Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gereden: Audi A5 Cabriolet

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Gereden: Audi A5 Cabriolet

Vanavond reed ik in een auto met 240 trappelende paarden in het vooronder. En die lieten de wagen gróte stappen maken op zijn brede sloffen. Dik, 17-inch hoog schoeisel zat eronder. Een bomsportieve auto was het, die de Beierse concurrentie goed van repliek wist te dienen. Wat zegt u? Jaha, inderdaad: een beul van een wagen! Met een stuurinrichting die je het contact tussen rubber en asfalt keurig verpakt in een doosje op een presenteerblaadje aanreikt, zodat je exact de juiste hoek kunt kiezen, om zo de rest van het verkeer in verbazing achter te laten. En mocht het eens misgaan, dan knijp je in deze kar fors in de ho-ijzers, waarna het spreekwoordelijke anker direct wordt uitgeworpen om je uit de kwijlende muil van het Onderstuurbeest te redden.

Klinkt goed toch? Ik kan zo bij de Autoweek gaan werken.

Wat wij voor dit fraaie stukje autoclichés tot onze beschikking hadden, was de nieuwe cabrio van Audi. Ik wist tot een week geleden niet eens dat ie er wás. Maar goed, de auto heet Audi A5 Cabriolet, en vanavond mochten we erin rijden. Weliswaar niet zo lang (halfuurtje), maar toch! En er waren nog hapjes en drankjes ook.

“Er zijn drie modellen!”, vertelde de ontvangstmevrouw van Pon ons enthousiast. “Een handgeschakelde 2.0 TFSI, een 3.2 TFSI met automaat en een 3.0 TDi quattro, ook met automaat.”

Nou zijn diesels kutmotoren. Ze ruiken niet lekker, ze klinken niet lekker en ze trekken niet lekker. Zeg nu zelf. Diesels hebben álles wat je in een cabriolet nu net niet wilt. Om te beginnen: die smalle powerband. Oh, ik geef het volmondig toe: fabrikanten doen er alles aan om turbodiesels te masseren, en dat lukt ze aardig. Bij 1500 toeren spoelt de turbo al op, bij 2000 toeren wordt het leuk en de pret duurt tegenwoordig zelfs tot 4000 toeren. Maar als je iets moet masseren, was het om te beginnen al niet gezond. Vraag maar aan de fysiotherapeut. En dan de reuk en de klank – de BELEVING van een open auto dus. Loop eens een rondje om een stationair draaiende TDi heen. Ruik je hem? Dat olfactorische equivalent van een goedkope LED-lamp? Die gefilterde, kurkdroge, synthetische, in je neus bijtende damp? Gelukkig hoeven we het over de klank al helemaal niet hebben, want die is er niet.

Jullie begrijpen al wat onze keuze was natuurlijk. En dus antwoordden we, “Doe ons dan die diesel maar.”

Jaja, doe maar niet zo theatraal, klim maar weer op die stoel, raap die onderkin maar weer van de vloer. Het is heel simpel: ALS we al in een cabriolet gaan rijden van het ENIGE merk ter wereld dat permanent vierwielaangedreven cabriolets bouwt, dan willen we natuurlijk de quattro. Dat we er dan een V6-diesel verplicht bij krijgen, alla. Moet maar. Bovendien kan ik hier niet tot in lengte van dagen blijven verkondigen dat diesels kutmotoren zijn, als ik er zelf nooit in eentje reed.

De demo-boy, laat ik ‘m maar zo noemen, had het al meteen door. “Nou, dit verwacht u anders niet hoor”, zei hij, terwijl hij ons al handenwrijvend voorging. “Deze dieselmotor is echt beresterk, wacht maar af.”

Ik ga er kort over zijn: het was kut. En ik had me écht voorgenomen om objectief, onbevooroordeeld te gaan rijden. Bovendien was ik zelfs onder de indruk van het sprintvermogen. Uit stilstand wil deze auto verdomme serieus hard wegspurten. In de sportstand harmonieert de motor ook goed met de automaatbak en wil dan zelfs nog een beetje toeren maken. De powerband liep van ruwweg 2000 tot 4000. Maar de hernemingen waren een blamage. Van 80 tot 120 en verder was de auto bar traag, doordat de bak zelfs in de sportstand te laat terugschakelt én doordat die rottige turbo eerst met een dot plankgas moet worden aangezwengeld, waarna die oliefabriek bij je voeten de pr-afdeling opdracht geeft een persbericht te schrijven, waarin staat dat er morgen al begonnen wordt met het leveren van nieuwe pk’s.

Wij, de bemanning van de auto, waren met z’n drieën, inclusief de demo-boy dus, en we vroegen ons alledrie serieus af of het gaspedaal op dat moment inderdaad onderin lag.

(Dat lag het trouwens wel)

En daarbij: dat genagel. Mag het nog zo’n mooi gedempte V6 zijn, het blijft een nagelende diesel. He bah: nu hebben we het tóch over de klank, en dat wilden we nu net niet, maar je kunt er niet onderuit: buiten dat nagelen hoor je niks leuks, en we reden nota bene met de kap naar beneden, de ramen omlaag, de airco uit, de radio op nul en de oren buiten het raam.

Nu we het erover hebben: inderdaad, deze auto heeft airco – waarom bouwen fabrikanten overigens airco in een cabriolet? You’re missing the point! - en navigatie, en twee slotjes voor geheugenkaartjes (om mp3’s af te spelen), en een mooi leren interieur met geil zittende stoelen, en zo’n elektronische sleutel die je alleen maar in een sleufje hoeft te doen. Maar eerlijk gezegd heb ik echt weinig met dit soort dingen.

Is er dan helemaal niks goeds? Ohja zeker wel. Ik was namelijk heel benieuwd naar het rijgevoel. Want we kennen Audi’s als doodse auto’s met te veel gewicht voor de vooras en te weinig stuurgevoel. Sinds de A5 hoort dat anders te zijn, want de motor zit immers veel verder naar achteren. Nou, dat was het ook. Het stuurgevoel was serieus lekker, en de neus voelde opmerkelijk licht, hoewel je nog altijd een beetje los boven het asfaltschraapgevoel zweeft. Volgas in krappe bochten accelereren was leuk, heel leuk. De auto had wel een tikje onderstuur, maar het quattro-systeem corrigeerde dat onmiddellijk. En wat je ook deed: géén spinnende bandjes.

Dus.

Was dat een goeie recensie of niet? En we hebben nog een paar plaatjes ook.

Last edited by brun; 29-04-09, 23:44.
    Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Wat een vréselijk mooie auto. Droomde ik destijds al van een A4 cabrio; (da's echt een heel fijn ding) de A5 cabriolet is óók nog eens mooi. Sierlijker dan de soms toch een beetje plompe A5 Coupe.

Dieseltje erin, en zet maar voor me klaar. Serieus. Er zijn toch al te weinig merken die een diesel in een cabriolet bouwen. Jammer dat ik hem niet ken betaluh :-)
    ''Thank God for the internet experts''

Comment

Dikke diesels zijn er voor de lease, anders niet.
      Lijkt me voor fileseuteren desondanks geen straf.

Toch denk ik dat als je wat langer in de potente diesel rijdt je het rijgemak wel gaat waarderen. Het rijdt onthaastend zonder per se traag te zijn. Voor dagelijkse ritjes en HTK-gebruik is het ideaal.
      Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Niet doen. Echt. Ook niet als je 'm ooit wel kunt betalen.

Smaken verschillen natuurlijk, maar de A5 cabriolet rijdt niet half zo leuk als de TT quattro cabriolet die ik ooit een dagje meehad, en die TT is nota bene als kappersauto op gans gummen afgemaakt.

De A5-coupé daarentegen... oh wat is die mooi...
        Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Ha, die Brun;

Mooi verhaal. En hoewel ik best wel des diesels ben heb ik ook nog steeds moeite met de cabriodieselbastaards. Cabrio's horen een air van luxe, overdaad en levensvreugde te dragen. Diesels een meur van verstand, economie en argumentatie. Die twee willen in mijn beleving nog steeds niet voegen. Net zo iets als veel zuipen en toch niet dronken worden. Als het bij elkaar zou passen zou het geweldig zijn, maar toch....
          Scherven brengen gelul.

Comment

Als nieuw-auto-noob: maken ze nu de A4 cabrio ook nog?

Gr Jeroen
            Alle Baur's in de Baurnhof

Comment

Ha, die Baur;

De A5 is de coupé(en nu dus ook cabrio-)broer van de A4. Nee dus.
              Scherven brengen gelul.

Comment

Dit draadje kan zo bij de impresies. Eindelijk ook weer eentje met eigen foto's.
                Leuk verhaal, gave wagen.
                2019 Volvo V60 T6

Comment

Heb trouwens nog even de prijslijst erbij gepakt. De auto waarin wij vanavond reden, kost iets van 69.000 euro.

Sorry, maar dat gaat helemaal nergens over.

Daarna trouwens nog even een ritje in de Healey gebietst, om het contrast te proeven. Mooie en goed onderhouden Healeys doen tegenwoordig ergens tussen de 30 en 40K. Dus voor deze A5 kun je makkelijk een écht goeie klassieke cabrio kopen (belastingvrij ook nog) én een nieuw Koreaans boodschappenwagentje voor erbij. Als je goed sjopt, houd je zelfs geld over.

Lijkt me een no-brainer toch?

Comment

Ha, die Brun;

Mee eens; voor die centen liever twee; een voor als het moet, een ander voor als het mag. Overigens wel stoer dat Audi voor de A5 vasthoudt aan de stoffen kap.
                    Scherven brengen gelul.

Comment

Hans, achter die stoffen kap schijnt een hele filosofie te zitten. (Maar ik wil niet weten welke.)

Verder was het een leuk verhaal, Brun.
                      ---------------------------
                      Lullen gaat beter dan rijden.

Comment

Stoffen kap is niet moelijk: meer bagageruimte en mooiere lijnen.
                        Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

doet u de S5 maar.
                          Bmw f11 525d e46 330 cabrio

Comment

Het smoelt wel goed........................

Maar ik heb niets met cabrio`s

Maar ik heb niets met diesels

Eigenlijk heb ik niets met Audi met net te veel LED verlichting

Maar hij smoelt goed......................

Ik trek de M3 even uit de garage........................en weet dat het goed is..........................no contest........................
                            Last edited by Romo; 30-04-09, 09:02.
                            If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bullshit!

When they say nothing's wrong that's when you run

Comment

Toch blijft de combinatie diesel/cabrio wel super. Ga maar na; als je (zoals ik) 35/40.000km per jaar rijdt, én je zou graag een cabrio willen, dan is er echt weinig keuze. Ja, nieuw wel, maar da's dus pas van de laatste jaren. In de klasse die voor mij financieel bereikbaar is, kom je uit op een Golf Cabrio TDi (hell, no) en volgens mij is de Audi 80 Cabriolet ook met TDi geleverd. Vind maar eens een degelijke. Er zit een enorm gat van de modellen die toen naar keuze een diesel hadden, en de modellen die nu met diesel leverbaar zijn.

Lijkt me zo ideaal hé, na een lange werkdag het dakje eraf, om de reis naar huis op te vatten, of tussendoor in de middag wanneer ik op pad ga, of s'ochtends of....Nederland kent zoveel dagen waarop het dak er af kan, en da's wel eens jammer ;-)

Dus laat maar afschrijven, die A5's ;-)
                              ''Thank God for the internet experts''

Comment

Brun, ik was even bang voordat ik de recensie had gelezen, dat je hem leuk zou gaan vinden. Oeff, gelukkig niet.. :-)

Het is allemaal al gezegd, diesel in een cabrio, het blijft een waardeloos compromis. Het is het allemaal niet; te duur voor zakelijk en woon/werk. Te opzichtig misschien voor zakelijk zelfs. Niet praktisch qua ruimte, ondanks stoffen kap. Inbraakgevoelig met die kap. En aan de andere kant; je mist een lekker smeuig geluid als je open rijdt. Het zal te smooth zijn. Doods, geen beleving, ondanks dat het hard gaat op papier.

Alle eigenschappen in 1 auto, dat gaat gewoon niet. Het zal altijd een compromis blijven, of het voldoet helemaal niet aan sommige criteria.
                                Je kan namelijk ook gerust in je track-day BMW naar het werk rijden, maar is het fijn?
                                Voor 70k(!) heb je ook een Duetto, of inderdaad zo'n Healy en een dikke middenklasser. En je mist dan in elk geval op één auto de afschrijving..
                                Deze auto wordt niet gekocht door liefhebbers denk ik, maar door patsers.

Airco in een cabrio komt volgens mij vanuit de Amerikaanse markt. Hartje zomer is het in Florida gewoon veel te warm om open te rijden en gaat de kap dicht en de airco aan. In de A5 cabrio past dat natuurlijk ook. Je gaat niet naar een afspraak om doorgewaaid en bezweet aan te komen. Maar goed, proofs my point.

Comment

Maar .. je gaat toch geen 40.000 km per jaar in een cabrio met stoffen dak rijden ? Dood en doodzonde.In 6 jaar rijd je dan zo'n auto dood.

Omdat veel vermogen niet zo heel veel zin heeft met een cabrio (rij zelf maar eens een half uur 160 met alle 4 je ramen en zonnedak open) is dus een entry-level cabrio ook al goed genoeg voor die zonnige dagen in nederland. De overige 80% stap je dan lekker in een stationdoos waar je je halve familie, een rubberboot en een circustent in kan meenemen. Toch ?

En diesel . Tja .. Cabrio is open .. Diesel stinkt .. gaat niet samen ? Of is het niet erg dat je passagiers na een uurtje rijden onder een roetlaag zitten van 1cm ? ;)

Comment

Leuke recensie...

maar, ik vraag me wel af of een niet diesel geen betere keuze zou zijn :-)

(trouwens, die arty farty foto's zijn leuk, maar een foto van de complete auto is wel prettig)
                                    Fährst du quer - Siehst du mehr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door M4 Bekijk bericht
                                      En diesel . Tja .. Cabrio is open .. Diesel stinkt .. gaat niet samen ? Of is het niet erg dat je passagiers na een uurtje rijden onder een roetlaag zitten van 1cm ? ;)
                                      Nou ja, dat gebeurt bij de Duetto ook wel, maar dan door motorolie :-).
                                      Ik vind dat zelf trouwens lekker rijden, maar dit terzijde.

Comment

Huh heeft dat ding maar een powerband tot 4000 toeren?

Verbaasd me serieus eigenlijk, ik heb echt vaker gehoord dat die 3.0 TDi net als een benzinemotor rijdt?? Of bedoelen ze alleen het geluid?

Valt me serieus tegen :/

Mijn Octavia kan je gewoon tot 4500 rpm doortrekken, is ook echt effectief als je het onderste uit het kan wilt halen.

En cabrio en diesel zou ik nooit willen, moet minimaal een dikke 6 cylinder benzine zijn.

Comment

Goeie foto's, ouwe :-)

All for the Healey en boodschappenwagentje, in tegenstelling tot de A5 cabrio. Ik heb de A4V cabrio nooit mooi gevonden, kijk maar eens goed wat voor platte, lompe modellen die laatste versies waren ... niks leuks aan. De A5 veranderd dat een beetje, maar ik zou toch voor de coupé gaan. Heb niks met cabrio's ... tenzij classics :-)

Word echt een ouwe vent ook.
                                          Rock on. RS.

Comment

Leuk verhaal brun en cool dat je even in dat ding mocht rijden!
                                            Die motor is natuurlijk dikke prima en die auto ook, maar voor zoveel geld kocht ik absoluut iets anders.

Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                            Alfa Giulia 1300 (1966)
                                            Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                            BMW 320Ci (van GF)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
                                              Nu we het erover hebben: inderdaad, deze auto heeft airco – waarom bouwen fabrikanten overigens airco in een cabriolet? You’re missing the point!
                                              Hier wil ik toch wel even op inhaken, waarde brun.

Over "missing the point" inzake cabrio's.

Uit de aangeboden drie versies, had je gewoon BLIND de 3.2 TFSI met automaat moeten nemen. Waarom? Nou, da's een V6. Benzine. En je gaat met het dak open lekker cruisen, het wulpse gesnor van de zespitter (Autoweek-alert) in de oorschelpen.

Soit, een VAG V6 is geen Alfa V6. Maar 't is een prima motor, die 3.2.

Maar NEE. Wat doet meneer de Audi-NERD. Meneer de Quattro-fapper. Ontzettende ringilinguist dat je d'r bent. Hij mot weer per se de vierwielaandrijver hebben, zo graag zelfs dat-ie met z'n botte kop het er voor over heeft om in een DIESEL, een fokking DIESEL, te gaan cabriorijden.

Man. WAANZIN, je bent toch geen Belg (hoi wooter! :))?

Gewoon die V6 pakken, vergeten welke wielen er worden aangedreven, genieten van de cabrioervaring -die immers niet gaat om snoeihard hoeken, maar om geur, geluid, zon- en ergens op een terrasje heerlijk naar die prachtige A5 gaan staren vanachter een espresso. Want mooi issie, wow.
                                              Mini Cooper Clubman
                                              "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                              "Jasper val dood." - RH

Comment

Ik weet het Jasper, ik weet het... maar af en toe wil je toch een beetje bevestigd worden in je overtuigingen.

Ik bedoel. Ik kan wel hard roepen dat ik siliconentieten niks vind, maar dan moet ik er toch eerst een keertje in knijpen, nietwaar?

Comment

Een keer misschien. Maar je had vast wel eens eerder in een diesel gereden. Al was 't maar die Golf II diesel waar je in 1990 rijles in had (ik in elk geval wel). Dusseuh. Argument vervalt. :)

En dat van iemand die straks 50K per jaar in een oliestoker gaat rijden - maar voor z'n plezier in elk geval geen diesel heeft!
                                                  Mini Cooper Clubman
                                                  "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                                  "Jasper val dood." - RH

Comment

Working...
                                                  X