Een paar weken geleden is Scott Kalitta verongelukt tijdens een NHRA race. De remparachute van z'n funny car ging niet open, omdat de auto ontploft was tijdens de race, met als gevolg dat-ie à 500 km/h tegen de betonnen muur reed die die organisatie aan het eind van de baan had gezet. De zandbak ervoor haalde niet veel uit, daar stuiterde Kalitta gewoon overheen. Zo'n klap overleef je niet, natuurlijk.
De familie Kalitta woont in dezelfde woonplaats als ik. Scott's neef Doug heb ik wel 's gegroet in het voorbijgaan en de dealer die mijn S2000 onderhoudt sponsort de racewagens van Kalitta's team, waaronder die van Hillary Will and Dave Grubner. Die doet dat uit liefde voor de sport, natuurlijk, want met zo'n sponsorsticker op een landelijke racewagen trek je vrij weinig klanten uit de buurt aan. Maar dat terzijde. De Kalitta's racen al in de NHRA sinds de jaren vijftig: Connie Kalitta, vader van Scott en dus oom van Doug won tien races in z'n carriere die vier decennia omspande. Een echte racersfamilie dus, en in de tussentijd hebben ze ook een luchtvaartmaatschappij op weten te zetten. Juist een paar maanden terug brak een toestel van hen doormidden op Zaventem. Dat had misschien een waarschuwing moeten zijn voor Scott, die toch al een paar keer gestopt was maar het racen niet kon laten.
Ik vertel dit allemaal als achtergrond omdat jullie natuurlijk niets weten van NHRA. Tenminste, ik heb gezocht op autosport.com en daar vind ik niets en dat zal wel een afspiegeling zijn van jullie kennis van de hot rod racerij in de VS. Achtergrond die jullie nodig hebben om net als ik versteld te staan van het eigenlijk verhaal dat ik wil delen met jullie.
De NHRA vond dat het een beetje uit de hand aan het lopen is met de dodelijke en bijna dodelijke ongelukken. Darrell Russell in 2004, Eric Medlen in 2007, en een handvol vreselijke maar niet fatale ongelukken waaronder John Force vorig jaar: het gaat niet goed met de veiligheid in de nitroracerij, hoe hard er ook gewerkt wordt aan nieuwe maatregelen.
En daarom heeft de NHRA beslist tot een drastische maatregel: de races worden korter. In plaats van een kwartmijl (1320 voet) nog maar 1000 voet. Vijfentwintig procent korting! Als ze hadden beslist een chicane in te bouwen had ik het niet gekker gevonden. Het wordt weliswaar gepresenteerd als een tijdelijke maatregel, maar toch: in de tussentijd moeten alle records in een apart boekje bijgehouden worden, en nog afgezien daarvan, er worden genoeg races beslist in het laatste kwart van de race. Nu zullen we altijd denken: op de kwartmijl had-ie gewoon gewonnen. Ik kan er niet bij.
Niet dat ik iets beters weet. Maar ja, ik vind het normaal dat racen gevaarlijk is. Vooral als je meer dan vijfhonderd kilometer per uur gaat rijden. Ik zal het wel niet begrijpen, dan.
Overigens is Scott's ongeluk gewoon op YouTube te vinden. Ik heb er niet naar gekeken, maar wie daar interesse voor heeft moet dat vooral zelf weten.
De familie Kalitta woont in dezelfde woonplaats als ik. Scott's neef Doug heb ik wel 's gegroet in het voorbijgaan en de dealer die mijn S2000 onderhoudt sponsort de racewagens van Kalitta's team, waaronder die van Hillary Will and Dave Grubner. Die doet dat uit liefde voor de sport, natuurlijk, want met zo'n sponsorsticker op een landelijke racewagen trek je vrij weinig klanten uit de buurt aan. Maar dat terzijde. De Kalitta's racen al in de NHRA sinds de jaren vijftig: Connie Kalitta, vader van Scott en dus oom van Doug won tien races in z'n carriere die vier decennia omspande. Een echte racersfamilie dus, en in de tussentijd hebben ze ook een luchtvaartmaatschappij op weten te zetten. Juist een paar maanden terug brak een toestel van hen doormidden op Zaventem. Dat had misschien een waarschuwing moeten zijn voor Scott, die toch al een paar keer gestopt was maar het racen niet kon laten.
Ik vertel dit allemaal als achtergrond omdat jullie natuurlijk niets weten van NHRA. Tenminste, ik heb gezocht op autosport.com en daar vind ik niets en dat zal wel een afspiegeling zijn van jullie kennis van de hot rod racerij in de VS. Achtergrond die jullie nodig hebben om net als ik versteld te staan van het eigenlijk verhaal dat ik wil delen met jullie.
De NHRA vond dat het een beetje uit de hand aan het lopen is met de dodelijke en bijna dodelijke ongelukken. Darrell Russell in 2004, Eric Medlen in 2007, en een handvol vreselijke maar niet fatale ongelukken waaronder John Force vorig jaar: het gaat niet goed met de veiligheid in de nitroracerij, hoe hard er ook gewerkt wordt aan nieuwe maatregelen.
En daarom heeft de NHRA beslist tot een drastische maatregel: de races worden korter. In plaats van een kwartmijl (1320 voet) nog maar 1000 voet. Vijfentwintig procent korting! Als ze hadden beslist een chicane in te bouwen had ik het niet gekker gevonden. Het wordt weliswaar gepresenteerd als een tijdelijke maatregel, maar toch: in de tussentijd moeten alle records in een apart boekje bijgehouden worden, en nog afgezien daarvan, er worden genoeg races beslist in het laatste kwart van de race. Nu zullen we altijd denken: op de kwartmijl had-ie gewoon gewonnen. Ik kan er niet bij.
Niet dat ik iets beters weet. Maar ja, ik vind het normaal dat racen gevaarlijk is. Vooral als je meer dan vijfhonderd kilometer per uur gaat rijden. Ik zal het wel niet begrijpen, dan.
Overigens is Scott's ongeluk gewoon op YouTube te vinden. Ik heb er niet naar gekeken, maar wie daar interesse voor heeft moet dat vooral zelf weten.
Comment