Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

BMW komt met 4 cilinder turbo

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• BMW komt met 4 cilinder turbo

’BMW komt met viercilinder turbo’

Het moet niet gekker worden! BMW overweegt z’n zes-in-lijn motoren te vervangen door geblazen viercilinders.

Dat heeft een BMW-medewerker althans tegen Business Week gezegd. Het grootste voordeel van een viercilinder turbomotor ten opzichte van een ongeblazen zes-in-lijn is natuurlijk het lagere verbruik. Dat is erg belangrijk voor BMW, want het merk moet in 2012 qua CO2-uitstoot in de buurt van de EU-eis van 120 gram per kilometer zitten.

De ongeblazen zes-in-lijn is echter een belangrijk deel van het erfgoed van het Beierse merk, dus het laatste woord is hierover nog niet gesproken. Bovenin het motorenpalet is BMW in ieder geval al wel stevig aan het downsizen met zes- en achtcilinder turbomotoren.
    Iedereen heeft recht op mijn mening!

Oorspronkelijk geplaatst door iOnline Bekijk bericht
    Het moet niet gekker worden! ...
    Valt nog mee, M-B is serieus van plan om een S op de markt te gaan brengen met een 4 cilinder diesel. ( het nieuwe 250 CDI-blok)
    Veritatis simplex oratio est

Comment

Ach, een boel diesels zijn al 4 cilinder turbo's :-)

Maar natuurlijk wel erg jammer dat een dergelijke auto historie omzeep wordt geholpen door miljuu-zeikerij. Maar dat is zeg maar evolutie.

Comment

Ja Peter, er reed ook al een S180 rond met idd een geblazen 1.8 4pittertje, wel meer dan 200pk en aardig koppel. Vast een B-labeltje.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Joshua Bekijk bericht
          Ja Peter, er reed ook al een S180 rond met idd een geblazen 1.8 4pittertje, wel meer dan 200pk en aardig koppel. Vast een B-labeltje.
          Mwah, een 4.2 A8 mag tegenwoordig ook weer voor de deur staan...

En geen diesel, maar benzine :-))

Comment

Jammer. Toch iets wat stond voor BMW, zo'n 6 in lijn. Ik hoop dat ze iig wel zelf die 4 cilinder turbo's gaan ontwikkelen ipv bij PSA van de plank te trekken.

Comment

Hé wat grappig, er is een Zweeds merk die dit al 30 jaar doet!

Comment

Lijkt me toch lullig wanneer je in je dikke BMW uit de 3-serie hetzelfde motortje heb als de buurman in zijn Peugeotje 207.

Comment

helemaal geen 6-cilinders meer strax?
                  "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                  "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
                  "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                  "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door motroosje Bekijk bericht
                    helemaal geen 6-cilinders meer strax?
                    Lijkt mij op korte termijn zeer onwaarschijnlijk. Een (groot) deel zal migreren, maar er zullen nog lang 6-in-lijns gemaakt worden(waarschijnlijk wèl met turbo, maar dat is niet erg :-)). Voor hogere vermogens doen die het qua efficiency ook helemaal niet verkeerd, vooral op de snelweg. De V8, V10 en V12 zullen echter wel verdwijnen.
                    Every second of your life is a part of your song

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MN-Power Bekijk bericht
                      Lijkt mij op korte termijn zeer onwaarschijnlijk. Een (groot) deel zal migreren, maar er zullen nog lang 6-in-lijns gemaakt worden(waarschijnlijk wèl met turbo, maar dat is niet erg :-)). Voor hogere vermogens doen die het qua efficiency ook helemaal niet verkeerd, vooral op de snelweg. De V8, V10 en V12 zullen echter wel verdwijnen.

De grote motoren gaan echt niet verdwijnen bij BMW, die rijden straks wel op andere brandstoffen (waterstof in 't geval van BMW). Maar dan moet de politiek wel wat vaart gaan maken vindt BMW.

De 2.0turbo is net als de 1.4 turbo bij VAG hét middel om wel een lagere Co2 uitstoot te realiseren, op grote schaal van 't verkochte wagenpark, maar zonder in te leveren op prestaties voor de gemiddelde BMW koper die sportiviteit belangrijk vindt. Bij Saab wist men allang dat enigszins milieuvriendelijke zakenmensen van goede prestaties houden. Nu volgt de rest, omdat de politiek de fabrikanten daartoe dwingt. Ik vind dat een goede ontwikkeling, mits de politiek doorstapt in het opzetten van waterstofnetwerken en 't reduceren van de vertragende bio-brandstof discussie (in de zin van: Verzin een oplossing, zo moeilijk schijnt 't niet te zijn).

Comment

het wordt verdomme steeds gekker hier door die eussr
                        dat wordt in een bananenland wonen strax met stroom op het hek , om nog als 6 cilinder fethisist aan je trekken te kunnen komen
                        "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                        "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                        "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

Comment

Hé buurman, hoe vind je mijn nieuwe BMW 514i?

Pfff, zal wennen worden hoor...

Comment

Zal wel een 523i worden (2 liter met turbo).
                            All rights reserved. Permission granted to partially copy posts for quoting. Generic remarks do not necessarily apply to specific individuals. Smileys do apply even when not explicitly stated. In case of doubt consider the offending text a joke. A lack of understanding on your side does not constitute a lack of humor on my side. If you still feel offended, HTFU and get a life.

Comment

Zal ik nog es wat zeggen? :-)

Ik vind de .20i motor van BMW teleurstellend. Had veel liever een geblazen 2-liter gezien, dat komt de driveability ten goede. Dus wat dat betreft liever vandaag dan morgen turbomotoren bij BMW. Is toch ook een beetje heritage bij BMW? 2002 tii?
                              All rights reserved. Permission granted to partially copy posts for quoting. Generic remarks do not necessarily apply to specific individuals. Smileys do apply even when not explicitly stated. In case of doubt consider the offending text a joke. A lack of understanding on your side does not constitute a lack of humor on my side. If you still feel offended, HTFU and get a life.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tiPanda Bekijk bericht
                                Is toch ook een beetje heritage bij BMW? 2002 tii?
                                Fout, heel erg fout. :-)

Comment

De 2002 tii was ongeblazen, de 2002 Turbo dan weer wel. :)

Verder is het gebruik van turbo's dermate sporadisch in de BMW-geschiedenis dat we niet bepaald van historisch kunnen spreken denk ik... de 2002, een enkele 7-serie in de vroege jaren 80, en de rest pas de afgelopen paar jaar.
                                  Mini Cooper Clubman
                                  "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                  "Jasper val dood." - RH

Comment

2002 TI is met (dubbele) carburateurs
                                    2002 TII is met injectie

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tiPanda Bekijk bericht
                                      Zal ik nog es wat zeggen? :-)

Ik vind de .20i motor van BMW teleurstellend. Had veel liever een geblazen 2-liter gezien, dat komt de driveability ten goede. Dus wat dat betreft liever vandaag dan morgen turbomotoren bij BMW. Is toch ook een beetje heritage bij BMW? 2002 tii?
                                      Helemaal eens. Sterker nog ik vond de 140pk 1.4TSI in een VAG Jetta een lekkerder motor dan de 150(?)pk 2 liter in een 120i.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door iOnline Bekijk bericht
                                        Helemaal eens. Sterker nog ik vond de 140pk 1.4TSI in een VAG Jetta een lekkerder motor dan de 150(?)pk 2 liter in een 120i.
                                        De huidige 120i heeft 170pk en toch wel uitermate competent. Heb er mee gereden in een 1cabrio en dat ging toch best lekker tot over de 6500toeren. Het is ook een motor die je hoog in de toeren moet rijden voor de snelheidsbeleving.

Comment

Velen zijn tegenwoordig een turbodieseltje gewend, en stap je dan naar een atmosferische benzine met ongeveer net zoveel vermogen, dan is het ineens niks meer, mede door de toegenomen massa van de auto's. Een 2 liter was nog wat toen de auto's eromheen 1000-1100kg wogen. Tegenwoordig moet je voor hetzelfde 'meaty' gevoel een behoorlijk zescilinder kiezen.
                                          Of een turbo, dus.

Comment

En je ziet het in elke klasse. Neem bv Clio RS versus Mini Cooper. Lees de recensies er maar op na. Men is gewoon niet meer bereid om hoge toerentallen te rijden om vermogen te hebben.

Comment

met turbo's is overigens niets mis
                                              hoge vermogensafgifte in het middengebied , wat prettig rijden is bij normale omstandigheden

Comment

't Zal vast knap zijn, 170pk uit 2 liter zonder beademingshulp, maar voor dagelijks gebruik rijd ik toch echt liever in een beademde 1.4.

Comment

Voor een alles-in-1 auto die nogal eens in de stad/file rijdt kies ik ook zonder twijfel voor de geblazen blokken (Fiat 1.4 T-jet/VAG 1.4/1.8 TSI)

Alleen bij de échte hot-hatches is een atmo leuk. Maar ik zou geen 40k per jaar willen rijden met een Clio RS of vergelijkbaar.

Comment

Working...
                                                  X