Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Porsche motoren

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Porsche motoren

Even uit m'n andere draadje gehaald.

Dank aan FaF voor de goede adressen, die 2 zaken hebben altijd wel wat liggen inderdaad.

Nu even voortborduren op de oorspronkelijke vraag, wat is volgens de kenners de fijnste flat-6 die Porsche gemaakt heeft?

Het mag met enige modificaties zijn. Ik ben benieuwd naar vermogen, koppel, toeren, gewicht, betrouwbaarheid en natuurlijk beschikbaarheid.
    Zijn er Porschekenners op het forum en wat denken jullie van bovenstaande vraag?

Ik zoek dus een goede en betaalbare Porsche motor voor een leuk projectvehikel.
    De Boekhouder

Oi, no professionals

Ha, die Tomstr'

Kenner? Neuh, wel liefhebber. Als het enigszins betaalbaar moet blijven denk ik dat je het best een van de recentere luchtgekoelde boxers kunt zoeken, dus vanaf modeljaar '78, de drieliter van de SC en later dus. Redelijk fors aanbod, goede onderdelenvoorziening, relatief simpel en voor sportwagenbegrippen erg robuust en betrouwbaar (zeker ook in vergelijking met oudere 911-boxers).
    Scherven brengen gelul.

Comment

Ook liefhebbers kunnen verstand van zaken hebben. Ik denk zelf dat je ergens wel een liefhebber moet zijn wil je ook een expert zijn.

Maar terug ter zake, ik dacht zelf ook aan een relatief grote (3.0 of meer) luchtgekoelde motor.

Zijn er mensen hier bekend met de motor uit de 993RS? Dat is volgens mij de laatste generatie luchtgekoelde boxers van Porsche.
      De Boekhouder

Oi, no professionals

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tomstr Bekijk bericht
        Zijn er mensen hier bekend met de motor uit de 993RS? Dat is volgens mij de laatste generatie luchtgekoelde boxers van Porsche.
        Ik heb er een keer mee gereden, telt dat ook? ;)

Super, kan niet anders zeggen.
        Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

voor non turbo zou ik denken aan de 993 met vario ram. Daar heb ik (nog) geen zwakke punten van weten te vinden.

964 motor is ook leuk, wel zwakke punten maar die zullen in de meeste gevallen inmiddels zijn opgelost.

3.2 carrera. Ik mis daar een beetje het snelle reageren op gas (in vergelijking tot mijn 2.7 MFI). Potentieel problemen met gebroken head-studs en zwakkere drijfstangbouten.

3.0 SC. Motoren hebben een prima reputatie qua betrouwbaarheid met uitzondering van de head-studs. Niet echt super prestaties.

2.7 CIS. Motoren met een slechte reputatie, veel problemen met kopbouten die uit het zachte magnesium blok getrokken worden.

2.4 en ouder: niet echt practisch

Comment

Ha, die Tomsr;

Als je een 3,8l (300 of 315pk als ik het goed heb) uit de 993RS betaalbaar vindt en je kunt er een te pakken krijgen zou ik daar zeker voor gaan. Die laatste luchtgekoelde boxers staan als zeer betrouwbaar bekend en hebben geprofiteerd van de kennis opgedaan van alle (kleine) zwaktes van de voorgangers van ruim dertig jaar ervoor. Beter wordt het niet.
            Scherven brengen gelul.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tomstr Bekijk bericht
              Ik zoek dus een goede en betaalbare Porsche motor voor een leuk projectvehikel.
              Definieer eerst maar betaalbaar. Ik hanteer de vuistregel dat de motor een derde van de auto kost. En aangezien 993's nu voor nog minimaal 30k over de toonbank gaan, lijkt me dat een losse 993 motor minimaal 10k kost. Is dat betaalbaar?
              When men were men

Comment

Het is ook de vraag hoeveel je aan de rest van de auto gaat (financieel kunt) aanpassen. Montage van een blok met 300 plus pks vraagt meer van je remmen, de bak, onderstel etc dan een 2,4T die moe en versleten nog geen 130 pk ophoest.
                Hubraum statt Spoiler

Comment

Hoe betaalbaar een motor is ligt aan zijn prestaties wat mij betreft. Een betere motor mag gewoon meer kosten.

Voor zo'n 6k heb ik 993 blokken te koop zien staan in Nederland dus mogelijk dat de Duitse markt iets goedkoper is.

Reviseren kunnen we zelf maar ik vraag me af of dat een goed idee is.

@ FaF, goed punt. Chassis' kunnen we zelf aanpassen en bouwen indien nodig. Remmen is wel een goed punt, we twijfelen nog wat we daarmee gaan doen.

@ PeterS, dank voor je tips! Weet je of het varioram systeem met aftermarket motormanagementsystemen aan te sturen is?
                  Last edited by Tomstr; 19-11-09, 13:51.
                  De Boekhouder

Oi, no professionals

Comment

Dit past wel hier:
                    http://www.porsche.com/microsite/evo...lverstone.aspx
                    When men were men

Comment

Working...
                    X