Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

E46 320i

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • E46 320i

    Iemand nog tips of adviezen voor een mogelijke aanschaf van een E46 320i? Heb inmiddels genoeg gelezen over de 3.23 en 3.28, maar kan over de 320 weinig vinden.

    Gezien het budget zal het één uit de vroege bouwjaren worden ('98-'00). Wordt een auto voor erbij..., maar zal wel bijna dagelijks gebruikt gaan worden door GF.

    Grt,

    Angelo

  • #2
    Ha, die Angelojb;

    Simpel; alle tips die voor eenE46 323i en een 328i gelden gaan ook op voor een 320i. Bij die laatste moet je alleen rekening houden met wat mindere prestaties. Verbruik zal door de bank genomen niet veel schelen. Motortechniek is voor het grootste deel identiek, de rest ook op details als iets andere remmen na.
    Scherven brengen gelul.

    Comment


    • #3
      Een allergoedkoopste 320i voor de vrouw nemen, die het door de bank genomen toch geen reet schelen kan, als ie maar de juiste kleur heeft?

      En die het ook nog eens elke dag moet doen? Maar er is alleen budget voor eentje uit de allereerste bouwjaren?

      Kun je wat concreter worden wat budget betreft?

      Zo op papier klinkt het niet als het allerbeste idee, maar het kan aan mij liggen. :)
      You know that reality is immaterial

      Comment


      • #4
        Zou ik toch overwegen om een iets nieuwere 318i te nemen. Is wel geen 6 cil, maar een stuk zuiniger en bijna hetzelfde vermogen (318i 2001 + = 143 PK en 320i 2001 - 150 PK). En ik denk veel meer keus twee de hands.

        My €0.02

        Comment


        • #5
          Die 4 cilinder lekker laten voor wat het is, koop een versie vanaf 2003 en je hebt en led verlichting achter en een overheerlijke 6 cilinder met 170 paarden, tevens een fantastische uitlaatsound waarbij er binnen een oase van rust heerst.

          Beter dan de 6 in lijn wordt het niet, overtreffende trap in "laufcultur"............

          Zuiniger? Gaan hier toch niet lullen over iets meer danwel minder verbruik, ofwel? Verschil gaat nergens over, die 6 cilinder motor die doet het hem !

          Als je zuinig wil koop maar een diesel........................
          Last edited by Romo; 15-02-09, 20:39.
          If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bullshit!

          When they say nothing's wrong that's when you run

          Comment


          • #6
            Romo is niet zo goed in lezen zie ik ;-) Als je zo praat, kan angelojb nog beter een E46 M3 nemen......
            ''Thank God for the internet experts''

            Comment


            • #7
              Als je dan toch voor een 6-cyl gaat, zou ik een 323 of 328 nemen. Bijna hetzelfde verbruik als een 320 en rijdt soepeler.
              318 heeft dan weer bijna dezelfde prestaties als een 320, maar is een stukje zuiniger.

              @Harry: deze mag naar "Duitsland" :-)

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen Bekijk bericht
                Romo is niet zo goed in lezen zie ik ;-) Als je zo praat, kan angelojb nog beter een E46 M3 nemen......
                Liever dan een 6 cilinder uit 2000 dan een 4 cilinder uit 2003...................zo duidelijk ?......:-)

                En een E46 M3 is uiteraard verre te prevereren boven het gehele E46 aanbod................dat kan ik uit eigen ervaring wel zeggen..........:-)

                (er van uitgaande dat het budget niet de limiterende factor is)

                Even serieus; de 320i 6 cilinder is meer dan voortreffelijk, gaan voor dat ding..............................
                Last edited by Romo; 15-02-09, 20:55.
                If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bullshit!

                When they say nothing's wrong that's when you run

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Taeke Bekijk bericht
                  Als je dan toch voor een 6-cyl gaat, zou ik een 323 of 328 nemen. Bijna hetzelfde verbruik als een 320 en rijdt soepeler.
                  318 heeft dan weer bijna dezelfde prestaties als een 320, maar is een stukje zuiniger.

                  @Harry: deze mag naar "Duitsland" :-)
                  320i verbruikt zelfs meer hoor. Volgens mij heeft de 328i een langere eindoverbrenging.

                  En sorry maar als GF zo een ding gaat gebruiken zou ik dus lekker voor een 143 pk 318i gaan hoor. Veel zuiniger en bijna net zo snel. Tenzij je zegt ik wil het ding ook pakken voor funritjes dan moet je gelijk voor een 328i gaan.

                  En trouwens, volgens mij heeft de E46 van die bouwjaren last van doorscheurende subframes?

                  Hier op dit forum hebbie meer foto's:

                  http://forums.bimmerforums.com/forum....php?t=1034301

                  Veel subframes zijn onder garantie gerepareerd. Nou weet ik niet of bij die bouwjaren ook garantie geld, maar er moet zeer zeker enige vorm van coulance zijn omdat het gewoon om een dikke vette fabrieksfout gaat.

                  Comment


                  • #10
                    Goeie keuze. Mijn ouders hebben al jaren een E46 320i. Een automaat en executive uitvoering. Super auto als je geen drift wensen hebt.
                    Omdat mijn ouders niet echt lange ritten meer maken, neem ik zo nu en dan de auto mee. Vorige maand nog naar Duitsland geweest met deze auto, en op de terugreis haar nog even op top laten rennen. Heenreis was iets van 1 op 11, terug 1 op 8½.
                    Deze zescilinder is zo stil dat je op de toerenteller moet kijken of de motor loopt, ja dan nee.
                    Automaat doet het ook super. Interieur is uitgerust met zo'n koelkast als telefoon, lachen. Overigens werkt deze standaard carkit van BMW super.

                    Kortom, het was heerlijk toeven zo rond de 180 km/h op de cruisecontrol, airco op 21°, en dan zonder stemverheffen een gesprek voeren.

                    Het valt me overigens wel op dat de wat nettere 320's nog aardig aan de prijs zijn.

                    Comment


                    • #11
                      4 of 6 cilinder is qua kwaliteit en duurzaamheid hetzelfde
                      kwa verbruik is het met een 6 cilinder wat meer niets schokkends verder

                      ik zou zeggen als het dan zo nodig een bmw moet zijn neem dan een 6-cilinder
                      dat hoort net zo bij elkaar als tokkies en housebroeken ;-)
                      anders kun je net zo goed als budget een beperkende factor wordt een goede nissan nemen
                      net zo betrouwbaar maar zuiniger en goedkoper in de aanschaf
                      "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                      "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
                      "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                      "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

                      Comment


                      • #12
                        Bedankt voor alle reacties tot nu toe. 'k zal wat nadere uitleg geven:

                        Budget is wel een beperkende factor, maar (nog) niet vastomlijnd. Situatie is als volgt. We gaan verhuizen en de verhuizing zal uiteraard de nodige kosten (o.a. stoffering, inrichting etc.) met zich meebrengen, tevens gaan we daar de nodige kleinschalige verbouwingen doen (o.a. uitbouw woonkamer, nieuwe keuken, uitbouw + onderkelderen nieuwe gedeelte garage, plaatsen dakkapel, etc.). De ervaringsdeskundigen zullen weten dat dit allemaal al genoeg kost.

                        Nu is het zo dat GF momenteel te voet naar haar werk kan, en voor de enkele keer (max. 1x p/wk) dat ze toch een auto nodig had was er de volvo of de audi. Beide zijn geen auto's om dagelijks in te gaan rijden, maar omdat ze na de verhuizing niet meer te voet (wellicht soms met de fiets bij mooi weer) naar haar werk kan, moet er dus een daily driver bijkomen.

                        De volvo gaat dus weg (was eigelijk al weg, want staat in bruikleen bij familie) en de Audi S2 wil ik af en toe gebruiken voor het circuit. Wat me tevens de mogelijkheid geeft om 'm volwaardig om te bouwen naar circuitauto als er een andere daily driver komt en deze nauwelijks meer op de openbare weg komt.

                        Nu wil ik GF niet zomaar in elk kippenhok de weg op sturen en heeft ze daar zelf gelukkig ook wel een mening over. We hadden de eerste schiftingen al gemaakt en na het schrappen van diverse auto's waaronder de S40, de A4 en zelfs de 307 is de E46 overgebleven qua looks. De rest is grotendeels aan mij.

                        Uiteraard is een M3 het mooist, maar om in mijn snelheidsbehoefte te voorzien heb ik de Audi en ik wil niet de kans vergroten om een daily driver van onnodige brokken te voorzien door ermee te gaan racen/raggen. Dus die viel snel af. (Uiteraard ook uit kostenoogpunt onderhoud en onderdelen etc.)

                        Toen ben ik gaan zoeken en zag dat er (ook in Duitsland gekeken) tussen de 5k en 8k wel iets te krijgen moet zijn. Hoeft wat ons betreft niet persé met lage km. stand te zijn en full options etc. Lichmetaal en airco zijn wel mooi meegenomen overigens... de rest maakt niet veel uit. Onderhoud doe ik zelf. Zuinigheid is geen issue.

                        Uit diverse draadjes hier en op andere fora en uit inside info bij BMW inmiddels wél begrepen dat de 4 cilinders qua blok niet altijd even betrouwbaar zijn als de 6-cilinders en dat juist de 323 en 328 last hebben van die uitscheurende subframes, zoals vermeld in de link uit de post hierboven. En omdat GF het vermogen niet nodig heeft, maar ik een 6 cilinder (met heimwee naar de E30-ers en E36's die ik vroeger gehad heb) wel prefereer, was de keus voor ons met een 3.20i het meest voor de hand liggend. Wat niet wil zeggen dat het alsnog geen 318, 323 of 328 zou kunnen worden, maar in eerste instantie zoek ik naar een 320. Als ik tijdens dat zoeken toch iets anders tegenkom dat om een andere reden interessanter is, wil ik daar ook wel naar kijken.

                        Na wat zoekwerk zagen we ook al snel dat het aanbod in 320 groter is dan de 323 en de 328, al is het niet heel erg groot vergeleken met de 316 en 318...

                        Dit gezegd hebbende (beter kan ik het niet toellichten volgens mij) rest nog de vraag over het budget. Het zou er één van 10k kunnen worden, maar des te minder budget resteert er voor de inrichting en verbouwing van het de nieuwe woning en gezien het feit dat zowel in ons oude huis als in ons nieuwe huis geen geldboom groeit, kan ik het maar één keer uitgeven en dan gaat de voorkeur nu naar de woning uit. Een jongere auto vind ik ook veel leuker, maar kan later ook altijd nog, daar ligt nu de prioriteit niet.

                        Alle tips, adviezen en ervaringen zijn welkom!
                        Last edited by angelojb; 16-02-09, 11:19.

                        Comment


                        • #13
                          Angelo, heb nog een 328i in de promo, remt goed, nieuwe banden :-) 200K kilometers, kan zeker nog 200k erbij, nooit mee gesport.
                          Rock on. RS.

                          Comment


                          • #14
                            @RS: Lol, ff bijgelezen. Ben je er dan al uit of de beamer de deur uit gaat of niet?

                            En als 't dan ooit zover mocht komen, laat die brugsteen banden dan a.u.b. bij de bandenboer liggen... voor mij niets anders dan Michelin PS2, die regel ik dan zelf wel.

                            Maarre als de bovenstaande wensen en hetgeen jij aanbiedt overeenkomen kunnen we natuurlijk altijd verder kijken.

                            Hoe is 't met dit exemplaar en de bevestigingspunten van de subframes?

                            @rest: Wel grappig waar ieder voor zich (en GF) de grenzen legt. Waar de ene partij deze beamer niet meer relevant vind voor dagelijks vervoer, is het voor een ander het startpunt. Want vanuit mezelf bekeken, gaat GF er t.o.v de Audi of de Volvo er respectievelijk 11 of 6 bouwjaren op voorruit. En in de hoop dat het toch betrouwbaarder is.

                            Echter wordt in draadje van RS ook al genoemd, wat noem je betrouwbaar. Zo weet ik eigenlijk van de Volvo tot in detail hoe de staat van onderhoud is (Van de Audi eigenlijk ook en da's een reden te meer om er niet dagelijks mee te gaan rijden) en wat er op termijn nog aan zit te komen. En dat zijn voorlopig geen gekke dingen. Als je praat over rijdersbeleving en representatief zijn, wordt het een ander verhaal. Daarom wil GF ook graag iets anders. Voor 1x per week vond ze dit niet storend, maar voor dagelijks gebruik eigenlijk wel. Net als de aircowens...

                            Heb intussen op autoscout in DE al wel wat exemplaren gevonden en ook op marktplaats staat één en ander binnen het budget dat we er max. aan uit willen geven. Uit DE (of BE) komen daar natuurlijk nog wel wat BPM en RDW-kosten bovenop. Ook allen rond de 200k km gereden, zoals eerder gemeld, dat vind ik geen probleem.

                            Comment


                            • #15
                              Beamers die rond de 2 ton gedraaid hebben, gaan vaak een dure periode tegemoet...

                              Goed, je moet het natuurlijk helemaal zelf weten, en ik ken je verder ook niet, maar qua financiele zekerheid mbt running costs is dit echt geen goed idee, volgens mij...
                              You know that reality is immaterial

                              Comment


                              • #16
                                E46 320i is toch echt niet verkeerd, vind ik.
                                Mooie, courante auto met een nette motor erin. Voor dagelijks vervoer gewoon perfect.
                                Dat sommigen zo'n auto juist weg doen omdat ze hem te oud vinden of dat ze bang zijn voor hoge kosten, moeten ze zelf weten.

                                Ton van S, Lennart en Cav zouden zo'n E46 pas bekijken als er minimaal 450.000km's op de teller zouden staan, anders vertrouwen ze het gewoon niet. ;-)

                                Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                Alfa Giulia 1300 (1966)
                                Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                BMW 320Ci (van GF)



                                Comment


                                • #17
                                  Ik zit natuurlijk (zoals niemand) niet te wachten op onverwachts hoge kosten, maar in principe (mits geen héél speciaal gereedschap nodig, of onvindbare electronica storingen) kan ik alles zelf en dat drukt de onderhoudskosten behoorlijk. Uiteraard verwacht ik niet om bijna kostenloos de komende jaren de auto in goede staat te houden. Maar gezien bovenstaande situatie nu ongeveer 5 à 6 k uitgeven en 3k overhouden voor bijvoorbeeld een dakkapel (of andere eerder genoemde bouwmaterialen) en tussentijds wat extra onderhoud zelf doen, spreekt me momenteel meer aan dan nu 8 a 9k uitgeven voor een jonger exemplaar en geen dakkapel (of minder mooie keuken) en wellicht dan wat minder onderhoud...?

                                  Jaarkilometrage zal ongeveer 10-15k km worden, dus dat valt wel mee. Voornamelijk korte stukjes (slecht voor de auto, I know) met één a twee keer per week een goed stuk ertussen waarbij hij wél echt warm wordt.

                                  Of jullie moeten me kunnen overtuigen met andere ervaringen?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
                                    Ton van S, Lennart en Cav zouden zo'n E46 pas bekijken als er minimaal 450.000km's op de teller zouden staan, anders vertrouwen ze het gewoon niet. ;-)
                                    Lol! Zo ben ik zelf ook wel een beetje...

                                    Comment


                                    • #19
                                      Technische toelichting heb ik je al genoeg gegeven,

                                      kwam deze tegen op een vluchtige speutocht ;

                                      http://www.nederlandmobiel.nl/frame....urce=gaspedaal

                                      131k km
                                      Simca 1000 rallye 2 (RWD)
                                      Peugeot 404 1961 (RWD)
                                      BMW 3 touring (RWD) daily
                                      VW POLO 1.6

                                      Comment


                                      • #20
                                        Heb 5 jaar E46 320i executive gereden, prima wagen. Je moet dan wel de 170pK versie nemen.

                                        Als je een BMW koopt moet je wel voor de 6 in lijn gaan. De mijne reed trouwens 1:10(11) best zuinig.
                                        Mijn handbak had trouwens wel problemen in z'n 1e en 2e versnelling als ik lang had gereden. Dealer advies: had je maar een 323i moeten kopen?

                                        Misschien dan toch voor de iets sterkere 323i kiezen.

                                        Comment


                                        • #21
                                          @TEUN ;

                                          lol dat rijdt mijn 316 ook ....


                                          @angelo ;

                                          wellicht komende week een hele knappe 328 voor 2/3 van jouw budget, moet wel even kijken of het nog een beetje frisse mobiel is. ( 145k km, 2000)
                                          Simca 1000 rallye 2 (RWD)
                                          Peugeot 404 1961 (RWD)
                                          BMW 3 touring (RWD) daily
                                          VW POLO 1.6

                                          Comment


                                          • #22
                                            Oorspronkelijk geplaatst door LEFFE404 Bekijk bericht
                                            @angelo ;

                                            wellicht komende week een hele knappe 328 voor 2/3 van jouw budget, moet wel even kijken of het nog een beetje frisse mobiel is. ( 145k km, 2000)
                                            Hé Leffe, da's goed nieuws! Laat maar ff weten wat 't wordt.

                                            Grt,

                                            Angelo

                                            Comment


                                            • #23
                                              Oorspronkelijk geplaatst door LEFFE404 Bekijk bericht
                                              wellicht komende week een hele knappe 328 voor 2/3 van jouw budget, moet wel even kijken of het nog een beetje frisse mobiel is. ( 145k km, 2000)
                                              Dat wordt 'm dus niet. Op aanraden van Leffe zelf....

                                              Iemand anders nog een E46 die de moeite kan zijn?

                                              @RS, zijn jullie er al uit of de Beamer door een Discovery vervangen wordt?

                                              Comment


                                              • #24
                                                En het is een 3.20i gewordren. Foto's en de rest volgen later. Nu eerst even een paar weken hard aan de klus om op tijd te kunnen verhuizen...
                                                Thanks voor de tips allemaal...

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Gefeliciteerd Angelo!!
                                                  Ik ben benieuwd.

                                                  Succes met klussen en verhuizen!

                                                  Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                                  Alfa Giulia 1300 (1966)
                                                  Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                                  BMW 320Ci (van GF)



                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    bmw 320i

                                                    Hallo heren,

                                                    Na enige tijd zoeken op het internet ben ik uitgekomen op deze forum waar ik merk dat het om mensen betreft met ervaring.

                                                    Dus hierbij stel ik maar mijn vraag ;)

                                                    Afgelopen week heb ik mijn broer geld geleend zodat hij een aanbetaling kon maken op een bmw 320i automaat (leren bekleding, sportvelgen, zw.met. lak, airco etc etc, 202k km op de teller van het jaar 2000), hij heeft een deal gemaakt om de auto van iemand te kopen voor 4400 euro.

                                                    Ik ben eigenlijk benieuwd naar veel voorkomende problemen met deze auto's, en of deze gelden voor een 4 of 6 cilinder.

                                                    Er zitten een paar krassen op (vrouw van de vorige eigenaar met sleutel nadat ze er achter kwam dat hij vreemd was gegaan) die ik graag zou willen bijwerken/wegwerken.

                                                    Tips voor het lak en zaken om op te letten zijn welkom!

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Hee Mani,
                                                      Welkom en natuurlijk de juiste keuze, mensen zat met ervaring hier.
                                                      Ik heb er zelf geen verstand van, maar vele anderen hier wel.

                                                      Maar 2 vragen:
                                                      Hoe is het eigenlijk afgelopen mbt de relatie van de vorige eigenaar en hoeveel rente bereken jij je broer:-)))
                                                      2 x ouwe premium meuk
                                                      BMW E90 320D Dynamic Exe + chippie
                                                      Jaguar X-Type Estate 2.0DI4 Exclusive

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Tip voor de lak; parkeer de auto met de krassen naar de kant van de weg, bij voorkeur in een linke bocht. Ga zelf thuis achter het raam zitten met een lekker drankje en gewoon afwachten totdat er iemand in kleunt. Wordt het door de verzekering van de ander betaald!

                                                        Verder heb ik geen verstand van BMW's. Die hebben toch de aandrijving op de verkeerde wielen?

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Ja lekker Tijmen, stelt er een nieuweling hier een paar serieuze vragen ga jij er gelijk de draak mee steken :-)
                                                          2 x ouwe premium meuk
                                                          BMW E90 320D Dynamic Exe + chippie
                                                          Jaguar X-Type Estate 2.0DI4 Exclusive

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Waar ik me vooral over verbaas is dat iemand voor het kopen van een auto van 4400 eur ergens geld gaat lenen....... Maar ja je zal en je moet maar bmw rijden, dat moet kennelijk tegen elke prijs...... En dan klaarblijkelijk ook nog eens zonder EERST te kijken wat er eventueel aan kosten aan komt.....
                                                            paulvh

                                                            Opel Ascona B 2.4 - Opel Astra J 2.0 BiTurbo (MY2013.5)

                                                            Comment


                                                            • #31
                                                              Met Paul eens, dan kan je nog veel beter voor een FL constructie gaan :-)
                                                              2 x ouwe premium meuk
                                                              BMW E90 320D Dynamic Exe + chippie
                                                              Jaguar X-Type Estate 2.0DI4 Exclusive

                                                              Comment


                                                              • #32
                                                                E46 320i

                                                                De auto is gekocht van mijn oom die zo vriendelijk was om zo weinig geld te vragen voor zijn auto.

                                                                Hij heeft er altijd rustig mee gereden, de auto ziet er erg netjes uit, vooral aan de binnenkant (leer & hout), op de krassen na dankzij de ex ;)

                                                                Maar nogsteeds heeft niemand (normaal) beantwoordt waar ik op moet letten als ik de auto binnen heb. Vaak voorkomende problemen? bijvoorbeeld onregelmatige toeren op stationair, kapotte subframes of andere motorische problemen.

                                                                gr.

                                                                Comment

                                                                Working...
                                                                X