Vorige week ontstond er in 't youngtimer draadje een interessante discussie over de M60 conversie in een BMW E30. De V8 zou ongeveer even zwaar zijn als de M20B25. Inmiddels zit ik daar natuurlijk vanalles over te lezen, maar ik kom er niet helemaal uit. Ik ben intussen toch wel nieuwsgierig naar die conversie. Ik heb al een 4 liter V8 (M60B40) gezien voor weinig geld.
FaF, kun jij mij helpen om onderstaand lijstje invullen met jouw altijd actuele database, a.k.a. BMW-brein?
Een M60B30 weegt 203 kg.
Een M20B25 weegt ... kg Ik dacht 225 kg????
Wat wegen een M60B40 (antwoord: 218kg) en M60B46? Die 4 liter is 't blok wat je moet gebruiken? 286 pk en 400nm zijn leuke cijfers. Als dat <230 kg weegt is het wel erg interessant om verder te denken. Edit: 217kg dus, niet verkeerd.
Wat voor versnellingbak gebruik je dan als je ermee het circuit op gaat? Een 6-bak? Uit een E34 540i V8 ofzo?
Stel nu dat we die M60B40 inbouwen in mijn E30 (<1000 kg, volledig doorgelaste kooi). Dan moet er nog een knap onderstel onder (Bilstein/Intrax/AST/Proflex). 17 inch en dikke remmerij + groter sperdiff.
Als ik dan een beetje uitreken en filosofeer kom ik op een auto die toch heel dik onder de 8 minuten BTG kan rijden op de Nordschleife... lijkt me.
Kun je zo'n M60B40 nog een beetje tunen met scherpe nokkenassen en vooral bovenin verder/langer te kunnen doortrekken. Ik zie de 'redline' nu op 6500 rpm staan. Op zich prima, maar ik ben benieuwd naar de mogelijkheden.
FaF, kun jij mij helpen om onderstaand lijstje invullen met jouw altijd actuele database, a.k.a. BMW-brein?
Een M60B30 weegt 203 kg.
Een M20B25 weegt ... kg Ik dacht 225 kg????
Wat wegen een M60B40 (antwoord: 218kg) en M60B46? Die 4 liter is 't blok wat je moet gebruiken? 286 pk en 400nm zijn leuke cijfers. Als dat <230 kg weegt is het wel erg interessant om verder te denken. Edit: 217kg dus, niet verkeerd.
Wat voor versnellingbak gebruik je dan als je ermee het circuit op gaat? Een 6-bak? Uit een E34 540i V8 ofzo?
Stel nu dat we die M60B40 inbouwen in mijn E30 (<1000 kg, volledig doorgelaste kooi). Dan moet er nog een knap onderstel onder (Bilstein/Intrax/AST/Proflex). 17 inch en dikke remmerij + groter sperdiff.
Als ik dan een beetje uitreken en filosofeer kom ik op een auto die toch heel dik onder de 8 minuten BTG kan rijden op de Nordschleife... lijkt me.
Kun je zo'n M60B40 nog een beetje tunen met scherpe nokkenassen en vooral bovenin verder/langer te kunnen doortrekken. Ik zie de 'redline' nu op 6500 rpm staan. Op zich prima, maar ik ben benieuwd naar de mogelijkheden.
Comment