Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Leon 2.0TDI, kapot..

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Leon 2.0TDI, kapot..

Twee jaar probleemloos gereden tot afgelopen weekend dus.. Ineens een hoop geratel, schudden, stinken, geen power. Niet goed, verder geen lampjes aan op het dashboard ofzo. Wegenwacht erbij maar die konden er niks mee, dus slepen naar de garage dan maar. Daar konden zo niks vinden. Vanmiddag eerste diagnose: klepstoters kapot, nokkenas versleten en nog wat dingen. Verder hadden ze nog niet gekeken. Ze waren in discussie met de leasemij. Ding is net een maand uit de garantie..... Ik heb m'n spullen er maar uit gehaald, wagentje staat daar nog wel ff zeiden ze.

Vervelend!... Ben benieuwd wat je als leenauto krijgt, laat je niet zomaar afschepen....

(Zal btw wel toeval zijn dat er weer een 2.0tdi sneuvelt...)
    ----------------------------------------------------
    F30 328I Aut8 HE Luxury Line & 208 1.6VTI Intuitive

Comment

Weet niet of deze motor er last van heeft (volgens mij niet), maar de 2.0 TDi in de Passat heeft last van oliepompen die het begeven:

Dit merk je niet in de zin van waarschuwingslampjes die aangaan etc. precies wat je verteld gebeurt dan: nokkenas slijt (te weinig olie) klepstoters die stukgaan etc.

Het zit zo: de oliepomp word door een ketting met tandwiel aangedreven, die ketting/tandwiel raakt steeds meer versleten zonder dat je het merkt, opeens is alles zo versleten dat je jou probleem meemaakt... Je oliedruk word ongemerkt steeds minder, wat ik ook frappant vind is dat er geen oliedruk lampje brand... Ook niet als je motor FUBAR is, zelf gezien bij een Passat 2.0 TDi. Edit: het is niet de ketting, maar een soort aandrijfas waarvan de hoeken afgerond worden en die dus de pomp niet meer goed aandrijft, mooi filmpje gevonden:

http://www.youtube.com/watch?v=do2TpAJmdw4

Er is een modificatie op dit probleem van VW, een oliepomp met directe tandwielaandrijving, dus geen ketting meer...

Maarja je moet dit maar eens meemaken met een prive wagen buiten de garantie om... The horror...
      Last edited by EG; 08-12-09, 00:34.

Comment

Ik krijg de indruk dat de 2.0 TDI een slechtere motor is dan de 1.9TDI.
        Misschien moeten ze weer terug naar Pumpe Düse ;-)

* tokkelt lekker verder in 1.9TDI *
        Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Uhm die 2.0 is PD he :/

Modellen na 2006 horen deze problemen niet te hebben trouwens... (aangepaste balansasmodule en oliepomp aandrijving).

En trouwens, jouw 110 pk TDi is ook geen PD ;), gewoon een ouderwetse direct ingespoten TDi met VNT turbo derop. Niets speciaals, maar wel oerbetrouwbaar en rete zuinig.
          Last edited by EG; 08-12-09, 00:48.

Comment

Aha. Ik dacht dat VAG voor CR alleen PD gebruikte.
            Nou, dan is die ouwe shit zonder allerlei 'groene' techniek en volgeblafte roetfilters gewoon het beste ;)
            Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Ik krijg ook sterk de indruk dat de 2.0TDI niet de meest betrouwbare motor is die VAG ooit voortgebracht heeft. Ik ben inmiddels met mn 3e turbo aan het rondrijden.

*kruist zn vingers en hoopt op hetzelfde probleem zodat het leasecontract niet helemaal uitgediend hoeft te worden*
              :o)
              BMW 420i coupe (2014) - Buick Skylark Custom Coupe (1970) - Chevrolet G20 Hightop Van (1992)

Comment

1.9TDI PD hier, 170.000 km in ruim 3 jaar. Ik heb een lijst gemaakt van alle storingen, keren dat ik gestrand ben, vervangen onderdelen naast regulier onderhoud etc.

Daar kom ie..

2008 - ringetje vervangen in de versnellingsbak omdat ie kraakte als je hem in 1 zette.

Comment

Vraag Edwin maar eens hoeveel tijd en moeite hij in mijn Leon FR 2.0tdi heeft moeten steken voordat de lease hem terug nam.................

............van bijbelse proporties zo een slecht motor-roetkat concept hebbeb we nog nooit gezien.................

E
                  يوم واحد لا ضحك هو ليس يوم واحد عاش. :-)

Comment

haha ik was benieuwd naar je lijstje RC... zo te zien hoef ik me nergens zorgen om te maken. Heb al 15K gereden zonder een piep of rammel. En nog steeds geen hoorbare turbo gelukkig.

Comment

Het is een model van na 2006. Maar dat met die oliepomp zou best wel eens kunnen. Zat verder wel genoeg olie in het blok. 84K heeft ie gelopen trouwens. Heb nu een Leon 1.6. Ook een heerlijk blok...

Comment

Gaat eigenlijk meer om productiejaar dan modeljaar.

Auto's geproduceerd na 2006 (dus 2007 2008 2009 2010) horen die problemen helemaal niet te hebben.

Comment

nee die hebben andere problemen, althans het BKD-type

klekkende koppen
                          tamdem pomp stuk
                          en de turbo zoals al aangegeven
                          Volg Autopics nu ook op Facebook: https://www.facebook.com/Autopics.nl

Comment

Morgen als het goed is een update van de garage. Ben benieuwd wat het nu precies is. Maar inderdaad, dit wil je prive niet meemaken. Dan gewoon voor een 1.9tdi gaan, niet stuk te krijgen. Tenminste, het is mij nooit gelukt :)

Vandaag even flink kilometers gemaakt met de Leon 1.6 op de snelweg. Dat is dus helemaal waardeloos, 5-bak, bij 140 op de teller bijna 4500 toeren draaien, halve tank benzine weg...

Comment

Ik vind het eigenlijk iets vreemd ook, voor het eerst hoor ik dat een 2.0 BKD motor (dus niet het motor van een Passat 2.0 TDi!!!!) in de soep is gelopen door oliedrukproblemen...

De 2.0 BKD motoren (Golf, Octavia, Leon, A3) hebben deze problemen niet, wel andere. (zoals haarscheuren in de kop tot productiejaar eind 2004).

Ben serieus benieuwd wat de garage te vertellen heeft.

Comment

Tommy, kan je aub even precies in detail vertellen wat je met die motor gedaan hebt? Dan kan ik het ook proberen. Soort testcase zegmaar...
                                :o)
                                BMW 420i coupe (2014) - Buick Skylark Custom Coupe (1970) - Chevrolet G20 Hightop Van (1992)

Comment

*zorgt dat JC zn autosleutels niet kan pikken de komende tijd*

Comment

Kleine update; er komt ook een nieuwe cilinderkop op. Oorzaak weten ze nog niet. De importeur en de leasemij willen ook graag weten hoe dit nu kan. Met een beetje geluk kan ik volgende week woensdag weer rijden met dat ding.

Comment

Waar was de jouwe gechipt Tommy?

Comment

Nope, gewoon standaard 140pk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommy588 Bekijk bericht
                                          Nope, gewoon standaard 140pk
                                          dat is waarschijnlijk de oorzaak :-)
                                          Bmw f11 525d e46 330 cabrio

Comment

*veegt zweet van voorhoofd*

Whew, blij met die chip, nu. :)
                                            Mini Cooper Clubman
                                            "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                            "Jasper val dood." - RH

Comment

*kan nog steeds niet wennen aan Jasper in een gechipt Vag hok*

Moeten Jc en ik nu in een 306 of xsara 1.2 gaan rijden? pfff..

Comment

Hehe humor, had ik hem maar laten chippen... Een collega heeft met z'n gechipte leon 2.0TDI nu ruim 170k gereden. Probleemloos.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door _RC_ Bekijk bericht
                                                  *kan nog steeds niet wennen aan Jasper in een gechipt Vag hok*
                                                  En wat doet-ie ermee? Filerijden. Niet voor niets zit z'n achterbank er nog steeds in.
                                                  Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                                  "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

Waar is die achterbank-tuning belg eigenlijk gebleven, of was dat RocketSc in zn jonge jaren? :)

Comment

Zo, vanmiddag het wagentje weer opgehaald. Naast de cilinderkop en de klepstoters nog een hele lijst aan onderdelen vervangen. Ze hebben het wel genoemd, weet het niet meer precies ;) Een nieuwe motor zeg maar... Oorzaak hebben ze niet kunnen vinden en gaan ze ook niet meer naar zoeken. Alles moest dan opgestuurd worden, werd het allemaal nog duurder. Maar in eerste instantie dachten ze ook aan bovenstaand verhaal van de slecht werkende oliepomp. Dat was het in ieder geval niet.

Motor lijkt in ieder geval weer prima te lopen. Stuk beter als de leon 1.6 boodschappenwagen editie. Dat is echt helemaal niks. Underpowered met te weinig versnellingen...
                                                      Vindt het verder wel best zo, als de motor nog 2 jaartjes heel blijft vind ik het prima :)

Comment

Working...
                                                      X