"ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
"Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper
Mijn idee; bij de laatste beurt (vanwege garantie 'verplicht' bij de dealer) had ik daar ook om gevraagd. Mij werd toen duidelijk gemaakt dat ze alle auto's met 5W30 verversten omdat dit de geldende specificatie zou zijn. Dat blijkt in het instructieboekje wel te kloppen, maar mijn voorkeur gaat toch naar 5W40 uit. Het flesje dat ik altijd bij me heb is dan ook van deze specs en dus zit er inmiddels 5W31,5 in het blok....
Volgende beurt komt er zeker 5W40 in; niet omdat ik een krap litertje op bijna 15.000km zo'n probleem vind, maar naar mijn gevoel is de bescherming gewoon iets beter.
begin van het einde dit weet je wat ik geef je 3 mille voor die knakenschuit koop jij lekker een ouwe corolla goed voor de gemoedsrust en je bent van die rampenbak af nou wat zeg je er van eerlijke deal toch ja toch niet dan nou dan hiero hand erop dun diel en nou afkomme met die biemert?
:)
Mini Cooper Clubman "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks "Jasper val dood." - RH
ROFL! Ik deins nergens voor terug, hoor. De Skud heeft 't tenslotte ook lang zat volgehouden op die van fabriek voorgeschreven 0W30-urine.
Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter
begin van het einde dit weet je wat ik geef je 3 mille voor die knakenschuit koop jij lekker een ouwe corolla goed voor de gemoedsrust en je bent van die rampenbak af nou wat zeg je er van eerlijke deal toch ja toch niet dan nou dan hiero hand erop dun diel en nou afkomme met die biemert?
:)
ben je weer in de karikatuur modus? ;-)
"ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
"Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper
Ik denk, och, ken 't proberen, wie weet scoor ik zo voor weinig een mooie 530i. Morgen halen!
Mini Cooper Clubman "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks "Jasper val dood." - RH
Morgen halen? Morgen brengen!
Foutje trouwens; toen de 'Motorölstand kontrollieren' waarschuwing verscheen heb ik aangenomen dat ik nog maar 200cc 5W40 in het flesje had zitten. Blijk ik nu in goed 14.000km maar een half litertje te hebben bijgevuld. Nog geen echte olieboot dus....
Ik denk, och, ken 't proberen, wie weet scoor ik zo voor weinig een mooie 530i. Morgen halen!
trouwens wat moet een gesoigneerde bankier met zon schreeuwerige breezer achtige kermis banner als signature?
Doe ik ook wel geregeld, maar dat waarschuwinkje verschijnt soms zó snel dat'ie nog niet eens op 'min' op de peilstok staat. Ik heb het zelfs al meegemaakt dat ik de boodschap kreeg na een lange snelle rit, waarschijnlijk veroorzaakt door de garageoprit i.c.m. sturen. Oliepeilstok gaf na een paar minuten keurige stand aan....
Hier dan ook maar even mijn e39-ervaring tot op heden....
Wagen: e39 540i touring, handgeschakelde 6-bak, heb er nu 5.000 km mee afgelegd.
Defecten tot op heden:
- 1 dashboardlampje kapot
- luchtbalg re-achter kapot. Dit was te verwachten en bij aankoop ingecalculeerd want li-achter was al vervangen. Dom dat ze toen niet beiden zijn vervangen overigens. Is gelukkig maar 10 min werk en balg kost iets van 150€ dus is te overzien.
Verders bevalt de wagen super, maar dat moge duidelijk wezen. Gemiddelde verbruik waarbij ik niet langzaam rij (heb niet voor niks 4.4 V8 met 286 paardjes ;)) is 1:8,4
Heb zelf wel de nodige upgrades toegevoegd: afneembare trekhaak, M-pook, setje origenele 16" met winterreifen, Eisenmann einddemper.
Kortom: ben tot op heden erg in mijn nopjes met de wagen.
Een hele liter van dat goddelijke 5W30 (wel steeds afgetopt met 5W40) op dik 22.000km, moet toch niet gekker worden!
Eerdaags is'ie waarschijnlijk aan de beurt en dan mag er 5W40; benieuwd of dat deze schrikbarende dorst kan keren.
Minder leuk; roestbobbeltje ontdekt op het sluitpaneel van de kofferbak.
In de afgelopen weken zo'n vijfduizend kilometers op de bult van de Vijf bijgeklokt zonder enig bezwaar, mankement, merkbaar olieverbruik en met een opmerkelijk geringe benzinedorst. Op de heenweg vertrokken om 0u30 en redelijk volle polle door Duitschland gestoomd, nabij Karlsruhe de tank afgetopt met Aral 100oktaan. Vooral de etappe naar de Zwitserse grens leek de motor daar toch ietsje fijner op te lopen; niet echt zuiniger (althans niet genoeg om de prijs te rechtvaardigen), maar vanaf de 3- à 4000 toeren leek de tor (nog) fijner te trekken en een nuance fraaier te zingen. Voor de terugreis een van de verbruiksmeters op de BC gereset en over de gehele trip van 1450km bedroeg het verbruik 9,2l/100km. Niet slecht bij 150km secundaire weg en 1300 stuks autostrada/zwitsers sukkelverkeer/autobahn/rijkswegen waarbij steeds aardig werd doorgereden met volle bezetting en bepakking. Enig manco is misschien dat de kilometerteller nu ook het eerste cijfertje eindelijk eens heeft laten verspringen; voor een acht jaar oude Beier is hij dus nu pas echt lekker los....
9,2 l/100 km haal ik met volle bepakking en stevig doorplanken dus never nooit, dat wordt eerder 11 l /100 km.
Nu is de Touring al wat zwaarder natuurlijk, maar vooral is de overbrengingsverhouding kleiner, waardoor hij meer toeren draait dan de jouwe. 160 kmh gaat al hard richting 5000 rpm. :(
Oorspronkelijk geplaatst door SchnitzelStephanBekijk bericht
Klinkt goed, Hans!
9,2 l/100 km haal ik met volle bepakking en stevig doorplanken dus never nooit, dat wordt eerder 11 l /100 km.
Nu is de Touring al wat zwaarder natuurlijk, maar vooral is de overbrengingsverhouding kleiner, waardoor hij meer toeren draait dan de jouwe. 160 kmh gaat al hard richting 5000 rpm. :(
Prachtige techniek hè. Kunnen uuuren op 6k draaien :)
Had vroeger zo'n degelijke Duitse MBX80. Ding deed eng veel toeren (toerentellertje stond tegen het rood) als ik de 130 wilde halen. Desalnietteplus hield hij dan zonder problemen anderhalf uur vol, als ik van Breda naar Terneuzen wilde racen, toen ik nog geen auto had. Pakte meestal de N58 als ik de boot over was, want met die snelheden is een fietspad écht niet meer veilig, natuurlijk.
Nette waardes Hans! Het lijkt me echt een hele fijne bak voor dit soort tripjes.
(goede) 3 liter 6 pitters verbruiken helemaal niet zoveel als ze eenmaal lekker op snelheid zijn. Ik reed met die 75 3.0V6 ook 1 op 10 heen en weer naar Italie, terwijl de snelheid grotendeels rond de 180 km/h lag.
De Spider V6 deed vorig jaar 1 op 11 tussen Basel en Amstelveen, kruissnelheid 160.
Mijn leasegebakje met z'n puntenslijper in het vooronder komt zelden boven de 140, ziet alleen maar snelweg, en rijdt 1 op 10...
In de afgelopen weken zo'n vijfduizend kilometers op de bult van de Vijf bijgeklokt zonder enig bezwaar, mankement, merkbaar olieverbruik en met een opmerkelijk geringe benzinedorst.
Nou, heerv, u wordt bedankt voor deze off-topic-mededeling.
Verkneukelt de gemiddelde gummert zich bij de terugkeer van uw defects thread op ellenlange heroïsche pechverhalen na drie weken zwoegen over 's Heeren E-wegen, blijkt 'r helemaal niks aan de hand te zijn geweest. Disappointment!!
Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter
Oorspronkelijk geplaatst door SchnitzelStephanBekijk bericht
Klinkt goed, Hans!
Bij mij is 4000tpm zo'n 165km/h op de klok; dus 20% minder toeren is ook inderdaad zo'n 20% minder verbruik. Rekenen kan je wel op ze, die Duitschers.
Dutch; sorry, die krengen zijn kennelijk nu eenmaal zo goed....
Hier dan ook maar een update van mijn e39-ervaringen. Ik heb inmiddels zo'n 17.000 km afgelegd met de 540 touring. Tja wat moet ik er over zeggen? Eigenlijk niets dan lof over deze wagen. Echte defecten zijn er niet meer geweest sinds mijn vorige post in december. Heb één storing gehad die wat lastig te vinden was, maar wat uiteindelijk een onschuldig los contactje bleek in de aansturing van de brandstofpomp.
Verder loopt de auto foutloos en geniet ik iedere keer weer van de heerlijk 8 cylinder roffel die uit de uitlaat komt. Op de snelweg is hij tot hoge snelheden fluisterstil (mede dankzij het dubbel glas) en zodoende een ultieme snelle autobaancruiser. Al met al een erg fijne en betrouwbare auto waar ik donders blij mee ben.
Hij gaat nu toch echt op korte termijn het veld ruimen omdat ik binnenkort weer per auto naar het werk ga ipv de trein en het aantal km dan wel heel hard op gaat lopen met de benzinekosten.
Is dit de prijs voor al die (patsen-met-)defects-threads? Dat we ons gaan verbazen wanneer een auto gewoon probleemloos 5000 km rijdt? Zeg niet dat je onderweg nog netjes regelmatig olie gepeild hebt he? Freak... :-)
Comment