BMW heeft voor het voorjaar heel wat motorennieuws. De 116i krijgt vanaf maart de beschikking over een 2,0-liter motor. En BMW heeft nog meer te melden.
Wie vanaf maart een BMW 116i in ontvangst neemt, kan zeggen dat hij een 2,0-liter onder de kap heeft. De huidige 116i is zoals de type-aanduiding doet vermoeden ook daadwerkelijk een 1.6. Qua vermogen gaat de nieuwe 116i er overigens niets op vooruit, de 2.0 levert ook 122 pk. Wel beschikt hij over meer trekkracht. De 2.0 levert 185 Nm tussen 3.000 en 4.250 toeren, de 1.6 levert 160 Nm. Daardoor sprint de 116i sneller vanuit stilstand naar 100 km/h, de tijd zakt van 10,2 naar 9,9 seconden. Voor het verbruik maakt het niets uit, dat blijft 1 op 17,2, wat neerkomt op 139 gram CO2 per kilometer. En daarmee is het een auto die in aanmerking komt voor 20 procent bijtelling bij zakelijk gebruik.
Nieuw is ook de 3.0 zescilinder diesel met 245 pk, die voldoet aan de Euro 5-normen, voor de 330d Cabriolet. Die motor zat al in de gewone 3-serie, en in de 330d Cabrio stuurt hij de 231 pk sterke 3.0 diesel met pensioen.
In andere landen levert BMW binnenkort ook nog de 116d, maar die gedowntunede 2.0 diesel met 116 pk komt niet naar Nederland. Bij ons blijft de 118d Corporate Lease met 136 pk de instapper. Dat de 116d niet naar Nederland komt, heeft er mede mee te maken dat de auto 118 gram CO2 per kilometer uitstoot, en daarmee zit hij net boven de 14-procentsbijtellingregeling. Daarom voegt de 116d niet zo veel toe aan het Nederlandse gamma van de 1-serie. Diesels komen daarvoor alleen in aanmerking als ze 116 gram of minder uitstoten.
Wie vanaf maart een BMW 116i in ontvangst neemt, kan zeggen dat hij een 2,0-liter onder de kap heeft. De huidige 116i is zoals de type-aanduiding doet vermoeden ook daadwerkelijk een 1.6. Qua vermogen gaat de nieuwe 116i er overigens niets op vooruit, de 2.0 levert ook 122 pk. Wel beschikt hij over meer trekkracht. De 2.0 levert 185 Nm tussen 3.000 en 4.250 toeren, de 1.6 levert 160 Nm. Daardoor sprint de 116i sneller vanuit stilstand naar 100 km/h, de tijd zakt van 10,2 naar 9,9 seconden. Voor het verbruik maakt het niets uit, dat blijft 1 op 17,2, wat neerkomt op 139 gram CO2 per kilometer. En daarmee is het een auto die in aanmerking komt voor 20 procent bijtelling bij zakelijk gebruik.
Nieuw is ook de 3.0 zescilinder diesel met 245 pk, die voldoet aan de Euro 5-normen, voor de 330d Cabriolet. Die motor zat al in de gewone 3-serie, en in de 330d Cabrio stuurt hij de 231 pk sterke 3.0 diesel met pensioen.
In andere landen levert BMW binnenkort ook nog de 116d, maar die gedowntunede 2.0 diesel met 116 pk komt niet naar Nederland. Bij ons blijft de 118d Corporate Lease met 136 pk de instapper. Dat de 116d niet naar Nederland komt, heeft er mede mee te maken dat de auto 118 gram CO2 per kilometer uitstoot, en daarmee zit hij net boven de 14-procentsbijtellingregeling. Daarom voegt de 116d niet zo veel toe aan het Nederlandse gamma van de 1-serie. Diesels komen daarvoor alleen in aanmerking als ze 116 gram of minder uitstoten.
Comment