Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

F2, F3, GP3, WSR, etc. 2010

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • F2, F3, GP3, WSR, etc. 2010

    In 2010 een iets andere draadtitel voor de nogal diffuse talentenladder naar de F1, want A1GP is ten dode opgeschreven, de rechter moet alleen officieel de dood uitspreken.

    Verder mogen we het snelle overlijden van nog meer monopostokampioenschappen verwachten, want in deze crisistijden zijn er gewoon te veel kampioenschappen en te weinig coureurs (met geld). De komst van een nieuw kampioenschap (GP3) op precies een zwak punt in die ladder gaat bovendien meteen al gepaard met een boel klappen. Zo is er sinds een laatste test in november niets meer vernomen van enige plannen voor 2010 voor de Formula Master. We kunnen ervan uitgaan dat dat kampioenschap een zachte dood is gestorven.

    Zorgwekkender zijn de verhalen dat de samenwerking van de Duitse en Franse bond in de F3 Euroseries wordt verbroken en dat het kampioenschap na 2010 (en misschien al eerder?) ophoudt te bestaan. De nieuwe concurrentie van GP3 wordt de F3 Euroseries blijkbaar nu al te zwaar. Een ongelooflijke Umwertung aller Werte, want de afgelopen jaren was Euro F3 eigenlijk het enige kampioenschap dat GP2-teambazen in de gaten hielden. Als toptalent moest je dáár gewoon zijn. Vorig jaar deden er nog 31 auto's mee, maar deze winter was er een grote uitloop naar de GP3 en weer terug naar de Duitse, Britse en Italiaanse F3-kampioenschappen, waardoor er nog maar 15 auto's zijn overgebleven. Eigenlijk kun je het maar beter meteen opdoeken. Omgekeerd was het Italiaanse kampioenschap twee jaar geleden nog een lachertje, de term F3 eigenlijk onwaardig. Nu lijkt 2010 weer een klassiek jaar te worden dat misschien zelfs gaat doen terugdenken aan de tijden dat het kampioenschap nog grootheden als Larini, Morbidelli en Fisichella voortbracht. Hoe tijden kunnen veranderen.

    Dus waar moet een talentenwatcher als V4 dit jaar naar kijken? Tja, dat wordt dus lastig. F2 is 't nog steeds net niet. WSR gaat last krijgen van AutoGP, de opvolger van Euro 3000 die met de oude A1GP-auto's aan de slag gaat. GP3 is nog te jong en te onduidelijk. Euro F3 mist nu dus aan diepte. Dit wordt een tussenjaar...
    Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
    "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door Dutch Bekijk bericht
    A1GP is ten dode opgeschreven, de rechter moet alleen officieel de dood uitspreken.
    Je kunt de hele boedel opkopen, en zo je eigen serie beginnen:
    http://www.go-dove.com/auctions/Auct...campaign=14131

    Naast de Ferrari's van het laatste seizoen, staan er ook nog 12 Lola-Zyteks in de aanbieding, dus hoeveel van die dingen heeft het nieuwe kampioenschap AutoGP dan eigenlijk??

    Oorspronkelijk geplaatst door Dutch Bekijk bericht
    De nieuwe concurrentie van GP3 wordt de F3 Euroseries blijkbaar nu al te zwaar.
    Tegelijk stelt Pitpass vraagtekens bij GP3:
    http://www.pitpass.com/fes_php/pitpa...s_art_id=40079
    Wat kost een jaartje F3 eigenlijk? (GP3 blijkbaar plm een half miljoen)

    Comment


    • #3
      Opmerkelijk bericht over de kwakkelende F3 Euroseries. Tenminste, niet kwakkelend in kwaliteit, maar wel in aantallen. De organisatoren zijn nu in arren moede aan het hengelen bij het Italiaanse F3-kampioenschap, waar ze juist een extra ordner hebben moeten kopen om alle inschrijvingen in op te bergen. Hun aanbod: kom maar naar ons toe met je Fiat-motoren.

      Geen idee waarom de Italianen dat zouden doen, want de Fiat-motor is de verplichte standaardmotor van het Italiaanse kampioenschap en daardoor net iets minder krachtig dan die van Mercedes en Volkswagen waarvan ze in de F3 Euroseries gebruikmaken. Maar een paar maanden geleden riepen de Euro-organisatoren nog dapper dat ze makkelijk zonder Carlin, Manor, Prema etc. konden. Blijkbaar toch niet!
      Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
      "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

      Comment


      • #4
        Wellicht kunnen ze het nu weer gewoon het Duits F3 kampioenschap noemen, wat het eigenlijk ook was.

        Kan je best zeggen dat dat Duitse F3 kwalitatief destijds meer voorstelde dan Italiaans of Brits F3, maar Euroseries vond ik toch teveel eer voor het DTM bijprogramma. Ik had er in elk geval niet mee wat ik vroeger wel had met het echte EK (uit de Lammers, Prost, Alboreto tijd zeg maar).

        Comment


        • #5
          O, helemaal mee eens, maar ze hadden wel elk jaar het grootste talent in huis. Nu hebben ze opeens nog maar 13 auto's over. Ik begrijp trouwens niet waarom ze dan niet eerder toenadering zoeken tot de Duitse F3-cup. Daar rijden ook steeds meer Dallara's met Mercedes- of Volkswagenmotor.
          Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
          "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

          Comment


          • #6
            Gaat iemand het eerste weekend van mei ook naar de WSbR op Spa? Ik kan nergens een programma vinden..
            Cuore Sportivo!

            Comment


            • #7
              Superleague zitten kijken via de live-stream. Opvallend: naast de (EuroSport-)commentator zat Earl Bamber. Blijkbaar in de hoop op een gratis zitje. Wat ie ook verdient, triest genoeg dat Earl stil moet zitten.

              Maar goed, het houdt een aantal andere rijders die beter verdienen in elk geval wel van de straat. Parente, Van der Drift, Bourdais. En Max Wissel natuurlijk...

              Voor mij heeft Superleague hetzelde probleem als A1GP. De clubs achter de auto's interesseren me voor geen meter, net als de landen in A1GP. Vandaag won Tottenham Hotspurs. Blerrgghh... Sodemieter op, Craig Dolby won. En hij rijdt voor Alan Docking Racing (een naam die ik al >30 jaar ken), en de hele rest boeit me niet.

              Maar de races waren best leuk om te zien. De wagens zien er afgezien van de voetbalclub liveries best goed uit, en hebben nog ouderwets 750pk V12's.

              Wist ik niet: Jan Lammers' Racing for Holland runt voor 1 van de clubs (euh, vergeten...) de wagen van Kartikeyan, die dus tussen NASCAR Truckseries en Superleague op en neer vliegt.

              De tribunes waren leeg, geen hond langs de baan. Dus ik vraag me af hoelang het zal bestaan.

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door V4 Bekijk bericht
                Wist ik niet: Jan Lammers' Racing for Holland runt voor 1 van de clubs (euh, vergeten...) de wagen van Kartikeyan
                PSV! :)

                De Dutch Supercar Challenge zat er vandaag in het voorprogramma. Tja, het zal er inderdaad uitgestorven zijn geweest, want het grote publiek gaat met Pasen natuurlijk naar BTCC en Brits F3.
                Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Dutch Bekijk bericht
                  Tja, het zal er inderdaad uitgestorven zijn geweest, want het grote publiek gaat met Pasen natuurlijk naar BTCC en Brits F3.
                  Natuurlijk, maar het was toch de bedoeling dat op Superleague juist voetbalfans af gingen komen. Ik zag er niet 1 :-)

                  Wie de superfinal won (de derde laatste race over 5 rondjes tussen de 6 beste rijders van de 2 andere races, OMG...), kreeg 100.000 euro. Dat zou ongeveer genoeg zijn om alle kosten van het weekend voor 1 auto te dekken, aldus de commentator. Dat zou betekenen dat een seizoen Superleague plm 1,2 mln per auto kost. Dat lijkt me een koopje.

                  Ik blijf dus denken dat er zeker met dat soort budgetten per auto, een markt moet zijn voor een soort Europese Indycars, of een soort moderne F5000 als je wilt, met eenvoudige singleseaters, zwaarder maar minstens zo krachtig als een F1, voorzien van goedkope motoren, waarmee je al die banen af gaat waar F1 allang niet meer komt.

                  * opent V4GP_businessplan.doc *

                  Comment


                  • #10
                    Zal ik je vertellen wat een coureur moet meebrengen voor een seizoen Superleague? :)
                    Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                    "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                    Comment


                    • #11
                      Let me guess: 1,2 mln (of whatever het runnen van die wagen werkelijk kost).

                      Die voetbalclubs (en/of hun sponsoren) gaan hier geen cent insteken.
                      De teams Alan Docking, Jan Lammers etc ook niet.

                      De promotor kan ook geen geld uitdelen, want er zit niemand op de tribune en de televisie-rechten zijn waardeloos (vandaar de live-stream).

                      De constructie zal wel zijn: een rijder wil meedoen, brengt persoonlijke sponsoren of eigen geld mee, regelt een team die de wagen wil prepareren, en de promotor koppelt er een 'passende' voetbalclub aan.

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door V4 Bekijk bericht
                        Let me guess: 1,2 mln (of whatever het runnen van die wagen werkelijk kost).
                        Nee, zo erg is 't ook weer niet. Maar toch: de helft, 600k dus.

                        En dan moet je nagaan dat je bij sommige teams hetzelfde bedrag hoeft neer te tellen voor een seizoen GP2...
                        Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                        "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                        Comment


                        • #13
                          Zojuist gelezen:

                          Marcus Pye reported in his column in this week's Autosport that Silverstone sold 51 tickets for Friday and 130 for the Saturday of this major Easter weekend meeting.
                          Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                          "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                          Comment


                          • #14
                            130 tickets...

                            Da's dan een voordeel voor iedereen werkzaam in Superleague ten opzichte van de collega's in F1: je hoeft niet in de file te staan op weg naar het circuit.

                            Pantano naar AutoGP...
                            http://www.autosport.com/news/report.php/id/82836

                            Het moet over 2 weken beginnen en er zijn nog 'een paar' open plaatsen...
                            http://www.autogp.org/en/entry_list.php

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door V4 Bekijk bericht
                              Het moet over 2 weken beginnen en er zijn nog 'een paar' open plaatsen...
                              Dat gaat met al die kampioenschappen zo. Was met Superleague hetzelfde...

                              't Maar eens even over F3 hebben? De F3 Euroseries opende 2010 in het voorprogramma van de LMS op Paul Ricard. De favoriet, Valtteri Bottas, haalde slechts één punt, zijn teamgenoot Alexander Sims won een keer. De grote winnaar was echter Edoardo Mortara, die met zijn GP2-ervaring weleens de grote dark horse zou kunnen blijken. Won Macau al, en de Volkswagen-motor is niet meer de mindere van de Mercedes.

                              De Duitse F3-cup reed op Oschersleben, samen met de ADAC GT Masters. Kevin Magnussen (de zoon van) won de eerste race, Tom Dillmann de tweede. Maar die laatste had een valse start gemaakt, waardoor onze landgenoot Stef Dusseldorp achter de groene tafel de zege cadeau kreeg.
                              Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                              "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                              Comment


                              • #16
                                En het bleef bij de Euroseries inderdaad bij slechts 13 auto's.

                                Comment


                                • #17
                                  Heb maar eens een potje zitten mopperen op de aanblik van het huidige eenzitterlandschap in Europa:

                                  http://www.driving-fun.com/409/the-k...-bedoelen.aspx
                                  Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                  "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                                  Comment


                                  • #18
                                    Uit je artikel: 130 betalende bezoekers op de tribunes "maar wat maakt ’t uit als de abonnee-tv betaalt?"

                                    Betaalt er werkelijk een TV-zender voor zo'n serie? Want je zou denken dat de beelden van die races niet voor niets gratis en voor niks via de livestream te zien zijn (inclusief professioneel commentaar). Ik zou ook wel eens willen weten hoeveel tv en livestream kijkers die races op Silverstone hebben gehad.
                                    (het waren aardige races, maar als het iets beter weer was geweest die dag, had ik ze niet gezien...)

                                    13 auto's in de Euroseries F3, maar liefst 30 rijders tijdens de GP3 test in Spanje.
                                    http://www.autosport.com/news/report.php/id/82869
                                    Pitpass meldde eerder dat het niet storm liep met de aanmeldingen. En nu 30 stuks, a plm 500K per stuk voor een seizoen??

                                    Comment


                                    • #19
                                      Misschien is Superleague dan een minder voorbeeld, maar waar heb je anders abonnee-tv voor? Het 'mediapakket' is waar 't om draait.
                                      Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                      "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                                      Comment


                                      • #20
                                        Nou, ik denk dat de bedragen die zo'n serie kan krijgen uiterst karig zijn.
                                        Wat singleseaters betreft vraagt de kijker om F1 en de Indy 500, dus daar horen dure rechten bij. Maar de rest is vulling waarvoor de zenders niet veel zullen betalen. En waarom zouden ze ook, met zo'n wildgroei aan series? De groep fans die zal vragen om GP2 zal nihil zijn vergeleken met F1. Wie willen dan echt F2 zien, of Superleague? Dus zo'n zender moet dat vrijwel voor niks krijgen, en ze kunnen daartoe kiezen uit talloze series.

                                        Wellicht zit het geheim in package-deals? Dus als je bv DTM wil uitzenden, betaal je meteen ook voor Euroseries F3 of je het nou wil uitzenden of niet.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Laat ik 't zo zeggen: het zullen geen hoge bedragen zijn, maar ik denk dat één kijker meer oplevert dan één betalende toeschouwer. En voor de rest kun je je alleen maar verbazen over het verdienmodel van zo'n organisator. Waarbij je aan bijvoorbeeld de A1GP kunt zien dat zoiets op een gegeven moment ook niet meer goed kan gaan. En in andere gevallen, zoals de World Series by Renault, is er gewoon één partij die bijlegt. Bijna compleet uit het pr- en marketingbudget van Renault dus, en iedere bezoeker gratis toegang. En vergeet het onderdelencircuit niet, waar een team voor kromligt, omdat hij bij een monopolist moet shoppen.
                                          Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                          "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                                          Comment


                                          • #22
                                            Ha, 3 miljoen kijkers per live-uitzending van F2:

                                            http://www.formulatwo.com/coverage.aspx

                                            Allemachtig, 3 miljoen... wie zijn die mensen dan? Ik ken er misschien 1 :-)

                                            Alle 2010 races live dit seizoen in elk geval...

                                            Comment


                                            • #23
                                              Nog even door over toeschouwers en geld: ik heb hier een foldertje voor de 'Grand Prix van Assen' - je moet wel lef hebben, maar goed - op 14-16 mei, waarin de auto's van de Superleague Formula de hoofdrol spelen.

                                              Ze zullen wel hopen op hele volksstammen die naar Robert Doornbos en in mindere mate Yelmer Buurman komen kijken, omdat men voor Champ Car ook uitliep.

                                              Hoe durf je anders weekendprijzen te vragen van 45 euro voor een staanplaats tot 135 euro voor de hoofdtribune? En da's dan nog zonder paddocktoegang. Man, voor een heel weekend LMS op Spa - en da's toch een stukje hoogstaander - wordt 45 euro gerekend voor access all areas.
                                              Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                              "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                                              Comment


                                              • #24
                                                Hoho, bij LMS heb je 1 race, bij Superleague krijg je er 3 :-))

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Zou me niet verbazen als ze dat nog echt als reden zouden aanvoeren. :)
                                                  Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                                  "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Dat AutoGP zuigt echt alle GP2-hasbeens zonder budget op. Eerder deze week Filippi, vandaag weer Zaugg. Weer zo'n kampioenschap waarvan je je afvraagt waar ze 't van doen...
                                                    Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                                    "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Oorspronkelijk geplaatst door V4 Bekijk bericht
                                                      Hoho, bij LMS heb je 1 race, bij Superleague krijg je er 3 :-))
                                                      Tut-tut Ho-ho!

                                                      Bij de LMES heb je dan wel een hele lange race, plus trainingen en qualificatie! :)

                                                      (tip van het huis, onderaan Au-Rouge bovenaan op de tribune gaan zitten)
                                                      De Boekhouder

                                                      Oi, no professionals

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        jaha, maar bij Superleague krijg je wel een heuse shoot-out als qualifying :-)

                                                        (man, wat een onzin systeem is dat...)

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Dat klinkt bijna net zo gaaf als het rad van fortuin voor de 130i cup op CPZ.

                                                          *vraagt zich af hoeveel telaat ie is geboren*
                                                          De Boekhouder

                                                          Oi, no professionals

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Deze crash in de F2 is wel, euh, spectaculair. Of zo.

                                                            http://www.zie.nl/video/ingezonden/B...2/m1czji7f30ls

                                                            Teriing. :)
                                                            Mini Cooper Clubman
                                                            "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                                            "Jasper val dood." - RH

                                                            Comment


                                                            • #31
                                                              Holy crap wat een vlucht. Op Youtube staan ook nog outboard beelden:
                                                              ------------------------------------------------
                                                              We have normality. I repeat, we have normality. Anything you still can't cope with is therefore your own problem.

                                                              Comment


                                                              • #32
                                                                Netjes uitgevoerde salto en mooie landing! :)

                                                                Comment

                                                                Working...
                                                                X