Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Record: 367,4 km/h met BMW M5!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Record: 367,4 km/h met BMW M5!



    We doen allemaal ons best om zuinig en goedkoop te rijden. U toch ook? Wat op het moment het wereldrecord is voor de zuinigste sedan weten we niet, waar u de snelste kunt vinden wel. Neem uw BMW M5 mee naar G-Power, of bestel er daar eentje met tuning en al. Dan blijft u ook elke sedan die niet zuinig gebruikt wordt voor, en veruit de meeste sportwagens. Wat komt daarbij kijken?

    Mag het ietsje meer zijn?Om te beginnen moet je natuurlijk niet op een litertje loodvrije super, of wat eurootjes kosten letten. Gewoon de G-Power Hurricane RS bestellen, die er niet eens veel woester uitziet dan een ‘gewone’ BMW M5.
    Vervolgens is het verstandig even de testbaan in het Duitse Papenburg te reserveren, met kombochten en al. Daar kan enigszins verantwoord geprobeerd worden of de topsnelheid van bijna 370 km/h er echt in zit. De snelheidsmeter gaat tot 400, dus maar hopen dat de tellerafwijking niet veel meer dan 5% bedraagt, anders kan zo’n topsnelheid er niet op.

    Geen overdadige optische tuning. De stickers kunnen er af.

    Twee turbo’s erop
    Zelf heeft BMW Motorsport wel aan turbo’s gedacht, maar toch gekozen om nieuwe M-motoren liever op vermogen uit hoog toerental te ontwikkelen. Eerst de 5.0 V10 voor de M5, daarna ook overgeplant in de M6 coupé, vervolgens de 4.0 V8 voor de M3.
    AMT is er geweest en berichtte uitvoerig over de exclusieve techniek, zorgvuldige bouw en indrukwekkende faciliteiten van BMW Motorsport. Het op BMW-tuning gespecialiseerde G-Power wilde wel eens weten wat er gebeurt als je tóch compressors gebruikt.
    Ze vonden ruimte om twee riemaangedreven centrifugaalcompressors naast de V10 motor te plaatsen. Natuurlijk is dan ook een inlaatluchtkoeler nodig. Die water/luchtkoeler ligt bovenop de motor.

    Lekker doorrijden met een top van tegen de 400.Gewoon of supersterk?
    Met standaard 373 kW klagen weinigen over vermogensgebrek in een BMW M5. De SK III tuningset van G-Power lacht daarom. Daarmee pers je uit deze motor 537 kW. Voor de recordwagen werd de motorelektronica nog wat herzien, dan komt er 552 kW uit, en 800 Nm koppel.
    Gaat dat wel goed? De toch al speciale motor past G-Power bij de hogere belasting aan met andere zuigers, zuigerpennen en drijfstangen. Een spoilerkit op de auto is nodig voor voldoende stroomlijn, neerwaartse druk en koelluchttoevoer. Ook remmen en vering worden vervangen.
    G-Power gaat er maar vanuit dat klanten zo wel geloven hoe hard hun bijgewerkte M5 kan. Voor de recordrit werden speciale Michelin-banden op 19 inch velgen gebruikt, die de combinatie van autogewicht en snelheid aankonden. Klanten krijgen 21 inch velgen met iets smallere achterbanden, minder geschikt om het volle vermogen over te brengen, maar wat meegaander als het op sturen aankomt.

    De kant die medeweggebruikers het meest zullen zien.Zware investering
    Wie de achterbandjes niet meteen oprookt maar probeert serieus op te trekken kan in 4,5 seconden op 100 km/h zitten. Genoeg om elke standaard Porsche 911 voor te blijven, als het maar geen Turbo is. Binnen tien seconden komt 200 km/h voorbij, na 26 seconden hebben we 300 op de klok. Dan is ook die 911 Turbo allang afgehaakt.
    U vermoedt al dat daarvoor wel wat centjes op tafel moeten komen. Wie zich er simpel vanaf maakt bestelt een auto met ombouw en al, reeds vanaf 300.000 euro. Alleen de motortuning met dubbele compressor komt op 56.000 euro, voor wie al een M5 of M6 heeft.
    Watjes kunnen het op een koopje doen met een set van 15.441 euro. Zitten twee kleinere compressors in, die maar 467 kW aan de motor ontfutselen. G-Power verwaardigt zich niet eens meer daar de mogelijke acceleratie of topsnelheid bij op te geven.

    Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

    Voor de bijbehorende plaatjes, klikke men op de link

  • #2
    Ha, die Joshua;

    Lekker door elkaar gebruiken, die kreten 'turbo' en 'compressor', joh; blad is toch maar voor de vaktechneuten die zo'n ding nooi zullen kunnen betalen....
    Scherven brengen gelul.

    Comment


    • #3
      180kW Extra en een wel 37km/h hogere top, wow hé. Dan is de winst in acceleratie indrukwekkender(boven de 100 dan).



      En ja ik weet dat er extreem veel vermogen nodig is bij die snelheden. :-)
      Every second of your life is a part of your song

      Comment


      • #4
        'Turbo' is toch gewoon een pars pro totem voor 'Turbo-compressor'?

        Comment


        • #5
          Ha, die Lenny;

          Precies; een turbocompressor wordt aangedreven door de uitlaatgassen, andere compressoren (zoals bij die dikke M5) mechanisch vanaf de krukas. Dus een turbo is wel een compressor (strikt genomen ook niet eens, want de inlaatlucht wordt helemaal niet gecomprimeerd zoals bij veel andere types compessor wel), maar niet elke compressor is een turbo.
          Scherven brengen gelul.

          Comment


          • #6
            Wat een eindeloos leuke speeltuin is Papenburg toch :-) Als je 't bochtjes hoepelen moe bent jaag je de kombaan op.
            Hubraum statt Spoiler

            Comment

            Working...
            X