Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

330d e46 ; hoe 'erg' is > 2 ton op de teller ?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• 330d e46 ; hoe 'erg' is > 2 ton op de teller ?

Afgezien van dingen als distributieriem etc ; welke onderdelen zijn echt op na zoveel kms ? Zou een BMW 330d uit 2000 met 240dkm nog een tijdje meekunnen, zeg naar de 3 ton zonder duizenden euros aan nieuwe onderdelen na verloop van tijd ? Wat kost 't vervangen van een distributieriem bv, gemiddeld ? Uitlaat, demper, roetfilter ..

Zoals http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa...7&p_hitcount=N
    en deze
    http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa...L&o_id=5366939

Heeft de betreffende 3 liter motor met 184 pk een goede historie of is 't een zorgenkindje ?

Reden om hier over te denken is dat ik misschien van gemiddeld 100 km per week naar 200 km per dag zou moeten gaan. En dan leek me een 330d wel een fijne reisauto voor traject Arnhem <> Almere, in principe buiten spitsuren, d.w.z. als 't even kan zo min mogelijk file per dag.
    Last edited by M4; 03-05-09, 02:49.

pompversuivers en turbo?

Comment

Denk dat dat voor een groot deel afhangt vd kilometers die de vorige eigenaar/naren hebben gemaakt. Deden die 'jouw' soort ritten, of was het huilen in de file en maar koppelen, en maar remmen, en weer optrekken, etc.
      240.000 in 8 jaar is 30K pj, op zich voor die tijd normaal kilometrage.

Aankoopkeuring bespreekbaar ? Dan langsgaan, onderhoudsboekje inzien en dealer NAW onthouden. Dan bij dealer service historie proberen te krijgen.

Comment

Een BMW 330d heeft geen distributieriem, bijna geen enkele BMW heeft een riem, is gewoon een ketting.

Ik zou trouwens een 330d met 204 pk nemen, die zijn sneller, zuiniger en vooral: betrouwbaarder dan de 184 pk 330dtjes.

Cav: zo een ding heeft geen pompverstuivers, dat is van VAG :)

Maar volgens mij is de turbo van de 184 pk een zwakke turbo die snel stuk kan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door M4 Bekijk bericht
          Wat kost 't vervangen van een distributieriem bv, gemiddeld ?
          Niks. Het M57 blok heeft een ketting, geen riem.

Heeft de betreffende 3 liter motor met 184 pk een goede historie of is 't een zorgenkindje ?
          Bij dit soort kilometers is de reputatie naar mijn mening volledig onbelangrijk, althans: wat heb je aan een motor met een top reputatie als je een slaatje koopt?

De manier van berijden en de kwaliteit van het onderhoud zijn bepalend. Bij dit soort kilometers en jaargangen zal hij meerdere baasjes hebben gehad en wordt het steeds moeilijker om te achterhalen, of hij "altijd" netjes bereden en onderhouden is. Het onderhoud kun je soms na vragen, de rest van het verhaal is af te meten aan hoe bijvoorbeeld de bak aanvoelt en hoe het interieur eruit ziet. Een dagelijks afgetrapt exemplaar ziet er anders uit dan een altijd verzorgde auto.

Als je dan toch zwakke punten wil horen, dan kom je uit bij de turbo en de koppakking, beide een eenvoudig slachtoffer bij hard (koud) trappen en niet na laten koelen na stampen op de snelweg.

Dit lijkt mij een aardig, zij het knap prijzig, alternatief:
          BMW 325 TDS Touring 56.000 km 1999 € 9950
          Hubraum statt Spoiler

Comment

Zou nooit voor een 325 TDS gaan, kan qua power, snelheid en trekkracht op geen enkele manier op tegen een E46 330d. Oh ja, dingen verbruiken ook nog eens behoorlijk meer dan een 330d. Leuk geluidje, maar doe maar niet.

Comment

Totaal verschillende auto's idd, maar de kans is relatief groot dat deze TDs minder afgestampt is dan menig 330d met 2,5 ton op de klok. Dat was mijn punt eigenlijk. Ik zou helemaal voor niet voor een 330d gaan maar voor een zo net mogelijke VAG TDi. Of dat dan een Ibiza, Golf of Audi 80 is maakt mij niet uit. After market stoel erin, radio met nette speakers, tanken, rijden. Ook een 330d blijft een suffe diesel (die hard liert, da's waar, en relatief mooi loopt, klopt), maar bij 200 km snelweg per dag voegt dat (naar mijn smaak!) amper iets toe. Het geld dat je niet spendeert aan je daily driver kun je uitgeven aan een écht leuke auto met een écht leuke motor, voor erbij. Maar dat was de vraag niet ;-)
              Hubraum statt Spoiler

Comment

Is dit niet typisch zo'n auto waar je veel voordeel op pakt als je die uit Duitsland haalt? Zomaar wat voorbeelden gevonden.
                2019 Volvo V60 T6

Comment

Grappig, mensen gaan vermoedelijk méér km's rijden, aanzienlijk meer. Willen dan de zuinigheid van een diesel (snap ik) en komen dan met de meest vermogende auto's op de proppen, dat snap ik dan weer niet. Als je naar 200km op eeen dag gaat, dan ben je volgens mij meer geholpen met de zuinigheid van een 320d of een 318d. 184, of zelfs 204pk hebben is het gebruiken, lijkt mij. Dan kun je bijna net zo goed doorrijden in die V5.
                  Oliestoken voor het goede doel

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gijs Bekijk bericht
                    Grappig, mensen gaan vermoedelijk méér km's rijden, aanzienlijk meer. Willen dan de zuinigheid van een diesel (snap ik) en komen dan met de meest vermogende auto's op de proppen, dat snap ik dan weer niet. Als je naar 200km op eeen dag gaat, dan ben je volgens mij meer geholpen met de zuinigheid van een 320d of een 318d. 184, of zelfs 204pk hebben is het gebruiken, lijkt mij. Dan kun je bijna net zo goed doorrijden in die V5.
                    Je hebt helemaal gelijk ; het is niet logisch maar ik rij nu ook al een Passat V5 die alles behalve zuinig is, toch is dat een rationele beslissing ; ik hou wel van wat reserve in 't vooronder. Anders had ik wel in Passat 1.6 benzine gezeten.

De voorkeur voor BMW is omdat ik dat achterwielaandrijfgebeuren toch graag een keer wil meemaken in een daily driver. De 330d rijdt 1 op 15 diesel, de Passat V5 doet 1 op 11 benzine. Na correctie van wegenbelasting, verzekering en brandstof zou het verschil minimaal zijn aan kosten per maand tussen beide otos. Waarom dan toch switchen ? Omdat ik vermoed dat een beamer langer mee kan en z'n waarde behoudt. Een passat benzine met 3 ton op de teller levert niet zoveel meer op. Een beamer met 3 ton is wat goedkoper dan eentje met 2 ton , maar heel veel scheelt het niet. Verder rijdt zo'n beamer sportiever, is sneller en als ik em buiten m'n werk gebruik dan is die 1 op 15 een leuke bijkomstigheid. Vakanties met de auto worden opeens een stuk goedkoper dan.

Ik hoop ook dat zo'n beamer net een tikje beter is gemaakt dan een passat. Misschien is dat slechts wishful thinking.

De 330d 204 pk is zeker leuk, zuiniger en krachtiger maar prijstechnisch net iets te duur omdat ie nieuwer is.

Importeren overweeg ik al jaren maar elke keer lijkt 't me net een tikje teveel moeite en risiko. De 4 tourings op mobile.de zien er prima uit met belachelijk lage standen t.o.v. het aanbod in NL. Misschien toch 't overwegen waard.

Comment

Welk risico komt er bij importeren kijken dan? Valt allemaal wel mee toch?
                      2019 Volvo V60 T6

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door floris_s Bekijk bericht
                        Welk risico komt er bij importeren kijken dan? Valt allemaal wel mee toch?
                        Tis waarschijnlijk meer 'het onderbuikgevoel' dan rationeel. Nooit gedaan dus wat de boer niet kent dat vreet ie niet.

Comment

Even onanfhankelijk van wat dan ook: als je die auto over de 3 ton hebt gereden krijg je er toch niets meer voor?

Goed, je kunt beter een 330d oprijden dan een Passat kun je denken, maar dat moet dan wel je uitgangspunt zijn.
                          Als je liever BMW rijdt zou ik gaan voor een E39 520i uit '98 of zo, eventueel met LPG, en niet op enorm dure banden. Koop je voor 4k. De rest van het geld voor snelle benzine-auto.
                          Kawa Versys 2010 MX-5 nc White up!

Comment

Voor wat het waard is: Ik rij dagelijks in een Golf 3 TDi, gekocht voor een paar knaken en een bosje konthaar. Start altijd-loopt altijd, en 1 op 20 is normaal. Voor het overige heb ik de 325i; trackdays, driftdagen, leuke ritjes. Ideaal. Zomaar een suggestie.
                            Last edited by Jeroen; 03-05-09, 19:08.
                            ''Thank God for the internet experts''

Comment

Ik lees teveel verstandige opmerkingen, willen jullie dat niet doen ! Ik had gehoopt op wat meer gejuich , hier in 't duitse kamp , voor snelle roetwolk-uitstotende beamers, maar de wijsheid is gekomen met de jaren merk ik en de objectiviteit is gewoon van een ongeloofwaardig hoog nivo !

Sowieso moet ik eerst even afwachten of 't feest in Almere uberhaupt wel doorgaat, dan zeker een aantal maanden lekker in de Pazzat erheen om te zien of 't daar een blijvertje wordt, dan uitzoeken op welke tijden op de dag er nog fatsoenlijk te rijden is en daar dan maar de keuze voor welke auto dan ook vanaf laten hangen.

Maar zelfs met simpel woon-werk verkeer is 't toch lekker om wat peekaatjes onder de kont te hebben, daar heb ik wel de nodige tientjes per maand voor over.

Comment

(..) De 330d rijdt 1 op 15 diesel, de Passat V5 doet 1 op 11 benzine. Na correctie van wegenbelasting, verzekering en brandstof zou het verschil minimaal zijn aan kosten per maand tussen beide otos. (..)
                                1 op 15? Staat dat in de Autoweek-carbase of is dat een reële praktijkervaring? Ik gok namelijk dat je met een 3 liter diesel (184pk of 204, om het even) never nooit niet 1 op 15 gaat rijden. En die 1 op 11 benzine in de V5: is dat praktijk of wederom theorie vanuit de boeken?

Comment

1 op 15? Staat dat in de Autoweek-carbase of is dat een reële praktijkervaring? Ik gok namelijk dat je met een 3 liter diesel (184pk of 204, om het even) never nooit niet 1 op 15 gaat rijden. En die 1 op 11 benzine in de V5: is dat praktijk of wederom theorie vanuit de boeken?
                                  Voor de beamer: 1 op 15 haal ik uit autoweek voor buiten de bebouwde kom. Als ik een kort ritje doe in de V5 haal ik 1 op 10 (15 km rit, stukje 80km, stukje stad, stukje woonwijk), volgens de digitale meter die zowel rit als 'overall' verbruik aangeeft (en actueel verbruik, meting per 30 gereden meters). Met wat mixed 80 km wegen en verkeerslichten gaat dat rap naar de 1 op 9.

120 op de snelweg wisselt tussen 8.3l/100 km = 1 op 12 en 9l/100 = 1 op 11. 80 in z'n 5 (rond de 2200 toeren dan) doet 6.7l/100km dwz 1 op 15.

De V5 draait 3200 toeren in z'n 5, redelijk veel en helaas een bijbehorend hoog verbruik. Je rijdt wel vrijwel direct 130 met een toefje gas en da's wel lekker. Hij begint pas leuk door trekken vanaf +/- 4000 natuurlijk.

Overigens schrijft deze meneer ook over getallen van 1:15 en hoger op snelwegen: http://www.autoweek.nl/autoreview/15...330d-Executive

Kan niet zeggen hoe nauwkeurig 't is maar er worden genoeg problemen genoemd om 't geloofwaardig te maken.
                                  Last edited by M4; 03-05-09, 19:34.

Comment

Zo een ding haalt dat op z'n sloffen als je alleen snelweg rijdt.

Veel stad betekent verbruik richting 10l/100km.

Zo een V5 is echt een zuipboot dus een 330d is echt wel gunstiger qua verbruikskosten.

Mijn maat heeft een 330d, en hij rijd echt vaak in de stad, dat ding verbruikt precies 1/10 in de stad. Geloof me, die V5 doet dat nevernooit niet, helemaal niet met dezelfde rijstijl (vlot doorrijden met soms 4500 rpm).

Op de snelweg is tot 1/16 haalbaar met normaal doorrijden. 100 op cruise etc. is gewoon 1/18 ofzo maar dat is niet reeel.

Trouwens dat tweede auto gebullshit, hoe vaak ga jij die tweede wagen rijden? Als jij dat maar 1 keer per week ofzo gaat doen zou ik de moeite niet eens doen. Ga je iedere dag effe knallen op een paar dijkjes of doe je aan trackdays, Golf 3 tdi kopen en gaan met die banaan.

Als je een 330d koopt heb je er maximaal plezier van, dus ook tijdens vakanties.

Comment

Ha, die M4;

Gewoon zo'n uit Duitschland halen, weinig moeite en flinke voordelen. Ik zou persoonlijk dan wel voor een auto met een betrouwbare garantie kiezen en dan bij voorkeur een wat latere 204pk-versie met handbak. Ik denk dat bij jouw soort gebruik een 330d zeker die 1 op 15 wel kan benaderen. Ik kan met een beetje fatsoen mijn 530i op de langere afstanden ook 1 op 12 laten rijden. Gemiddeld over de afgelopen anderhalf jaar zo'n 1 op 10,5.
                                      Scherven brengen gelul.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door EG Bekijk bericht
                                        Trouwens dat tweede auto gebullshit, hoe vaak ga jij die tweede wagen rijden?
                                        Zo. Er was bij jou in de buurt geen nuance meer te krijgen gisteravond na 10en?
                                        Als je een 330d koopt heb je er maximaal plezier van, dus ook tijdens vakanties.
                                        Want met een hobby auto kun je niet op vakantie? En met een hobby auto moet je persé "knallen op dijkjes en circuitdagen"? Er zijn genoeg gummers die dat niet doen of niet alleen en toch een hobby auto hebben. Het is maar "een" suggestie.
                                        Hubraum statt Spoiler

Comment

@ EG en M4:

Ik zeg niet dat een 330d geen 1 op 15 kán rijden. Vast wel, zoals jullie aangeven. Prik de CC op 120 km/h vast en je doet nog beter. Ik probeer je alleen te behoeden voor het (te verleidelijke?) reken-je-rijk scenario. Wat ik al zei: 184/204pk hebben is ze benutten, met bijpassend verbruik als resultaat, denk ik ;)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FreudeamFahren Bekijk bericht
                                            Zo. Er was bij jou in de buurt geen nuance meer te krijgen gisteravond na 10en?

Want met een hobby auto kun je niet op vakantie? En met een hobby auto moet je persé "knallen op dijkjes en circuitdagen"? Er zijn genoeg gummers die dat niet doen of niet alleen en toch een hobby auto hebben. Het is maar "een" suggestie.
                                            Sorry bedoelde het niet zo letterlijk. Maar ik bedoel maar, waar ga jij je meeste km's in afleggen? De werkpaard natuurlijk, dan kan je van iedere km een fun km maken. Hij zegt ook dat ie zoveel mogelijk buiten de spits moet rijden. Dus fun genoeg.

Als het verhaal net als Jasperb was, alleen maar vervoersmiddel de rest boeit niet (omdat ie 90% van de tijd in file zit), ja dan veranderen zaken. Dan kan ie beter een Golf 3 TDi ofzo kopen en voor erbij een funwagen. Maar dat is IMHO.

Comment

Zijn auto's in Duitsland niet sowieso interessanter door hun meestal vollere ausstatung?
                                              BMW i3, John Deere 6230 LS1 V8, Still RX 20-18

Comment

Ha, die Murphmeister;

Dat is nog eens een extra factor. Samen met de prijzen, de gemiddeld lagere kilometerstanden en de vaak goede onderhoudsgeschiedenis.
                                                Scherven brengen gelul.

Comment

Sorry bedoelde het niet zo letterlijk. (...) Maar dat is IMHO.
                                                  Geen punt. We bedoelen hetzelfde maar vertellen het anders :-)
                                                  Hubraum statt Spoiler

Comment

prima wagen en blok
                                                    2 ton geen probleem , en zeker niet als ie netjes bereden is en goed onderhouden
                                                    die 184 pk blokken schijnen een wat te kleine turbo te hebben die nog wel eens stuk kan gaan
                                                    kun je beter de 204 pk versie hebben met de 6 bak
                                                    "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                                                    "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
                                                    "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                                                    "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

Comment

330D met 2ton is echt prima, maar bij een automaat zou ik wat meer oppassen. Op het internet zijn veel verhalen te lezen van automaatbakken die het begeven na 2 a 2,5ton gechipped en ongechipped. Bij gechipte exemplaren vliegt de bak er beduidend sneller nog uit.

Dus lekker een handbakje halen en eentje die alle stempeltjes van de BMW werkplaats heeft. Als dit het geval is, durf ik er zonder enig aarzelen 1 durven halen.

Comment

Ja maar wat vliegt eruit? De gehele bak zelf of moet alleen de koppelomvormer vervangen worden? Dat laatste is heel normaal bij krachtige diesels met veel koppel bij 2-2,5 of soms meer km's. Hangt van je rijstijl af. Is normaal zoeits, maar het is wel rete duur om te doen, volgens mij kost dat meer dan 1000 euro dus ik zou bij een automaat idd wat geld gereserveerd houden voor als de bak het begeeft.

Maar als de automaat zelf stukgaat is het wel een stukje duurder volgens mij.

Zou zelf trouwens ook voor een handgeschakelde 330d gaan, ik weet uit ervaring dat het meer D-F geeft, en TS gaat toch buiten spitsuren rijden dus automaat hoeft niet eens.

Comment

de automaat schakelt fijn en lekker snel, dus qua rijplezier blijf je voldoende overhouden. Wel grote nadeel van automaat: 1e, 2e en 3e versnelling zijn vrij kort, met name 3e versnelling. Gat met 4e versnelling is net wat te groot, dus als je bij 100 a 110 (sportstand) doorschakelt zit je net in een gebied waarin je te weinig vermogen hebt, pas boven de 130 heb je weer adequate power.

als ik zou kiezen, dan toch de handbak, maar de automaat zeker geen straf.
                                                          Like mijn blog: http://www.driveaholic.nl

Comment

Trouwens, zo een 330d met 204 pk sleurt er aan zeg...

Maat ging sprinten tegen een A3 3.2 V6 met 250 pk en DSG, nou dat ding moest volle polle knallen om voor te blijven niet normaal.

En gewoon lekker 250+ op de klok halen met een dieseltje, damn. Mot ook zo een ding hebben :)

Comment

Beetje late reactie.
                                                              Maar heb zelf 4 jaar lang de 184PK diesel gehad.
                                                              OK was geen 3 serie maar een E39 530D, maar het gebruik dat ik hierboven lees, vergeet dat maar gauw.
                                                              Zat zelf op een gemiddelde van 1 op 9.
                                                              2 x ouwe premium meuk
                                                              BMW E90 320D Dynamic Exe + chippie
                                                              Jaguar X-Type Estate 2.0DI4 Exclusive

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door John Bekijk bericht
                                                                Beetje late reactie.
                                                                Maar heb zelf 4 jaar lang de 184PK diesel gehad.
                                                                OK was geen 3 serie maar een E39 530D, maar het gebruik dat ik hierboven lees, vergeet dat maar gauw.
                                                                Zat zelf op een gemiddelde van 1 op 9.
                                                                Was dat een automaat of handbak, want automaten verbruiken echt een stuk meer.

Trouwens, de 184 pk versie is ook minder zuinig dan de 204 pk versie.

Comment

Working...
                                                                X