Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Porsche 968

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Porsche 968

    Ik zit erover te denken om een Porsche 968 als dagelijkse auto te gaan rijden. Wat zijn de pitfalls van deze auto's? ik heb namelijk dan weer geen zin om elke 2 weken zo'n ding weg te brengen. In m'n hoofd lijken het robuuste en redelijk onderhoudsvrije auto's. Wie weet meer?
    Forza!

  • #2
    ingmar?

    Comment


    • #3
      Dit lijkt me wel een mooie:
      http://www.witmerodijk.nl/2008/index.php/cars/car/394
      weinig km's ook.

      Of deze:
      http://www.wolbert.nl/occasion_info....upe=&id=896801
      hip wit :) en de laatste serie, dus gedeeltelijk 993 interieur waar ook wat voor te zeggen is.
      Forza!

      Comment


      • #4
        Ingmar (heeft er eentje) en Martijn (heeft een 944 S2 en had bijna een 968) weten hier wel iets over te vertellen idd.

        Er was eens iemand bij mij op visite (kocht een klassieke Heuer stopwatch van me) en die reed ook dagelijks in zijn 968. je bent dus niet de enige dan.

        Als je een goede auto koopt, zal het onderhoud wel meevallen, maar het is en blijft een dure sportwagen natuurlijk dus de beurtjes zijn duurder dan bij een Aygo. Je krijgt er echter wel iets voor terug. :-)

        p.s. Is een mooie 944 Turbo of S2 geen optie? Ook heel veel auto voor het geld.

        Ferrari 308 GTB QV (1983)
        Alfa Giulia 1300 (1966)
        Mazda Miata (1990 Daily driver)
        BMW 320Ci (van GF)



        Comment


        • #5
          Die grijze is denk ik mooier/beter, maar ik zou voor die witte gaan denk ik.
          Heel erg cool ding, ondanks de hogere km-stand.

          Ferrari 308 GTB QV (1983)
          Alfa Giulia 1300 (1966)
          Mazda Miata (1990 Daily driver)
          BMW 320Ci (van GF)



          Comment


          • #6
            Beurtjes hoeven helemaal niet zoveel duurder te zijn dan een Aygo als je een goede 968 hebt. Het is 'maar' een 4 cylinder, dus je bent minder kwijt dan bijvoorbeeld een Alfa 3 liter V6, of BMW reihe sechs.

            Je moet alleen de beste kopen die je kunt vinden. Achterstallig onderhoud is bij iedere youngtimer duur (als je het laat doen), maar daar is dan vaak de waarde van de auto ook naar. Koop een goede en laat die goed preventief onderhouden. Als je er vervolgens geen hele (Knot-s)gekke dingen mee gaat doen, zoals burnouts en ieder weekend 50 rondjes 'Ring, dan valt 't allemaal wel mee hoor.

            Koop 't boek van Peter Morgan over de 924/944/968, lees wat verhalen op websites, pluk daar de bekende aankooptiplijstjes vanaf, en zoek intussen naar een fraai exemplaar. Het zijn auto's die een kleine doelgroep van echte liefhebbers hebben, dus erg gewild zijn ze niet. Maar ze zijn wel waardevast, dankzij die groep liefhebbers. Ik zou zeggen: Go 4 it. Bekijk een aantal auto's a.d.h.v. je aankooptiplijstjes, rijd wat proefritjes, maak je keuze. En doe een aankoopkeuring!
            Alleen van 't bekijken van 3 - 5 van die auto's leer je al meer dan wij je hier kunnen vertellen.
            Last edited by Dennis Cavallino; 20-01-09, 12:52.

            Comment


            • #7
              Oef, die silvermetallic van hierboven is wel als nieuw zeg. Damn!

              Zelf zou ik altijd zoeken naar een Targa. Als ik terugdenk aan mijn 924 S, dan denk ik vooral terug aan al die keren dat 't dak open stond, of er zelfs af was en in de kofferbak lag. Eigenlijk reed ik zomers en 's winters open. Heerlijk! Beter dan welke cabrio ook. Cabrio rijden vind ik minder prettig namelijk. Maar goed, dat is dus persoonlijk. Een dichte met airco is ook prima.

              Bedenk ook of je een gewone 968 of een CS wilt. In principe kunnen ze prima overweg met dagelijks gebruik. Een 'gewone' 968 zijn vaak wat braver behandeld, maar dat zegt ook niet alles hoor. Een CS is nipt sportiever, maar verre van oncomfortabel. Met de nodige sportpakketten erop wel een stúk sportiever. Dat is als daily niet nodig, lijkt me. Misschien handig om eens te testen zelf. Je gevoel vertelt je wel wat jezelf het lekkerste vindt. :)

              Edit:
              Over de betrouwbaarheid kan ik trouwens nog het volgende melden. Vrijwel iedere 968 rijder zal je vertellen dat de 968 één van de beste Porsches is die ze ooit hebben gehad. Helaas doen 911 rijders soms wat minachtig over het model, maar het is wel waar. De 968 is in feite een auto die 20 jaar lang doorontwikkeld is. Vanaf de eerste 924 prototypes t/m de laatste 968 die de band verliet zijn er punten verbeterd, doorontwikkeld en dat heeft ertoe bijgedragen dat de 968 in de kring van echte kenners bekend staat als één van de meest betrouwbare sportwagens die je kunt kopen. Omdat ze relatief goedkoop zijn, vallen ze weleens in de verkeerde handen (jongens met geld voor aanschaf, maar zonder geld voor onderhoud). Maar die auto's pik je er zo uit. Tegen die onkunde is niet te poetsen, zeg ik altijd. :)
              Last edited by Dennis Cavallino; 20-01-09, 13:09.

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Dennis Cavallino Bekijk bericht
                Het is 'maar' een 4 cylinder, dus je bent minder kwijt dan bijvoorbeeld een Alfa 3 liter V6, of BMW reihe sechs.
                Serieus?

                Gesteld dat een Porsche-specialist hetzelfde uurloon rekent als een BMW- of Alfa-specialist (en is dat zo?), betekent dat dus dat Porsche-onderdelen nauwelijks duurder zijn? Ik bedoel, vier vs. zes cilinders gaat maar voor een klein deel van het onderhoud op...
                Mini Cooper Clubman
                "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                "Jasper val dood." - RH

                Comment


                • #9
                  [email protected]
                  Natuurlijk kun je aan het aantal cilinders niet zien of een auto goedkoop of duur is in onderhoud.
                  Aygo is allemaal nieuw en net Lego, 968 is oudere/zware/degelijke sh*t.
                  Porsche onderdelen zijn erg duur.

                  Qua onderhoud zou ik rekening houden met minimaal Aygo*3.
                  Doe eens een rondje banden, schijven en blokken vervangen. Kost bij een Aygo geen drol, bij een 968 is dat een ander verhaal.

                  Bij een Porsche kun je een beurt van 8K krijgen als alles tegenzit, bij een Aygo zal dat nooit het geval zijn, want dan koop je gewoon een splinternieuwe Aygo. :-)


                  Maar Scudetto is wel iets gewend met die GTA, dus echt duur zal die 968 niet izjn voor hem.

                  Ferrari 308 GTB QV (1983)
                  Alfa Giulia 1300 (1966)
                  Mazda Miata (1990 Daily driver)
                  BMW 320Ci (van GF)



                  Comment


                  • #10
                    Verder wel enigszins eens met Cav hoor (ik moet hem minder vaak klieren vind ik ;-), maar veel verschil zit er volgens mij niet in een Alfa V6, 911 boxer, BMW 6-cil of een 968 4-cilinder. Qua onderhoud.
                    Ik heb 3 van die 4 gehad en ze waren allemaal duurder dan een Aygo hoor, zelfs bij weinig km's.



                    Als je echt blokken gaat reviseren dan is er uiteraard wel verschil tussen een 12-cilinder of een 4-cilinder, maar daar hebben we het niet over.

                    Ferrari 308 GTB QV (1983)
                    Alfa Giulia 1300 (1966)
                    Mazda Miata (1990 Daily driver)
                    BMW 320Ci (van GF)



                    Comment


                    • #11
                      Klopt :) Maar toch scheelt 't je in bougies, kabels, afstellen indien nodig, etc...

                      Zeker als je het laat doen, praat je al snel over meer dan 100 euro voordeel t.o.v. een 6 cylinder.

                      Kijk, olie moet in iedere auto. En bij dit soort auto's zou ik 10.000 km aanhouden.

                      Het is allemaal geen rocket science. Dingen die veel geld kosten bij dit soort auto's zijn koppelingen. Dat kost je gewoon manuren. De koppeling zelf is niet veel duurder dan bij andere auto's. Zeg maar +-500 euro voor de koppeling + materialen en 1000 euro manuren, daar moet je wel even rekening mee houden. Remmen zijn ook prijzig, maar dan praat je ook wel over topmateriaal. BMW remmetjes worden direct gedegradeerd tot pannekoeken als je die van de 968 in handen hebt. En dan nog is 't niet super bijzonder hoor.

                      Overigens zou ik een goede specialist zoeken, zoals APP in Weesp, ipv een Porsche Dealer. Heel veel dingen kun je ook gewoon zelf. Tenminste, ik zou dat nu wel aandurven.

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
                        [email protected]

                        Maar Scudetto is wel iets gewend met die GTA, dus echt duur zal die 968 niet izjn voor hem.
                        True, maar ik kijk nu zachtjes aan naar wat anders voordat de koppeling en uitlaat compleet vervangen moeten worden. Het is zonde om dat te vervangen en dan wat anders te kopen. Dus het is óf die dingen vernieuwen, of een andere auto.


                        Voorkeur gaat wel uit naar een 'gewone' 968. Na wat rijervaring in een Clubsport CS bleek dat toch een te grote ruggebreker. Met de CS geen ervaring trouwens, misschien is dat wel de gulden middenweg.
                        Forza!

                        Comment


                        • #13
                          Dat is de gulden middenweg inderdaad, maar een gewone 968 is ook geen straf vind ik. Als je de stuiterversie al hebt gereden, heb je in ieder geval al een goede benchmark van wat je niet wilt als daily. :)

                          Vroegah hadden we hier <Patrick 968 CSClubsportM030 met 70% sper> en die reed wel veel km's in zijn volledig ringwaardige 968. Maar ik moet er zelf niet aan denken. Supergave auto voor erbij, dat wel.

                          Comment


                          • #14
                            Tevens is het veel makkelijker om een goede standaard 968 te vinden dan een goede CS (al dan niet M030).

                            Wel gaaf alternatief voor de GTA, zo'n 968!!
                            Maar ga ook eens in een late/goede 944S2 of Turbo rijden. Die zijn nog iets gunstiger geprijsd (hele mooie koop je voor 10k) en zijn verder grotendeels hetzelfde. Ook qua rijden scheelt dat bijna niets.

                            Maar de extra appeal van een 968 kan ik me wel indenken hoor, maar je bent wel snel 5-10K extra kwijt voor een auto die niet zoveel anders is.
                            Je zult sowieso horen dat dit toch die Porsche is met die Audi-motor. ;-)

                            Ferrari 308 GTB QV (1983)
                            Alfa Giulia 1300 (1966)
                            Mazda Miata (1990 Daily driver)
                            BMW 320Ci (van GF)



                            Comment


                            • #15
                              Een 968 heeft toch geen Audi-motor meer? Dat was alleen de 924 (getjoend blok uit de eerste generatie Audi 100).
                              Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                              Comment


                              • #16
                                De 944 S2 is natuurlijk een betaalbaar alternatief, maar wel iets meer 'proleterig' qua uitstraling. De 968 is gewoon het meest beschaafd.

                                De turbo rijdt toch wel anders vind ik. Je rijdt er onbewust veel en veel harder mee. En dan ben je nog niet een aan 't knallen. Ik vind een 944 Turbo zeker erg lekker, daarom heb ik er laatst ook naar gekeken, al was dat er één met veel km's en gebruikssporen, maar die was wel prima voor mij als daily. Uiteindelijk toch niet gedaan, omdat er wat kosten na aanschaf bij zouden komen, waardoor ie boven mijn budget uit zou komen.

                                Ik zou zeggen, als de 968 je meer aanspreekt qua looks, koop die. Dan krijg je daar ook nooit spijt van. Ik heb wat mensen gezien die allemaal een 968 wilden, een 944 kochten en vanaf dat moment toch op zoek gingen naar een 968 en hun 944 niet meer kwijt raakten...
                                Er is ook meer 944 in meukstaat te koop dan 968's in die staat. Echt mooie S2's kosten inmiddels ook de hoofdprijs. En terecht...

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
                                  Een 968 heeft toch geen Audi-motor meer? Dat was alleen de 924 (getjoend blok uit de eerste generatie Audi 100).


                                  AAAAARGGGHHH!!!!!

                                  <KILL BRUN>



                                  Leuk Harry, heel leuk! :)

                                  Comment


                                  • #18
                                    Rofl!! :-)

                                    Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                    Alfa Giulia 1300 (1966)
                                    Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                    BMW 320Ci (van GF)



                                    Comment


                                    • #19
                                      Ik heb een 968 coupe, met KW Variant3 onderstel (progressief en instelbaar), andere stabilisatorstangen (CS type), teflon stabilisator bussen, stalen remleidingen, imitatie 993 17inch velgen (en originele 16inch cup-velgen), recaro stoel en 3de remlicht.
                                      Tips? De standaard zaken als "koop de beste die je voor het geld kan krijgen", en laat een aankoopkeuring uitvoeren.
                                      Hou rekening met een kleine beurt van ongeveer 350euro, grote beurt van ongeveer 900euro. Gebaseerd op de prijzen van een goede specialist. Porsche onderdelen zijn geen eens zo duur, uurloon is ongeveer 60euro. Grote beurt is 6 uur werk. Alleen de achterruit schijn erg duur te zijn. Niet/slecht verkrijgbaar enzo.
                                      Kettingverhaal is hier te vinden. Kost (geschat) ongeveer 800euro om te vervangen. Maar dan kan meteen veel meer preventief gedaan worden (Ik heb een offerte uit 2004 liggen voor nokkenasketting, distributieriem en grote beurt voor net geen 2k).
                                      Motoren zijn sterk genoeg. De mijne is in zijn vorige leven ook als woon-werk verkeer ingezet (en er met 160k uitgegaan). Ik heb bij mijn specialist een 944S2 gezien met 3,5ton op de klok. Was ook een woon-werk verkeer auto.
                                      Er kan niet veel kapot gaan aan de auto. Volledig verzinkt, stevige techniek. Relatief zwaar ook. Roest is geen issue. Maar droog slapen vindt de auto wel fijn. Of goed droog rijden.
                                      Keuze 944S2 of 968 is persoonlijke. Ik vind (en ben daarin niet de enige) dat een 968 moderner eruit ziet en aanvoelt. Echt het hoekige jaren 80 versus het rond van de jaren 90.
                                      CS zou ik niet doen. Sowieso is de vering/schokbreker combi van de coupe en CS gelijk en ik vind het vrij hard. Voordeel van mijn onderstel is dat het progressief is. Dus initieel zachter wat ik op hobbels fijner vind. Maar een goede CS heeft ook de kuipen, die zalig zitten, maar waar je niet even ontspannen in en uitstapt. Dat is meer klauteren. En veel kilometers op een CS zetten vind ik zonde.
                                      Die zilvergrijze heeft een zonne-rollo voor de achterbak. Dure optie (250~350euro). Staat wel mooier. Die witte heeft, afgaande op de plaatjes, wel de betere prijs/kwaliteit verhouding. Gesteld dat al het onderhoudt netjes is uitgevoerd (distributie om de 80k, nokkenasketting om de 160k) is dat een auto die probleemloos kan zijn.
                                      klikkerklik voor een verzameling van Fehlerquellen und Defekte beim 968. Veel vind ik ervan gezocht.
                                      Er is trouwens ook een "nieuw" boek uit over de 968: klikkerdeklik. Ik moet het nog steeds bestellen.
                                      Dit (klikkerklik) is ook een leuke draad. 270k kilomters wordt niet als extreem veel gezien.
                                      Tenslotte: Het Porsche Fan Forum (klikkerdeklik) heeft veel nuttige info.
                                      When men were men

                                      Comment


                                      • #20
                                        Effe snel research gedaan.

                                        Zoals we misschien weten, liet Volkswagen de 924 oorspronkelijk ontwikkelen met de bedoeling die auto als Audi Coupé op de markt te brengen. Dat ging niet door en dus bracht Porsche het ontwerp zelf uit, maar liet de auto wél in de Audi-fabrieken bouwen.

                                        Het blok in de eerste 924 was dan ook de 2 liter-viercilinder uit de Audi 100 en de Volkswagen LT (de bouwvakkersbus dus).

                                        Dat blok bleef de basis tot de introductie van de 924S in 1985; die auto kreeg namelijk een gedowntjoende versie van Porsche's eigen 2,5-liter viercilinder, die eerder al in de 944 was gebouwd. Die motor was overigens weer gebaseerd op één helft van de V8 uit de 928, maar dat terzijde.

                                        En de 968? Die heeft dezelfde 3 liter-viercilinder als de 944 S2: die motor is dus ook een eigen Porsche-ontwerp.
                                        Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
                                          Porsche onderdelen zijn erg duur.
                                          Hoho, opel is ook duur. Als ik de onderdeelprijzen van mijn 968 naast mijn zafira leg, zie ik niet veel verschil. Alleen heb je bij een 968 vier remschijven nodig, en bij een zafira 2 (van kleiner formaat). En lust een 968 6 liter castrol5w40. Maar 300 euro voor een kleine beurt vind ik een redelijke prijs (of moet ik met zo'n houding ook sigaren gaan roken en achterover leunen?)
                                          When men were men

                                          Comment


                                          • #22
                                            Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
                                            En de 968? Die heeft dezelfde 3 liter-viercilinder als de 944 S2: die motor is dus ook een eigen Porsche-ontwerp.
                                            Fout. 968 heeft een 944S2 motor met variocam. Niet dat die variocam heel veel uitmaakt voor de prestaties (kwestie van een stekkertje loshalen om die variocam uit te zetten, wat autovisie in een test heeft gedaan). Variocam zorgt voor een beter koppel (en daardoor hoger vermogen)
                                            968 heeft tov 944S2 ook een 6 bak, wat vooral in 3/4/5 een voordeel kan zijn. 6 in 968 is 5 in 944S2.
                                            When men were men

                                            Comment


                                            • #23
                                              Goede info mannen, bedankt! zeker Ingmar met z'n links!
                                              Forza!

                                              Comment


                                              • #24
                                                I stand corrected.

                                                Maar in elk geval dus geen LT-motor in een 968, dat is duidelijk. :-)
                                                Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  @brun : dat van die Audi-motor was een grap natuurlijk, maar voor ons is het wel leuk dat je hier serieus op in gaat hoor. :-)

                                                  Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                                  Alfa Giulia 1300 (1966)
                                                  Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                                  BMW 320Ci (van GF)



                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Brun heeft duidelijk niet veel Porsche 924/944 draadjes gelezen op 't oude gummen :)

                                                    Goede info van Ingmar, vooral met die prijzen erbij.
                                                    Dat die zonnerollo zo'n dure optie was wist ik niet. Ik ben bezig om mijn 924 S weer naar NL te krijgen, daar zitten die dingen allemaal op gelukkig.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      *mompelt*
                                                      Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Die zilveren is echt mooi. Onderhoud kan best duur zijn, maar zo'n auto gaat nog 20 jaar mee, en schrijft weinig meer af, itt heel veel andere mainstream auto's.

                                                        Passen er kinderen achterin ;-?
                                                        Kawa Versys 2010 MX-5 nc White up!

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          lol

                                                          dat hoop ik niet :)
                                                          Forza!

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/sh...g=&tabNumber=2
                                                            Kawa Versys 2010 MX-5 nc White up!

                                                            Comment


                                                            • #31
                                                              14K Euro incl. BPM en kenteken... ;-)
                                                              Veritatis simplex oratio est

                                                              Comment


                                                              • #32
                                                                http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/sh...e&pageNumber=1

                                                                Kos ietsie meer, maar dan heb je ook wat ;-)

                                                                Een 968 rijdt als een 944 ;-?
                                                                http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/sh...e&pageNumber=1
                                                                Last edited by NoTVR; 20-01-09, 18:14.
                                                                Kawa Versys 2010 MX-5 nc White up!

                                                                Comment

                                                                Working...
                                                                X