Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Irritante VAG 6-traps automaat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Irritante VAG 6-traps automaat

    Zo, ik rij even een paar daagjes in een Jetta 1.6FSI AUT6.

    Wel een hel zo'n automaat!!! Echt zeer vervelend apparaat. Jammer, want de rest van de auto bevalt mij in principe prima. Ziet er goed uit in het zwart, compleet uitgerust, lekker stil, ergonomie in orde, etc, etc.

    Maar die automaat die doet precies wat ik juist niet wil.
    Bij het wegrijden maakt de motor erg veel toeren. Zelf wil ik als het niet nodig om snel weg te trekken gewoon snel opschakelen. Het nieuwe rijden, stiller, etc. Af en toe wanneer ik de ruimte heb ff lekker doortrekken.
    Maar deze automaat schakelt pas heel laat op. Als je rustig wegtrekt al bij 4000rpm. Als je iets vlotter wegtrekt meteen al 5000+rpm. Maar geen naverwante acceraltie.
    De verhouding tussen het vermogen dat geleverd wordt en de toeren kloppen gewoon niet, is niet in verhouding. De automaat rijdt net als iemand die helemaal geen gevoel voor techniek en autorijden heeft. Die constant in de verkeerde versnelling zit.
    Daarnaast snap ik niet dat VAG dit zo programmeert. Onnodig hoog toeren is immers meer verbruik en er zijn tegenwoordig veel mensen die ook daar naar kijken. En die motor kan prima acceleren met lagere toeren.

    Je kan ook wel manueel schakelen, maar dat valt ook erg tegen.
    Last edited by Lennart; 14-10-08, 20:45. Reden: spelvaud

  • #2
    Vorige berijder met een zwaar voetje ???
    Veritatis simplex oratio est

    Comment


    • #3
      is het geen zelflerende die zich gaat aanpassen aan je rijstijl, of kun je geen eco programma kiezen?
      "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
      "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
      "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
      "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door motroosje Bekijk bericht
        is het geen zelflerende die zich gaat aanpassen aan je rijstijl, of kun je geen eco programma kiezen?
        Als dat zo is, voorspel ik weinig goeds voor de komende dagen :-).

        Geen eco-knoppen gevonden tot nu toe ook.

        Eigenlijk bevalt die nu alleen volgas. Wat zeur ik eigenlijk? :-)

        Comment


        • #5
          Komt volgens mij omdat die 1.6FSI zo'n futloze sch#tmotor is. Heb meermaals in een Golf V 1.6FSI handbak gereden, die motor wil gewoon niet wat jij wil, stuk GroenLinks-techniek.
          Oliestoken voor het goede doel

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Gijs Bekijk bericht
            Komt volgens mij omdat die 1.6FSI zo'n futloze sch#tmotor is. Heb meermaals in een Golf V 1.6FSI handbak gereden, die motor wil gewoon niet wat jij wil, stuk GroenLinks-techniek.
            Idd, deze meneer heeft het al door.

            Die 1.6 motor met 100 pk, waarom ze dat een motor durven noemen weet ik niet, maar ik kan je verzekeren, met een standaard 90 pk TDI blok rij je die 100 pk helemaal zoek. Geld trouwens niet alleen voor de VW 1.6 blok maar voor alle moderne 1.6 blokjes. Die motor wilt geen toeren maken, heeft geen vermogen, heeft geen trekkracht. :/ Probeer maar eens van 100 naar 120 te gaan in 5. Het lijkt alsof er een anker is uitgegooid :-)

            De 1.6 motor is gewoon te licht voor die automaat. Vandaar dat het ding veel toeren moet draaien om een beetje vooruit te komen.

            Trouwens, op autoweek kan ik geen 1.6 FSi vinden met automaat? Alleen maar gewone 1.6jes (met 8 klepjes) en 102 pk's?

            En let eens op bij kleine boodschappenwagentjes, soms hoor je ze gewoon megaveel toeren maken, maar dat komt soms echt niet door de bestuurder hoor. Soms zit er een automaat in en icm een kleine brommerblok die veel moet zwoegen voor een beetje gang hoor je veel motorlawaai.

            Ik heb een Golf 4 TDi 90 pk automaat gereden (echt gereden dus niet voor een uurtje). Maar serieus wat is dat toch een fijne combinatie. Je hoeft ECHT geen toeren te maken, de motor heeft genoeg trekkracht om lekker onder de 2200 rpm te blijven. Bij iets vlotter rijden blijft ie onder de 2500 rpm. Schakelde ook onmerkbaar trouwens (met meer dan 240k op de klok). Wat ik hiermee wil duidelijk maken is dat voor automaat je echt lekker veel koppel nodig hebt om fijn te kunnen rijden.

            Beste automaat die ik ooit heb gereden blijft DSG trouwens, echt subliem gewoon. Kan geen enkele automaat met koppelomvormer op. Ook niet die van BMW en Mercedes.

            Comment


            • #7
              Ik onderstreep de DSG-opmerking, topspul gewoon, maar zit dat in die wagen van Lenny?

              En inderdaad vroeg ook ik me af: staat de sportknop aan of zo, dan trekken ze vaak wat verder door, zelfs als je rustig rijdt?
              Mini Cooper Clubman
              "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
              "Jasper val dood." - RH

              Comment


              • #8
                VW JETTA 1.6 75KW TRENDLINE AUT6

                Ik ging er vanuit dat wij allemaal FSI's hadden besteld, maar de automaten blijken een uitzondering hierop.
                Verandert echter niets aan mijn mening over die automaat :-).
                FSI's ook zat gereden, maar niet mijn kopje thee. Precies zoals hieronder omschreven.

                Comment


                • #9
                  Ha, die Gummers;

                  Wat EG al zei; de huidige lichting 1.6-100pk-motoren zijn gewoon de tegenhangers van de 60pk-1.3'jes van de jaren '80. Op zich nix mis met die torretjes, maar er hangt veel meer smorende meet- & regeltechniek aan plus natuurlijk de ontstellende gewichten van de moderne kleine middenklassers. Hadden de motoren in de klasse van de Golf destijds nog zo'n 850kg te slepen, daar mag je nu wel zo ongeveer de helft bij optellen.
                  Illustratief hiervoor vind ik nog altijd het gemak waarmee de 75pk's van de 1.4 de 790kg's van de 106XS in beweging zetten.
                  Scherven brengen gelul.

                  Comment


                  • #10
                    Ja lekker he Hans? :) De multipoint variant van die TU 1.4 had met mijn 785kg wegende AX GTI ook echt geen moeite, heerlijk was dat :)
                    Oliestoken voor het goede doel

                    Comment


                    • #11
                      Ha, die Gijs;

                      Nou; wereldkarretje. Grappig hoe de beleving van (op zich niet eens echt hoge) snelheid veel groter is dan bij die andere; die twee vullen elkaar perfect aan.
                      Last edited by Hansv; 15-10-08, 19:31.
                      Scherven brengen gelul.

                      Comment


                      • #12
                        die enorme gewichten van vandaag de dag , belasten een hoop andere technische innovaties
                        vraag me echt af waarom auto's niet substantieel lichter gemaakt kunnen worden
                        "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                        "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
                        "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                        "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Jasper Bekijk bericht
                          Ik onderstreep de DSG-opmerking, topspul gewoon, maar zit dat in die wagen van Lenny?

                          En inderdaad vroeg ook ik me af: staat de sportknop aan of zo, dan trekken ze vaak wat verder door, zelfs als je rustig rijdt?
                          Nope, is een 6 bak automaat met "gewone" koppelomvormer.

                          Goeie opmerking van Jasper trouwens, zit er geen S stand ofzo op? Als dat zo is, weet ik het probleem al: je denkt het is een automaat, stapt in de wagen, trapt op de rem, drukt op de ontgrendelingsknop van de selectiepook, trekt het helemaal naar je toe, en je denkt karren maar. Maar de benedenste stand is geen D maar S. D is een selectie voor de S stand. En ik weet uit ervaring dat de wagen heel irritant hoogtoerig wordt in de S-stand.

                          Comment


                          • #14
                            Ja, er zat een S-stand op, maar die heb ik zojuist pas ontdekt en daarmee wordt het allemaal nóg irritanter.
                            Sportief rijden is onmogelijk met deze auto en automaat. Iedere keer gaat het allemaal net op het verkeerde moment.
                            Wel grappig 'momentje' net nog; tussen de N305, Waterlandseweg en de dijk zit een bruggetje wat ik met de 1 serie altijd met 80 nam, want dat geeft zo'n lekker gevoel in je buik. Deed ik met de Jetta ook, maar ik schrok me kapot. Dat ding kwam gewoon met 4 wielen los!!! :-) Landing met enorme klap, klonk niet echt helemaal goed allemaal. Alles zat er nog op gelukkig, geen gescheurde carter, dus maar weer vol door.
                            Standaard VAG onderstellen, niet mijn ding. Was het niet, is het niet, wordt het niet.

                            Gisteren ook nog even een half uurtje mogen trappen in een gloednieuwe S3. Ook weer zo'n gemiste kans. Totaal iets anders dan zo'n Jetta natuurlijk, maar het leek op papier allemaal zo mooi. Een hoop vermogen, quattro, maar geen ene reet aan qua rijden. Beetje onderstuur en dat is het dan. Niets speels karakter. Gaat wel hard, maar totaal emotieloos, tegenvaller en veeeeel te duur.

                            Comment


                            • #15
                              Een 1.6FSI mét automaat... Daar moet je niet eens een recensie over schrijven, zonde van de tijd ;-)

                              So despite its great looks, I'm going to pass. Were I in this market not only would the S3 fail to get my business but so too would what Audi claims are its most immediate rivals, the BMW 130i and Mercedes-Benz C350 Sports Coupe. Instead I'd walk straight past their doors and into the local VW dealer where I'd buy a car with not only the same chassis, with the same four-wheel drive system as the S3, but also what recent experience suggests is a better blend of ride and handling. And it has the very same 3.2-litre V6 that the S3 is crying out for. It would be a little slower for sure, but I'd enjoy driving it fast much more. It's called the Golf R32 and, best of all, it costs £2755 less than the S3 and is available with a DSG gearbox. In this class and for this money, its case looks unanswerable.
                              Kawa Versys 2010 MX-5 nc White up!

                              Comment


                              • #16
                                Inderdaad, dat 1.6 blok is k*t. Of het nu een FSI, normale 77kW of 75kW blok s, die dingen overtuigen nooit. Alleen de sound valt nog enigszins te pruimen.

                                Ik bedenk me nu dat die milieutrend wel een voordeel heeft. Dit soort blokken worden straks allemaal vervangen door 1.4T's die beduidend lekkerder zijn.

                                Comment


                                • #17
                                  Ik heb zelf weleens een Skoda Octavia meegehad als vervangend vervoer met 1.6 benzine motor en de 6-traps automaat. Ik had precies dezelfde klachten als jij: Met koude motor en rustig optrekken doortrekken door 4.000 toeren en vreselijk irritante schakelmomenten kiezen. Niet vooruit te branden, op de snelweg het gas intrappen resulteert louter in meer herrie.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Lees het nu pas, maar ik had ook een moment dat minstent twee wielen van de grond kwamen met dat Skoda-geval (zelfde onderstel?).

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Lennart Bekijk bericht

                                      Gisteren ook nog even een half uurtje mogen trappen in een gloednieuwe S3. Ook weer zo'n gemiste kans. Totaal iets anders dan zo'n Jetta natuurlijk, maar het leek op papier allemaal zo mooi. Een hoop vermogen, quattro, maar geen ene reet aan qua rijden. Beetje onderstuur en dat is het dan. Niets speels karakter. Gaat wel hard, maar totaal emotieloos, tegenvaller en veeeeel te duur.
                                      Hmm, dat valt me dan tegen. Ik had 'm vrij hoog op de lijst als GTA opvolger, maar hij haalt het niet echt qua rijplezier begrijp ik? Toch zelf maar een keertje proberen.
                                      Forza!

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Scudetto Bekijk bericht
                                        Hmm, dat valt me dan tegen. Ik had 'm vrij hoog op de lijst als GTA opvolger, maar hij haalt het niet echt qua rijplezier begrijp ik? Toch zelf maar een keertje proberen.
                                        Focus ST mot je bestellen. Afgelopen vrijdag in gereden, mijns inziens leuker dan een S3, heftig lift-off oversteer mogelijk en met gelijke uitrusting gerust 20k (!) goedkoper... Tel bij/uit je winst.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Focus RS dan maar? :) *hartje*
                                          Forza!

                                          Comment

                                          Working...
                                          X