Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bandenoorlog?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Bandenoorlog?

    Dit moet wel 1 april zijn, toch?

    http://www.autosport.com/news/report.php/id/82586

    Niet alleen Michelin terug in de F1, maar ook nog als concurrent van Hankook of Kumho!

    Wel leuk bedacht...
    Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
    "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

  • #2
    Zou leuk zijn. Maar ja, Fools' Day...
    * Voor emotionele problemen is er geen rationele oplossing.
    * Standaarden zijn net tandenborstels: iedereen heeft er eentje en niemand wil die van een ander gebruiken.

    Comment


    • #3
      Nee, dan deze, ook een heele mooie :

      Mosley as F1 Commissioner? (Updated)

      http://www.pitpass.com/fes_php/pitpa...s_art_id=40359

      :-)

      Comment


      • #4
        Het wachten is nu op Prodrive om aan te kondigen dat ze banden gaan ontwikkelen :)

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door V4 Bekijk bericht
          Mosley as F1 Commissioner? (Updated)
          O man, die is erg.

          Die van dailysportscar.com lag er duimendik bovenop. Het was niet eens de bedoeling om erin te trappen. Toch was-ie wel leuk. Ik kon vandaag niks bedenken als leuk berichtje bij de buren, dus toen heb ik er dit maar van gemaakt:

          http://www.driving-fun.com/323/the-k...T2-klasse.aspx
          Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
          "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

          Comment


          • #6
            Bizar.

            Het bericht over Michelin staat nog steeds op de voorpagina van autosport.com. En heeft zelfs een prominente plek gekregen.

            Het zal toch niet waar zijn?
            Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
            "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

            Comment


            • #7
              Staat nu ook bij Pitpass, alleen met geen woord over Kumho of Hankook. Wel wordt de suggestie gewekt dat Bridgestone misschien blijft als Michelin erbij komt. Maar of ze er ook echt aan beginnen is nog maar de vraag natuurlijk. Ze geven echter wel aan dat het van belang is dat een nieuwe fabrikant al begint met data verzamelen omdat het anders gevaarlijk wordt(een seizoen vol Indy's :-))

              http://pitpass.com/fes_php/pitpass_n...s_art_id=40376
              Every second of your life is a part of your song

              Comment


              • #8
                Eerste reacties van de teams:

                http://www.autosport.com/news/report.php/id/82623

                Beetje raar/vaag bericht trouwens, want het gaat toch niet om grotere banden, maar om grotere velgen? Zodat de wang van de band een stuk smaller wordt? Zeg maar sjonnie-stuiterbanden onder een F1?

                Dat er dan wat aan de ophanging moet gebeuren, da's duidelijk. Maar hoezo aerodynamisch?
                Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Dutch Bekijk bericht
                  Eerste reacties van de teams:

                  http://www.autosport.com/news/report.php/id/82623

                  Beetje raar/vaag bericht trouwens, want het gaat toch niet om grotere banden, maar om grotere velgen? Zodat de wang van de band een stuk smaller wordt? Zeg maar sjonnie-stuiterbanden onder een F1?

                  Dat er dan wat aan de ophanging moet gebeuren, da's duidelijk. Maar hoezo aerodynamisch?
                  Ik kan me voorstellen dat zonder die lelijke afdekplaten erop een (open) velg van 18 inch een ander aerodynamisch effect heeft dan een van 13 inch.

                  Groet
                  GJ

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Dutch Bekijk bericht
                    Eerste reacties van de teams:

                    http://www.autosport.com/news/report.php/id/82623

                    Beetje raar/vaag bericht trouwens, want het gaat toch niet om grotere banden, maar om grotere velgen? Zodat de wang van de band een stuk smaller wordt? Zeg maar sjonnie-stuiterbanden onder een F1?

                    Dat er dan wat aan de ophanging moet gebeuren, da's duidelijk. Maar hoezo aerodynamisch?
                    De vering van een F1 auto komt voor een groot gedeelte van de band, vandaar ook de speficieke typen en compounds voor ieder circuit en de ontwikkelingskosten die daarmee gemoeid zijn. De vering van een moderne F1 auto is vooral bedoeld om de auto op de juiste rijhoogte te houden om de aerodynamica van de auto (voornamelijk het underbody) goed te laten werken.
                    Als je reglementair dan aan een andere bandenmaat moet is er dus een aangepast of zelfs nieuw ontwerp van vering en aerodynamica nodig.
                    De Boekhouder

                    Oi, no professionals

                    Comment


                    • #11
                      Ja, dat van de vering snap ik. Die komt totaal niet meer uit die platte banden. Maar de buitenmaten van de banden blijven toch even groot, mag ik aannemen? Voor de luchtstroom zal 't dan weinig uitmaken, op misschien het effect na dat GJ noemt.

                      Of is het met zachtere vering moeilijker om de rijhoogte gelijk te houden?

                      Hoe zit dat met LMP's, Tomstr? Die hebben veel modernere grote velgen en dus 'platte' banden in plaats van die achterhaalde ballonbanden uit de F1. Ook voor LMP's is een gelijkmatige rijhoogte natuurlijk van belang. Dus hoe ga je daarmee om?
                      Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                      "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                      Comment


                      • #12
                        Om eerlijk te zijn heb ik het stuk op autosport.com nog niet gelezen, ik ga er vanavond even doorheen.

                        Voor LMP's bestaat er een apart type band in verschillende maten wat slechts bij wijze van test (á la controltyre) op GT's gebruikt wordt. Daarnaast heb je bij een LMP de situatie van meerdere rijders op één auto die allemaal met de auto overweg moeten kunnen waardoor je met vering, aero en uitlijning bezig bent. Het zou je verbazen wat voor verschillen een kleine aanpassing kan maken met name tussen profs en gentlemandrivers. F1 is wat dat betreft niet te vergelijken met endurance racen.
                        De Boekhouder

                        Oi, no professionals

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Dutch Bekijk bericht
                          Dit moet wel 1 april zijn, toch?

                          http://www.autosport.com/news/report.php/id/82586

                          Niet alleen Michelin terug in de F1, maar ook nog als concurrent van Hankook of Kumho!

                          Wel leuk bedacht...
                          vooralsnog geen 1 aprilgrap...

                          Comment


                          • #14
                            Dat zou mooi zijn, die concurrentie terug. Dat heb ik altijd gewild.

                            Maar van 13 naar 18 inch, is dat niet wat erg overdreven? En tussenweg zou er iets 'gebalanceerder' uitzien.

                            Kijk, hier test Lotus al met 15 inchers :-)



                            Diameter van een Indycar band wijkt nauwelijks af van een F1: 26 inch/66cm.

                            Comment


                            • #15
                              Je vraagt je af hoe ze bij een 18"-velg die groene streep nog op de band krijgen. :)

                              En inderdaad, angelo, dat 't geen grap is, daar ben ik inmiddels ook achter... Maar je moet toegeven dat het gisteren nog hóógst onwaarschijnlijk klonk. De wonderen zijn de wereld blijkbaar nog niet uit.
                              Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                              "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door Tomstr Bekijk bericht
                                Voor LMP's bestaat er een apart type band in verschillende maten wat slechts bij wijze van test (á la controltyre) op GT's gebruikt wordt. Daarnaast heb je bij een LMP de situatie van meerdere rijders op één auto die allemaal met de auto overweg moeten kunnen waardoor je met vering, aero en uitlijning bezig bent. Het zou je verbazen wat voor verschillen een kleine aanpassing kan maken met name tussen profs en gentlemandrivers. F1 is wat dat betreft niet te vergelijken met endurance racen.
                                Ik snap 't, maar in ieder geval komt een LMP-band qua velgdiameter wel heel dicht bij waar ze in de F1 blijkbaar heen willen:





                                Dan haal je de vering hoe dan ook niet meer uit de band.
                                Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                                Comment


                                • #17
                                  Heb ik een vraagje. Als die velgdiameter toeneemt, en dus de veerweg afneemt, gaat dan "de banden laten werken" (dus juiste temp en druk) een minder prominente rol spelen?
                                  Komt het dan meer op de afstelling aan? En kunnen de engineers dan meer invloed uitoefenen op een juiste setup? Je moet dan op een andere manier de vering regelen, zou je zeggen.

                                  Nu zie je vaak dat een coureur tijdens de kwalificatie net zijn banden niet voor elkaar heeft.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ha, die Gummers;

                                    Denk eens aan de invloed van de veel grotere remmen. Laat dan de vleugels ook omgekeerd evenredig kleiner worden a.u.b.
                                    Scherven brengen gelul.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Dutch Bekijk bericht
                                      Je vraagt je af hoe ze bij een 18"-velg die groene streep nog op de band krijgen. :)

                                      En inderdaad, angelo, dat 't geen grap is, daar ben ik inmiddels ook achter... Maar je moet toegeven dat het gisteren nog hóógst onwaarschijnlijk klonk. De wonderen zijn de wereld blijkbaar nog niet uit.
                                      Was twee weken geleden ook al in het nieuws op een franse website, maar de grote media pikte het niet op. Nu dus wel. Besprekingen zijn bezig, maar niets is zeker. Wordt gepraat over het 'groener' krijgen van de F1 m.b.v. banden... duh.... en/of behoud van competitie met andere bandenleveranciers. Dat laatste wilde Michelin altijd al. Dat eerste is mijns inziens alleen maar marketing. Voor mij hoeft de autosport niet groener, klinkt als bullshit, maar enkele franse Nima C mensen zien dat anders.

                                      Van Hankook en Kuhmo is al langer bekend dat ze graag aan de F1 willen leveren, was al meteen nadat Michelin uitstapte en uiteindelijk Bridgesteen de enige huisleverancier werd, maar ze krijgen dat financieel gewoon niet rond in hun uppie, zelfs met z'n tweetjes zou dat al lastig worden. Wellicht wel haalbaar, maar dan met enorme bedrijfsrisico's. En dat risico neemt de F1 dan weer niet, want zou erg vervelend worden als teams voor het einde van het seizoen zonder banden komen te zitten. Beiden bouwen ook regelmatig testbanden (sinds 3 jaar), met tot nu toe bedroevend resultaat... Maar misschien doen ze dat om te misleiden...?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door angelojb Bekijk bericht
                                        Was twee weken geleden ook al in het nieuws op een franse website, maar de grote media pikte het niet op.
                                        Nee, dat blijkt, anders was ik er niet ingetrapt. :)

                                        Blijft wel wonderlijk: kennelijk kun je een bedrijf tot op het bot beledigen, waarna datzelfde bedrijf een paar jaar later gewoon weer je hand wil schudden.

                                        Goh, die Jean Todt moet wel een enorm verschil maken met Max. En dat moet met iets meer te maken hebben dan met het feit dan Jean een Fransman is.
                                        Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                        "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                                        Comment


                                        • #21
                                          Oorspronkelijk geplaatst door scuderia Bekijk bericht
                                          Heb ik een vraagje. Als die velgdiameter toeneemt, en dus de veerweg afneemt, gaat dan "de banden laten werken" (dus juiste temp en druk) een minder prominente rol spelen?
                                          Komt het dan meer op de afstelling aan? En kunnen de engineers dan meer invloed uitoefenen op een juiste setup? Je moet dan op een andere manier de vering regelen, zou je zeggen.

                                          Nu zie je vaak dat een coureur tijdens de kwalificatie net zijn banden niet voor elkaar heeft.
                                          Ik weet niet helemaal zeker of ik je vraag begrijp maar de rijder zal dus nog steeds zijn banden op tempreratuur (en dus ook druk) moeten brengen om er het maximale uit te halen. Dat blijft zo ongeacht de bandenmaat, je kan qua afstelling wel wat anders doen om de banden meer op temperatuur te krijgen. Dit is een van de onderdelen van een goede kwalificatieafstelling.
                                          Als het om vering uit je banden gaat moet je weten dat die niet alleen uit de wangen komt, maar ook uit het loopvlak zelf. Als je het onderliggende karkas hele stijve wangen geeft met een zacht loopvlak heb je een band die scherp stuurt, weinig veert en een klein grensbereik heeft maar wel enorme zijwaartse druk aankan. Heel goed voor ovals of andere circuits waar je op hoge snelheid bochten neemt.
                                          Ben je op een stratencircuit dan wil je liever zachte wangen met een zacht loopvlak om voldoende grensbereik te hebben. Voor de duidelijkheid, dit doe je bij toerwagens en GT's dus door de spanning, maat en compound van je band aan te passen ism je tyre-engineer. Op formule 1 niveau heb je het echt over banden die specifiek voor een circuit gemaakt worden.
                                          De Boekhouder

                                          Oi, no professionals

                                          Comment


                                          • #22
                                            Verhelderend! bedankt tomstr.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Oorspronkelijk geplaatst door Dutch Bekijk bericht
                                              Blijft wel wonderlijk: kennelijk kun je een bedrijf tot op het bot beledigen, waarna datzelfde bedrijf een paar jaar later gewoon weer je hand wil schudden.

                                              Goh, die Jean Todt moet wel een enorm verschil maken met Max. En dat moet met iets meer te maken hebben dan met het feit dan Jean een Fransman is.
                                              Heeft ook met zakelijke belangen te maken, zou ik zeggen. Je kunt blijven volharden in je 'beledigd zijn', maar een professionele toko stapt daar over heen en 'moves on', met wellicht wat twijfels in het achterhoofd.

                                              Als er geen belang zou zijn, beginnen ze er echt niet aan. Tis geen liefdadigheid, dat weet jij ook.

                                              En ja, 'die klootzak' is vertrokken, dat scheelt ook.
                                              * Voor emotionele problemen is er geen rationele oplossing.
                                              * Standaarden zijn net tandenborstels: iedereen heeft er eentje en niemand wil die van een ander gebruiken.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Ik hoor al van diverse kanten het verhaal dat Todt écht anders is en zeker geen trekpop van Mosley. Dat hij zich liet steunen door Mosley, was meer van praktische aard. Hij is ook vooral erg achter de schermen bezig, in plaats van alles via de pers te spelen, en dat soort achterkamertjespolitiek van de goede soort heeft de sport wel een beetje nodig.

                                                Dus ik denk dat het over de streep trekken van Michelin daar ook mee te maken heeft. Misschien is er bij Michelin ook een wisseling van de wacht geweest, zou dat kunnen? Angelo, weet jij dat?
                                                Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                                "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Ja daar zijn zeker wisselingen, ook nog wel wat mensen van de oude garde hoor... Maar bij de decisionmakers is wel wat gewisseld. Bij de 'uitvoerenden' zaten er een paar die perse in de F1 wilden blijven, dus die zijn destijds naar Bridgestone overgestapt (ook al een enkeling tijdens het nog lopende laatste seizoen). Ben benieuwd of die nu terugkomen... De rest is verdeeld over andere afdelingen, bijvoorbeeld op testafdelingen als onderdeel van R&D.
                                                  We wachten af, meeste personeel wil wel...

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Dank, Angelo. Cooper Avon wil inmiddels ook wel:

                                                    http://www.autosport.com/news/report.php/id/82982
                                                    Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                                    "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Avon? Het is heel, heel lang geleden, maar ik meen ooit begrepen te hebben dat Bernie belangen had in Avon.

                                                      Nogmaals, lang geleden, uit de tijd dat Toleman geen banden kreeg van Pirelli en John Watson die wagen mocht testen op Avons.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Interessant stukje uit de column van Mark Hughes in Autosport:

                                                        However, the news that Michelin may be about to return has caused a stir within Bridgestone. The main board is still committed to its 'green' marketing campaign but the motorsport department, not to mention regional marketing offices in countries with grands prix, are very excited about the prospect of returning to F1 competition with Michelin. They even have a similar 18" tyre to Michelin's in their Supra GT programme. So now one part of the company is itching to get back to competing against the only other tyre company in the world with a similar technical capability and the other part – the one in charge – is bound by its green campaign.

                                                        So how to come up with a way of making a green case for tyre development? It's a question which links in with Michelin's original wish of being able to demonstrate the fuel efficiency gains to be made from its tyres. What about linking a tyre's rolling resistance with permitted fuel density? The lower the rolling resistance, the denser your fuel is allowed to be. Therefore you can carry more fuel energy for less weight, and you'll go faster.

                                                        It gets the tyre companies and the fuel companies working together against the other tyre company and fuel companies. Publicise the results at each race. Bridgestone rolling resistance = x. Therefore Ferrari fuel density allowed to = y. Therefore Ferrari starts 8kg lighter than McLaren, meaning Michelin and Mobil have to get to work. That way everybody's happy.
                                                        Dus ook Bridgestone zou weleens aan kunnen blijven, als de nieuwe bandenformule maar 'groen' wordt...
                                                        Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                                        "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Het moet niet gekker worden: ook Pirelli overweegt nu F1 vanaf 2012...
                                                          Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                                          "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            De strijd om de banden spitst zich nu toe op Michelin en Avon, allebei toch als eenheidsleverancier:

                                                            http://www.autosport.com/news/report.php/id/83175

                                                            Niet in dit artikeltje, maar wel een verhaal dat elders de ronde doet: Avon zou zelfs merkloze banden willen leveren.
                                                            Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                                            "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                                                            Comment


                                                            • #31
                                                              Wat voor belang heeft een Michelin om als éénheidsbandenleverancier op te treden?
                                                              * Voor emotionele problemen is er geen rationele oplossing.
                                                              * Standaarden zijn net tandenborstels: iedereen heeft er eentje en niemand wil die van een ander gebruiken.

                                                              Comment


                                                              • #32
                                                                Men neigt naar Pirelli, maar is er nog niet helemaal uit:

                                                                http://www.autosport.com/news/report.php/id/83659

                                                                Een bandenoorlog komt er in ieder geval niet. Maar wel de 18"-velgen?
                                                                Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                                                "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                                                                Comment

                                                                Working...
                                                                X