Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Legendarische startnummers

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Legendarische startnummers

    Uit het draadje over opvolgende nummers:

    Oorspronkelijk geplaatst door Dutch Bekijk bericht
    Met die nieuwe nummer 3 had je trouwens wel een punt, Laurens. Dit had natuurlijk ook een heel mooi draadje kunnen van alleen LEGENDARISCHE nummers, in plaats van een ratjetoe van zomaar wat. Maar goed, ik ben hier de baas niet...
    Ja, verdorie, waarom kan dat niet?

    Dus.

    Komt u maar met uw nominaties. Hoeft niet op volgorde, dat doen we later wel. Dus van de 3 van Earnhardt tot de 27 van Villeneuve. Van de Red 5 van Mansell tot de 14 van Foyt. Van de 7 van Moss tot de lucky-23 van 'Hans im Glück' Herrmann. Etcetera, etcetera.
    Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
    "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

  • #2
    7 was natuurlijk ook Kulwicki's startnummer.

    Is 24 nog te recent om legendarisch te mogen zijn? En 46, Rossi?

    Comment


    • #3
      De 46 van Rossi hoort er zéker bij. Maar wie is eigenlijk de meest legendarische nummer 1?

      Bij nummer 0 denken de meesten waarschijnlijk aan Damon Hill:



      En ik juist weer eerder aan Jody Scheckter:

      Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
      "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

      Comment


      • #4
        Tja, Gilles' 27 noemt-ie meteen al, de spelbederver. :)

        Dan gooi ik er nog maar een tweewieler tegenaan! Nummer 34, de meest toegelachen coureur bij de roll call van de 500 CC GP van Duitsland.

        Mini Cooper Clubman
        "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
        "Jasper val dood." - RH

        Comment


        • #5
          En het harde pad even verlatend, is dit toch ook wel een heel mooi startnummer:



          Vatanen in de Peugeot 205 Turbo 16.
          Mini Cooper Clubman
          "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
          "Jasper val dood." - RH

          Comment


          • #6
            En deze natuurlijk.

            The King:

            Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
            "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

            Comment


            • #7
              Eentje die me van vandaag de dag binnenschiet:



              Craig Lowndes in de Australische V8 Supercars. Waarom? Omdat zijn team Triple Eight heet.
              Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
              "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Laurens de Jong Bekijk bericht
                Is 24 nog te recent om legendarisch te mogen zijn?
                En 48? :)
                Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                Comment


                • #9
                  En in de categorie 'the bleeding obvious':



                  Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                  "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Dutch Bekijk bericht
                    Maar wie is eigenlijk de meest legendarische nummer 1?
                    John Force, natuurlijk. Al is het wel (bedenk ik me nu pas) opmerkelijk dat juist in de raceklasse waar het toch vooral om de auto gaat de startnummers bijna onzichtbaar zijn.

                    En Force heeft na de dood van Medlen z'n nummer ook veranderd, iets wat eigenlijk niet mag met legendarische startnummers.

                    Comment


                    • #11
                      Idealiter moet de meest legendarische nummer 1 toebehoren aan iemand die gewoon altijd met dat nummer reed en niet omdat hij dat nummer als kampioen verdiende. En dan kom je inderdaad al gauw in Amerika uit, want daar geldt die regel van 'kampioen rijdt met nummer 1' niet of nauwelijks. Hoewel dat in het geval van John Force eigenlijk samenviel...

                      Ik heb eigenlijk niet zo gauw een 'ik-rij-met-nummer-1-want-dat-is-mijn-nummer'-nummer 1 in de NASCAR-geschiedenis voor ogen. Help eens, Laurens. Of is die er gewoon niet? 't Is nu toevallig McMurray, maar er schieten me verder geen grote namen te binnen. Rick Mast reed er jaren mee, maar dat is ook zo'n journeyman.

                      Ik merk trouwens dat ik startnummers veel gemakkelijker met bepaalde teams associeer dan met coureurs. Zoals 3 en 4 op een gegeven moment bij Tyrrell hoorden, of de 25/26 van Ligier. Of zoals in Amerika de 20 altijd van Pat Patrick was.
                      Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                      "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Dutch Bekijk bericht
                        Hoewel dat in het geval van John Force eigenlijk samenviel...
                        En daarom de verdiende nummer 1 in ons lijstje.

                        nummer 1 in de NASCAR-geschiedenis
                        De enige nummer 1 die ook maar een beetje legende is, is deze, vanwege de sponsoring:

                        Comment


                        • #13
                          Geweldig! Nu is Lake Speed sowieso al een legendarische coureursnaam, ook al was hij niet meer dan een verdienstelijke middenmoter.
                          Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                          "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                          Comment


                          • #14
                            Okee, hebben we een nummer 2? :)
                            Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                            "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Dutch Bekijk bericht
                              Okee, hebben we een nummer 2? :)

                              Comment


                              • #16
                                En over legendarisch gesproken, 722 dus.

                                Comment


                                • #17
                                  Ha, die Laurens;

                                  Nou niet voor je beurt gaan, hè?
                                  Scherven brengen gelul.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Hansv Bekijk bericht
                                    Ha, die Laurens;

                                    Nou niet voor je beurt gaan, hè?
                                    Nee, nee, ik leg de eindstreep vast op het parcours. Als jullie nou even 4 tot 721 doen, en alleen legendarisch, hè!, dan doe ik 722.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Hier mag het allemaal door elkaar - zie de openingspost. :)

                                      Je komt voor 'persoonlijke' nummers toch wel gauw in de States terecht, merk ik. Om even verder te gaan op 'teams die een nummer zowat in bezit hebben': in de Indycars moet ik dan ook denken aan de 91 van Hemelgarn of de 98 van Agajanian. Die laatste gaat natuurlijk al heel ver terug, jammer dat z'n naam tegenwoordig zo te grabbel wordt gegooid door achterhoedeteams.







                                      98 en 99 waren trouwens ook heel lang het vaste nummer van AAR, niet alleen op de Eagles in Indycar, maar ook in IMSA:



                                      Over Gurney gesproken: ik dacht dus aan zijn signature number toen ik 48 noemde. Heeft Jimmie Johnson dat nummer trouwens gekozen als hommage aan Dan The Man?
                                      Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                      "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Dutch Bekijk bericht
                                        Hoeft niet op volgorde, dat doen we later wel. Dus van de 3 van Earnhardt tot de 27 van Villeneuve. Van de Red 5 van Mansell tot de 14 van Foyt. Van de 7 van Moss tot de lucky-23 van 'Hans im Glück' Herrmann. Etcetera, etcetera.
                                        Deze nog maar even in beeld brengen?











                                        Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                        "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                                        Comment


                                        • #21
                                          Eigenlijk heb ik 27 nooit echt als Gilles' nummer gezien. Hij heeft meer races gereden en gewonnen met 12 dan met 27 (4 gewonnen versus 2). Ik weet nog dat destijds geroepen werd nooit meer 27 te gebruiken, maar ik begreep dat niet zo (en vervanger Tambay reed een paar weken later dus ook gewoon met 27).

                                          Comment


                                          • #22
                                            Travis Pastrana, dan maar. Op de fiets, in de auto, of op de vrachtauto, altijd 199:

                                            Comment


                                            • #23
                                              Ja, Pastrana wilde ik ook nog noemen.
                                              Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

                                              Comment


                                              • #24
                                                722 is ook een legendarisch startnummer.



                                                Edit: ik zie dat Laurens die al genoemd had. :)

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Steve Kinser, nummer 11. Kinser is zo'n legendarische coureur waarvan dit land er een aantal heeft: jaren- en decennialang alles winnen, maar buiten de sport vrijwel onbekend. Kinser is de onbetwiste koning van de World of Outlaws, en daarom buiten de VS, Australië en Nieuw Zeeland niet echt een bekende, maar hij is wel 20 keer kampioen geworden van die World of Outlaws; voor het eerst in 1978 en voor het laatst in 2005. Hij racet nog steeds, hij wint nog steeds, maar niet meer vaak genoeg om kampioen te worden.

                                                  Overigens is kampioen worden in de World of Outlaws mede een kwestie van je zaken goed genoeg voor elkaar hebben om alle races te kunnen starten: 48 races per jaar; in de praktijk lukt dat maar een dozijn, misschien twintig coureurs. Maar goed, Kinser was dus wel 20 keer de beste van 20. Michael Schumacher had toch ook maar 20 concurrenten, meestal.

                                                  Afijn — startnummer 11, al vanaf 1978, al vond ik wel een foto van Kinser in 1978 met nummer 86, en in de Winston Cup reed-ie ook niet met 11 (maar nummer 26). Wel in IROC. Kijk zelf maar:

                                                  Kinser in 1978:


                                                  Kinser in 1979:


                                                  Kinser in 1982:


                                                  Kinser in 2003 in het Quaker State groen dat hem kenmerkt:


                                                  Kinser in 2005, IROC:


                                                  Maar Kinser in 1978 met een fout startnummer:

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Ik had wel van zijn naam gehoord, maar dat racen op dirt tracks is écht een totaal vreemde wereld voor ons Europeanen. Groeien die werelden in de VS zelf nu ook uit elkaar? Vroeger deden Amerikaanse asfaltgrootheden nog vaak voor de lol mee in dat soort bloedlinke arena's, maar zulk soort uitstapjes zie je ze nu niet meer maken. Of wel?

                                                    O ja, grappig genoeg wordt dit soort racen vaak 'grassroots' genoemd, maar als er ergens genadeloos met grassprietjes wordt omgesprongen... :)
                                                    Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                                    "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Ik dacht dat Jean Alesi altijd 27 had, maar dat is blijkbaar jaren later dan Gilles Villeneuve.
                                                      Ook later in de speedcar series had jean alesi startnummer 27.

                                                      Forza!

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Scott Bloomquist met nummer 0. Bloomquist is echt een mooie coureur. Hij rijdt dirt late models, net als Kinser een kwestie van het hele jaar het hele land doorkruisen voor 50, 60, 70, of 80 races. Het gaat Bloomquist niet om kampioenschappen; hij wil winnen waar het hem geld oplevert. Daarom is-ie maar drie keer kampioen geweest, maar heeft-ie vier van de laatste acht Eldora Dream races gewonnen, waar de eerste plaats $100.000 oplevert (een kapitaal in late model races).

                                                        Bloomquist verdient namelijks niets als z'n raceprestaties geen geld opleveren: hij is altijd eigen baas geweest. Hij bouwt zélf z'n eigen auto's. Teambaas, coureur, en monteur tegelijk. Alleen de souvenirverkoop laat-ie aan z'n moeder over. Echt waar, hè, je gaat naar een race waar de grote Scott Bloomquist meedoet, en dan staat z'n moeder bij de toegangspoort T-shirts te verkopen. Maar Bloomquist is wel een man die groter is dan de werkelijkheid: ik zat eens ontspannen naar het voorprogramma van een Hav-a-Tampa race te kijken toen ik ineens iets in m'n ooghoek zag. Het was Bloomquist die op de aarden wal achter Turn 3 was geklommen, om de staat van de klei te beoordelen. Hij stond daar, miniatuurklein, maar wél met de allure van een echte koning. Als er een schijnwerper op hem gericht was had-ie niet meer aandacht getrokken. Steve Kinser heeft die uitstraling ook, bijvoorbeeld, en John Force, en Mario Andretti. Jan Magnussen dan weer niet, om maar een willekeurige kruk te noemen.

                                                        Met die eigenzinnige persoonlijkheid had Bloomquist misschien toch al niet de stap naar NASCAR gemaakt, maar wat definitief de deur dichtdeed was zijn veroordeling en eropvolgende gevangenisstraf wegens cocaïnebezit, in 1993. Zes maanden in de cel: Bloomquist gebruikte die tijd om 's een boek te lezen — over yin en yang en de balans tussen lichaam en geest. Toen-ie vrij kwam schopte hij al z'n sponsors de deur uit, schilderde z'n auto wit en zwart, en veranderde z'n startnummer naar nummer 0, met een yinyangsymbool erin. En zo rijdt-ie bijna twintig jaar later nog steeds rond, overal waar er goed uitbetaald wordt races winnend want ja — hoe moet je zonder sponsors anders je geld verdienen?

                                                        Hij is nu 46, dus hij kan nog wel een paar jaar mee in de Amerikaanse autosport. John Force is 60, Steve Kinser is 55. Da's maar goed ook, want zonder de nummer 0 in het startveld is de dirt late model race nét wat minder spannend.



                                                        (En nou niet zeiken over die sponsorstickers op Bloomquists wagen, hè. Het verhaal raakt het hart van de coureur; de werkelijkheid doet niet ter zake.)
                                                        Last edited by Laurens de Jong; 25-03-10, 18:07.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Oorspronkelijk geplaatst door Dutch Bekijk bericht
                                                          IVroeger deden Amerikaanse asfaltgrootheden nog vaak voor de lol mee in dat soort bloedlinke arena's, maar zulk soort uitstapjes zie je ze nu niet meer maken. Of wel?
                                                          Kurt Busch deed vorige week nog mee aan de NHRA Gatornationals (lees zelf maar!). Kasey Kahne reed met z'n eigen dirt sprint car naar de pole position van de World of Outlaws. En dan Tony Stewart, hè.

                                                          Stewart heeft een dirt late model, twéé dirt sprint cars (een voor Steve Kinser, nota bene), én een dirt track oval. En al z'n NASCAR-vriendjes komen elk jaar op een woensdagavond in juni naar die oval om uit te maken wie de beste dirt late model coureur is (meestal Stewart zelf, natuurlijk). Clint Bowyer doet het onveranderlijk goed op dirt; maar ook Aric Almirola is verrassend snel. Kevin Harvick probeert het elk jaar weer, en wordt elk jaar bozer dat-ie niet weet te winnen.

                                                          Kyle Busch wil ook nog wel 's op woensdagavond racen, maar dan op asfalt.

                                                          't Bestaat nog wel, hoor, maar de dagen van Foyt en Andretti zijn natuurlijk verleden tijd.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Oorspronkelijk geplaatst door Laurens de Jong Bekijk bericht
                                                            Overigens is kampioen worden in de World of Outlaws mede een kwestie van je zaken goed genoeg voor elkaar hebben om alle races te kunnen starten: 48 races per jaar;
                                                            Fout! Ik zag, toen ik Tony Stewarts racekalender bekeek, dat de World of Outlaws 72 races rijden dit jaar; en dat Kinser nu derde is in het kampioenschap, en zeker weet dat-ie kampioen gaat worden (in Stewarts auto dus, zoals gezegd).

                                                            Comment


                                                            • #31
                                                              Oorspronkelijk geplaatst door Dutch Bekijk bericht
                                                              Over Gurney gesproken: ik dacht dus aan zijn signature number toen ik 48 noemde. Heeft Jimmie Johnson dat nummer trouwens gekozen als hommage aan Dan The Man?
                                                              48 was volgens mij gewoon twee keer 24; Jeff Gordon is immers deelteambaas van de 48.

                                                              Comment


                                                              • #32
                                                                Schwantz met 34 is een goede. Bij de brommers heb je dat veel. 74 is door Daijiro Katoh ook eigenlijk wel onsterfelijk (excuse the pun) geworden. Slight met 111 is ook erg bekend. Cairoli met 222 ook.

                                                                Comment

                                                                Working...
                                                                X