Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verschil 3.0d blok in 330d en 530d

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Verschil 3.0d blok in 330d en 530d

Ik heb een vraagje:

Wat zijn de exacte verschillen tussen de volgende motoren:

De 3.0d blok in de 330d vanaf 2003 (204 pk en 410nm bij 1500 rpm).

En de 3.0d blok in de 530d vanaf 2001 (193 pk en 410nm bij 1750 rpm).

De motorinhoud van de 330d is een paar cc groter, de 330d heeft commonrail ipv alleen directe inspuiting van de 530d.

Maar zijn er nog andere verschillen? Is de 330d echt merkbaarder krachtiger, zuiniger? Welke is betrouwbaarder ? etc?

Ha, die EG;

Er zijn wel een aantal verschillen tussen het 204pk-blok van de E46-330d en de 193pk-versie uit de E39-530d, pluis daar de diverse BMW-fora maar eens op na. De oudere 184pk-versie van de E46 -330d is daaraan wèl vergaand gelijk. De 204pk is de E46-versie van de eerste E60-530d motor met 218pk. Een 204pk 330d zal ongetwijfeld sneller en zuiniger zijn dan een 193pk 530d, maar ik denk dat het gewichtsvoordeel daarbij een grotere rol speelt dan het kleine verschil in vermogen. Zover ik weet is de 204pk misschien iets sterker dan de 193pk, maar staan beiden bekend als betrouwbare motoren, dus dat lijkt me geen reden om welk van de twee te laten staan. Liever een goede oudere dan een minder goede nieuwe dus.
    Scherven brengen gelul.

Comment

er is ook nog zon turbosurge 3 liter blokje geweest met een te kleine turbo ;-)
      waarbij sommige op hol sloegen omdat ze smeerolie van de kapotte turbo als brandstof gingen gebruiken
      "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
      "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
      "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
      "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door motroosje Bekijk bericht
        er is ook nog zon turbosurge 3 liter blokje geweest met een te kleine turbo ;-)
        waarbij sommige op hol sloegen omdat ze smeerolie van de kapotte turbo als brandstof gingen gebruiken
        Dat was toch alleen bij de 184 pk versies?

Comment

dat zou zomaar eens kunnen
          bij welke blokken het exact is weet ik niet ,maar het was idd 1 van de eerste 3 liter blokken
          "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
          "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
          "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
          "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

Comment

Alle BMW 3.0d's zijn toch commonrail?
            De 2.5TDS was de laatste met alleen directe inspuiting

Comment

Van wat ik ervan heb meegekregen is de eerste generatie x30d erg gevoelig voor schade aan injectoren en commonrailpomp. Volgens mij is de 204pk versie een volledig nieuw blok, inderdaad gebaseerd op de E60 218pk versie (2003)

Vervolgens is er in mrt 2005 weer een nieuwe versie op de markt verschenen met 231pk (debuut in facelift 7er) en nu per okt08 komt er weer een nieuwe (EU6) versie met 245pk in de facelift 3er.

Comment

Working...
              X