Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe S4/S4Avant

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Nieuwe S4/S4Avant

    Hold the ponies ... de nieuwe S4 krijgt terug een V6. Lets discuss. Nu net iedereen naar V8 overgegaan is, komt Audi met een supercharged V6 ... zal wel mooi klinken, kan ik me voorstellen. Whoohaaa.
    Bron: zowat overlaa, maar ook hier.
    Audi heeft officiële info van de nieuwe S4 en S4 Avant vrijgegeven. De nieuwe 3-liter V6 heeft een vermogen van 333 pk en 440 Nm max koppel, resultaat is een van 0-100 in 5,1 seconden.

    De nieuwe Audi S4 zal voor het eerst aan het publiek onthuld worden op de autoshow van Parijs (2-19 oktober 2008). Het hart van de S4 en S4 Avant is een compleet nieuwe motor, het gaat om de 3.0 TFSI. Deze V6 is een 2,995 cc motor met supercharger. De sedan gaat van 0-100 km/u in 5,1 seconden, de Avant doet het in 5,2 seconden. De topsnelheid van beide modellen is begrensd op 250 km/u (155.34 mph).


    Rock on. RS.

  • #2
    Klinkt goed.

    Zal zo'n V6 + supercharger lichter zijn dan de V8?
    Forza!

    Comment


    • #3
      Logische zet, de S4 is linksom-rechtsom concurrent van de 335i en niet van de M3. Tel daarbij de downsize-trend et voila.

      Comment


      • #4
        RS4 zal vast wel V8 blijven idd.
        Deze zit er net onder.

        Klinkt wel goed alemaal.

        Ferrari 308 GTB QV (1983)
        Alfa Giulia 1300 (1966)
        Mazda Miata (1990 Daily driver)
        BMW 320Ci (van GF)



        Comment


        • #5
          Prachtige auto!

          Comment


          • #6


            Zo wil ik wel een familie auto gaan rijden. Ben benieuwd naar prijzen/opties.

            Comment


            • #7
              Ha, die Gummers;

              De compressor-V6 is in de Duitsche bladen al enkele maanden geleden aangekondigd.
              Ook was er al gemeld dat deze er in meerdere versies zou komen; een hoogvermogende voor auto's als deze S4
              en een iets minder potente voor de wat meer comfort(of chroom-, lees je mee, John?)minded klanten.
              Lijkt me een waanzinnge combinatie zo'n S4 Avant trouwens.
              Scherven brengen gelul.

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Hansv Bekijk bericht
                en een iets minder potente voor de wat meer comfort(of chroom-, lees je mee, John?)minded klanten.
                290pk en 420nm in de A6 (scrollen). Compleet hetzelfde blok uitgezonderd de software dus?

                Comment


                • #9
                  Ha, die Boris;

                  Mogelijk, maar ik kan me voorstellen dat ook nog andere poelies en in het geval van een S4 een andere uitlaat zijn gebruikt.
                  Scherven brengen gelul.

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Hansv Bekijk bericht
                    Lijkt me een waanzinnge combinatie zo'n S4 Avant trouwens.
                    Mij ook. Ook een dure, trouwens, maar wel fraai.
                    Oliestoken voor het goede doel

                    Comment


                    • #11
                      Blijft één van m'n favorieten zo'n S4, vooral de Avant. Wel een aparte keuze trouwens, die compressor. Zou je daarmee nu makkelijker de emissie-eisen halen dan met een biturbo? Ik dacht dat het juist andersom was.

                      1e generatie S4: V6 biturbo
                      2e: Atmo V8
                      3e: V6 compressor.

                      Ze houden wel van variatie bij Audi!

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Taeke Bekijk bericht
                        Blijft één van m'n favorieten zo'n S4, vooral de Avant. Wel een aparte keuze trouwens, die compressor. Zou je daarmee nu makkelijker de emissie-eisen halen dan met een biturbo? Ik dacht dat het juist andersom was.

                        1e generatie S4: V6 biturbo
                        2e: Atmo V8
                        3e: V6 compressor.

                        Ze houden wel van variatie bij Audi!
                        Welnee, dat hele emissiegedoe is enorme volksverlakkerij.

                        Het zit als volgt. Alle Europese emissiereguleringen gaan maar tot 120 km/uur. Dus fabrikanten doen er alles aan om bij die snelheid onder meer een perfecte CO2-score te krijgen.

                        En daar komt het voordeel van de compressor ten opzichte van een turbo tevoorschijn: meer prestaties bij lagere toeren. Terwijl een turbomotor pas boven 't turbogat serieus pk's gaat leveren. Lage toeren betekent dat je de zesde versnelling een lekker lange overbrenging kunt geven, als fabrikant. Zodat de motor bij 120 km/uur net boven stationair draait. Met navenant lage emissie. Hup, de EU geeft je een typegoedkeuring.

                        Een 8200 rpm-V8 redt dat niet; die slurpt teveel in de lage toeren. De biturbo-V6 heeft te weinig pk's onderin, en moet op toeren gehouden worden, zodat je geen lange zesde versnelling kunt inbouwen. Ook een slechtere emissie dus.

                        Maar nu komt de gein. 300 pk en 120 gram CO2 gaan natuurlijk ook bij de gloednieuwe S4 nevernooitniet samen. Zodra je 't gas flink intrapt bij zo'n auto, of er 150 ipv 120 mee rijdt, stoot dat ding véél meer uit dan de aangegeven waarde. Zoals gezegd: de CO2-normen die voor auto's worden vastgesteld, gelden maar tot 120 km/uur. En voor het bereik eronder wordt een vrij arbitraire simulatie-cyclus doorlopen.

                        Als je dit doorhebt, snap je ook meteen waarom al die fabrikanten ineens kleine 1,4 liter-motortjes met turbo's en compressoren bouwen. Dat is alléén maar om binnen de ECE/EUDC-cyclus te passen. Dat die auto's daarbuiten net zoveel CO2 uitstoten als hun voorgangers, boeit niemand.

                        Zie daar het sprookje van snelle en sterke auto's die tóch milieuvriendelijk zijn.
                        Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                        Comment

                        Working...
                        X