Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

GP Hongarije

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • GP Hongarije

    Nog geen topic over deze race? Wat een pech voor Massa... Heikki gewonnen, en Glock tweede. Mooi hoor !

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door SweetRyan Bekijk bericht
    Nog geen topic over deze race? Wat een pech voor Massa... Heikki gewonnen, en Glock tweede. Mooi hoor !
    Dat was volgens mij wel de gehele samenvatting. Ook wat pech voor Hamilton met z'n lekke band en voor de rest een redelijk saaie optocht waarbij in de pitt het soms letterlijk heet aan toe ging :-)

    Comment


    • #3
      Knappe actie van Massa buitenom in de eerste bocht. Voor de rest een optocht zoals gewoonlijk, waarbij Raikkonen een plaatsje beter had kunnen doen als hij vlak voor de eerste pitsstop niet was opgehouden dor vettel waardoor hij de hele 2e stint achter Alonso vast bleef zitten. Sowieso een weinig gelukkig weekeinde voor Vettel. Knappe race van Glock die zijn zenuwen keurig onder bedwang hield.

      Groet
      GJ

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door GJ Bekijk bericht
        een optocht zoals gewoonlijk, waarbij Raikkonen een plaatsje beter had kunnen doen als hij vlak voor de eerste pitsstop niet was opgehouden dor vettel waardoor hij de hele 2e stint achter Alonso vast bleef zitten.

        GJ, laten we het maar even duidelijk stellen. Kimi Raikkonen had dit weekend gewoon moeten winnen. Hij maakt twee onnodige fouten in Q3, en dus stond ie 6e op de grid. Vervolgens laat ie zich ook nog passeren na de start en dus zat ie 2/3 van de race vast achter Alonso. Net voor de tweede stop die schuiver, het verbaast me nog dat ie toch voor de Spanjaard uit de tweede serie stops kwam. Die laatste extra ronde (t.o.v. Alonso) voor de stop was dus wel heel snel, en ook daarna zat het tempo er ineens goed in, gezien hoe Kimi kon inlopen op Timo Glock.
        Nee, dit was alweer zo’n weekend voor Raikkonen waarin ie de mindere was van Felipe Massa. Die maakte het hele weekend geen enkele fout.

        De werkelijke winnaar dit weekend was eigenlijk dan toch Hamilton, want die verliest ondanks die lekke band maar 2 punten op Raikkonen, en wint er 10 op Massa. Verder doet Kubica niet meer mee voor de titel, dat scheelt ook.

        De zege voor Heikki (100e winnaar) zat er wel een keer aan te komen. Niet helemaal on merit natuurlijk, desondanks een nette race met verdiend resultaat. Hij heeft tenslotte eerder in het seizoen punten genoeg weg moeten geven door pech en ongelukkige safety car situaties.
        Heikki's eerste stop was enkele ronden na Lewis, wat de pole voor de Brit en het weglopen in de beginfase toch in een iets ander daglicht stelt. Met het oog op de start zal McLaren Hamilton iets lichter Q3 in gestuurd hebben.

        Glock begint nu mooi los te komen, nadat ie de eerste helft van het seizoen altijd achter kwalificatie-kanon Janro Trulli op de grid stond. Nu de qualifying beter loopt, is er ineens ook het resultaat. Twee auto’s in de punten, maakt zomaar even 10 punten.

        Over Renault: ik had er niks van verwacht, helemaal niks. Maar (alweer) 8 punten, eindelijk eens goed punten voor beide rijders. Strategie als die van Ferrari in plaats van dat Alonso ronden eerder aan de pits komt (Symonds is wakker geworden?). En ineens zit Renault weer voor RedBull in de strijd om de constructeurs-cup. De door Alonso zo felbegeerde P4 ($$$) kan nog spannend worden (nu Toyota 35p, Renault 31p, RedBull 24p).

        En alweer een waardeloze race voor Williams. Rosberg zit ook te vaak achter Nakajima. Vandaag zelfs achter Fisichella’s Force India...

        Comment


        • #5
          Zo ongeveer wat V4 zegt... :)

          Heel erg voor Massa, vooral omdat hij de eerste keer met iets bezig was dat er écht uitzag als de race van een wereldkampioen. Dus niet in de beste auto van pole af de race naar huis rijden, maar in de één-na-beste auto met een gedurfde manoeuvre de kop pakken en vervolgens Hamilton het nakijken geven. Massa is echt de kopman van Ferrari nu. Dat Kimi nog derde is geworden, is eigenlijk te veel eer. Wat rijdt die een lusteloos middenseizoen, veel te wisselvallig voor een wereldkampioen. Is hij wel echt zo'n grote, vraag ik me in omgekeerde richting als bij Massa af.

          Ik begrijp trouwens werkelijk nog steeds niet hoe dat ene rondje verschil in de pitstrategie plus nog die remfout in de ronde ervoor hem zó ver voor Alonso hebben geholpen. Hij moet in één ronde iets van vier seconden hebben goedgemaakt? Morgen de rondetijden er nog maar eens op nakijken.

          Ook ik vind 't mooi om Glock te zien opleven. Beleeft een soort Kovalainen 2007-seizoen, hopelijk geeft Toyota hem de ruimte om nog meer te groeien.

          Opmerkelijke statistiek: de helft van de actieve F1-coureurs heeft nu een overwinning behaald. Nog nooit eerder vertoond.
          Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
          "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

          Comment


          • #6
            Ik vind Raikonnen een beetje de nieuwe Jaques Villeneuve, qua motivatie dan. Loopt over van talent, wordt wereldkampioen. (toegegeven, daar heeft Kimi jaren hard voor gewerkt) En dan, na die titel lijkt hij het niet meer echt te willen. Kan ook met zijn ingetogen persoon te maken hebben dat we dat niet zien.

            Massa lijkt er veel meer voor te willen gaan. Prima race, deed wat hij moest doen met die gewaagde maar noodzakelijke inhaalactie. Helaas geen loon naar werken dit keer.

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Dutch Bekijk bericht
              Heel erg voor Massa, vooral omdat hij de eerste keer met iets bezig was dat er écht uitzag als de race van een wereldkampioen. Dus niet in de beste auto van pole af de race naar huis rijden, maar in de één-na-beste auto met een gedurfde manoeuvre de kop pakken en vervolgens Hamilton het nakijken geven.
              Hij weet 't zelf ook:

              "I don't want to forget the Hungarian GP, because in a certain way it was one of the best races I ever had in Formula One"
              http://www.autosport.com/news/report.php/id/69699

              Het was inderdaad een érg goeie race van 'm. Eerder dit jaar zei ik nog dat ik Massa niet graag als wereldkampioen zie, hoe goed hij het ook doet, omdat er geen 'wereldkampioen' van zijn talent afstraalt. Maar dit kwam er toch verdomd dicht bij in de buurt.
              Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
              "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Dutch Bekijk bericht
                Ik begrijp trouwens werkelijk nog steeds niet hoe dat ene rondje verschil in de pitstrategie plus nog die remfout in de ronde ervoor hem zó ver voor Alonso hebben geholpen. Hij moet in één ronde iets van vier seconden hebben goedgemaakt? Morgen de rondetijden er nog maar eens op nakijken.
                En zie, ik ben niet de enige met vraagtekens:

                http://www.pitpass.com/fes_php/pitpa...s_art_id=35637

                Het was fysiek ook gewoon onmogelijk. Maar toch: in-lap scheelt een seconde, maar outlap scheelt inderdaad vier seconden! Terwijl dezelfde hoeveelheid brandstof erin ging. Zelfs met achttiende verschil in de eerste vrije ronde van Raikkonen en Alonso daarna is dat niet te verklaren.
                Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                Comment


                • #9
                  Erg interessante observaties van Hirohide Hamashima van Bridgestone:

                  http://www.autosport.com/news/report.php/id/69715

                  Vooral deze:

                  "Basically the Ferrari has more of a tendency to understeer than the McLaren," Hamashima told autosport.com. "The McLaren is a little bit oversteery. When the tyre has good grip, the car with the oversteer tendency will be quicker over a single lap than a neutral or understeering car.

                  "But when you think about racing conditions - especially with the temperatures we had at the Hungaroring – then an oversteering car will have heat generating at the rear much higher than the understeering car.

                  "Looking at Hungary and (Lewis) Hamilton's car behaviour, after a few laps he struggled with oversteer - so he was making lots of counter-steering movements. On the other hand the Ferrari had a good balance after a few laps.
                  *vergelijkt weersomstandigheden afgelopen races*

                  Verdomd, Ferrari is sneller als het heet is, McLaren als het iets koeler is.

                  *kijkt naar alle warme landen op de rest van de kalender*

                  Ferrari wordt kampioen, tenzij het regent in Spa, Fuji, Shanghai en Interlagos... (Wat in de laatste jaren trouwens allemaal is voorgekomen.)
                  Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                  "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Dutch Bekijk bericht
                    En zie, ik ben niet de enige met vraagtekens:

                    http://www.pitpass.com/fes_php/pitpa...s_art_id=35637

                    Het was fysiek ook gewoon onmogelijk. Maar toch: in-lap scheelt een seconde, maar outlap scheelt inderdaad vier seconden! Terwijl dezelfde hoeveelheid brandstof erin ging. Zelfs met achttiende verschil in de eerste vrije ronde van Raikkonen en Alonso daarna is dat niet te verklaren.
                    Het is goed te verklaren als KR zwaarder is vertrokken en/of iets meer heeft getankt na de 1e stint (hoe lang hebben ze beide bij de eerste tankbeurt aan de nozzle gehangen) en nu dus minder extra brandstof nodig had bij de 2e tankbeurt om toch de race uit te rijden.

                    Groet
                    GJ

                    Comment


                    • #11
                      Nope, outlap bij de eerste stop was van Kimi een seconde langzamer dan Alonso. Dus ze hebben grofweg dezelfde hoeveelheid getankt. Dat zag je ook aan het feit dat ze in een treintje uit de pitstraat reden.

                      Enige dat ik kan bedenken is dat Kimi zozeer werd opgehouden achter Alonso dat hij al die ronden in cruise mode heeft gereden en zo enorm veel brandstof heeft gespaard. Maar waarom dan meteen een ronde na Alonso pitten als je nog brandstof over hebt? Dan moet je de ruimte toch juist gebruiken om met low fuel extra snelle ronden neer te zetten? Vind 't nog steeds raar en Renault blijkbaar ook.
                      Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                      "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                      Comment

                      Working...
                      X