Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mercedes SLK cup

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Mercedes SLK cup

ik las ergens dat er een SLK cup-klasse komt in 2016. 230 Kompressor blok met handbak. Lijkt mij leuk!

Klinkt goed...

Comment

Ik heb de auto waarmee getest wordt zien staan vorige week. Is er niet gisteren met de DF trackday op Spa mee getest?

Comment

Het is mooi dat er ook voor dit soort auto's nog een doel wordt gevonden.

Comment

Ik weet het niet. Vind een SLK in standaardtrim weinig spannend rijden. Erg goedkoop lijkt ie me ook niet, is het voor hetzelfde geld of iets meer misschien niet mogelijk om met Elises of S2000's te gaan racen?
          "There is an art to flying, or rather a knack. The knack lies in learning how to throw yourself at the ground and miss."

Comment

SLK230 koop je makkelijk voor minder dan € 5.000,-. Aanpassingen zijn relatief beperkt. Aandrijflijn blijft standaard.

Comment

Verwijderd. Dubbel post vanwege server reply error
              Last edited by RutgerK; 09-11-15, 10:16.

Comment

Dat valt mee. Wat doet zo'n ding op Zandvoort? Dennis, weet jij dat? Tussen 2;00 en 2;05 op semi's, gok ik zo?
                "There is an art to flying, or rather a knack. The knack lies in learning how to throw yourself at the ground and miss."

Comment

Echte mannen eten geen honing, die kauwen op bijen,,,,,,,,

Comment

Ik vind het een prima plan. Leuke,degelijke auto's die niet al te duur meer zijn.
                    Wel aan de zware kant lijkt mij met dat klapdak?
                    Elise en S2000 is veel duurder.

Ferrari 308 GTB QV (1983)
                    Alfa Giulia 1300 (1966)
                    Mazda Miata (1990 Daily driver)
                    BMW 320Ci (van GF)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Niels Bekijk bericht
                      Dat valt mee. Wat doet zo'n ding op Zandvoort? Dennis, weet jij dat? Tussen 2;00 en 2;05 op semi's, gok ik zo?

Dat ga je echt niet halen ben ik bang. Eerder 2:08 - 2:10 op de verplichte Interstate DNRT banden. Maar goed, we gaan 't zien. Ik verwacht dat een MAX-5 cupauto sneller is op Zandvoort. En wat die Cup-eindoverbrenging inhoudt, want een standaard 5-bak in de SLK heeft echt h e l e l a n g e bakverhoudingen. Het ding maakt maar 5800 toeren. En de compressor werkt enkel tussen 2 - en 5000 toeren, daarna valt 't vermogen terug. Souplesse + kracht was destijds 't toverwoord. Trekkracht is er plenty. Maar qua acceleratie en topsnelheid komt 't overeen met mijn 924 S en BMW E30 325. En als je goed schakelt rijd je die SLK nog zoek ook. Ik denk dat een E36 325i vele malen sneller is dan een SLK 230 Kompressor op 't circuit. Zeker als je ook daar een AST onderstel onder hebt (hé verrek, mijn werkplek heeft dat ook en staat ook nog eens op dezelfde banden. Mooi vergelijkingsmateriaal dus...).

In Duitsland kun je vrij makkelijk een SLK 230 met handbak vinden onder de 3 mille. Dat is een stuk goedkoper dan hier. Normaal gesproken vind ik 't echt geen leuke auto's en ik wil er ook gewoon niet in rijden. Dus dat AST onderstel heeft de auto wel echt nodig (overigens is het onderstel nu nog niet uitontwikkeld!). De grap is dat de SLK wel een kwalitatief goed onderstel heeft namelijk, met double wishbones voor, maar heel saai afgesteld. Dus met andere veren/dempers heeft 't wel potentie, wellicht.

Kortom, dit is een Cup voor mensen die een gemoedelijke auto zoeken. En iets meer 'vlees' om zich heen willen dan een MX5 biedt. Maar niet weer in de zoveelste BMW op 't circuit willen verschijnen. Leuk dat 't dakje erop en eraf kan. Ik rijd liever dicht. Lijkt me ook gunstig voor de rondetijden.
                      Last edited by Dennis Cavallino; 09-11-15, 14:17.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dennis Cavallino Bekijk bericht
                        want een standaard 5-bak in de SLK heeft echt h e l e l a n g e bakverhoudingen.
                        Ik denk niet dat het om de bak zelf gaat maar om de ratio van het diff. De bak moet gewoon goeie 'spacings' hebben tussen de gears. (m.a.w. je wil niet dat je vanuit 2 met 5800 rpm terug valt naar 2000rpm in 3. Die revdrop zou te groot zijn. Dat zal ook beslist niet zo zijn.
                        Dat lange diff ratio, daar is zeker wel wat op te verzinnen:
                        Lagere bandjes monteren. dus: 45-serie i.p.v. 55-serie of 60-serie ? Dat geeft je een kortere overall final drive ratio waarvan je in iedere versnelling profijt hebt. Dit heeft ook nog het bijkomend voordeel dat je de auto verlaagt zonder dat je bumpsteer creeert , zonder dat je je rollcentre verneukt of andere chassis settings verziekt. Dit werd ook veel gedaan in de Volvo rally cup. En door die kleinere wieltjes kan je al je versnellingen vol uit revven op het rechte stuk van een circuit, zelfs de 5de is dan wel bruikbaar.

Als de ratios dan nog steeds niet kort genoeg zijn is er vast wel ergens een gare C-klasse 180e die een korter diff heeft dat gewoon past of waarvan je kroonwiel+pignon over kan zetten.

<auto's zijn w.d.b.t. niet anders als LEGO bouwkitjes. Meuk van de C-klasse zal ook vast wel op een SLK passen. zwak gemotoriseerde benzine auto's hebben standaard doorgaans de kortste final drive ratio's. Een 4,10:1 lijkt mij wel een leuke ratio voor zo'n ding. krijg bijna zin om zo'n ding op te bouwen! >

Overigens denk ik dat je je vergist hoe snel die karretjes kunnen zijn, hieronder wat cijfers van Wikipedia getrokken:
                        • SLK 230 Kompressor (1996–2000) – 2.3 L (2295 cc) 193 bhp (144 kW; 196 PS) I4 supercharged engine
                        • SLK 230 Kompressor (2000–2004) – 2.3 L (2295 cc) 197 bhp (147 kW; 200 PS) I4 supercharged engine, 0–60 mph in 6.9 seconds, top speed of 240 km/h (148 mph). NB: dat is met het standaard lange diff ratio! Met een korter diff ratio zal de auto nog sneller accelereren.
                        koppel zal ongetwijfeld zo rond de 300-330Nm liggen van 2500 tot 4700tpm. Op een bochtig circuit moet je het hebben van de koppelcurve. Hoogtoerig piekvermogen is leuk voor op het rechte stuk.
                        Ik denk dat je met een 924S (160pk) en ook met een e30 325i (170pk) flink hard moet doorstampen om er voor te blijven.
                        Een auto die n.m.m. beter vergelijkbaar is is denk ik een e36 325i/328i
                        Last edited by janspeed; 09-11-15, 15:46.

Comment

Met die rondetijden snap ik het niet echt. met 60PK meer zou je hem wel iets sneller verwachten. Die Interstates zouden toch vergelijkbaar moeten zijn met R888, en dus iig sneller dan de R1R op een Mazda.

Dit wordt dan tochweer de zoveelste margeklasse waar 5 a 6 auto's in strijden ben ik bang, want waarom zou je dit boven een MaX5 verkiezen?
                          + Meer vlees
                          + Dakje
                          - Niet sneller
                          - Zwaarder, dus meer banden/remmen slijtage en brandstof
                          - Initieel gebrek aan competitie (MaX5 klassegroottes ga je niet halen ben ik bang :), maar alle begin is moeilijk natuurlijk) Zie New Mini Cup.
                          - Duurder toch wel, als de bakverhoudingen gewisseld moeten worden?
                          - Onderdelen zijn lastiger te vinden (gok ik, waar vindt je een sloop slk?)

Ik had liever een cup gezien met MX5 NC's als opvolger van de NA. De goedkoopste NC 2.0 160pk kost 5800 in DE. Dan heb je een relatief jonge en goed uitziende auto, goede stap na de huidige MaX5.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dennis Cavallino Bekijk bericht
                            Trekkracht is er plenty. Maar qua acceleratie en topsnelheid komt 't overeen met mijn 924 S en BMW E30 325. En als je goed schakelt rijd je die SLK nog zoek ook.
                            Je 924 en 325? Heb ik iets gemist?

Comment

[QUOTE=Parohl;n933873]Biesheuvel start een nieuwe cup in 2016, met MB SLK. Lijkt me best een gave cup.

http://www.ab-magazine.nl/sport/auto...z-slk-cup.html

Anders blijft er ééntje zeuren.... :)
                              Veritatis simplex oratio est

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door w220l Bekijk bericht
                                Oorspronkelijk geplaatst door Parohl Bekijk bericht

Anders blijft er ééntje zeuren.... :)
                                LOL
                                * Voor emotionele problemen is er geen rationele oplossing.
                                * Standaarden zijn net tandenborstels: iedereen heeft er eentje en niemand wil die van een ander gebruiken.

Comment

Working...
                                X