Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Porsche 996 info en aankooptips

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • #33
    Daar heeft Noobie een punt. Eentje kopen met kapotte motor is ook nog een optie.
    __________

    2006 AR 159 SW 1.9 JTDm
    1984 Saab 900 Turbo T8
    1981 Mercedes RMB 207D
    1974 Citroen 2CV 0.6

    Comment


    • #34
      Oorspronkelijk geplaatst door woes Bekijk bericht
      Je kan ook de centerconsole nog in leer uit laten voeren, dat is ongeveer 300 euro. Dan heb je in 1x veel plastic weggewerkt.
      Dat zag ik een keer in een autoprogramma inderdaad. Echt een verbetering!
      Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. - Albert Einstein

      Comment


      • #35
        Oorspronkelijk geplaatst door Vijf5 Bekijk bericht
        Omdat je het vraagt Harry.
        Ik vond het geluid het enige positieve aan de 996.
        Rijdynamiek, zitpositie en algemene indruk vond ik bedroevend. Dat was met volleder en tiptronic.
        Echt met ALLES het gevoel dat het een massa-productie voertuig was, waar een econoom op losgelaten was die overal op beknibbeld had ... brrr ... dan echt liever doorsparen voor een 964 of 993.

        ps een 130i vond ik -behalve het geluid van de 6-cilinder- trouwens ook geen aanrader. Dus mijn input kun je rustig negeren.
        Opvallend dat je dat gevoel bij een 996 had, ik heb dat dus erg bij een 930, 964 en 993. Interieur is een herhaling van meer dan 30 jaar :)
        Qua interieurs ben je bij Porsche sowieso aan het verkeerde adres. Op het instrumentencluster na is het vrij inspiratiesloos. Dat doen ze pas sinds de 992 op een beter niveau in mijn ogen.

        Comment


        • #36
          @Noobie:
          Een ECHTE GT3 is snel 70K hoor.
          Dus dat is nog heel ver weg.
          996 Turbo komt dan eerst vanaf circa 40/45K

          Ferrari 308 GTB QV (1983)
          Alfa Giulia 1300 (1966)
          Mazda Miata (1990 Daily driver)
          BMW 320Ci (van GF)



          Comment


          • #37
            Oorspronkelijk geplaatst door Eddieee Bekijk bericht

            Dat zag ik een keer in een autoprogramma inderdaad. Echt een verbetering!
            Dat telt ook voor de 997 teller op de middenconsole. Ook zo een lelijk ding met een naad in het midden.

            Wat dat betreft is er in de afgelopen jaren behoorlijk wat beschikbaar gekomen om het leven makkelijker te maken met een oude auto.

            Oorspronkelijk geplaatst door Noobie Bekijk bericht

            Maar ja, perfect onderhoud + paar klaverbladen te hard rond = 15k€ motorschade. En de lagers checken gaat niet zomaar even. Tel dat 15k risico op bij de aanschafprijs en je zit in de buurt van een GT3. No brainer.
            Van wat ik begrijp zijn de lagers oerdegelijk en falen doordat er metaal vrijkomt en die in de lagers terecht komen. Ben nog geen voorbeelden tegengekomen dat de lagerschalen slijten, zoals bij de BMW M blokken. En daarnaast wat Harry zegt :)
            Last edited by Beestemans; 17-11-20, 12:43.

            Comment


            • #38
              Oorspronkelijk geplaatst door Noobie Bekijk bericht
              Maar ja, perfect onderhoud + paar klaverbladen te hard rond = 15k€ motorschade.
              Wellicht dat ik rij als een natte krant maar bij mij swankt de oliedruk niet in de bochten. En ik let er echt op.

              Comment


              • #39
                Oorspronkelijk geplaatst door NAS Bekijk bericht

                Wellicht dat ik rij als een natte krant maar bij mij swankt de oliedruk niet in de bochten. En ik let er echt op.
                Tja, als je gedurende de bocht de tijd hebt om naar je oliedrukmeter te turen... :)

                Van wat ik begrijp zijn de lagers oerdegelijk en falen doordat er metaal vrijkomt en die in de lagers terecht komen. Ben nog geen voorbeelden tegengekomen dat de lagerschalen slijten, zoals bij de BMW M blokken.
                Als het tijdelijk wegvallen van oliedruk de lagers fataal kan beschadigen, dan kan het lagers ook beperkter beschadigen zonder duidelijke sypmtomen. Dat doet verder niks af aan de kwaliteit van die lagers.

                Comment


                • #40
                  Oorspronkelijk geplaatst door NAS Bekijk bericht

                  Wellicht dat ik rij als een natte krant maar bij mij swankt de oliedruk niet in de bochten. En ik let er echt op.
                  Famous last words, dacht ik eerst ook. Bleek mijn oliedrukmeter defect te zijn, waardoor ik het niet goed zag. Daarnaast was circuitpark Zandvoort v2 teveel van het goede voor het blok.

                  Comment


                  • #41
                    Niet hier. Die van mij doet het perfect. Koud 5 bar, warm stationair 2 bar. Normaal rustig rijdend : ~3,5 bar. Gas erbij in beide situaties-> meteen druk erbij in verhouding tot de gasstand.

                    Edit : wat ik wil zeggen : er zijn ook heel veel originele M96s heel oud geworden. Zelfs na 25 jaar is het uitvalpercentage niet 100%, maar eerder 10-15%. De personen zonder gedoe hoor je echter niet van.
                    Last edited by NAS; 17-11-20, 15:29.

                    Comment


                    • #42
                      Maar hoe kan dat dan, dat het ene blok overlijdt op het klaverblad en het andere niet? Is het probleem misschien alleen aanwezig als je niet met het oliepeil op max rijdt? Dat was bijvoorbeeld een berucht issue met de Delta HF Integrale.
                      Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                      Comment


                      • #43
                        Die 10-15% is een voorzichtige schatting? Of zijn er echte data?
                        Ben het wel met je eens dat de horrorverhalen doen lijken dat het bijna 100% scoringskans is. Das idd niet waar. Maar het feit dat er revisiebedrijven hun business case hebben gebouwd op dit motorblok zegt wel wat natuurlijk. Zelfde geldt voor de DSG-bakken en de THP-blokken.
                        privé-V70 en MX-5 -- lease-Octavia Combi

                        Comment


                        • #44
                          Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
                          Maar hoe kan dat dan, dat het ene blok overlijdt op het klaverblad en het andere niet? Is het probleem misschien alleen aanwezig als je niet met het oliepeil op max rijdt? Dat was bijvoorbeeld een berucht issue met de Delta HF Integrale.
                          In mijn zoektocht heb ik daar geen eenduidig antwoord op gekregen. Nu had ik zelf bedacht en ervaren, dat je niet continu op je oliemeter kijkt en het niet worden gelogd. Oftewel het ene blok is er welicht gevoeliger voor dan een ander, maar niet met elkaar te vergelijken door gebrek aan data. En onderschat niet de afwijkingen qua oliepeil metingen, ook al is deze automatisch.
                          Dat het oliepeil helpt is mij wel duidelijk, de verdiepte oliepannen werken erg goed voor de meeste op straat. Voor de echte diehards die circuit rijden, heb je net iets meer nodig.

                          Oorspronkelijk geplaatst door gait156 Bekijk bericht
                          Die 10-15% is een voorzichtige schatting? Of zijn er echte data?
                          Ben het wel met je eens dat de horrorverhalen doen lijken dat het bijna 100% scoringskans is. Das idd niet waar. Maar het feit dat er revisiebedrijven hun business case hebben gebouwd op dit motorblok zegt wel wat natuurlijk. Zelfde geldt voor de DSG-bakken en de THP-blokken.
                          8% tot 10% volgens het internet op IMS. Ik denk dat meer dan 15% best fors zal zijn. https://motoiq.com/performance-engin...e-porsche-m96/

                          Harry nog een goede link: https://www.pelicanparts.com/techart...a_Problems.htm
                          Last edited by Beestemans; 17-11-20, 16:30.

                          Comment


                          • #45
                            Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
                            Maar hoe kan dat dan, dat het ene blok overlijdt op het klaverblad en het andere niet? Is het probleem misschien alleen aanwezig als je niet met het oliepeil op max rijdt? Dat was bijvoorbeeld een berucht issue met de Delta HF Integrale.
                            Al die Lampredi 2.0 turbo blokken krijgen dat vroeg of laat.

                            Comment


                            • #46
                              Oorspronkelijk geplaatst door Beestemans Bekijk bericht

                              8% tot 10% volgens het internet op IMS. Ik denk dat meer dan 15% best fors zal zijn. https://motoiq.com/performance-engin...e-porsche-m96/
                              "Performance engines that suck"

                              Gniffel. Dat is wel duidelijk dan.
                              Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                              Comment


                              • #47
                                En VAG kettingen en BMW kettingen en.... etc.

                                Ik heb draadjes op Rennlist & Pistonheads gezien waar die percentages gehanteerd worden. Inclu. bekijken van alle advertenties en kijken wie er adverteert met "niet originele/gereviseerde motor". In de VS is er ooit een lawsuit geweest. Percentages waren IIRC rond de 10%.

                                Hier volgens een specialist in de UK een schatting van 5% IMS failure.

                                https://drivetribe.com/p/achilles-he...RZKoil9HDHfEXg

                                In werkelijkheid is het koffiedik kijken. Maar de horror stories zijn maar een deel van het verhaal.

                                Comment


                                • #48
                                  En er zijn veel verhalen bekend omdat er net geen 170.000 Porsche 996's met dit blok zijn gemaakt. Het is net als met OBX sperdifferentielen, iedereen die dat merk niet koopt heeft een reden om het niet te kopen en bazuint dat rond als specialisten en als ervaring. Degene die er tevreden over zijn worden amper gehoord.

                                  Comment


                                  • #49
                                    De verhoudingen of het stuk gaat of niet liggen op gummen toch wat anders. Tenzij nog een heleboel gummers zo'n ding blijken te hebben die niet stuk ging. Als die 10-15% overall klopt, kan Harry er gerust eentje kopen want statistisch gezien zou die niet stuk kunnen gaan :-)

                                    Comment


                                    • #50
                                      Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
                                      Maar hoe kan dat dan, dat het ene blok overlijdt op het klaverblad en het andere niet? Is het probleem misschien alleen aanwezig als je niet met het oliepeil op max rijdt? Dat was bijvoorbeeld een berucht issue met de Delta HF Integrale.
                                      Ik heb mij ooit laten vertellen dat het te lang stil staan/doorrijden met oude verzuurde olie onderdeel van het probleem is. De IMS lagering zou aangetast worden door dat zurige in de olie waarna deze bij gebruik gaat vreten en versneld gaat slijten. Catastrophale motorschade als partystopper.
                                      Dat gezegd hebbende, mijn 986 had geen enkel probleem met dat IMS lager. (Wel met ratelende distributie ketting spanner. 1 van de 3)

                                      Comment


                                      • #51
                                        Alle info is welkom uiteraard.
                                        Ik ben wel benieuwd of de mensen die 5-15K aan een revisie hebben uitgegeven daarna nog rustig genieten van hun 996.
                                        En waarom zou het nu niet nogmaals mis gaan?

                                        Ik las laatst een advertentie van een 996 met 140.000km die nog vele jaren mee kon, omdat de motor bij 75K km was gereviseerd.
                                        Ik denk dan dat die juist bijna weer gaat ploffen :-)

                                        Ik moet wel zeggen dat de verhouding van 996-rijders en mensen met serieuze motorschade hier heel erg hoog ligt.

                                        Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                        Alfa Giulia 1300 (1966)
                                        Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                        BMW 320Ci (van GF)



                                        Comment


                                        • #52
                                          Koop er dan 1 met geplofte motor en haal hier een nieuwe https://eveurope.eu/en/product/compl...kwatt-130-vdc/

                                          ;)

                                          Comment


                                          • #53
                                            Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
                                            Alle info is welkom uiteraard.
                                            Ik ben wel benieuwd of de mensen die 5-15K aan een revisie hebben uitgegeven daarna nog rustig genieten van hun 996.
                                            En waarom zou het nu niet nogmaals mis gaan?

                                            Ik las laatst een advertentie van een 996 met 140.000km die nog vele jaren mee kon, omdat de motor bij 75K km was gereviseerd.
                                            Ik denk dan dat die juist bijna weer gaat ploffen :-)

                                            Ik moet wel zeggen dat de verhouding van 996-rijders en mensen met serieuze motorschade hier heel erg hoog ligt.
                                            2 996 bezitters met een geploft blok? Ik zou daar niet teveel van wakker liggen, statitistisch gezien kan dat gewoon. Er zijn genoeg gummers met specifieke medische klachten, is ook geen garantie dat ik het dan niet krijg :) V4 zo werkt statistiek niet ;)
                                            Ik geniet er nog genoeg van! Vooral in de wetenschap dat ik mijn blok heb opgeblazen door circuit gebruik. Daarnaast na revisie 2 jaar garantie of 200.000km.
                                            Ik heb het ingecalculeerd en heb een goed geprijsde 996 gekocht, met toevallig weinig kilometers die qua specificatie klopte. Mijn advies zou zijn, incalculeren dat het kan gebeuren. Als je er een vindt die is gereviseerd zou ik proberen te achterhalen waar dit is gedaan, waarbij er een aantal bekende namen zijn waarvan je weet dat het goed is.
                                            En het belangrijkste, zorg ervoor dat je olie pick-up wordt aangepast! Dan geniet je er het langste van en verwacht ik geen problemen meer.
                                            De heren bij AutoResto hebben de olie pick-up ontworpen voor circuit gebruik en daar werkt het gewoon goed. Ik vertrouw op hun ervaring.

                                            Comment


                                            • #54
                                              Oorspronkelijk geplaatst door Streamz Bekijk bericht
                                              Koop er dan 1 met geplofte motor en haal hier een nieuwe https://eveurope.eu/en/product/compl...kwatt-130-vdc/

                                              ;)
                                              He, bah....... ;-(
                                              Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. - Albert Einstein

                                              Comment


                                              • #55
                                                Geen 2. In totaal 4 996 rijders hier, waarvan 3 met geploft blok. Ik meen dat PeterS die van hem niet meer heeft, maar wel een geploft blok had.
                                                ''Thank God for the internet experts''

                                                Comment


                                                • #56
                                                  Het punt is natuurlijk dat je van veel andere auto's in dit segment géén verhalen over geplofte blokken hoort. Maar de 996 wordt er direct mee geassocieerd. Dat zou voor mij echt een reden zijn om er geen te willen. Want zelfs al gaat maar 5% van die auto's terminaal stuk, dan nog is het een verdomd grote kans. Bij de eerste lange vakantietrip houd je dan de hele tijd in het achterhoofd dat je misschien onderweg de krukaslagers van het asfalt moet plukken.

                                                  En geloof me, in de eerste lange Alpentunnel wordt dat een heel onprettige gedachte. Dat je moet denken, "Nouja, er zit geen krappe bocht in deze tunnel, dus waarschijnlijk valt het wel mee."

                                                  Dan zit je toch nooit echt lekker ontspannen in zo'n auto?


                                                  Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                                                  Comment


                                                  • #57
                                                    Dat klopt, tenzij hij gereviseerd is met de juiste upgrades. Ik heb nu 6 stalen bussen closed deck constructie, koelmodificatie, AOS modificatie en de oliepick-upmodificatie. En ook nog 2 jaar garantie zonder kilometerbeperking. We gaan het zien bij de volgende Gummen CPZ avond :-)
                                                    __________

                                                    2006 AR 159 SW 1.9 JTDm
                                                    1984 Saab 900 Turbo T8
                                                    1981 Mercedes RMB 207D
                                                    1974 Citroen 2CV 0.6

                                                    Comment


                                                    • #58
                                                      Oorspronkelijk geplaatst door Beestemans Bekijk bericht

                                                      Famous last words, dacht ik eerst ook. Bleek mijn oliedrukmeter defect te zijn, waardoor ik het niet goed zag. Daarnaast was circuitpark Zandvoort v2 teveel van het goede voor het blok.
                                                      Precies de reden dat ik in de M5 een VDO oliedrukmeter + 95db pieper heb geplaatst. Zodra de druk onder de 0.8bar komt gaat dat ding snoeihard piepen. Zelfbenoemde experts zullen zeggen dat je bij het horen van de pieper al te laat bent maar ik beperkt vooralsnog liever de schade tot een lagerschaalwissel dan een nieuwe S38 opbouwen voor 15K.

                                                      Comment


                                                      • #59
                                                        Deze link schetst toch wel een treurig beeld van de M96, bijna Porsche onwaardig.

                                                        Comment


                                                        • #60
                                                          Vulles klopt :) Tegelijkertijd heb ik zo iets, waarom heeft Porsche het dan 10 jaar volgehouden met dit blok? En er zijn zeker ook meer positievere sites te vinden: https://www.vierenzestig.nl/26051/vo...ofmotoren-996/
                                                          Uiteindelijk is het een risico afweging. Zo ontlopen ook veel mensen een BMW M5 van de E60 generatie. Het enige wat ik kan delen is hoe ik het heb aangepakt, waar ik op heb gelet en waardoor ik met een gerust gevoel (nu nog steeds) in de Porsche 996.2 stap. En ik ben geen risico mijdend persoon.
                                                          Ik hoop dat ik niet overkom als een overdreven positief persoon en toch duidelijk ben in de zaken waar ze om bekend staan :) En daar zijn modifcaties voor te vinden om te voorkomen.
                                                          Last edited by Beestemans; 18-11-20, 19:32.

                                                          Comment


                                                          • #61
                                                            Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen Bekijk bericht
                                                            Geen 2. In totaal 4 996 rijders hier, waarvan 3 met geploft blok. Ik meen dat PeterS die van hem niet meer heeft, maar wel een geploft blok had.
                                                            Dan zal ik wel de 4e 996 bezitter zijn.
                                                            Voor de Turbo gaan en als dat boven budget is, een Corvette C6. Gas geven met minder risico op gezeur. Een hoog risico op een kapot blok, daar heb je toch helemaal geen zin in.

                                                            De handgeschakelde 996 c2 is wel iets duurder tegenwoordig zo te zien. Mijn broer verkocht zijn c2 een kleine 10 jaar geleden voor een stuk minder.
                                                            8.2 met supercharger?

                                                            Comment


                                                            • #62
                                                              Toch vind ik een 911 leuker dan een Corvette :-)

                                                              996 wordt wat duurder omdat ze nu allemaal een nw motor hebben natuurlijk ;-)

                                                              Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                                              Alfa Giulia 1300 (1966)
                                                              Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                                              BMW 320Ci (van GF)



                                                              Comment


                                                              • #63
                                                                En over het algemeen is het antwoord; Porsche op al je vragen met een sportauto.
                                                                Een Corvette blijft wel erg gaaf, al vindt ik sommige uitvoeringen echt teveel net niet. Al heb ik er nooit ingereden en is dat uiteindelijk belangrijker.

                                                                Comment


                                                                • #64
                                                                  En, staat ie al op de oprit?

                                                                  Comment

                                                                  Working...
                                                                  X