Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

964 DEFECTS THREAD : Spoiler 964 weigert

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• 964 DEFECTS THREAD : Spoiler 964 weigert

De spoiler van de Porsche 964 cabrio weigert dienst. Voordat ik voor max tarief bij Pon aan de deur sta, ga ik hier eerst even tips inwinnen ;).

Normaal komt de spoiler na een sec. of 20 boven de 80 km/h omhoog en zakt bij stilstand of tijdje bij lagere snelheid. (exacte tijden /snelheden weet ik niet eens) Maar nu is de spoiler iets uit de motorkap gelicht en zit daar vast, komt niet meer omhoog of omlaag.
    Er zit ook een handmatige knop binnenin, maar ook daarmee beweegt er niets.

Er zitten aan allebei de kanten 2 motortjes die de spoiler omhoogduwen, en nu merk ik bij zachtjes induwen dat alleen de linker op dit moment de spoiler iets omhoog heeft geduwt. Aan de rechterkant hangt de spoiler 'los'.

zekering misschien, of een los contactje?
    Iemand ideeën/ervaringen?
    Forza!

Zekering had je al moeten checken voordat je hier ging posten, om dat uit te sluiten natuurlijk.

De vraag is daarna, waarom is de zekering door?
    Misschien iets incidenteels
    Of iets anders wat stuk is, zoals één van die electromotoren.

Maar goed, kijk eerst een naar die zekering en laat ons dan weten of 'ie stuk was of niet.

Comment

zekering gechecked, sorry Cav ;), en die is nog ok.
      Forza!

Comment

Nou kun je wel nuffig met je neusje in de lucht gaan staan. Met je mooie PORSJ.

Maar dit is dus gewoon een ordinaire DEFECTS THREAD, OK? :)
        Mini Cooper Clubman
        "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
        "Jasper val dood." - RH

Comment

rofl!

Titel is niet meer te editten, sorry. :)
          Forza!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Scudetto Bekijk bericht
            rofl!

Titel is niet meer te editten, sorry. :)
            uhuh. ;-)

Ferrari 308 GTB QV (1983)
            Alfa Giulia 1300 (1966)
            Mazda Miata (1990 Daily driver)
            BMW 320Ci (van GF)

Comment

Ja zeg, Harry. Haal dat van die spoiler dan ook weg. Of denk je dat 't daarbij blijft?
              Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
              "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

beetje laat, maar [email protected] :)

Overigens is die spoiler het weer 'uit zichzelf' gaan doen. Duits zelfreparerend vermogen oid. Verder is op een remlichtje na nog niets stuk gegaan.
                Forza!

Comment

Het zal een los contactje in de schakelaar zijn geweest. Niet om "doom" te denken, maar dat komt terug. Vaak permanent...

Overigens, als ie kaduuk gaat: met gesloten spoiler niet te lang rijden. Daar wordt de olie (en dus het hele koelsysteem) veel te warm van.
                  Hubraum statt Spoiler

Comment

De olie wordt voornamelijk gekoeld door de oliekoeler voorin. Met spoiler naar beneden wanneer je in de file staat (en het blok erg opwarmt) gaat het ook goed. Er is onlangs ook een nieuwe oliekoeler ingzet. De extra 'longinhoud' en wellicht wat downforce met de spoiler omhoog is ook handig, dus doorrijden met het probleem zou inderdaad dom zijn. En het komt, zoals je zegt, hoogstwaarschijnlijk weer terug.

Het moet sowieso goed werken natuurlijk, dus ik laat er mettertijd wel naar kijken. Electra ben ik zelf heel slecht in.
                    Forza!

Comment

Op snelheid doortuffen met de spoiler dicht is NIET goed voor je motor. De olie wordt gekoeld door de oliekoeler, dat klopt, maar de motor raakt z'n hitte gewoon minder goed kwijt: die wordt door de spoiler afgevoerd namelijk.
                      Hubraum statt Spoiler

Comment

Ha, die FaF;

Huh? Bij de 964 wordt de koelende lucht van boven naar onder over cilinders en koppen geblazen, dus die zal ook langs de onderkant de motorruimte wel weer verlaten, denk? Ik zou tenminste niet weten hoe die opgewarmde lucht weer naar boven zou moeten geleid, langs de koelfan. Ik denk dat die opklapspoiler puur een aerodynamische/stabiliserende/erotiserende functie heeft; als de motorkoeling er ook mee gediend is zou het ding in fileverkeer logischerwijs ook omhoog moeten gaan. Op oudere luchtgekoelde 911's is zo'n klapding nooit gemonteerd geweest en die dingen staan ook niet bekend om problematische koeling op hogere snelheden, integendeel zou ik haast zeggen. Trouwens; de 965-versies hadden niet eens een opklapspoiler en ik denk dat die op hogere snelheid misschien nog wel meer gebakken lucht hebben af te voeren.
                        Scherven brengen gelul.

Comment

Hans, deels heb je gelijk: mijn woordkeus was een beetje ongelukkig. De spoiler dient deels ook voor de toevoer van frisse lucht aan het motorcompartiment. Aan de onderkant raakt een 964 de warmte niet kwijt: daar zit een stevige aerodynamisch gevormde kunststof plaat (die veel circuit rijdende 964 rijders thuis laten, juist voor wat extra koeling). Daarnaast heeft elke 964 vanaf MY '91 een schakelaar waarmee je de spoiler handmatig omhoog kunt zetten. Niet (alleen...?) voor de pats, maar juist voor een warme motor in de file. Ik ken twee gevallen van een 964 (1x vroege '89er C4, 1x late '91er Targa) waarvan de drijfstanglagers overleden door extreem hoge olie temperaturen, als gevolg van een defecte spoiler.
                          Hubraum statt Spoiler

Comment

Zulke hete olie, alleen door een defecte spoiler kan ik me bijna niet voorstellen. Klinkt meer als een wat verouderde oliekoeler die voorin de auto zitten. Daar vindt nagenoeg alle oliekoeling plaats.

Wanneer dat ding wat dichtslibt/ lamellen meer ombuigen heb je ook steeds meer rijwind nodig voor goede koeling.

Wellicht is het ook een combinatie hoor, maar alleen een defecte spoiler die niet omhoogkomt in de file en waardoor de olie niet goed kan koelen lijkt me sterk.
                            Forza!

Comment

Eens. Mede veroorzaakt door was een betere bewoording geweest.
                              Hubraum statt Spoiler

Comment

Ha, die FaF;

Als inlaat klinkt dat wel een stuk logischer, ja. Maar het blijft wel vreemd dat Porsche het geval niet gelijk heeft gekoppeld aan de olietemperatuursensor.
                                Van fabriekswege werd die handmatige opklapmogelijkheid trouwens verklaard met de mogelijkheid zo de spoiler grondig te kunnen reinigen....
                                Scherven brengen gelul.

Comment

Die verklaring klopt niet helemaal Hans. Dat verhaal werd inderdaad gemeld toen de schakelaar nog niet in 't interieur zat maar onder de - ik meen - motorkap. De reden dat hij verhuisd is is toch vooral de koeling in de file...
                                  Hubraum statt Spoiler

Comment

Ha, die FaF;

Right. Da's ook een manier om het te verkopen....
                                    Scherven brengen gelul.

Comment

De spoiler handmatig op standje 'altijd omhoog' kunnen zetten heeft ook met circuitwerk te maken, waarbij het ding anders continu in en uit gaat schuiven en het blok liever continu die extra luchttoevoer heeft.

Dat de spoiler niet op de olie temp. zit heeft te maken met het gedeelde oliekoel traject. Voordat de olie een beetje op temperatuur is, (zeg maar tot streepje 1 van 3) is het circuit nog verkort, op dat moment wordt de voorste oliekoeler nog niet meegenomen in het koelcircuit. Pas wanneer de temperatuur hoog genoeg is, gaat het volledige circuit open, waardoor er weer wordt gekoeld.

Mocht de spoiler omhoog gaan en op die manier extra koeling geven, warmt het nog niet snel op terwijl je die olie natuurlijk zo snel mogelijk op temperatuur wil hebben. Het zou ook dubbelop zijn.
                                      Forza!

Comment

Ha, die Scudetto;

Moet toch eenvoudig te doen zijn om een modus te bedenken die er bij (te) hoge olietemperatuur en (te) lage snelheid voor zorgt dat die spoiler omhoog blijft staan lijkt me.
                                        Scherven brengen gelul.

Comment

[opa modus]

nou nou Hans, al die sensoren en ingewikkelde computelarij. Dat kan alleen maar stuk gaan.

[/om]

:)

Maar dat moet te doen zijn lijkt me. Was dat toen misschien niet zo, dan lijkt me dat nu wel simpel uit te voeren.
                                          Forza!

Comment

Ha, die Scudetto;

Hm. De spoiler werd al standaard door een snelheidsgedreven impuls bewogen. Olietemperatuurmeter was ook alaanwezig. Als Porsche die manual override van dat ding echt vanwege de olietemperatuur had aangebracht hadden ze dat ook best automatisch kunnen doen. Ik houd het erop dat het gewoon is gedaan op uitdrukkelijk verzoek van de klandizie; het staat natuurlijk ook gewoon lekker vet om dat ding voor het stoplicht dreigend omhoog te gooien en een paar stoten gas te geven.... (evil grin)
                                            Scherven brengen gelul.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Scudetto Bekijk bericht
                                              De spoiler handmatig op standje 'altijd omhoog' kunnen zetten heeft ook met circuitwerk te maken, waarbij het ding anders continu in en uit gaat schuiven en het blok liever continu die extra luchttoevoer heeft.
                                              's Qua thermische belasting vergelijkbaar met "langzaam rijdend en stilstaand verkeer" hartje zomer... Wat ik hierboven, al dan niet zorgvuldig, omschreef heb ik van een Porsche monteur, die al een jaartje of 10 aan die dingen werkt... En nou houd ik op :-)
                                              Hubraum statt Spoiler

Comment

Working...
                                              X