Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

GP Europa (Valencia)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • GP Europa (Valencia)

    Dit weekend heb ik natuurlijk iets beters te doen (zie Gelderse tips), maar ik ben wel heel benieuwd naar het nieuwe stratencircuit van Valencia. Kortom, de recorder zal flink snorren.

    Baantje ziet er behoorlijk snel uit voor een stratencircuit, bekijk de topsnelheden maar eens:




    Dus meer Melbourne en Montreal dan Monaco, zeg maar, terwijl ook het decor meer Docklands dan Rivièra schijnt te zijn.

    Wordt vast leuk, met SC-situaties die de race zullen beslissen.

    En een mooi idee, dat de coureurs vandaag allemaal weer ouderwets over een circuit moeten gaan wandelen om de baan te leren kennen...
    Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
    "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

  • #2
    Wordt dus toch wel leuk. Idd de harde schijf klaarzetten (dus ook hier).
    Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
    Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

    Comment


    • #3
      Hé, da's lachen. Kijk eens wie er vanochtend het snelste was? Op een nieuwe baan die iedereen nog moet leren kennen?

      Toro Rosso's Sebastian Vettel set a shock fastest time in Friday morning practice for the European Grand Prix, as the Formula One teams began their exploration of the new Valencia street track.


      Lange rondjes trouwens, van 1 minuut 40.
      Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
      "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

      Comment


      • #4
        Ben echt erg benieuwd naar deze GP. Ik had gehoopt op een 2e Monaco als ik eerlijk ben en was er dolgraag bijgeweest. Vliegticket en ticket voor de baan was best te doen toen ik ernaar heb gezocht begin dit jaar, maar die prijzen van hotelkamers ging echt helemaal nergens over.

        Comment


        • #5
          Hmm, tot een kwartier voor tijd van de tweede sessie zou je denken dat Ferrari de zaak hier in de pocket heeft, met constant een halve seconde voorsprong op de rest (waaronder McLaren). Maar dan schieten daar in de einduitslag toch nog Alonso en - of all people - Button tussen. Alonso op supersoft voor z'n thuispubliek, maar Button? Ach ja, misschien die ook wel.

          Kimi Raikkonen pipped Fernando Alonso to the fastest time after the first day's practice for the European Grand Prix at Valencia.


          Glock lijkt de stijgende lijn van de afgelopen tijd in ieder geval voort te zetten. Mooi om te zien.

          En Raikkonen? Die wil race pace opofferen aan een goede kwalificatie-setup:

          Kimi Raikkonen has hinted that he is ready to compromise Ferrari's strong race form in a bid to get on top of the qualifying issues that have marred his season
          Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
          "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

          Comment


          • #6
            De Kwali is een succes voor RedBull2, beide wagens in Q3. Bourdais mee met Vettel naar het hoofdteam, Webber ziet maar wat ie doet.

            Honda en Force India beide wagens niet in Q2, Renault niet in Q3. Had Alonso nu zijn tijd uit Q1 herhaald in Q2, had ie wel in Q3 mogen acteren.

            Verder weinig bijzonderheden, of wel heren kenners?
            * Voor emotionele problemen is er geen rationele oplossing.
            * Standaarden zijn net tandenborstels: iedereen heeft er eentje en niemand wil die van een ander gebruiken.

            Comment


            • #7
              Tja, ik had meer verwacht van dat circuit. Valencia is echt een topstad, maar ik vind dit niet zo herkenbaar. Ondanks die lange rechte einden valt er ook nog eens totaal niet te passeren, dan wordt het een optocht.

              Doet niks af aan de prestatie van Felipe Massa, die alweer zo'n geweldig weekend had waarin ie gewoon totaal onverslaanbaar was. Gewoon Schumacheriaans het weekend domineren.
              Aan de andere kant Kimi Raikkonen, die in de kwalificatie weer trager was, die bij de start 1 plaats prijsgaf, die verder eigenlijk niet aandrong bij Kovalainen die voor hem reed, die een giga-blunder maakte bij zijn pitsstop, kortom, hij staat er gewoon niet. De Italiaanse pers zal zijn werk weer wel doen.

              Die grijns van Whitmarsh toen Massa na 14 ronden binnenkwam, ik dacht even, nou, dat verklaart het, dan rijdt Hamilton nog pakweg 7, 8 rondjes door. Niet dus, 3 maar. Te weinig om alsnog de kop te kunnen pakken. Gewoon een nette race van Hamilton, er was gewoon weinig uit te richten tegen Massa.

              Die engine-freeze kunnen ze net zo goed weer loslaten. Het gegroeide verschil tussen Renault en Ferrari is getuige de prestaties van de RedBulls/ToroRosso's erg duidelijk, en dat betrouwbaarheidsprobleem van Ferrari (nu Raikkonen, vorige keer Massa met een blow-up) sluipt er ook niet zo maar in. Het zal allemaal wel legaal zijn (er is ruimte voor bepaalde verbeteringen gedurende het jaar), maar helemaal in de zin hoe Max het bedoeld was, is dit zeker niet.

              Vettel was pure klasse natuurlijk. Vraag me af hoe blij ie nog is dat is van ToroRosso naar RedBull mag...

              Comment


              • #8
                Heb bijna de hele race op dubbele snelheid gekeken, wat een absolute misser is dit circuit. Nul inhaalmogelijkheid en het stof bij de pits is erger dan een kamer waar je net rondom stukwerk van de muren afgebikt hebt (Been there, still doing that).

                Canada is een mooi stratencircuit, Spa is een mooi stratencircuit en Monaco puur om de naam/locatie. Dit heeft niets, behalve een mooi onboard shot in het net niet rechtuit stuk naar de start/finish. Als het nu wel rechtuit was geweest....

                * gaat er van uit dat dit circuit daarom nog minstens 10 jaar op de kalender blijft staan *
                Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

                Comment


                • #9
                  Spa een stratencircuit? Tsja, het was ooit openbare weg, maar dan wel een soort bergweg en in de loop der jaren is er het nodige aan bijgeschaafd en veiliger gemaakt.
                  Is natuurlijk iets anders dan een circuit in een stad.

                  Redelijk saaie race verder, af en toe gebeurde er nog iets leuks, maar ik kon de aandacht er niet echt bijhouden. On boards waren inderdaad leuk en het heeft ook ergens wel wat zo'n soort circuit, maar het biedt nu niet echt het spectakel waarop gehoopt was. Leukste gebeurde nog in de eerste ronde :-).

                  Comment


                  • #10
                    Zo, even bijgekeken. Kwalificatie was erg spannend, alles zat mooi dicht op elkaar en om te rijden lijkt me dit een geweldig baantje, vooral dat laatste stuk voor de finish. Maar wat was de race een domper, zeg. Ook ik heb hele stukken doorgespoeld. Zelden was een baan die op papier zo geweldig lijkt zo'n enorme tegenvaller.

                    En wie wint zo'n race dan natuurlijk weer? :)

                    Nee, zo'n grap is inmiddels niet meer eerlijk ten opzichte van Massa. Wat heeft die zichzelf naar een hoger plan getild. Dit was weer van zeer grote klasse, zeker ten opzichte van zijn opnieuw opzichtig falende teamgenoot.

                    En Vettel? Tja, je kunt je zo langzamerhand afvragen waarom niet een van de topteams gewoon in de buidel tast en dat Red Bull-contract afkoopt. Hij is inderdaad van de buitencategorie.
                    Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                    "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                    Comment


                    • #11
                      >En Vettel? Tja, je kunt je zo langzamerhand afvragen waarom niet een van de topteams gewoon in de buidel tast en dat Red Bull-contract afkoopt. Hij is inderdaad van de buitencategorie.

                      Helemaal mee eens. Snap ik ook niks van. Vettel ipv Heidfeld, hoe zat dat eigenlijk ook al weer, hij kwam toch bij BMW vandaan ofzo?

                      Jacco

                      Comment


                      • #12
                        Wat ben ik blij dat ik hier geen kaarten voor had. Wat een übersaaie baan zeg :(

                        Is Singapore ook zoiets? Charme van een stratencircuit is juist de beperkte uitloopmogelijkheden en scenery rond het circuit.

                        Nee, zware tegenvaller. Mocht ik een keer een F1 gaan bezoeken, moet de knip maar wat verder open en ga ik gewoon naar Monaco.

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Dutch Bekijk bericht
                          Kwalificatie was erg spannend, alles zat mooi dicht op elkaar
                          En toch een saaie race? Nee, juist een saaie race, dankzij de aerodynamica die een veel te grote rol is gaan spelen.

                          De intro van de terugblik op de race door grandprix.com vat 't probleem goed samen:

                          Before the start of the European GP on the new Valencia street circuit we had a quick straw poll in the Media Center. How many Safety Cars are there going to be?

                          "Seven," said one chirpy soul.

                          "Three," said another.

                          In the end, there were none - and the race was worse off for it.

                          In fact in the course of the whole weekend there was only one Formula 1 car that managed to hit a wall. Given that we expected an endless stream of incidents, this was probably the biggest surprise of the weekend.

                          Not only were the drivers well behaved, they also found it all but impossible to overtake one another. The track is wide enough and in theory there were places where such things could be done, but the cars in F1 these days are so closely matched that it is now working against the sport. If the performance gap between the cars is minimal, it looks great on the timesheets. But it also means that no-one has an advantage big enough to use. And a race becomes a big traffic jam. Victory and defeat are decided with pit stops.
                          Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                          "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                          Comment


                          • #14
                            Vond het niet echt op een traffic jam lijken. Even zat er een rijtje achter Kubica (die trillingen meldde), maar dat 'loste' gewoon op toen Kubica weer tempo ging rijden. Zelfs Trulli had geen rijtje achter zich :?:
                            Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                            Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

                            Comment


                            • #15
                              Motorprobleem Raikkonen was hetzelfde als dat van Massa in Hongarije:



                              Dus die van Massa (dan weer aan z'n tweede race toe) is over twee weken weer aan de beurt? Of heeft zijn nieuwe motor inmiddels een verbeterde partij zuigerstangen? Dat laat Ferrari wijselijk in het midden...

                              Lekkere sneer van Ferrari naar het circuit trouwens:

                              "Changing the engine on Kimi's car would have seen the Finn start from far down the grid at a track where it appeared that overtaking was impossible, proving it's not enough to bring Formula One to a street circuit in a fantastic location to produce spectacular racing."
                              Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                              "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door Steven Bekijk bericht
                                Vond het niet echt op een traffic jam lijken. Even zat er een rijtje achter Kubica (die trillingen meldde), maar dat 'loste' gewoon op toen Kubica weer tempo ging rijden. Zelfs Trulli had geen rijtje achter zich :?:
                                Inderdaad. Zelfs een NASCAR yellow had deze race niet kunnen redden.
                                Gewoon jammer, dat circuit, vooral ook omdat F1 naar de stad halen 1 van de vele dingen is die Valencia toch maar weer voor elkaar kreeg.

                                Over Trulli, ik vind dat ie het nog steeds erg goed doet. Hij hoort nog immer in F1 thuis.

                                Comment


                                • #17
                                  Geen kwaad woord van mijn kant over Trulli, maar die heeft wel een beetje de naam een goede kwalifier te zijn die vervolgens op racepace iets minder is.

                                  Maar zijn 'do-or-die' actie in Monaco was mooi (en helaas een die-actie).
                                  Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                                  Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

                                  Comment


                                  • #18
                                    Dat Trulli gespecialiseerd is in qualifying brengt hem anders nog immer genoeg om meestal beter te finishen dan zijn toch zeker niet misselijke teamgenoot Timo Glock.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Glock gaat ondertussen wel vooruit in qualifying.
                                      * Voor emotionele problemen is er geen rationele oplossing.
                                      * Standaarden zijn net tandenborstels: iedereen heeft er eentje en niemand wil die van een ander gebruiken.

                                      Comment


                                      • #20
                                        En over de recente wijzigingen die Raikkonen op achterstand hebben gezet bij Massa, in ieder geval in de kwalificatie:

                                        Stefano Domenicali, responsabile della gestione sportiva della Ferrari, ha spiegato qual è la difficoltà principale di Kimi Raikkonen con la Ferrari F2008. Il campione del mondo non ha feeling nell'entrata in curva. In una intervista alla Gazzetta dello Sport, Domenicali spiega: "Non è contento di come la macchina si inserisce in curva. La vorrebbe più aggressiva. E questo lo condiziona. Spetta a noi continuare a dargli una mano".
                                        Kortom, Kimi wil agressiever kunnen insturen, aldus Domenicali. Grappig, dat was feitelijk hetzelfde probleem waarmee hij de eerste helft van 2007 kampte. Toen lag het aan de veel hardere banden ten opzichte van 2006, maar nu blijkbaar aan een ontwikkelingsrichting van Ferrari die vooral Massa ten goede is gekomen.
                                        Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                        "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                                        Comment

                                        Working...
                                        X