Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraag mbt VW Passat 2.3 V5 (150pk)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Vraag mbt VW Passat 2.3 V5 (150pk)

    M'n broertje heeft een VW Passat 2.3 V5 (150pk) (bouwjaar maart 2000) op het oog.

    Wat zijn de punten bij deze boten om op te letten? Wat ik al had begrepen is dat de motor een ketting heeft ipv een riem, dus dat lijkt me een plus punt.

    Zijn er ook goede redenen om vooral dit soort auto's met een dergelijke motor niet te kopen? (Naast het feit dat het een VW is ofcourse...)

  • #2
    Ze verbruiken niet weinig he...

    Ik zou liever voor de 1.8T gaan, zuiniger + meer koppel.

    Maar zijn wel ideale blokken voor gas trouwens, en mooi geluidje ook. Volgens mij zijn ze redelijk probleemloos.

    Comment


    • #3
      Naar het schijnt gaat er niet superveel mee gereden worden, ergens tot 10k per jaar.

      Dat hij niet echt zuinig was, had ik reeds vermeld :-)

      Comment


      • #4
        Ja, afgezien van de motor: waar op te letten bij dat type Passat?
        Oliestoken voor het goede doel

        Comment


        • #5
          ^tik^

          Mensen met kennis van zaken?
          Oliestoken voor het goede doel

          Comment


          • #6
            Nog nooit mee gereden, maar het piekvermogen is wat tam voor een 2.3 uit 2000.

            Inderdaad lijkt me een 170pk versie van de 2.3 of de heerlijke 1.8T 20v beter. Of anders gewoon een 2.8Vr6, de V5 is tenslotte hetzelfde blok met een kabouter minder) en zuipen doen ze allebei.

            We wachten even op Cobraman, die ooit dacht aan z'n toledo V5 een porsche met Seat logo's te hebben...

            Comment


            • #7
              ik lees nu pas het kilometrage van 10d km per jaar, lol. Fietsafstanden, dan zou ik een V8 rijden.

              Wat is het dikste blok in de passat van 2000? was de W8 er al?

              Comment


              • #8
                Ze hebben 'm gekocht (keuring door de garagist van mn pa laten doen ter plekke) en naar het schijnt was het een fatsoenlijk exemplaar voor die knaken.

                Dit is 'm: http://www.autotrader.nl/auto/kopen/...otal=65&pos=22



                Ze hebben nog 100e van de prijs af kunnen krijgen omdat de accu niet meer jofel was :-)

                Comment


                • #9
                  Zal wel aan mij liggen maar ik vind dat wel erg duur voor een 9 jaar oude Paaszaad. En erg courant zijn ze ook niet.

                  I M H O uiteraard.

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door EG Bekijk bericht
                    Zal wel aan mij liggen maar ik vind dat wel erg duur voor een 9 jaar oude Paaszaad. En erg courant zijn ze ook niet.

                    I M H O uiteraard.
                    Ik zou het niet weten, maar naar ik me heb laten vertellen dat de prijs netjes was.

                    Verder is het niet mijn keuze :-)

                    Comment


                    • #11
                      Ziet er netjes uit, nette km stand ook.

                      Maaruh, zijn er mensen met ervaring met dit type Passat of die van na de facelift (andere neus, achterlichten en chroomlijsten)? Aankooptips? Bekende punten etc?
                      Oliestoken voor het goede doel

                      Comment


                      • #12
                        Ik kan alleen als Passat specifiek probleem opnoemen dat de draagarmen vaak kapot gaan. En niet bij hoge km standen, ook bij hele lage km standen is dit mogelijk!

                        Erg schandalig van VW trouwens. Die dingen hebben het jaaaren gehad. Ook de Audi A4 heeft er last van trouwens.

                        Pompverstuiver motoren zijn ZEER gevoelig voor olie, dus pas op met types die door beunhazen zijn onderhouden. Je hoeft er maar een paar duizend km met de verkeerde olie te rijden en je kan al motorschade hebben! Pompverstuiver moet altijd VW 505.01 (5w40). Bij longlife olie mag VW 504.00/507.00 ook (5w30).

                        Comment


                        • #13
                          Passat 2000

                          Ik heb zelf bijna 160K KM met zo'n tdi 115Pk gereden. Rijdt prima weinig problemen gehad alleen 2 keer een kapotte kop door dat de distri niet goed vervangen was! Verder geen rammeltjes of andere ellende gehad. Wel is een K klus om de koplampen te vervangen.

                          Comment


                          • #14
                            Net even in het ding gezeten en ziet er optisch prima uit voor een bak van 9 jaar oud.

                            Verder heb ik er niets mee want het is geen BMW ;)

                            Comment


                            • #15
                              Typisch Passat 3B;

                              * Draagarmen voorzijde boven- onder en koppelstangen, totaal 8 stuks met vroegtijdige speling.

                              * portiersloten (binnensloten) elektronische storing waardoor portier opeens niet meer van slot gaat

                              * stelmotortje van tankklepje

                              * bij oudere bouwjaren lekke kachelradiateur

                              * lekke verdampers en aircopompen met gruis (tot compleet vastgelopen)

                              specifiek v5 ;

                              * koelsysteem (alle kuntstof waterpijpjes, thermostaathuis etc) voornamelijk aan achterzijde op t blok willen nogal eens lekken

                              * temperatuurzender koelsysteem

                              * spanelement multiriem

                              * kettinggeleider en spanner van distributie

                              * voortijdig slijten van distributieketting, de ketting rekt op waadoor motor
                              niet meer goed op tijd staat. kostbare reparatie want de versnellingsbak moet van de motor af om bij die ketting te komen


                              Voor de rest zijn het relatief d betere motoren in dit type passat.
                              (een 1.8t heeft meer gebreken)
                              Simca 1000 rallye 2 (RWD)
                              Peugeot 404 1961 (RWD)
                              BMW 3 touring (RWD) daily
                              VW POLO 1.6

                              Comment


                              • #16
                                Ach ik denk ik kom eens kijken op gummen, na 't al die jaren 't veronachtzaamd te hebben (ik ken 't nog van de oprichting met Rene v/d S enzo). Zie ik meteen een post over m'n nieuwste aanwinst een VW Passaai v5 2.3. Blijkt 't die aap van een broer te zijn. Maar goed. 't Is een brave-ouwe-mannen auto maar rijdt wel fijn.

                                Even wat opmerkingen ; de 2.8 VR6 motor zit niet in de V6 passat ; die heeft gewoon een oude V6 90 graden met veel problemen. No go dus. De 1.8T heeft bergen problemen vooral door verkoolde olie die de oliezeef en olieleidingen naar de turbo verstopt. Komt vooral door longlife olie die er dan doodleuk soms 2 jaar in zit en 30 - 50d km op z'n donder heeft gehad met als gevolg sludge van onder tot boven in 't blok. Met nieuwe kennis zou ik nu wel voor een 1.8T kiezen omdat die ook nog een leuk te kietelen is naar meer vermogen zonder veel aanpassingen. Helaas zijn veel 1.8T's bijna doodgereden en je kan niet altijd goed inschatten bij aanschaf wat er 3 jr geleden mee is gedaan.

                                De W8 motor is pas in 2002 gekomen, maar die auto weeg dik 1700 kilo. Een goedkope W8 gaat voor dik 12k weg. En dan heb je nog 'maar' 275 pk.

                                A 4.0 L W8 engine producing 270 PS (202 kW) was introduced in 2002 in an upmarket version of the car that included standard all-wheel drive. This engine was intended to be a test bed for VW's new W engine technology, which would later make an appearance on the W12 in the Phaeton and A8, and the W16 in the Bugatti Veyron. The engine was dropped in 2004.
                                Dat de hele motor niet meer terug kwam na 2004 gaf me 't idee om daar maar van af te blijven ; te weinig onderdelen dan te koop, te duur (zeldzaam).

                                De prijs van een gebruikte W8 is ongeveer 100% meer dan van een 2.3 V5.

                                De 2.3 V5 slurpt. 1 op 10 rijden is normaal. 1 op 9 bij 120 op de snelweg. Wel leuk koppel maar 't is geen racebeest.

                                Qua onderstel rijdt ie bijna slechter dan een fransman van 18 jaar oud (en ik kan 't weten). 't Is net alsof je op de zee rijdt ; deinen op elke golf van gas.

                                Misschien dat ik daar nog wat aan ga doen, 't schijnt enorm te helpen door simpele 30-40mm lagere veren erop te zetten. Zowel voor zwaartepunt als voor overhellen in bochten en duiken bij acceleren en optrekken.

                                Verder had ik nog wat goedkope oplossinkjes zoals een subframe-brace (van audi A4) (+/- 80 euro materiaal) en een veerpootbrug (van audi A6) (60 euro) die de hele voorkant een stuk stijver maakt. Alles bolt-on ; 1 uur werk totaal maximaal.

                                Dat rijgedrag valt me dus wat tegen maar bij normaal heen en weer rijden is 't wel een prettige auto. De extraatjes zoals vol-leer, glazen schuifdak, climate control, xenon etc maken 't leven plezierig. Optisch (lak en leer) ziet ie er vrijwel nieuw uit.

                                Comment


                                • #17
                                  Welkom terug!

                                  W8 is idd niet echt nuttig, maar wel heel erg cool vind ik.
                                  Maar zo'n V5 rijdt vast ook niet slecht.

                                  Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                  Alfa Giulia 1300 (1966)
                                  Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                  BMW 320Ci (van GF)



                                  Comment


                                  • #18
                                    "de 2.8 VR6 motor zit niet in de V6 passat"

                                    hmmm, wellicht is er bij dat model een gewone V6 in gekomen. Ben er toch vrij zeker van dat hij wel in het oude, hoekige model passat daarvoor lag. Gents?

                                    1.8T was hier dan toch de beste keus geweest (zuinig en, zeker met chip behoorlijk rap), maar die 2.3 is natuurlijk al veel leuker en beter dan de doorsnee 4-bangers.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Ha, die RC;

                                      De VR6 heeft inderdaad wel in de Passat van nog een generatie eerder gehangen, die had de motor namelijk wel dwars voorin hangen. Omdat de opvolger (zoals hier wordt beschreven) weer was gebaseerd op het platform van de Audi A4 was het logischer om ook diens 'gewone' V6 te gebruiken.
                                      Scherven brengen gelul.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Toch vond ik die W8 een erg gave auto. Vooral in dat boswachtergroen dat VW rond die tijd had, met bronskleurige velgen. Übermooi.

                                        En snel was ie ook.
                                        Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Ha, die Brun;

                                          Mee eens; bij mij in de buurt rijdt een hele nette zwarte W8-sedan met zandkleurig leer; prachtig zo'n stealth overjarige leasebak. Eigenlijk een beetje als ooit bij de 500E; als je heel goed kijkt zie je dat wielen en banden een tikje breder zijn en dat is het wel. Tot je gas geeft....
                                          Scherven brengen gelul.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Eh Hans, 500E/E500 valt meer op door de uitgebouwde wielkasten dan door de band-velg combinatie....
                                            Veritatis simplex oratio est

                                            Comment


                                            • #23
                                              Ha, die W220L;

                                              Voor een kenner wel ja, maar die 16" wielen vond je niet onder reguliere W124's. Eigenlijk net als bij de Passat W8; ietsje bredere spatbordranden met beschaafd bredere wielen. Behalve misschien dat elke Oud-Weststyle Passat tegenswoordig met 19" rondhobbelt.
                                              Scherven brengen gelul.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Kom jij nog weleens een w124 tegen die op originele velgen rondrijdt ?? ;-)
                                                Veritatis simplex oratio est

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Ha, die W220L;

                                                  Dat zal je nog verbazen; heel wat oudere baasjes (voor wie dit de laatste echte Benz was) zie ik zelfs nog op 15" met originele grijsplestikken wieldoppen rondrijden. En echt niet alleen voor de winterbanden.
                                                  Scherven brengen gelul.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Oja, Velsen/ IJmuiden he.... ;-)
                                                    Veritatis simplex oratio est

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Ha, die W220L;

                                                      Yep; visboertjes en oudijzerhandelaren.
                                                      Scherven brengen gelul.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Gezellig op het bankie he, bij de boot naar Engeland...
                                                        Veritatis simplex oratio est

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Oude VR6 zat in de passat 35i (dwz voor 1996 +/-) . Die motor had een kleine 180 pk. In de Golfjes zit die VR6 weer wel, fijne motor, tegen de 204 pk in de IV. Later kwam daar een upgrade van in de vorm van de R32.

                                                          De W8 is zeker een super auto maar wegenbelasting en verbruik lag buiten m'n budget.

                                                          Ik overweeg wel om over een tijdje (volgend jaar) eens te kijken naar een extra auto voor tracksdays, bv een E30 of E36 325 of misschien een MX-5 en daar dan een simpele turbo op te kiepen. De BWM's zijn prima te betalen , de MX-5 jes zijn nog steeds in trek omdat het natuurlijk een leuke cabrio is.

                                                          Wel streetlegal, maar dan zonder achterbank (BWM) en lichtgewicht kuipstoeltjes, brandblusser erin, achterwiel eruit e.d. In geval van de E30 heb je dan origineel 170/192 pk en tegen de 1100/1250 kilo zonder veel kosten, dat zou genoeg moeten zijn voor veel lol een paar keer per jaar op een circuit als lelystad, zandvoort, assen e.d. Althans dat is 't idee, maar even zien of 't te realiseren is.
                                                          Last edited by M4; 06-04-09, 15:38.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Oorspronkelijk geplaatst door w220l Bekijk bericht
                                                            Gezellig op het bankie he, bij de boot naar Engeland...
                                                            Ha, die W220L;

                                                            Daar kom ik alleen 's ochtends héél vroeg of midden in de nacht. Al die kwattende achteruitpratende kaairidders daar altijd overdag; neen, dank U!
                                                            Scherven brengen gelul.

                                                            Comment


                                                            • #31
                                                              Oorspronkelijk geplaatst door LEFFE404 Bekijk bericht
                                                              (een 1.8t heeft meer gebreken)
                                                              Yep, kan er over meepraten. :-(
                                                              Leuk hoor. zo'n 1.8T. Maar in combinatie met niet al te veel km's per jaar en Longlife olie (1x per 30.000km olie verversen), loop je vroeg of laat tegen een intern zwaar vervuilde motor aan wat leidt tot een verstopte aanzuigfilter in het carter. Moet je bij die fijne Audi/VW garagist (diezelfde die ook gewoon het luchtfilter 6 jaar laat zitten) ruim 1.200 Euro aftikken.

                                                              Comment


                                                              • #32
                                                                Gewoon om de 15k verversen en 5w40 van een goeie merk erin dus.

                                                                Die longlife troep is echt slecht zeg omg, ik vervang het zelf om de 15k trouwens (ook 5w30 VW 507.00 derin, 2.0 TDi met 140 pk).

                                                                Comment

                                                                Working...
                                                                X