Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nascar 2008

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Nascar 2008

    Het blijft lastig dit een beetje goed te volgen, maar ik probeer toch altijd wel de samenvattingen op speedtv.com te bekijken.

    Afgelopen weekend op Loudon een akkefietje Montoya versus Kyle Busch. Dat zijn twee heethoofden bij elkaar, en uitpraten achteraf is aan dat soort gasten niet besteed. Nee, oog om oog, tand om tand.

    http://link.brightcove.com/services/...ctid1636622461 ongeveer 5.45.

    Busch speelt de vermoorde onschuld, snapt het allemaal niet "I don’t know what his beef is, but obviously NASCAR should probably fix it.”

    JPM: We went through the corner, the wreck happened (between Hornish and Bowyer), I slowed down and I turn to him and say ‘What are you doing?’. The next thing I see, he’s starting to hit me. It gets to the point where it’s too much. He runs good, yeah. He’s got good cars, yeah. But we had a
    decent car today and I don’t appreciate it when people race me like that. There's a fine line and he just crossed it”
    Did you turn into him intentionally?
    JPM: Well, yeah, the same way he did to me.

    Straf: 2 rondjes extra achterstand voor JPM, en daarmee 7 plaatsen verlies.

    Hij krijgt trouwens een dikke kop, die Columbiaan.

    Slimme zege voor Kurt Busch in 1 van de Dodges van Roger Penske trouwens.

  • #2
    De verwikkelingen rondom de ex-single seater jongens blijf ik toch het meest volgen.

    Nu is Dario Franchitti zijn plaats in CUP kwijt, nadat Chip Ganassi de nr 40 heeft opgedoekt, officieel wegens gebrek aan sponsoring. Franchitti kan terug naar IRL, want dat is veel goedkoper en daarvoor kan Ganassi, ook al omdat zijn team daar wel vooraan rijdt, makkelijker geld voor vinden. En anders wordt het Nationwide. Met daarbij een toch ook wel veelzeggende uitspraak van team co-owner Felix Sabates 'he needs more miles anyway'...

    Comment


    • #3
      Kijk nou, Villeneuve heeft een NASCAR deal voor 1 Nationwide race, op Montreal.
      http://nascar.speedtv.com/article/na...treal-one-off/

      Scott Speed gaat voor RedBull een Cup-Toyota testen en verwacht zijn Cup-debuut nog dit jaar te kunnen maken:
      http://www.autosport.com/news/report.php/id/69181

      Comment


      • #4
        Maar okee, da's voor de NASCAR-fans allemaal kattegespin.

        Het werkelijke belangrijke nieuws is wel: Mark Martin naar Hendrick, Tony Stewart als 50% owner naar Haas CNC (dat wordt dan wel kwalificeren), nieuweling Logano (een tiener nog) waarschijnlijk bij Joe Gibbs op de plaats van Stewart, Ryan Newman weg bij Penske, waarschijnlijk naar Haas.

        Comment


        • #5
          Op dit moment loopt de Brickyard 400, NASCAR CUP op de Indy oval dus.

          De GoodYear banden houden het niet lang genoeg vol op het ruwe asfalt van Indy, en NASCAR lost dat op met om de 15-20 rondjes een zogenaamde competition caution. Dus geel, iedereen naar binnen om de banden te checken/wisselen. Na 140 rondjes hebben ze er nu zo al 8 gehad...

          Comment


          • #6
            Wat begrijpen Amerikanen beter? 14 F1-auto's op Michelin-banden die weigeren te racen of dit?

            Dit was misschien ook nog een idee geweest drie jaar geleden. :))
            Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
            "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

            Comment


            • #7
              En dan onderweg nog klapbanden... En ik hoorde een rijder dat die caution voor hem telkens een rondje te laat kwam, dan waren zijn banden al weer op. Voor de rest, iedereen kon eigenlijk 1, 1,5sec sneller, maar ze zaten zich massaal in te houden. Dan 7 rondjes voor het einde kan de boel even los (omdat je weet: maar 7 rondjes nog).

              Geen echte kritiek op speedtv eigenlijk, wat dat betreft hebben de Frances wellicht meer de wind eronder bij de pers dan Bernie...

              Comment


              • #8
                Overigens, AJ Almendinger doet het de laatste tijd heel aardig. Eerder dit jaar moest ie zijn auto nog tijdelijk afstaan omdat ie hem telkens niet door de kwalificaties kreeg, maar nu begint het toch te komen; gisteren had ie een (volgens speedtv eerste) top 10 finish.

                Scott Speed won trouwens weer een race in ARCA.

                Comment


                • #9
                  De Nationwide race afgelopen weekend te Montreal, ging de historie in als de eerste NASCAR race in de regen. Normaal gesproken komt de rode vlag uit bij de eerste regendruppels. Dat NASCAR toch door liet rijden kwam voor sommige teams nogal onverwacht: die hadden geen ruitenwissers gemonteerd...

                  Uiteindelijk is er afgevlagd na 48 rondjes toen rijders elkaar van de baan reden onder geel. Waaronder Villeneuve, die op zijn voorganger knalde (uiteindelijk 6e):

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door V4 Bekijk bericht
                    Overigens, AJ Almendinger doet het de laatste tijd heel aardig. Eerder dit jaar moest ie zijn auto nog tijdelijk afstaan omdat ie hem telkens niet door de kwalificaties kreeg, maar nu begint het toch te komen; gisteren had ie een (volgens speedtv eerste) top 10 finish.

                    Scott Speed won trouwens weer een race in ARCA.
                    *talking to himself*

                    Inmiddels blijkt Almendinger zich in de top 35 gereden te hebben, en dat is een belangrijkere prestatie dan wat je zo op het oog zou zeggen. Hij is nu sowieso verzekerd van een startplaats (tot ie weer de top 35 uitkukelt) en kan zich daarom in alle trainingen richten op de race-setup, in plaats van eerst naar een qualifying-setup te moeten zoeken om in elk geval in qualifying snel genoeg te zijn om in de race te zitten (dat is met zeg 10-15 man vechten om 6 plaatsen). Daarmee is het uitgangspunt heel anders; een betere racevoorbereiding zal positief uitwerken op de resultaten in de races.

                    En Scott Speed is aardig op weg naar de ARCA-titel, na inmiddels 4 zeges.

                    Beide RedBull beschermelingen lijken nu toch nog behoorlijk terecht te komen na een absoluut rampzalig 2007 voor beiden.

                    Comment


                    • #11
                      *onderbreekt V4's monoloog*

                      Ha, ik wilde ook al iets roepen over Speed! Doet die het uiteindelijk nu slimmer dan Villeneuve, Franchitti, etc.? Misschien is de vraag stellen hem al beantwoorden...
                      Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                      "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door V4 Bekijk bericht
                        *talking to himself*
                        Dat je met jezelf aan het praten was kwam mede doordat het mij maar niet lukte tijdens mijn vakantie om hier te posten. Want ik was nog niet uitgepraat over de regenrace in Montréal. Want dat was het bekijken waard.

                        Om maar 's te beginnen met wat Carl Edwards' opmerking achteraf: "For my next time in the rain, I will make sure I have a wind shield wiper." En dat is geen grap. Edwards reed tijdens een neutralisatie met een hand, want in z'n andere hand had-ie een handwissertje om de voorruit droog te houden. Dat deed mij meteen denken aan Dale Earnhardt die jaren terug de vieze strepen van z'n voorruit veegde tijdens een gele vlag, à 110 km/uur, omdat-ie z'n plekje niet kwijt wilde raken met een pitstop.

                        Er waren wel meer teams die zonder ruitenwisser door de regen raceten. Villeneuve bijvoorbeeld, zoals op de foto goed te zien. Hij werd natuurlijk niet zesde in de race, maar zestiende. Zonder auto is het moeilijk je zesde plaats vast te houden, maar zestiende kan nog net als er niemand in dezelfde ronde achter je rijdt en de race afgevlagd wordt in die ronde.

                        Verder moet je nog weten dat de regenbanden waar ze mee raceten tien jaar oud zijn. Door Goodyear in 2000 gemaakt en vervolgens al die jaren op de plank gelegen. Daar klaagden de racers ook over, dat het wel hard rubber was.

                        Kortom, ze hebben nog wel een paar dingen om over na te denken voor ze het weer 's gaan doen, dat regenracen.

                        Stom van Ambrose, trouwens, die snelheidsovertreding in de pitstraat. Kostte hem toch duidelijk de overwinning, die hij afgelopen weekend in New York tenminste alsnog binnenhaalde. Zijn excuus was dat-ie het einde van de pitstraat niet kon zien, door de regen. Ambrose zal in Australië toch ook wel 's in de regen hebben gereden. Waarom was dat in Canada dan zo moeilijk, ook voor hem?

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Dutch Bekijk bericht
                          Doet [Speed] het uiteindelijk nu slimmer dan Villeneuve, Franchitti, etc.?
                          Ik heb me altijd afgevraagd of iemand die kampioen wordt in een lagere klasse een slimme beslissing heeft gemaakt. Je ziet het in elke klasse: Tim Steele en nu Frank Kimmel in ARCA, Ron Hornaday en Jack Sprague in NASCAR trucks, Ted Christopher in NASCAR modifieds, Tommy Kendall in Trans-Am. Die racen gewoon vijftien, twintig jaar in de eerste divisie. Waarom?

                          Comment


                          • #14
                            Ha, Autosport geeft een andere uitslag dan de NASCAR site...
                            http://www.autosport.com/news/report.php/id/69636
                            http://www.nascar.com/races/bg/2008/..._official.html

                            Ik denk dat het inmiddels wel duidelijk is dat NASCAR zo verschillend is van F1 en Indycar, dat het wellicht wel wijselijk is lager te beginnen, al helemaal als je niet kan beginnen met een top 35 wagen (Carpentier, Villeneuve, Almendinger), en ook als dat wel zo is, is het lastig genoeg (Franchitti viel uit de top 35, en Sam Hornish zit constant in de gevarenzone.

                            Het is verder duidelijk niet Scott's bedoeling in ARCA te blijven hangen: "I am in this for the experience," said Speed. "The points would be nice but at the end of the day I honestly don't think that winning the ARCA championship will make or break my career. No one but the Old Man [Frank Kimmel, nine-time champion] has won in years."
                            Afijn, vroeg of laat komt ie in een Cup-wagen terecht.
                            http://www.scenedaily.com/news/artic...but_in_08.html

                            Comment


                            • #15
                              Hé, zaterdag bij de kapper las ik voor de verandering een gewone krant, waar in het sportkatern een bladzijde vol NASCAR voor- en nabeschouwingen te vinden was, want zo belangrijk is de NASCAR racerij hier. Geen idee hoe gezaghebbend die schrijvers zijn maar terloops vermeldde men dat Montoya, hevig watertrappelend, op het punt staat te verdrinken. Dat het geen verbazing zou wekken als hij binnenkort in de IRL rijdt.

                              Geen verbazing? Montoya doet het toch aardig, als middenmoter? Maar blijkbaar heb ik niet op zitten letten. Er zijn al maandenlang troebelen: bij Ganassi's raceteam zelf, diep in de financiële problemen die aanleiding geven tot geruchten over fusies met eerst Penske en later Waltrip; ontslagen bij Ganassi; geen sponsor voor Montoya volgend jaar; en een ontevreden Montoya die al drie keer dit jaar een nieuwe crew chief (is daar een Nederlands woord voor?) gepresenteerd heeft gekregen. Ja, dan werk je niet fijn. Kijken wat die Columbiaan gaat doen, dan. Want zelfs als middenmoter (21e, is-ie) doet-ie het beter dan de andere binnendringers.

                              Ik zag trouwens dat Montoya dus 21e is, van de 76! En dat is maar weer een voorbeeld van hoe "anders" het is in NASCAR. In de AutoWeek van een paar weken terug las ik dat alles in NASCAR het dubbele is van wat de Montoyas en Franchittis en soortgenoten gewend zijn: een auto die twee keer zo zwaar is (maar met minder grip), twee keer zoveel tegenstanders op de baan, races die twee keer zo lang duren en een seizoen dat twee keer zoveel races telt.

                              Vond ik een goede constatering. Ga er maar aanstaan. Als je gewend bent dat je na een kleine twee uur uit de auto kan stappen, maar je moet nog twee uur, en volgende week meteen weer, en de week erop weer, en als je baas het zegt op vrijdagavond ook drie uur om baankennis op te doen, dan heb je wel heel veel om ineens aan te wennen. Vooral als die smurfen die volgens jou veel minder hard kunnen rijden dan jou al op hun veertiende drie of vier avonden per week op de oval raceten, dertig weekends achter elkaar. Hoezo, cultuur?

                              Veel mensen maken de vergissing te denken dat autoracen hard rijden is. Geldt blijkbaar ook voor sommige coureurs.

                              Comment


                              • #16
                                Dat Montoya's sponsor ging stoppen wist ik. Dat het zo erg was dat Ganassi's NASCAR afdeling al zowat op omvallen staat niet.

                                Comment


                                • #17
                                  Ja, ja, honderd man weg bij Ganassi, waaronder álle monteurs van Montoya. Vervangen natuurlijk door de monteurs van Franchitti, maar evengoed: Ganassi had een dozijn politiemensen op laten draven om de verwachte tegenstrubbelingen te lijf te kunnen gaan.

                                  Ik zeg Ganassi maar het is natuurlijk die schurk van een Sabates die hier achter zit.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ah, zijn er smeuiige verhalen over Felix Sabates' manieren van zaken doen? Als ie Kevin Kalkhoven, Paul Gentilozzi en hoe heet die man achter Aussie Vineyards ook al weer, in de schaduw kan zetten, zijn de linkjes altijd welkom!

                                    EDIT: die naam was Craig Gore.
                                    Last edited by V4; 08-09-08, 19:13.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Ook twijfels over AJ Allmendingers toekomst, ben benieuwd of daar geswitched gaat worden met Scott Speed. Zijn auto balanceert op het randje van de top 35 (10 punten verschil).

                                      http://nascar.speedtv.com/article/cu...team-gm-fryes/

                                      AJ dan ook terug naar single-seaters?
                                      Last edited by V4; 08-09-08, 19:56.

                                      Comment


                                      • #20
                                        En inderdaad, another single-seater primadonna bites the dust...

                                        http://www.autosport.com/news/report.php/id/70795

                                        Maar goed, zijn vervanger is er nog zo een, maar gezien diens bescheidener aanloop ('he paid his dues' zoals dat zo mooi heet) misschien een net iets minder arrogante, althans volgens de NASCAR-diehards.
                                        Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                        "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                                        Comment


                                        • #21
                                          Ja, maar AJ gaat waarschijnlijk naar … Ganassi/Sabates. In plaats van Sorenson. Volgens AutoWeek gisteren, althans: "The shuffling is contingent on Team Red Bull working with Ganassi-Sabates Racing to get Allmendinger into the No. 41 Dodge currently driven by Reed Sorenson." Bovendien beweert Jayski dat AJ wél aan de start verschijnt met de #84, zondag in Kansas. Over stoelendans gesproken.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Hm, het bericht op auytosport.com is veranderd. het wordt ineens in andere termen gebracht.
                                            Was eerst 'dropped' en 'with immediate effect'
                                            Nu is het "expected to leave' en 'after this weekend's race at Kansas"
                                            Het Ganassi verhaaltje staat er nu ook bij.


                                            Of het ligt aan mij (beter: aan de Chivas Regal), dat kan ook...

                                            Comment


                                            • #23
                                              Is inderdaad veranderd. Mooi dat Autosport onze posts hier meeleest!

                                              Comment


                                              • #24
                                                Ik lees dat AJ een éénjarig contract van Red Bull geweigerd heeft, omdat-ie bij Ganassi voor drie jaar aan de slag kan. Van dust biten dus geen sprake, gewoon zakkenvullerij.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Dan zat autosport.com er inderdaad fiks naast.

                                                  Maar Ganassi had toch geen cent te makken met al die opstappende sponsors?
                                                  Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                                  "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Leuk, hè? Sports Illustrated kopt: "NASCAR's silly season spins out of control for Ganassi." Met een exclusief interview met Ganassi, die beweert volgend jaar twee auto's te kunnen leveren. Dat wordt dan de #41 en de #42, AJ in de ene en Montoya in de andere. Hoe Ganassi denkt dat te kunnen betalen is iedereen een raadsel. Fusies met Robby Gordon, Penske, en Evernham zijn allemaal in de geruchtenmachine gegooid en door Ganassi ontkend. Out of control, dus.

                                                    't Heeft wel iets te maken met een andere zorg die de Cuprijders geuit hebben: het inkrimpende deelnemersveld. Het is, zeggen ze, toch niet te doen dat er maar 48, 49 auto's verschijnen voor de 43 startplaatsen? Dat moeten er zestig zijn, of zeventig!

                                                    Maar daar is geen geld voor, althans niet in de knip van Ganassi. Ha, de Chip knip van Ganassi bedoel ik.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Nee, natuurlijk is daar geen geld voor.

                                                      Met dank aan het top 35 systeem. Je gaat toch niet een complete organisatie betalen als je elk weekend met 25 tot 35 concurrenten mag vechten om de laatste 6 of 7 plaatsen in het veld?
                                                      Dat is dan nog even afgezien van het nadeel dat je tijdens de trainingen dan sowieso al hebt t.o.v. de top 35.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Miller over al die ex F1-, CC- en IRL-rijders die nu NASCAR uit getrapt worden:

                                                        "If they wrote a book it could be titled: My Life as a Lucky Dog. "

                                                        :-)


                                                        http://auto-racing.speedtv.com/artic...-wheel-exodus/

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Een coureur die de overwinning wordt afgepakt omdat-ie een stukje van de baan heeft afgesneden. Zijn excuus: er was geen duidelijke regel dat het níet mocht. Dit scenario komt mij vaag bekend voor, maar ik hamilton niet op de räikkonen komen. Ik bedoel, ik kan niet op de naam komen.

                                                          Regan Smith dook onder de gele lijn in de laatste ronde van Talladega om de overwinning weg te kapen van Tony Stewart. Nou weet iedereen dat je dat op een oval niet mag doen als het een plekje winst oplevert, en daarom zette NASCAR hem dan ook 18 plaatsen terug. De drive-through straf die hem niet kon worden opgelegd werd omgezet in een herklassering naar de laatste plaats onder de koplopers. De rest van de 43 deelnemers had allemaal al minstens een ronde achterstand opgelopen dankzij maar liefst twee grote klappers waarbij naar ik geloof in totaal 628 auto's betrokken waren. Zo leek het tenminste.

                                                          Maar goed, ik dwaal weer eens af. Smith een troostprijs en Stewart het erepodium. Terecht, zou je kunnen denken, als je niet wist dat Johnny Benson anderhalf jaar geleden met net zo'n inhaalmanoeuvre op Daytona een tweede plek wist te ontvreemden van Travis Kvapil. De uitleg van NASCAR toen: "Als je de finishvlag kan zien, mag alles." Origineel waar, dat was de officiële lezing. Dus je kan het Smith niet kwalijk nemen dat-ie klaagde over oneerlijkheid. Ja maar nee, zegt NASCAR nu, sindsdien hebben we tijdens de drivers' meeting toch duidelijk uitgelegd … allemaal niet te controleren want wie let er ooit op bij zulke meetings? Niemand, toch. Maar NASCAR houdt vol dat Smith de finishvlag nog niet kon zien toen-ie aan z'n inhaalactie begon, en daarom niet op clementie hoeft te rekenen. Nou is het wel zo dat aan de binnenkant inhalen in de laatste bocht een beginnersfout was van Smith — natuurlijk gooit Stewart dat gat dicht — maar toch: zouden ze bij de raceleidnig diezelfde beslissing ook hebben genomen als Earnhardt Jr daar had gereden en niet Smith?

                                                          Controverse in NASCAR, dat het kan allemaal. Je staat versteld.

                                                          Overigens hadden ze zondag ook een groot aantal bandenproblemen. Misschien iets met een bandenfabrikant die net iets te scherp racerubber heeft geleverd? Dat hebben ze volgens mij bij NASCAR ook gekopieerd van een andere, Superieure, autosportcompetitie.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Ik heb 't gelezen gisteren, Laurens. De overeenkomsten berusten uiteraard volledig op toeval. :)

                                                            Niet alleen het feit dat het niet als zodanig in de regels staat, maar dat er een afspraak over geldt. Ook het feit dat de dader wordt gestraft ondanks precedenten van het tegendeel.

                                                            Hoe groter de (financiële) belangen, des te vreemder de arbitrage, zo lijkt 't wel. (Of de arbitrage is overal even slecht, maar bij F1 en NASCAR valt het iets meer op, dat kan ook.)

                                                            Maar goed, de FIA heeft nog de pretentie dat ze een sport reguleren. Heeft NASCAR dat nog? Of ooit gehad? :)
                                                            Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                                            "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                                                            Comment


                                                            • #31
                                                              AJ Allmendinger over naar Michael Waltrip Racing. Nou ja, in elk geval voor komend weekend.

                                                              http://www.autosport.com/news/report.php/id/71201

                                                              Comment


                                                              • #32
                                                                En daarna naar GEM, ten koste van Carpentier:

                                                                http://www.autosport.com/news/report.php/id/71212
                                                                Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                                                "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                                                                Comment

                                                                Working...
                                                                X