Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het "fappen op oudere Audi's" topic deel II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Het blijft gewoon een heel interessante geschiedenis. Audi was tot de komst van Piëch een gortdroog, braaf burgermannetjesmerk met inderdaad uiterst gezapige auto's. De 100 Coupé S was een uitzonderingetje, maar die was ondergemotoriseerd en FWD.

    Maar met Piëch kwam dus de ommekeer. Toen ontwikkelde Audi ineens een vechtersmentaliteit en deed er 20 jaar lang (ruwweg van 1976-1996) alles aan om op één niveau met BMW en Mercedes te komen. Eerst met quattro en vijfcilinder, maar daarna ook met zó veel andere dingen. De gestroomlijnde Audi 100 was inderdaad wat saai, maar kijk eens hoe alle andere merken toen ineens "dat moeten wij ook hebben" dachten. Qua marketing was die auto briljant (het zuinigheidsvoordeel van die stroomlijn was in de praktijk namelijk helemaal niet zooo groot).

    Lichtgewicht-aluminium-koetswerken. Nieuw ontwikkelde V6 en V8-motoren. Een hele opportunistische motorsportstrategie: ze zochten telkens weer rally- en raceklasses op met de reglementen die stiekem turbo en 4WD of zelfs diesel toestonden, wonnen vervolgens in korte tijd alles wat er te winnen viel (groep B, de DTM, een stuk of wat Amerikaanse klasses, Le Mans) en taaiden dan weer af. Is natuurlijk eigenlijk valsspelen, maar de marketingwaarde = onbetaalbaar. Audi kan vandaag de dag nóg de rally-successen uit begin jaren '80 voor z'n reclame gebruiken. Doen Peugeot en Lancia dat nog? Nee precies. Die wonnen op het laatst weliswaar veel meer, maar waren als onderneming gewoon niet zo gehaaid.

    Turbodiesel als eerste op de markt zetten. Heel erg zuinige, opvallende auto's (de Audi A2) ontwikkelen. En superharde rechtuitbranders bouwen die in elke weersomstandigheid 250 km/uur kunnen rijden - dus rechtuitbranden niet langer als kritiek maar als voordeel gebruiken.. Weer slimme marketing, een slim imago, het was eigenlijk een hele grote start-up binnen VW.

    Ja. En toen bereikte het de toppositie, zo ongeveer rond 2000 en sindsdien zien we ook alweer 20 jaar lang bloedsaaie modellen, op de TT en af en toe een RS na. Audi is terug bij waar het was, een bureaucratisch merk zonder visie en creativiteit. Wie wordt er nou warm van een A3, A4, A6 of een Q7? Zelfs de TT en RS-modellen zijn een beetje 'kennen we nu wel'.

    Nul vernieuwing meer. Ze rennen nu paniekerig achter Tesla aan, schijnt 't.
    brun
    Writer, baby.
    Last edited by brun; 26-05-20, 18:33.
    Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

    Comment


    • Kleine anekdote over de A2 uit de tijd toen ik zelf Audi verkocht: die was destijds niet met trekhaak leverbaar. Officieel omdat het technisch niet mogelijk zou zijn. De echte reden was dat Audi bang was dat de mogelijkheid van een trekhaak een ouder publiek zou trekken. Die zouden natuurlijk hun Twinny Load monteren om met 55kmh over de provinciale wegen te tuffen met de fietsen achterop. Dat zag Audi niet echt zitten. Kan zijn dat ik het al eens eerder heb neergepend, maar het blijft een mooi verhaal.
      ''Thank God for the internet experts''

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
        Het blijft gewoon een heel interessante geschiedenis. Audi was tot de komst van Piëch een gortdroog, braaf burgermannetjesmerk met inderdaad uiterst gezapige auto's. De 100 Coupé S was een uitzonderingetje, maar die was ondergemotoriseerd en FWD.
        Voor die tijd toch niet? 1100kg en 130pk. En FWD hoorde destijds bij Audi zoals ook bij Lancia of Citroën. Uiterlijk was het een soort poor man's Fiat Dino. Ik doe nog even zo'n leuke Audi persfoto:

        259.jpg

        Turbodiesel als eerste op de markt zetten. .
        Mwah, de Merc 300tdt was er eerder, de 604 td ook, en de Galant 2.3. Maar dit toont weer wel aan die perfecte marketing, hoe VAG er elke keer weer in slaagde het te doen voorkomen alsof zij de eerste waren. Met de eerste compacte diesel (Golf, fout de 204 was er al jaren), de eerste hot hatch (kun je ook over twisten). En daar gaat het om, wat is er blijven hangen, de Golf diesel, de Golf GTI.
        V4
        Armchair Enthusiast
        Last edited by V4; 27-05-20, 23:30.

        Comment


        • Brun bedoelt de TDI.
          Maar die had Fiat al een tijdje( vanaf 1988..) rondrijden in de Fiat Croma Tdi.d ;)
          Veritatis simplex oratio est

          Comment


          • 1983 UrQ in de US!

            https://m.youtube.com/watch?v=hHRwoy_N45M

            PS: Die smoke achterlichten was dat een optie voor de 1983? Ik ken ze alleen (uit herinnering) van de latere UrQ (20v ook?) ‘87-‘88 ofzo?

            Comment


            • Gaaf!

              De auto is inderdaad verbouwd met onderdelen van latere modellen, zoals die smoke-achterlichten. Die kwamen pas vanaf 84 of 85, weet niet meer precies. Ook de koplampen zijn Europees, de originele USA-lampen waren de verplichte sealed beams.
              Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

              Comment


              • Ik kwam ook nog eentje tegen zaterdag in zo'n mooie speciale kleur.
                HJ-ND-96

                Ferrari 308 GTB QV (1983)
                Alfa Giulia 1300 (1966)
                Mazda Miata (1990 Daily driver)
                BMW 320Ci (van GF)



                Comment


                • Die Amerikaanse urq in dat filmpje heeft ook niet de originele brede US-bumpers. Volgens mij ken ik die auto zelfs, ergens uit een heel oud forum. De eigenaar importeerde destijds allerlei Europese onderdelen om de auto naar euro-spec om te bouwen.
                  Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                  Comment


                  • IMG_20220108_1440142.jpg

                    W220's magische stuurwielcrème... Vreemd genoeg moet ik ergens aan denken.

                    Anyway. Het werkt :-)
                    Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                    Comment


                    • Je neemt de topictitel van deze draad wel erg letterlijk...

                      Comment


                      • Met de balkondeur open.....
                        Veritatis simplex oratio est

                        Comment


                        • Logisch, anders kun je die volwassen kerels niet van twee hoog van hun brommers schieten.
                          Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                          "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                          Comment


                          • Of zoals ik de heren al appte, het spul heeft tenslotte multifunctionele genezende kracht, zo zong Liz Phair al:

                            Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                            "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                            Comment


                            • Sjee, heb je daar W voor nodig? Kon je het er niet zelf op spuiten?

                              Comment

                              Working...
                              X