek maken van alle negatieve kwalificaties die ik hier over Buemi heb neergepend tijdens zijn GP2-periode - overigens vooral de teambazen napratend met wie ik contact heb. Kan goed kwalificeren en wint alleen als-ie vooraan start (dus in GP2-sprintraces), maar echt racen? Moet je nu zien. Je kunt er soms niks van zeggen, blijkt dus.

                                                            Aan de andere kant: Kobayashi wordt nu wel érg gehyped na twee races waarin hij de wereldkampioen een beetje in de weg rijdt. ;)

                                                            Wel een mooi voorbeeld van het weinige dat ervoor nodig is om zomaar op het randje van je big break te staan.
                                                            Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                                            "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                                                            Comment


                                                            • #31
                                                              @GJ: Goeie reactie op mijn posts hoor en ik kan me prima vinden in je weerwoord. Ik vroeg niet voor niets in hoeverre je iemand's opmars tot in de F1 volgt. Hamilton is hét schoolvoorbeeld van iemand die 100% succesvol in de F1 is gestart. De toekomst moet uitwijzen of hij werkelijk die superieure rijder was die ons van tevoren werd voorgeschoteld. Ik probeer het daarom in een iets groter perspectief te zien, op de lange termijn. Op dit moment is het lastig om de huidige F1 coureurs in dat plaatje te beoordelen, dat is koffiedik kijken. Vandaar dat ik 't ook nog niet helemaal zeker weet met mijn (discutabele) uitspraken hierboven. Mij vallen gewoon wat rijders op en dat heeft met het verwachtingspatroon te maken.

                                                              Iemand die mij tot nu toe nog steeds blijft imponeren is Vettel en wat mij betreft mag 'ie wereldkampioen worden, maar dat voegt dan amper meerwaarde toe aan zijn kwaliteiten en inzet. Over 30 jaar vind ik hem waarschijnlijk nog steeds goed. Over Alonso dacht ik eerst ook zo, totdat het seizoen begon waarin 'ie wereldkampioen werd. En dat geldt ook voor Hamilton eigenlijk. Ik hoop dat je mij daarin snapt, want het is natuurlijk een afwijkende gedachte om opkomende talenten die heel rap Wereldkampioen worden, af te serveren als 'tegenvallend'. Het draait tenslotte om de winnaars en niet om de verliezers in dit spelletje. Wat ik bedoel is dat winnen op punten niet voldoende is voor een imponerende prestatie.

                                                              Vooral niet als je dat doet met de beste auto, het beste team, waar je zelf gewoon net in bent gestapt. Alonso heeft aangetoond dat hij met een experimentele auto wel wereldkampioen kan worden door hem te helpen doorontwikkelen. Toch zie ik in hem niet die overtuigingskracht die Hamilton voor aanvang van de F1 toonde.

                                                              Comment


                                                              • #32
                                                                Oorspronkelijk geplaatst door Dennis Cavallino Bekijk bericht
                                                                @GJ: Goeie reactie op mijn posts hoor en ik kan me prima vinden in je weerwoord. Ik vroeg niet voor niets in hoeverre je iemand's opmars tot in de F1 volgt. Hamilton is hét schoolvoorbeeld van iemand die 100% succesvol in de F1 is gestart. De toekomst moet uitwijzen of hij werkelijk die superieure rijder was die ons van tevoren werd voorgeschoteld. Ik probeer het daarom in een iets groter perspectief te zien, op de lange termijn. Op dit moment is het lastig om de huidige F1 coureurs in dat plaatje te beoordelen, dat is koffiedik kijken. Vandaar dat ik 't ook nog niet helemaal zeker weet met mijn (discutabele) uitspraken hierboven. Mij vallen gewoon wat rijders op en dat heeft met het verwachtingspatroon te maken.

                                                                Iemand die mij tot nu toe nog steeds blijft imponeren is Vettel en wat mij betreft mag 'ie wereldkampioen worden, maar dat voegt dan amper meerwaarde toe aan zijn kwaliteiten en inzet. Over 30 jaar vind ik hem waarschijnlijk nog steeds goed. Over Alonso dacht ik eerst ook zo, totdat het seizoen begon waarin 'ie wereldkampioen werd. En dat geldt ook voor Hamilton eigenlijk. Ik hoop dat je mij daarin snapt, want het is natuurlijk een afwijkende gedachte om opkomende talenten die heel rap Wereldkampioen worden, af te serveren als 'tegenvallend'. Het draait tenslotte om de winnaars en niet om de verliezers in dit spelletje. Wat ik bedoel is dat winnen op punten niet voldoende is voor een imponerende prestatie.

                                                                Vooral niet als je dat doet met de beste auto, het beste team, waar je zelf gewoon net in bent gestapt. Alonso heeft aangetoond dat hij met een experimentele auto wel wereldkampioen kan worden door hem te helpen doorontwikkelen. Toch zie ik in hem niet die overtuigingskracht die Hamilton voor aanvang van de F1 toonde.
                                                                En die Hamilton imho nog steeds toont in de F1. Om zijn 3 jaar nu weg te zetten als "gewonnen op punten" doet hem geen recht. Maar kennelijk vionden we het al zo gewoon als Hamilton wint, dat hij het ook op bijozndere manieren moet gaan doen,. Dat opzich is al een testament van zijn grote klasse (en nee, ik ben geen Lewis-fan).

                                                                Zo vind ik ook dat je Vettel (ontegenzeggelijk een enorm talent) mischien wel weer iets overschat. Hij zal nog moeten tonen in hoeverre hij instaat is een hel goede auto ook naar een WK te rijden. Hij heeft dit jaar ook wat foutjes gemaakt. Die mogen als je jong bent, maar vettel is wat mij betreft nog geen arrivé.

                                                                Vwb Alonso, let's agree to disagree. Die heeft vanaf moment 1 indruk gemaakt in de F1 (bij Minardi). Dat hij minder gehyped de F1 in kwam doet daaraan niet af.

                                                                Groet
                                                                GJ

                                                                Comment

                                                                Working...
                                                                X