Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

F1 2018

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• F1 2018

Eerste besluit voor 2018?

http://www.gpupdate.net/nl/f1-nieuws...-op-f1-auto-s/

Giulia 1600 Super '65
    Abarth 595 Competizione '15

Jammer is zeer zacht uitgedrukt...
    Every second of your life is a part of your song

Comment

Aaaarrrrggghhh, dat lilukke ding. Waar gaat de wereld heen. Zijn de hoofdeloze ruiters al gesignaleerd?

Comment

Zet er maar ineens een dak op dan.
        "Don't play what's there, play what's not there." - Miles Davis
        BMW 2002 Tii 1972; Mazda MX5 1.8 NB 1998; Ford Focus 1.6 Futura 2004

Comment

Dat dus Pa! Schermpje ervoor was nog relatief okay, dit is een soort epilepsie-helmpje.

Comment

Schermpje ervoor zag er beter uit vond ik. Maar Vettel klaagde (doet ie anders nooit ;) ) dat het lastig kijken js, daar de krommingen waar je door heen kijkt. Maar dat is bij een LMP op Le Mans ook, denk ik dan. En die zien er wel cool uit, dus eigenlijk: wat Parohl zegt.

Comment

Vanaf 2019 alle races in een simulator. Zonder publiek want dat is ook veel te gevaarlijk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Elentinos Bekijk bericht
                Vanaf 2019 alle races in een simulator. Zonder publiek want dat is ook veel te gevaarlijk.
                In het kader van kostenbesparing...

* Voor emotionele problemen is er geen rationele oplossing.
                * Standaarden zijn net tandenborstels: iedereen heeft er eentje en niemand wil die van een ander gebruiken.

Comment

Dat head protection er ging komen was al langer een feit en geen discussie meer.
                  Hoe dat er dan precies uit ging zien, dat stond nog open.

Aanvankelijk was het de bedoeling dat die halo er in 2017 al op zou zitten.
                  De teams waren vorig jaar rond deze tijd tegen dat ding en riepen dat ze met iets beters konden komen. Toen heeft Jean Todt / FIA een jaar uitstel gegeven.

Het aparte is dat we daarna een jaar lang bijna niks gehoord hebben over nieuwe ontwikkelingen. Vorige week reed Ferrari nog even een rondje met een geknutseld schermpje op de auto, Vettel riep al meteen dat ie er duizelig van werd. Een week later is de halo een feit.

Ik denk dat er in dat hele jaar door de teams eigenlijk geen flikker aan gedaan is. Naast het probleem van de vervorming van het beeld doord e gebogen ruit, zijn er aero-effecten als de helm die naar voor geduwd wordt, en de luchtinlaten waar ineens minder doorheen ging. Alsof die teams dat een jaar terug allemaal niet allang getest/gesimuleerd hebben. Wellicht dachten de teams dat ze weer wel met uitstel weg gingen komen.
                  Dat was dan behoorlijk naef. FIA is verantwoordelijk voor de veiligheidsregels (de bemoeienis met allerlei andere regels heeft FIA feitelijk verkocht), FIA = Jean Todt en Todt heeft als aandachtspunt veiligheid op de weg en op de racebaan. Die man zit in een verkiezingsjaar voor zijn derde termijn als FIA-voorzitter, die wil laten zien wat hij allemaal voor de veiligheid gedaan heeft en die drukt nu door. Kan je zo uittellen, dat is nauwelijks verrassend.

Zeker voor doorgewinterde heren als Lauda en Markko die nu het hardste blazen dat ze tegen zijn kan dit niet ineens een onverwachte tegenvaller zijn.

En ach, voor dat schermpje van Ferrari was eigenlijk al geen tijd meer, want de auto's voor volgend jaar worden nu ontworpen. Er is geen tijd meer voor experimenten als het er volgend jaar op moet zitten. Nu wordt het dus die halo en reken maar dat de teams voor de jaren daarna wel met beter uitziende oplossingen zullen gaan komen. Dit al dan niet onder aanvoering van Ross Brawn als technische man van F1-owner Liberty Media. Dus hoe lang we met de halo moeten leven, ik denk niet zo heel lang.

Overigens, Ferrari zou het enige team zijn dat voor die halo heeft gestemd in de strategy group (eigenlijk doet dat er niet eens toe want op veiligheidsgebied kan FIA de boel toch overrulen). Dat Vettel na een rondje meteen al roept dat ie er misselijk van werd... er zijn mensen die zich nu afvragen wat Jean Todt werkelijk tegen de Duitser gezegd heeft toen ie een week na Baku in Parijs op het matje moest komen...

Comment

Ik blijf erbij, welke lul met vingers heeft bedacht dat dit nodig was en wat hadden ze ermee kunnen voorkomen? Als het geen Shield maar een Halo was had hij Massa's ongeluk niet eens kunnen voorkomen. Bianchi ginjg sowieso te hard en dat was(sorry) volledig zijn eigen schuld en we mogen blij zijn dat niet n van de marshals gewond is geraakt. En daar doet het al helemaal niks voor.

En laatste punt, als dit zoooooo nodig is, welke barbaar staat motorracen dan toe? Heck, zelfs een TdF fietsert is een grotere daredevil dan een F1-coureur tegenwoordig. :sadface:

Comment

Raikkonen blijft bij Ferrari in 2018:

https://www.racer.com/f1/item/143395...rrari-for-2018

Dat is alvast 1 wens van Vettel die toegekend is. Dus ik denk dat die wel blijft zitten (hij wil 1 jaar verlengen, het team wil langer, begreep ik).
                      Daarmee is Bottas vervolgens op zijn beurt safe bij Mercedes.

Comment

Vettel 3 jaar verlengd. In 2019 Verstappen naast Vettel in Ferrari, Kimi mag dan met pensioen.

Comment

Waarom niet gewoon bij Mercedes? En het is even de vraag wat er op motorengebied bij Red Bull gebeurt, want die zijn natuurlijk ook niet blij. En dan heb ik het nog niet eens over de betrouwbaarheid, want dat kan deels aan het team liggen. Vergeet bijvoorbeeld niet dat ze niet dezelfde olie en brandstof gebruiken als Renault en dus waar die motor voor gebouwd is. Saillant detail; het gaat om Mobil en die zijn weggegaan bij Mclaren. En Honda heeft de motor met die olie gebouwd getest en het schijnt dat hun problemen deels kwamen doordat de motoren op de testbank met Mobil gevuld waren en vanaf de eerste testdag met Castrol....

Comment

Zowel Markko als Horner hebben eerder gezegd dat Max zijn contract tot en met 2019 liep.
                            Hier bijvoorbeeld: http://www.espn.co.uk/f1/story/_/id/...-contract-2019

Dat wordt nog twee en een half seizoen klagen en speculeren dus...

Comment

Prettig dat pa Jos even z'n gedachten heeft geventileerd... eikel
                              priv-V70 en MX-5 -- lease-Octavia Combi

Comment

Ferrari gaat nooit voor jong talent, maar als ik hun was zo ik Leclerc als opvolger van Kimi kiezen. Zou ook voor mij de enige logische reden zijn om Kimi nog een jaarcontract te geven, dan kan Leclerc nog een jaar 'oefenen'.

Jos Verstappen vind ik als vader nog vermoeiender dan als grindbaktoerist. Daar schenk ik het liefst zo min mogelijk aandacht aan.

Comment

Volgens motorsport.com is de overstap van Sainz naar Renault rond (en zal Honda naar TR verkassen en Renault de omgekeerde weg bewandelen): https://www.motorsport.com/f1/news/s...-honda-951146/
                                  Giulia 1600 Super '65

Comment

En als de Honda bevalt dan kan het heel goed dat Red Bull in 2019 k met Honda rijdt.

En het is koffiedik kijken, maar Renault moet ik ook nog maar zien. Alle partijen binnen F1 is er veel aan gelegen Honda te behouden. Mercedes heeft zelfs hulp aangeboden. Dus als Red Bull vastlegt dat Honda niet zo in zichzelf gekeerd problemen probeert op te lossen en eventueel door Red Bull aangedragen hulp(bijvoorbeeld weer Illien) accepteert kan het nog best wel eens wat worden. Honda hoeft zich maar op n ding te focussen, Renault heeft ook nog een chassis te bouwen.

Ik weet ook niet zo zeker dat McLaren blij is met de stap naar Renault(ze zijn dan weer een klanten team en dan hadden ze beter bij Mercedes kunnen blijven), maar ze moeten wel om Alonso te behouden. En ik vraag me af of die het waard zal blijken.

Red Bull heeft al een jaar langer met Renault de doen, maar de 3 jaar Honda zijn ook dramatisch. Dus ik snap goed dat beide hun relatie willen herzien. En Red Bull kan een jaar uit de boom kijken, terwijl Renault voor McLaren meer hun best zal moeten doen dan voor Toro Rosso, dus ik denk dat in elk geval de split engine deal voor 2018 een vreselijk slimme beslissing is.

En hij levert nog een zak geld op ook!

McLaren is degene die een gok maakt, en net als Alonso bij elke transfer die hij na McLaren maakte kan die wel eens in hun gezicht ontploffen.
                                    Last edited by MN-Power; 10-09-17, 11:06.

Comment

Alleen al om die pot geld is het een goede beslissing. Als dat in de richting gaat van de 100 miljoen die McLaren zou ontvangen, is STR in 1x zo ongeveer gratis te runnen voor RedBull. Precies wat de bedoeling is, want STR zit eigenlijk in de verkoop, met het jonge talent loopt het niet meer zo, kortom, dit lost genoeg op om eventueel zelfs een Japanse rijder in 1 van de auto's te accepteren. En inderdaad, mocht er een mirakel gebeuren met de Honda motoren, dan kan je nog wisselen ook.

McLaren is een ander soort team dan STR, Alonso die zou kunnen lopen is 1 ding, maar technisch personeel en sponsoren die het wachten zat zijn is nog wat anders. In dat opzicht is het voor McLaren geen gok. Honda was daar echt niet meer te handhaven. (Voor zowel RedBull als McLaren is het verder tijd uitzitten tot de nieuwe regels vanaf 2021. Zak Brown is net als Chris Horner voor goedkopere motoren van onafhankelijke leveranciers. Begrijpelijk.)

Ik denk dat dit dus voor nu voor alle partijen de best mogelijke deal is.

Dit vult meteen een groot deel van de vrije stoelen in.
                                      Alonso blijft bij Mclaren
                                      Sainz naar Renault, dus Perez blijft bij Force India.
                                      Dat is dan jammer voor Wehrlein, die ook niet naar Williams kan (Martini eist 1 rijder van 25 of ouder).
                                      Geen andere opties voor Williams dan nog een jaar met Massa.

Comment

Die 100 miljoen zal het wel niet worden, maar ik vind het in elk geval een goede ontwikkeling. Op de korte termijn is McLaren weer competitief(al had dat met Honda ook gekund) en op de langere termijn kan dit wel eens een gouden deal voor Red Bull blijken. Want als het Honda wordt zijn ze van de klantenstatus af. En in het tussenliggende jaar kan Toro Rosso heel misschien wel eens voor wat vuurwerk zorgen. Daarmee is Sainz meteen een Alonso 2 en Alonso zelf zal daar ook niet blij mee zijn, dus ik duim(;)).

En natuurlijk is het fijn dat we in elk geval 4 motorleveranciers houden. Al voelt het nog als ongezond weinig aangezien de besten alleen aan tweederangs teams willen leveren.

Comment

Lekker sneu: https://wtf1.com/post/palmer-only-fo...ead-it-online/
                                          Giulia 1600 Super '65

Comment

Inderdaad. Maar het blijft een prutser. :)

Comment

En nu officieel: Sauber - Alfa Romeo

Giulia 1600 Super '65

Comment

Tja, toch hebben we hier m.i. helemaal niks aan. Badgetuning, net zoals de "Aston Martin" RB met stokbroodaandrijving.

Als VW (of beter Porsche) en AM zlf nu eens in zouden stappen als fabrikant met een eigen ontwikkelde motor, dan krijg je -ooit- misschien eens iets van competitie. Deze AR Sauber zal net als de Haas/TR/Williams gewoon weer veldvulling zijn en niet meedoen voor podiumplekken (behoudens calamiteiten).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lle Bekijk bericht
                                                  Tja, toch hebben we hier m.i. helemaal niks aan. Badgetuning, net zoals de "Aston Martin" RB met stokbroodaandrijving.

Als VW (of beter Porsche) en AM zlf nu eens in zouden stappen als fabrikant met een eigen ontwikkelde motor, dan krijg je -ooit- misschien eens iets van competitie. Deze AR Sauber zal net als de Haas/TR/Williams gewoon weer veldvulling zijn en niet meedoen voor podiumplekken (behoudens calamiteiten).
                                                  Ik vind het wel een heel andere soort badge tuning dan die van Red Bull met (officieel) Tag Heuer en als sponsor Aston Martin. Het is in ieder geval een motor uit hetzelfde concern om maar eens wat te noemen. Ik hoorde ook niemand klagen dat Bentley de laatste keer Le Mans won met wat effectief een Audi was.

Verder is het zeker nog wachten op nieuwe reglementen voordat andere fabrikanten (VAG/Porsche, Aston Martin, McLaren, Cosworth, etc.) in willen stappen. De huidige motor is te ingewikkeld en te notoir moeilijk om direct goed te ontwikkelen qua kracht en betrouwbaarheid (vraag maar aan Honda!) en there is a snowball's chance in hell dat die fabrikanten nu nog een motor gaan ontwikkelen voor de nieuwe regels in 2021.

Comment

Of een motor cht goed is moet schaubizoe nog maar blijken; zie Toyota/BMW/Mercedes onder vorige motorenreglementen. Zijn toch niet de minste fabrikanten, met een aardig palmares in motorsport, die jammerlijk faalden.

Vind daarom ook de enorme restricties mbt test- en ontwikkelingsmogelijkheden helemaal verkeerd. Mercedes had 'toevallig' meteen de goede mix te pakken in dit tijdperk en zal normaliter niet meer voorbijgestreefd gaan worden door andere motorleveranciers. Dat werkt niet bepaald aantrekkend voor de mogelijke nieuwe toetreders, dus dat is punt 1 wat aangepakt moet worden. En dat geleuter over kostenbeperking ter verdediging van die restricties ben ik inmiddels wel meer dan beu. Net zoiets onzinnigs als de beperking van brandstofverbruik/uitstoot en beperking van aantallen powerunits per seizoen. 5 per seizoen lijkt me krap, maar verdedigbaar, 3 is compleet ridicuul.

Als we dan zien dat de Amerikaanse visie op 'louder' een microfoon nabij de uitlaat plaatsen is, die ervoor zorgt dat tv-kijkers geen verschil meer horen tussen een spel op de Playstation en een race, geeft dat veel vertrouwen naar de toekomst...

Comment

BMW deed het vrije redelijk volgens mij tot het moment dat zijn uitstapten na 2008 (Kubica deed zelfs heel behoorlijk mee in 2008 tot ruim halverwege het seizoen). Mercedes was ook niet echt een slouch in de achterkant van de McLaren en Brawn GP.en hebben zelfs enkele WK's gewonnen. Daarna is McLaren de weg langzaam kwijt geraakt en had Mercedes tijd en geld nodig om de agen zelf op punt te krijgen na de overname van Brawn GP. Ik heb nooit het het idee gehad dat de motor zelf het probleem was, maar eerder het onvermogen van Mercedes om de blown diffuser echt goed werkend te krijgen.

Voor het overige wel grotendeels met je eens. Daarbij zou ik echt kiezen voor iets simpelere motoren, idd iets meer testmogelijkheden (niet zoveel als in de hoogtijdagen van Ferrari en Schumacher wat mij betreft), minder restricties op brandstofverbruik zodat de motoren weer op een hoger toerental kunnen lopen en een herschikking van het beschikbare kapitaal zodat niet alleen de grote renstallen de big bucks krijgen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lle Bekijk bericht
                                                        Of een motor cht goed is moet schaubizoe nog maar blijken; zie Toyota/BMW/Mercedes onder vorige motorenreglementen. Zijn toch niet de minste fabrikanten, met een aardig palmares in motorsport, die jammerlijk faalden.
                                                        Volgens mij was er niks mis met de BMW motor(integendeel zelfs). En qua team resultaten qua WK is Sauber BMW n keer 2e en n keer 3e geworden, BMW Williams 2x 2e en 2x 3e. Ferrari doet het nu niet beter of zo(en op een paar lucky years na al een hele tijd niet)....

Ter vergelijking, Toyota is nooit hoger dan vierde gekomen en dat slechts n keer.
                                                        Last edited by MN-Power; 29-11-17, 15:00.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GJ Bekijk bericht
                                                          BMW deed het vrije redelijk volgens mij tot het moment dat zijn uitstapten na 2008 (Kubica deed zelfs heel behoorlijk mee in 2008 tot ruim halverwege het seizoen). Mercedes was ook niet echt een slouch in de achterkant van de McLaren en Brawn GP.en hebben zelfs enkele WK's gewonnen. Daarna is McLaren de weg langzaam kwijt geraakt en had Mercedes tijd en geld nodig om de agen zelf op punt te krijgen na de overname van Brawn GP. Ik heb nooit het het idee gehad dat de motor zelf het probleem was, maar eerder het onvermogen van Mercedes om de blown diffuser echt goed werkend te krijgen.
                                                          Nee, aan het eind van 2009 zijn ze gekapt, eigenlijk na n slecht jaar(en een lelijke auto). Nou is de val van de 3e(2008) naar de 6e plek ook best groot te noemen...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MN-Power Bekijk bericht

Nee, aan het eind van 2009 zijn ze gekapt, eigenlijk na n slecht jaar(en een lelijke auto). Nou is de val van de 3e(2008) naar de 6e plek ook best groot te noemen...
                                                            Okay, sorry, 1 jaar ernaast. Ik had geen tijd om het op te zoeken. Sue me! ;-)

Het punt staat nog steeds dat de BMW-motor prima was en hetzelfde geldt voor de Merk-Motor. Gek genoeg is er meer nodig dan een goede motor om een winnende auto te maken. Dat wordt ook beestige als je kijkt naar het verschil in prestaties tussen Merc en zijn klanten, maar ook tussen klanten onderling (als we ervan uitgaan dat Merc zichzelf alleen de beste motor geeft). Dat zie je ook terug bij de Renault-motoren waarbij Renault zelfs slechter presteert dan de klant(en). Het punt wat Olle denkt te maken, is gewoon niet valide. Hoogstens van Toyota kan je zegen dat ze gefaald hebben, maar ook daarin het maar de vraag of dat aan d motor lag of aan het totale concept. Omdat Toyota geen klantenmotoren leverde, hebben we geen vergelijkingsmateriaal of de motor het in een andere auto wel beter had gedaan, maar in absolute termen lijkt ook de Toyota-motor idd onvoldoend gepresteerd te hebben.

Comment

Toyota heeft wel klantenmotoren geleverd. Aan Williams en ik dacht ook aan Midland (ex-Spyker).
                                                              Youre gonna need a bigger boat

Comment

Argh, dat is dus wat je krijgt als je niet eerst kan googlen. My bad! Nu wel Google kunnen aanslingeren en in 2007 deed Williams het beter dan Toyota en 2008 en 2009 marginaal slechter, waarbij het geld bij Willams ook rond die tijd ernstig op begin te raken (anders gezegd Willams raakte in die tijd al on verval met eind 2008 een vers;ies van 25 mio en een schuld van 88 mio).

Comment

Working...
                                                                X